SAS og 767

Så fikk vel 767`n også æren av en tur til Frankfurt da Star Alliance ble "født"...

Mulig det ble fløyet 767 ARN-BKK på starten av 90-tallet, men jeg mener bestemt at det også ble fløyet den ruten enten i 99 eller 2000. Grunnen til at jeg husker det er at jeg landet med KLM i BKK i mars det året, og så 2 SK maskiner i BKK. Forøvrig et sjeldent syn vil jeg tro!

Den extra 767 du såg i Bangkok var där av ett annat skäl i så fall. SAS flög varken 1999 eller 2000 ARN-BKK. Beviset har jag i form av gamla tryckta tidtabeller från LFV som sträcker sig tillbaka till 1998 och som jag av någon anledning inte gjort mig av med. I ingen av dom finns någon ARN-BKK med SAS.

Originally posted by jikswoboB
Den extra 767 du såg i Bangkok var där av ett annat skäl i så fall. SAS flög varken 1999 eller 2000 ARN-BKK. Beviset har jag i form av gamla tryckta tidtabeller från LFV som sträcker sig tillbaka till 1998 och som jag av någon anledning inte gjort mig av med. I ingen av dom finns någon ARN-BKK med SAS.

Det stod ikke i tidtabellen. Den kom på bena ganske fort, men holdt ikke ut veldig lenge. Tror bare den gikk i et par måneder i høysesongen! Men den var der, det er jeg helt sikker på!

Originally posted by Bizflyer

Det stod ikke i tidtabellen. Den kom på bena ganske fort, men holdt ikke ut veldig lenge. Tror bare den gikk i et par måneder i høysesongen! Men den var der, det er jeg helt sikker på!

Om du säger att det var på det viset... Tvivlar inte på att du såg två SAS 767 i Bangkok, jag kan dock inte erinra mig hört talas om att SAS vid den här tiden flög mellan Stockholm och Bangkok. Men visst, om det var en linje som kom till på kort varsel, efter att tidtabellen var tryckt, kan det ju tänkas ha varit som du beskriver. Det fanns ju anledningar till att LFV en dag upphörde med det där att trycka dyra tidtabeller som inte alltid visade sig vara up-to-date...

Tor det er riktig at ARN-BKK be befloeyet i en periode .. men jeg tror det gikk formiddagsflighter fra CPH de dagene den gikk (sent) fra ARN ... hvis det har vaert to samtidig i BKK, har trolig den ene vaert forsinket.

Det har vel skjedd at man har fått problemer med en maskin og at en annen har kommet før man har reparert den skadede... Selv fløy jeg da med en DC-10 på slutten av 80- tallet som etter å ha sluppet av oss i BKK kjørte utenfor taxebanen og ble stående noen dager...

Efter att dåvarande Braathens Malmö Aviation strax före jul- och nyårshelgen 1999 lade ner linjen Stockholm-Luleå uppstod en stor platsbrist och med anledning av detta satte SAS då in Boeing 767-300 på vissa avgångar.
Det kanske inte är helt relevant, men det var ju iallafall reguljära flygningar.

(http://nweb.waymaker.se/bitonline/1999/11/10/19991110BIT00360/11100036.htm)

Hva var flightnumrene på disse flightene som SAS ikke lenger flyr på?
LAX, GIG, ANC osv.... Mener å huske at KIX var SK985, og HKG SK991? Og ARN-BKK som gikk ifjor var vel SK971....? DEL var ihvertfall SK967. Noen som husker noen flere?

Jeg mener at Rio (GIG) var 955/956 og 957/958 saavidt jeg husker forsatte 955 helt Santiago via Buenos Aires...mens 957 gikk til Montevideo ogsaa via Buenos Aires. Selv naar SAS snudde i Rio og eller Sao Paulo floey LAN og eller Varig videre paa SAS nummer....(LAN til Santiago og Varig Sao Paolo til Rio) I tillegg gikk jo disse via Lisboa saa lenge det var DC-10 som opererte......

LAX var 931 og 932 og jeg mener at det var samme rutenummer helt i fra starten hvor LAX gikk CPH-SFJ-LAX...dette var tilfelle frem til 1966/67 hvor ruten ble lagt om til CPH-SEA-LAX fremdeles med SK931/932 rutenummer(tror jeg). Og SK937/938 ble innfoert paa CPH-SEA de dager SK931/932 gikk nonstop

Mener det var SK931/SK932 CPH-LAX-CPH.
Reiste med den Aug/1993 hvis jeg ikke tar helt feil.

Edit : Sorry - litt bak DC8-63

Tokyo via Anchorage mener jeg var SK981 til Tokyo og SK980 tilbake via Anchorage....Tokyo via Zuerich, Roma, Tehran, Calcutta, Bangkok og Manilla var vel SK977/978

Afrika er jeg ikke sikker paa...logisk burde det vaere 940 serien, men det ringer ingen bjelle.....husker det var 2 ganger i uken til Nairobi, paa slutten via ZRH, men ogsaa via Athen og Vienna......1 gang i uken fortsatte maskinen til JNB......Dar es Saleem gikk via Athen og Jeddah med DC-8....og Lagos gikk via Dusseldorf! ogsa med DC-8....

Vest India - Barbados gikk via Stuttgart av alle mulige ting, muligens ble det lagt om til ZRH....

Sista kommersiella flight med SAS 767 var väl SK926 IAD-CPH 29-30 november 2003 med LN-RCF. LN-RCM levererades SNN-TFS-SCL 2-3 juli 2004 till LAN Chile.

Efter att ha flugit som CC-CCZ (LN-RCF hos SAS) för LAN (och även LV-BFV för LAN Argentina) har CC-CCZ nu flugit färdigt hos LAN. Levererades 19 juli 2008 från Santiago till Mexico City som XA-MIR för Aeromexico.

Har du mer info om dette? Har aldri hørt at SAS har landet med B 767 i Indonesia.

Espen:)

Efter terrorattentatet på Bali 2002 fick SAS i uppdrag att flyga hem skandinaver med en 767. Följande text klippt från pdf (min fetmarkering i texten):

Norska och danska ungdomar flygs hem

SOS International valde SAS till Oslo

På Bali fanns vid tillfället en stor grupp norska ungdomar som deltog i ett studieprogram. Ingen i gruppen befann sig i närheten av explosionen. Av psykologiska skäl bedömdes det ändå som nödvändigt att evakuera ungdomarna. Samtliga 138 personer i gruppen hade försäkringsskydd. Ett 60-tal var försäkrade i SOS International, ett 60-tal i Euro-Alarm och resterande hos andra bolag.

På morgonen fredagen den 18 oktober fick SAS en förfrågan från SOS International om huruvida bolaget kunde genomföra en evakueringsflygning från Bali till Oslo. Flygbolaget SAS började omedelbart planera för detta, och ett flygplan av typen Boeing 767 kunde snabbt omdisponeras utan några större konsekvenser för övrig trafik. SAS var nämligen i färd med att ersätta denna flygplanstyp med den s.k. Airbus 330/340-serien.

Av de frivilliga som erbjöd sig valdes en besättning bestående av 4 piloter och 8 kabinpersonal. SAS sökte dispens hos flygsäkerhetsmyndigheterna för att kunna överskrida normal tjänstgöringstid på grund av den långa flygtiden, och man beviljades detta. Piloter och kabinbesättning utsågs och så även mekaniker och lastkontrollörer.

Eftersom SAS normalt inte trafikerar flygplatsen på Bali har man ingen personal där. Stationschefen vid SAS i Singapore flög därför till Denpasar för att arrangera det praktiska inför ankomsten.

Mindre än 24 timmar efter förfrågan, lördag morgon kl. 07.00 lokal tid, startade SK7019 från Kastrup med destination Bali. Ombord på flygplanet fanns läkare och personal från SOS International. Efter 14 timmar och 55 minuter landade flygplanet på Bali. Det blev därmed den längsta nonstopflygningen som utförts av ett skandinaviskt reguljärflygbolag.
Under tiden hade SOS Internationals kontakter på Bali samlat gruppen och informerat om flygningen. Flera var tveksamma till att åka hem med flyget; känslan av att vilja vara kvar var stark.

Planet lämnade Bali med de norska ungdomarna på morgonen den 21 oktober och landade i Oslo samma kväll, efter en planerad teknisk mellanlandning i New Dehli.

Back