SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

dn.no har en artikkel om Norwegians reaksjon på 4EXCELLENCE:

- Vi har respekt for SAS, men frykter ikke deres nye strategi, sier Skjeldam om konkurrentens ambisiøse program.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2227261.ece

Akkurat dette har jeg lurt på selv. SAS har vel sagt at de har kuttet unit cost med 23% siden 2008. Så langt jeg har klart å bringe på det rene så har DY kuttet minst like mye. Hvordan er status vis a vis andre større konkurrenter? Alt er relativt, og om et selskap kutter sine kostnader med x% så gir dette et konkurransefortrinn dersom konkurrentene kutter <x% (relativt til før-endringssituasjonen).

Enda en svenske i konsernledelsen - hentet fra Rickard Gustafsons tidligere arbeidsgiver:

2011-09-30

Joakim Landholm ny medlem i SAS koncernledning

Som en konsekvens av SAS nya 4Excellence strategi, har vd och koncernchef Rickard Gustafson som tidigare annonserat valt att tillsätta ett nytt ledningsteam, samt dela upp den existerande kommersiella avdelningen i Sales & Marketing och Commercial. Som en del av det nya teamet har Joakim Landholm utsetts till chef för Commercial.

Joakim Landholm är för närvarande Chief Operating Officer, Scandinavia, på RSA Scandinavia, som omfattar Trygg-Hansa och Codan. Han har i övrigt en bred bakgrund inom ledarskap, strategiskt och analytiskt arbete från GE Money Bank, Accenture och Swedbank. Joakim Landholm är 42 år och har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Han tillträder sin befattning senast 1 april 2012.

- Jag är nöjd med att vi nu har avklarat rekryteringen av den ena av de två vakanta positionerna i den nya koncernledningen. Med Joakim får vi en mogen ledare med ett skarpt intellekt, som i sin karriär i olika bolag och branscher gång på gång har bevisat, att han har förmågan att definiera en plan och leverera enligt den. Jag är säker på att Joakim tillsammans med sitt erfarna team i Commercial kommer att leverera "Commercial Excellence", en av de fyra huvudinriktningarna i den nya strategin, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

- Jag är mycket entusiastisk över att börja på SAS. Företaget har tagit stora steg framåt under de senaste åren och jag ser verkligen fram emot att vara en del av nästa steg och realiseringen av 4Excellence-strategin som utgör SAS fortsatta resa mot lönsam tillväxt, säger Joakim Landholm.

- Jag har tidigare sagt att jag önskar minst en man eller kvinna med norskt ursprung i min ledningsgrupp och vi har därför nu koncentrerat vår rekrytering av en chef för Sales & Marketing i Norge, konstaterar Rickard Gustafson.

Som tidigare meddelat fortsätter Robin Kamark som CCO och medlem av koncernledningen med ansvar för de samlade kommersiella funktionerna inom SAS till dess att de två nya cheferna tillträder, dock senast till mars 2012.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Johan Dyrendahl
Informationschef, SAS
+46 709 974113
Johan.dyrendahl@sas.se (elisabeth.hansson@trygghansa.se)

Skulle ikke Eco extra og kaffe/te/vann på hele fjøla lanseres nå til nyttår???

Midt i september ble vi lovet at "det er mye gøy i vente", men det er kanskje slik at den som venter på noe godt (hva nå enn det er) ikke venter forgjeves...?;) Det er tross alt bare knappe 4 måneder siden...

Det er fortsatt på vei, men det kan virke som det fortsatt er en stund til det faktisk lanseres... Synes det er helt utrolig at SAS har en ekstrem trang til å presentere forbedringer og nye produkter før de er i nærheten av klar for lansering. Relansering av Service var en marginal forbedring, og også da trengte de flere måneder på å pakke en liten frokost på domestic-flyene sine. SmartPass ble lansert for nesten ett år siden, og er fortsatt ikke rullet ut utenfor SE. 4E er nå nesten et halvt år gammelt uten at vi har sett noe mer.

Jeg lurer på hvor mange mislykkede forsøk SAS trenger før de forstår at produkt-teamet må være i synk med markedsteamet. Og når de forstår at "rett rundt hjørnet" ikke er et akseptabelt svar når kunder har ventet i nesten ett år (ref iPhone-app og andre produktutviklinger)

Det er fortsatt på vei, men det kan virke som det fortsatt er en stund til det faktisk lanseres... Synes det er helt utrolig at SAS har en ekstrem trang til å presentere forbedringer og nye produkter før de er i nærheten av klar for lansering. Relansering av Service var en marginal forbedring, og også da trengte de flere måneder på å pakke en liten frokost på domestic-flyene sine. SmartPass ble lansert for nesten ett år siden, og er fortsatt ikke rullet ut utenfor SE. 4E er nå nesten et halvt år gammelt uten at vi har sett noe mer.

Jeg lurer på hvor mange mislykkede forsøk SAS trenger før de forstår at produkt-teamet må være i synk med markedsteamet. Og når de forstår at "rett rundt hjørnet" ikke er et akseptabelt svar når kunder har ventet i nesten ett år (ref iPhone-app og andre produktutviklinger)

4E blir trolig som sa veldig mange andre innisjativer som SAS tok. De de riktig kommer igang med dette, har konkurrenten alrede passert og SAS er i nöd a legge opp den neste.

Si hva du vil, men pa mange omrader er SAS ikke leader men follower...

Si hva du vil, men pa mange omrader er SAS ikke leader men follower...

Helt uenig.. På mange måter er ikke SAS follower - de later som de er follower.
De siste produktendringene SAS har kommet med har vært etter konkurrentene, i tillegg til at de har blitt lansert langt etter kommunisert tidplan. Jeg liker SAS og er fortsatt ganske lojal, men på ett eller annet tidspunkt må SAS forstå at de ikke greier å lukke gapet til konkurrentene ved å bare lansere nye produkter i media uten å levere...

Jeg fløy følgende strekninger den 1. januar:

DUB-CPH Her var det gratis te/vann/kaffe
CPH-OSL Her var det IKKE gratis te/vann/kaffe

Dermed virker det veldig tilfeldig hva man får og ikke får...

Jeg fløy følgende strekninger den 1. januar:

DUB-CPH Her var det gratis te/vann/kaffe
CPH-OSL Her var det IKKE gratis te/vann/kaffe

Dermed virker det veldig tilfeldig hva man får og ikke får...

Det er fordi, du har været med på en af vores test flights, hvor oplægget tilpasses og afprøves.

Det er fordi, du har været med på en af vores test flights, hvor oplægget tilpasses og afprøves.

Mulig jeg stiller et dumt spørsmål, men trengs det mye tilpassing og prøving for å tilby kaffe/te/vann? Er det ikke bare å si: Ja, det går vi for. Iverksett.

Lite spørsmål om det nye servicekonseptet..
Når man skrivek kaffe/te/vann..
Blir det da vann, eller full servering av alkoholfri drikker?

Mulig jeg stiller et dumt spørsmål, men trengs det mye tilpassing og prøving for å tilby kaffe/te/vann? Er det ikke bare å si: Ja, det går vi for. Iverksett.

Nej, det er ikke så ligetil. Flere faktorer spiller ind, specielt flyvetid og bemanding, arbejdsmiljø og antal passagerer. Hvor stor er efterspørgslen om morgenen kontra eftermiddag og aften? Skal kaffen serveres samtidig med CloudShop eller seperat? Bliver der meget løb mellem galley og trolley og opfyldning af kaffekander? Hvordan bliver det generelle flow på servicen? Og på især leisureruter forventes det, at størstedelen af passagererne siger ja til kaffe (fordi det er gratis). Og selvom en flyvning kan vare tre timer og det er rigeligt med tid, så hjælper det jo ikke noget, at passagererne bagest i flyet skal vente en evighed, fordi der både skal sælges, betales, tilbydes kaffe, fylde op etc... Derfor er et testprogram vigtigt.

Hei, det her blir for dumt spør du meg SAS cc. På klm cityhopper er de 2 crew på nesten 100 personer på embraer eller fokker 100. På en times flight rekker de å servere mat, drikke (varme og kalde drikker), samt gå en ekstra runde med kaffe\te og servere sen tradisjonelle kjeksen. Dersom ikke SAS cabin crew rekker å servere kaffe og vann, og gå med cloudshop og samle inn søppel på en gang, uten flere måneders testing, så er det ikke rart at det går galt.

Back