SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

- Economy Extra på innenriks i Skandinavia ble bekreftet.
- Harmonisering av produktene
- Ingen nye IC-ruter (utover CPH-PVG) ble annonsert.
- Ingenting om fornying av Business Class på IC, men heller ingenting som avviste det.
- Sterkt fokus på intraeuropeisk

Economy Extra i alle markeder ble nevnt konkret.

Jippi, Endelig Fredag tilbake, da blir det hamburger i bøtter og spann:lol:
Men, spøk til side, hvorfor skulle dette falle heldigere ut nå, enn under Best/Back. Jyssla spent på dette

- Ingenting om fornying av Business Class på IC, men heller ingenting som avviste det.

- Sterkere satsing på fritidsreiser

Her var det mange negative kommentarer!

Lurer litt på hva denne innebærer, Snowflake mk.II? Eller høyere utnyttelse av fly på fritidsdestinasjoner når det er mulig? Flere sesongruter og direkteruter fra Norge og Sverige?
SAS is to maintain its position as the first-hand choice for business travelers, but will expand its offerings to strengthen its market share within the leisure travel segment.

Dette bør utelukkende være positivt. Likt servicekonsept på domestic og intra-scand. Kanskje det kun blir gratis kaffe hele dagen for alle, og gratis mat og drikke hele dagen for øko-extra? 40 minutter eller mindre = kun drikke?
even better and more harmonized service, including Economy Extra on domestic routes in Scandinavia

Når man bruker prosent-tall som dette, tar man da hensyn til inflasjon? Uansett er det sikkert mulig å effektivisere og øke produksjonen ytterligere, men det blir mer krevende enn det var når man startet på core SAS
An important prerequisite to achieve sustainable profitability is SAS's new goal to lower unit costs by 3-5% annually until 2015. This will be achieved by continued cost reductions, but also by strengthened focus on productivity improvements

Her er SAS allerede blandt de beste i klassen, men flott at det blir satt fokus på det i fremtiden også.
improve focus on those who are in direct contact with our customers

Jeg stusser litt på at folk er så overrasket over at det er dette som blir sluppet løs. Klart man må ha en overordnet strategi før man kan slippe detaljer om hvordan SAS skal bli i fremtiden. En slik presentasjon kan umulig handle om gratis kaffe og frokost, retro-maling i Janne-farger osv.

Snowflake var det jo et tydlig rødt kryss over, så den tankegangen kommer ikke tilbake. SAS skal nå levere varene under et brand både til forretningsreisende og fritidsmarkedet.

Her var det mange negative kommentarer!

Lurer litt på hva denne innebærer, Snowflake mk.II? Eller høyere utnyttelse av fly på fritidsdestinasjoner når det er mulig? Flere sesongruter og direkteruter fra Norge og Sverige?

Ikke noen leisure-underselskap, nei. Større utnyttelse av flyene f.eks. på dagtid (mellom businessrushene), sa sjefen.

Som udgangspunkt en ganske god præsentation af Gustafson. Og det lyder jo alt sammen meget godt og som en rigtig strategi for SAS.

Jeg savner nu stadig nogle detaljer om specielt kundefokus, loyalitetsprogram og onboard-produkt, som han på ingen måder gik i detaljer med.

En god strategi er fin og jeg både håber og tror at Gustafson er den rigtige mand til at gennemføre denne plan. Det er i hverfald lang tid siden SAS har haft en CEO, der virker så troværdig, kompetent og målrettet som ham - og det er jo en rigtig god start.

At man har som mål at blive det bedste flyselskab i Norden og være med til at sætte standarden er rigtig godt - og klart en positiv ændring ift. den tidligere noget passive strategi.

Han kom kort ind på at man vil kigge på muligheden for opgradering, lounge-adgang m.v. for at tjene ekstra penge - noget jeg absolut også synes er meget positivt som udgangspunkt. Om det reelt bliver en forbedring er svært at vide, da der ingen nærmere information kom om det og det jo helt kommer an på pris og muligheder.

Alt i alt er jeg mere positiv efter pressemødet end efter pressemeddelelsen og planen lyder god. Men da der stadig ingen reelle detaljer er så vil jeg vente med at være alt for positiv til jeg ser nogle reelle forbedringer af produktet.

Der mangler stadig svar på HVORDAN og HVORNÅR....

Han nævnte også at de ville kigge på om man skulle kunne købe sig til upgrades og loungeadgang. Det er positivt, hvis vel at mærke priserne er rimelige. Tiden må vise hvad der reelt sker.

Der mangler stadig svar på HVORDAN og HVORNÅR....

Men det kommer vel når taktikken blir presentert senere i høst, her var det jo snakk om strategien som jo normalt er overordnet og lite konkret ;)

Dog så virker det meste han så som fornuftig der og da, også får man se hva det reelt innebærer. Er dog litt skeptisk på om EcoExtra skal funke denne gangen heller på norsk innenriks

Han kom kort ind på at man vil kigge på muligheden for opgradering, lounge-adgang m.v. for at tjene ekstra penge - noget jeg absolut også synes er meget positivt som udgangspunkt (...)

Alt i alt er jeg mere positiv efter pressemødet end efter pressemeddelelsen og planen lyder god. Men da der stadig ingen reelle detaljer er så vil jeg vente med at være alt for positiv til jeg ser nogle reelle forbedringer af produktet.

Kan jo bety rimelige business-oppgraderinger, slik f.eks. AirBaltic opererer med, samt noe alla betale-for-sommer-lounge-tilgang, slik Austrian har gjort når det er få forretningsreisende. Vi får se.

Enig i at det virker som en stabil og riktig utvikling, men det var jo selvfølgelig ganske så vagt mye av det som kom frem.

Men, spøk til side, hvorfor skulle dette falle heldigere ut nå, enn under Best/Back. Jyssla spent på dette

Dette med best/back slår meg også... Kanskje har man kommet hakket videre i Norge siden da, men det gjenstår jo å se...

Han nævnte også at de ville kigge på om man skulle kunne købe sig til upgrades og loungeadgang. Det er positivt, hvis vel at mærke priserne er rimelige. Tiden må vise hvad der reelt sker.

En modell som Swiss eller BA, der man betaler for produktet og ikke fleksibiliteten, hadde vært bra. Det passer for de som vil ha en litt mer komfortabel reise på ferie i Europa, uten å måtte betale 10 000kr tur retur for fleksibiliteten.

Jeg stusser litt på at folk er så overrasket over at det er dette som blir sluppet løs. Klart man må ha en overordnet strategi før man kan slippe detaljer om hvordan SAS skal bli i fremtiden. En slik presentasjon kan umulig handle om gratis kaffe og frokost, retro-maling i Janne-farger osv.

Naturligvis kan man ikke slippe alle detaljerne på et pressemøde, men jeg synes faktisk godt man kunne komme med reelle eksempler på hvad man mener med ensartet og forbedret servicekoncept.

En modell som Swiss eller BA, der man betaler for produktet og ikke fleksibiliteten, hadde vært bra. Det passer for de som vil ha en litt mer komfortabel reise på ferie i Europa, uten å måtte betale 10 000kr tur retur for fleksibiliteten.

100% enig. Den mulighed har jeg savnet rigtig meget på SAS og når man samtidig rejser med fly der er tomme i business, mens man gerne ville have betalt 1000 kr. mere for at sidde der. Så kan man jo ikke lade være med at undre sig over hvorfor SAS ikke ville tage imod de penge. De styrer naturligvis selv availability (akkurat som Swiss og BA) og tilbyder ikke denne mulighed når alle sæder er solgt til vanlige C-priser. En upgrade mulighed til economy extra ville også være fin.

CK skrev i den andre SAS-tråden:
Jeg kan love en og annen overraskelse i dag

....da lurer jeg på hva som skulle være overraskelsene? Jeg ble ikke veldig overrasket :)

Angående Economy Extra innenlands i Norge sammenliknet med Best/Back: At det blir mulig å kjøpe gjennomgående extra-billetter er vel en stor fordel for mange forretningsreisende som skal reise langt. Ser for meg at dette primært er et tiltak med transfer-reisende som målgruppe, f.eks.: TOS-OSL-EWR/Europa.

Er dog litt skeptisk på om EcoExtra skal funke denne gangen heller på norsk innenriks

Umiddelbart tænker jeg at det er en god idé. Primært at den grund at man får et enhedskoncept i hele Skandinavien, men absolut også af den grund at det vil være en måde at adskille sig fra konkurrenterne og vise at man hos SAS får et bedre produkt. Hvis man ikke kan tåle at rejse economy extra, så står det vel alle frit for at rejse economy.

Man skal heller ikke tage fejl af at economy extra kan være være et godt salgsparameter overfor storkunder, hvor man kan tilbyde dem economy-priser, men seating i extra. Det koster trods alt ikke ret meget ekstra at give lidt mad/drikke. jeg tror det kan være en vigtig faktor for større virksomheder når de skal lave årsaftaler.

Back