Jo, det kan man nok si.
De 42 feriedagene kommer jo i hytt og pine, og langt i fra sikkert på samme tidspunkt som når partner og barn har ferie
Hvor mange timer er ett årsverk for CC i SAS?
Jeg sitter forsåvidt å leser avtalen nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal regne sammen arbeidsdager.
Registrerer dog at CC har rett på 42 feriedager.
J
Edit 2:
Som en sammenligning har "landansatte" 1746,8 timer arbeidstid i året, som igjen gir 233 arbeidsdager. Bedriftene har fortsatt styringsrett og ferien (hoveddel)kan kreves søkt inn iløpet av februar.
Start lønn som kabinansatt i Norge skulle man få 100% stilling, 25029 NOK pr mnd
Finnes det noen yrker som er dårligere timebetalt enn dette?
Jeg skjønner at du mener at alle som er misfornøyde/ønsker en forbedring, bare skal omskolere seg selv ved ny utdannelse og skifte karriere.
Men jeg mener fortsatt at folk må få lov til ønske seg bedre vilkår der de er uten å måtte skifte karriere.
De som begynte i SAS for 20 år siden visste om ansiennitetsprinsippet, uten tvil. Men da var også jobben fin, med helt andre spilleregler enn i dag.
Det er mange andre yrker enn bare luftfart der jobben var fin og betingelsene helt andre for 20 år siden.
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god oversikt over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite.
Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet og stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
En annen ting man ikke må glemme er at de aller fleste ønsker at selskapet sitt skal overleve.
Vis meg den bransjen hvor de ansatte har hatt så dårlig lønnsutvikling, har hatt en utvikling hvor man samtidig jobber betydelig mer, og som har mistet så mange goder.
Jeg kjenner til ganske mange bransjer, men en så til de grader negativ utvikling som man har hatt innen luftfarten har jeg enda ikke sett maken til.
Når det er sagt er jeg helt enig i at det er svært illojalt å uttale seg slik SASCC gjør. Man kan gjerne tenke dette inni seg (noe jeg mistenker at mange i SAS gjør), men ikke si det høyt...
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Hei SASCCVeldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.