SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Ny aspirerende Nona?

Nå ble DY dratt inn fordi det lenger opp i tråden ble ytret at SK bør lære av DY sine kostnader, uten at det ble tatt hensyn til at dette er to vidt forskjellige selskaper med helt forskjellig rutenett og kostnadsbilde - og inntektsbilde. Hvor mange var det som sutret over det? Ingen.

Dersom du blir krenket over at ikke alt går i DY sin favør i en SK/DY-sammenlikning, så er ikke et diskusjonsforum rette plassen for deg. Just sayin'

Årsaken til at jeg trakk frem DY er at SAS-ledelsen selv benchmarker seg mot DY, og viser til bla DY for å legitimere at de må kutte i betingelsene til de ansatte for å bli konkurransedyktige.

At DY og SK har et helt annet rutenett er ikke akkurat lenger spesielt riktig. Det er i alle fall ikke et stort problem ift kostnadssammenlikninger.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Hvordan kom du frem det tallet? Det stemmer jo ikke

Nei, jeg blandet faktisk tall her. Leste driftstallene.

Uansett. Poenget er at enhetskostnadene er meningsløse om du ikke tjener penger.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nei, jeg blandet faktisk tall her. Leste driftstallene.

Uansett. Poenget er at enhetskostnadene er meningsløse om du ikke tjener penger.

Ja, forsåvidt. Poenget er at man tjener mer med lavere kostnader enn med høye kostnader, alt annet likt. Og, som nevnt, SAS-ledelsen viser stadig selv til hvor lave kostnader DY har i sin «dialog» med de ansatte.😉
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

De som jobber i Danmark jobber selvsagt, men har betydelig mer behagelig schedule enn de som f.eks. jobber i Norge. De har også fine stopp rundt omkring, kortere dager, og bedre betalt.😉

Hvor får du den slags sludder fra? Bortset fra at kronekursen i øjeblikket gør en dansk løn bedre så er det jo ren idioti resten af dit pladder.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Hvor får du den slags sludder fra? Bortset fra at kronekursen i øjeblikket gør en dansk løn bedre så er det jo ren idioti resten af dit pladder.



Noen som har stått opp med feil bein i dag?

For all del, ikke svar noen saklig når man er uenig.....
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Hvor får du den slags sludder fra? Bortset fra at kronekursen i øjeblikket gør en dansk løn bedre så er det jo ren idioti resten af dit pladder.

Akkurat, ja. Har du sammenliknet schedule mellom norsk og dansk crew i SK noengang? Høres ikke slik ut.
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Årsaken til at jeg trakk frem DY er at SAS-ledelsen selv benchmarker seg mot DY, og viser til bla DY for å legitimere at de må kutte i betingelsene til de ansatte for å bli konkurransedyktige.

At DY og SK har et helt annet rutenett er ikke akkurat lenger spesielt riktig. Det er i alle fall ikke et stort problem ift kostnadssammenlikninger.

Det var klønete formulert av meg. Det var ikke meningen å være uenig i at du trakk det frem i diskusjonen, men å poengtere at det må være rom for å diskutere ting uten å bli krenket. Beklager! Var litt rask på labben.

Forskjellen mellom de to selskapene er ikke poenget og der er vi nok ikke helt enige, men det er beside the point.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Akkurat, ja. Har du sammenliknet schedule mellom norsk og dansk crew i SK noengang? Høres ikke slik ut.

Ja, mange gange. Har du? Har du været med på et norsk, svensk eller dansk slinge?
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Noen som har stått opp med feil bein i dag?

For all del, ikke svar noen saklig når man er uenig.....

Jeg synes det var så sagligt svar den udtalelse fortjente. Nogen gange må man kalde en spade for en spade.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Mulig en av dere kan komme med en sammenligning slik at vi som ikke er på dansk, norsk eller svensk slynge får litt info?:)
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Jeg synes det var så sagligt svar den udtalelse fortjente. Nogen gange må man kalde en spade for en spade.

Nå har det seg slik at dette kjenner jeg godt til. Dansk crew har, nesten uten unntak, betydelig mer behagelig schedule. Folk kan gå fra NO med flere års erfaring til base CPH og nesten ikke gå ned i lønn selv om man starter på 0 igjen (mister all ansiennitet).

Et eksempel: En med base CPH i 100% stilling jobber færre flight duty timer enn en på 60% og 75% i Norge. Sånn er det. At man ikke liker å snakke om det i DK skjønner jeg godt. Dansk crew kan også kun fly en dag short haul produksjon før long haul, mens både NO og SE kan fly to dager i forkant.

For ordens skyld: Jeg snakker om CC’er. For piloter kjenner jeg ikke detaljene.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Norsk CC blir jo mishandlet av SAS. Vet dere at vi ikke en gang får vinterjakker? Og grunnen er at SAS DK ikke har behov for det, så da trenger ikke norsk CC det heller. Vi flyr merra den blinde av oss med 6 legs om dagen og 12-13t hvile. Vi har ingen Europa-stopp, for det finnes ikke et behov for å fly tidlig inn til Oslo. Til CPH derimot. Det er jo bare bullshit fra ende til annen med SAS.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Når man hater jobben sin så mye kan man bli bekymret for om man er i stand til å utføre den skikkelig eller om det går på sikkerheten løs.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Hadde en pilot pratet slik om sin arbeidsgiver så ville jeg hatt betenkligheter med å gå ombord. Jeg blir også skeptisk når de som skal ivareta min og andres sikkerhet i kabinen opptrer på denne måten.

Anbefaler deg å ta en prat med noen, samt også bedriftshelsetjeneste og tillitsvalgte.

Vet noen hvem du er ser jeg ikke bort ifra at det du ytrer nå fører til at du blir satt på bakken.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Jeg tror ikke SASCC er representativ for tilstanden og holdningene blant CC’ene, men en del av det som tas opp er nok dessverre ganske mye realisme i. I SK kommer Danmark først, så Sverige og deretter Norge. Dessverre. Dette selv om Norge tradisjonelt sett har bidratt med betydelige deler av overskuddet i SAS.

Norsk crew som kommer nedover for å fly long haul får spørsmål om hvorfor de kommer for å ta danske jobber. Igjen, dessverre.

At man blir litt lei av dette skjønner jeg veldig godt. Hadde det vært min arbeidsgiver som hadde behandlet meg slik hadde jeg blitt mektig provosert.

Hvis SK skal overleve kan ikke dette fortsette.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAMegQIBxAB&usg=AOvVaw1Br7GsM7mKjsS8FGk0nFjL

Denne var ganske grei.

Og nei, det er ikke god lønn i luftfarten

Nei, og er vel derfor bakkeansatte har mindre gjennomsnittslønn enn gjennomsnittet for den kommunen i Norge som ligger siste når det gjelder gjennomsnittsinntekt, som i dette tilfellet er Røst:8:

Men vi på gulvet er så snille og sier bare takk og amen:crowded
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Norsk CC blir jo mishandlet av SAS. Vet dere at vi ikke en gang får vinterjakker? Og grunnen er at SAS DK ikke har behov for det, så da trenger ikke norsk CC det heller. Vi flyr merra den blinde av oss med 6 legs om dagen og 12-13t hvile. Vi har ingen Europa-stopp, for det finnes ikke et behov for å fly tidlig inn til Oslo. Til CPH derimot. Det er jo bare bullshit fra ende til annen med SAS.

Har jobba i 43 år i bransjen, venter fortsatt på strikkelue. Det hender der er kaldt på ørene:headbang
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nei, og er vel derfor bakkeansatte har mindre gjennomsnittslønn enn gjennomsnittet for den kommunen i Norge som ligger siste når det gjelder gjennomsnittsinntekt, som i dette tilfellet er Røst:8:

Men vi på gulvet er så snille og sier bare takk og amen:crowded

Nuvel. Tjener de ferske av dere knappe 300.000 i 100% stilling inkludert alt av tillegg? Tror ikke det😉
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nuvel. Tjener de ferske av dere knappe 300.000 i 100% stilling inkludert alt av tillegg? Tror ikke det😉

Kan ikke uttale med om de ferske, men for egen del, etter 43år så har jeg så vidt karret meg over 4 tallet:(
 
Back
Top