Sikkert noe et advokatfirma hadde liggende, eller fant på.Noen som kjenner bakgrunnen for navnevalget?
Noen som kjenner bakgrunnen for navnevalget?
Dette er helt vanvittige uttalelser.
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen?
Veldig mange i flybransjen har ingen andre muligheter. Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på.
Ofte er det folk uten høyere utdannelse, er i en alder hvor det begynner å bli vanskelig å finne seg en ny jobb etc. Argumentet «Finn deg en ny jobb» er så sinnsykt boomer å komme med. Fordi du kanskje har muligheten til å bytte jobb enkelt betyr ikke at andre har det. Jeg lever kun for streiken nå.
I flyverden hvor en ofte ser mer bakover enn fremover er det så og si umulig for "vanlige arbeidere" å begynne i et annet, tilsvarende selskap. Grunnen til det er senioritetsprinsippet, denne underlige tankegangen med utspring i steinalderen. Hvis "vanlige arbeidere" i SAS vil begynne i et annet tilsvarende selskap må de som regel begynne helt på nytt, som om de aldri har jobbet i et fly før.
Dermed er de ansatte fanger i eget selskap og selskapet kan gjøre hva de vil for ingen kan bytte til en annen tilsvarende jobb. De ansatte kan streike så mye de vil for de har ingenting å tape. Går selskapet konkurs må de begynne på nytt et annet sted, noe som de uansett må gjøre om de bytter jobb etter eget ønske så da kan en vel kanskje likså godt kjempe med nebb og klør så lenge det går.
Dette senioritetsprinsippet er visstnok den eneste "rettferdige" måten å gjøre ting på i flyselskap. Alle tidligere kollegaer som mistet jobben som en følge av TCX konkursen vet alt om den "rettferdigheten". Riktignok lagde TUI noen spesialavtaler for et svært begrenest antall men det ble, såvidt jeg vet, gjort på siden av senioritetslistene og de det gjelder er ikke "ordentlige" TUI ansatte. Hvis de vil gjøre noe annet innen TUI må de ut av spesialavtaen og begynne på nytt, noe som er identisk med det som skjedde med BMI ansatte når BA tok over BMI, f.eks.
Dette er ikke annet enn trist men SAS følger jo bare i fotsporene til Lufthansa som jo er en ekspert på kompliserte selskapsformer og underlige operasjonskonstellasjoner. Siden ingen ansatte kan vise deres misnøye med å prøve på og flytte til tilsvarende jobber i andre selskap, ja da er det kanskje den eneste veien ting kan gå i denne delen av flyverden.
Å skylde på senioritetsprinsipp og hevde at man blir “bondefanget” av arbeidsgiver er for tynt. I denne bransjen står senioritetsprinsippet så sterkt at man kan ikke unngå å få det med seg når man begynner, selv om man går inn med lukkede øyne. Da holder det ikke å våkne opp fra dvalen 20 år senere og la seg overraske over at “shit, jeg mister ansenniteten min dersom jeg bytter flyselskap”? Det lå jo i kortene fra dag én?
Det er da ingen bransjer eller yrker der alt bare er velstand? Og såvidt meg bekjent var det vel fagforeningene som presset frem ansennitetsprinsippet, og nå passer det plutselig ikke lenger?
Alle bransjer og yrker påvirkes av utviklingen i verden. Slik det er nå må alle omstille seg og levere mer pr. krone. At det er dritkjipt, ja, den ser jeg, og det er en annen diskusjon. Men det er ikke lov å være så naiv at man tror at resten av verden har det så mye bedre, og at alt er så mye enklere for alle andre.
I luftfarten et det ikke så enkelt som å «bare bytte jobb.» Det finnes noe sånt som 1400 kommersielle piloter i Norge, og de fleste her har god over hvor få flyselskap det finnes her til lands. Kombinér dette med et ansiennitetsprinsipp som står meget sterkt, så ser man at det ikke er så greit å bytte beite. Ser du har jobbet i IT og hospitality. Begge er sektorer der det i forhold til luftfarten finnes utallige arbeidsgivere spredt over hele landet.
Et skifte i arbeidsgiver for en pilot eller kabinansatt kan bety flytting til et annet land i en annen verdensdel. Ikke like greit å pakke teltet å stikke fra alt man har av nettverk hjemme.
Gjelder ikke det i langt større grad for piloter enn kabin? I den forstand at senioritetslistene der er mer avgjørende, og man i langt større grad er låst. Både når det kommer til selskap, og i enda større grad til bransjen, da det å være pilot jo er en høyt spesialisert utdannelse?
Ikke at det nødvendigvis er enkelt, men er vel i større grad enklere for de i kabinen å "hoppe av bransjen", og ikke måtte flytte, og for det ende opp men en jobb som trolig ikke har dårligere vilkår? Så dårlig som lønn og turnus er der, så er det vel ikke så mye som er verre?
Hva er så grunnlønn for CC i SAS?
Hva er vanlig årsverk?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.