SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Ok, men fortfarande saknas en individ? 24 levererade idag, 5 på listan. Har beställningen ändrats?

Jeg har reg og vikingnavn på 15 uleverte, men bare 5 msn'er .. det skulle ta det til 39 totalt. (Alle 320NEO) Totalbestillingen er jo nå på 80 så resten pipler vel inn etterhvert ..
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Jeg har reg og vikingnavn på 15 uleverte, men bare 5 msn'er .. det skulle ta det til 39 totalt. (Alle 320NEO) Totalbestillingen er jo nå på 80 så resten pipler vel inn etterhvert ..

Jag trodde det gick att skilja den ursprungliga beställningen på 30 (de som SAS själva redovisar t ex i https://scandinaviantraveler.com/en/sasnewexperience#neo/6 och som enligt tidigare kommunicerats att de skulle slutlevereras i år) från den "nya" beställningen där de 15 första kommer från uthyrningsföretag... (Visserligen sagt med första leverans 2019)
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Airbus bruker ikke kundekoder som Boeing (brukte) så 320NEO er 320NEO ...
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Stort sett ganske likt, kanskje det er et par tre knop i den ene eller andre retningen, men neppe noe som vil ha større praktisk betydning. Mulig det ser anderledes ut om banen er glatt m.m.

Utklipp fra Nordlys (bak betalingsmur) etter at Thomas Cook ikke landet på EVE i dag:

– Da flyet vårt var på vei opp, så de at været ble dårligere og dårligere. De gikk gjennom alle dataene, og de viste at det ikke var forsvarlig å lande, forteller hun.

Den øvrige flytrafikken på Evenes skal ha forløpt uten større forsinkelser, og ifølge Nedergaard er det en enkel forklaring til at Thomas Cook måtte droppe Evenes torsdag.

– SAS, for eksempel, har et Boeing-fly på denne destinasjonen, mens vi har Airbus. Disse to flytypene har ulike sikkerhetssertifiseringer, og sertifiseringen for Airbus er slik at vi ikke hadde kunnet lande uten å overskride grensene for sikkerhet, sier Nedergaard.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Artikkelen i Nordlys - klippet fra Fremover i Narvik - er unøyaktig. All trafikk har ikke gått uten forsinkelser. SK4094 fra Oslo med ankomst kl 16:30, tok ikke engang på tur nordover; de leste vel METARs. Fra perioden da VKG1517 og SAS4094 skulle landet. Forøvrig er artikkelens overskrift:" Fly fra Gran Canaria til Evenes: Pilotene turte ikke lande – drar til Oslo i stedet" Og dette skal være sitat fra Avinor-sjefen på Evenes...

METAR ENEV 141450Z 24027G44KT 7000 RA OVC023 04/02 Q0983
RMK WIND 1400FT 24055G75KT=

METAR ENEV 141420Z 23034G52KT 5000 RA SCT014 BKN028 06/01
Q0982 RMK WIND 1400FT 24064G90KT=

METAR ENEV 141350Z 23030G48KT 200V260 7000 VCSH SCT012 BKN034
06/01 Q0982 RMK WIND 1400FT 23055G77KT=

METAR ENEV 141320Z 23029G50KT 200V260 8000 FEW009 SCT018
BKN047 07/02 Q0983 RMK WIND 1400FT 24054G71KT=

METAR ENEV 141350Z 23030G48KT 200V260 7000 VCSH SCT012 BKN034
06/01 Q0982 RMK WIND 1400FT 23055G77KT=

METAR ENEV 141250Z 23025G44KT 6000 -RA FEW015 BKN046 07/02
Q0983 RMK WIND 1400FT 23063G81KT=


Det er store variasjoner i retning når det blåser fra vest på Evenes. Som kjent er rullebanen 17/35. Jeg har ikke funnet SNOWTAM for disse.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Og Norwegian gikk til Bardufoss...
Greit å være misfornøyd, men en får holde seg til fakta!
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Artikkelen i Nordlys - klippet fra Fremover i Narvik - er unøyaktig. All trafikk har ikke gått uten forsinkelser. SK4094 fra Oslo med ankomst kl 16:30, tok ikke engang på tur nordover; de leste vel METARs. Fra perioden da VKG1517 og SAS4094 skulle landet. Forøvrig er artikkelens overskrift:" Fly fra Gran Canaria til Evenes: Pilotene turte ikke lande – drar til Oslo i stedet" Og dette skal være sitat fra Avinor-sjefen på Evenes...

METAR ENEV 141450Z 24027G44KT 7000 RA OVC023 04/02 Q0983
RMK WIND 1400FT 24055G75KT=

METAR ENEV 141420Z 23034G52KT 5000 RA SCT014 BKN028 06/01
Q0982 RMK WIND 1400FT 24064G90KT=

METAR ENEV 141350Z 23030G48KT 200V260 7000 VCSH SCT012 BKN034
06/01 Q0982 RMK WIND 1400FT 23055G77KT=

METAR ENEV 141320Z 23029G50KT 200V260 8000 FEW009 SCT018
BKN047 07/02 Q0983 RMK WIND 1400FT 24054G71KT=

METAR ENEV 141350Z 23030G48KT 200V260 7000 VCSH SCT012 BKN034
06/01 Q0982 RMK WIND 1400FT 23055G77KT=

METAR ENEV 141250Z 23025G44KT 6000 -RA FEW015 BKN046 07/02
Q0983 RMK WIND 1400FT 23063G81KT=


Det er store variasjoner i retning når det blåser fra vest på Evenes. Som kjent er rullebanen 17/35. Jeg har ikke funnet SNOWTAM for disse.

Det er ikke kult å lande på Evenes når det blåser sånn. Legg merke til vinden over åsen. Det blåser 30-40 kts mer i 1400 fot enn på banen. Blir turbulens av sånt. Utrolig uproff uttalelse av lufthavnsjefen hvis det medfører riktighet. Har selv landet i Bodø to ganger i kveld, der blåste det rett ned banen, men under innflygingen humpet det godt over fjellene.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Er planen fortsatt A320neo på OSL basen fra våren 2020?

Ref en annen tråd her inne, er vel det nå store sjanser for at denne datoen blir endel forsinket.

Er vel heller ingen som har fått beskjed når de skal på kurs?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

De sista 4 maskinerna (av 30 i första beställningen) nu alla färdiga för tester:
- MSN8949 D-AUAJ/(SE-ROR) Genomfört första flygning XFW 11/7.
- MSN9074 D-AUBM/(SE-ROS) Stored XFW
- MSN9089 D-AUBS/(SE-ROG) Initiala marktester? XFW
- MSN9116 D-AUBX/(SE-ROT) Stored XFW

Ytterligare tre serienummer från andra beställningen är:
- MSN9173 D-? /(SE-ROH?) (delar obs XFW)
- MSN9247 D-? /(SE-ROI?)
- MSN9262 D-? /(SE-ROU?)

(källa: aibfamily.flights och digitalairliners.com )
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Leveranserna kom av sig... MSN9074/9089/9116 alla "stored" XFW.
MSN9173, 9247, 9262, 9312, 9316, 9330, 9352 nu i produktionslista enl "aibfamily.flights". "Ketchup-effekt" i höst?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Ref en annen tråd her inne, er vel det nå store sjanser for at denne datoen blir endel forsinket.

Er vel heller ingen som har fått beskjed når de skal på kurs?

De første instruktørene er på kurs nå.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvor lang er prosessen fra man starter opplæringen som instruktør her, til man er helt ferdig og kan faktisk begynne instruere andre? Antar dette er noe som tar tid?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

De første instruktørene er på kurs nå.



Sjekkes forresten norske piloter kun ut på A320neo, eller tar de også «de korte kursene» og blir sjekket ut på de andre A32x variantene SAS har også? Slik at man kan risikere se både A319, A320 og A321 litt fremover i Norge, ved behov?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Sjekkes forresten norske piloter kun ut på A320neo, eller tar de også «de korte kursene» og blir sjekket ut på de andre A32x variantene SAS har også? Slik at man kan risikere se både A319, A320 og A321 litt fremover i Norge, ved behov?

Ved typerating på A320, kan du også fly 319 og 321
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Leveranserna kom av sig... MSN9074/9089/9116 alla "stored" XFW.
MSN9173, 9247, 9262, 9312, 9316, 9330, 9352 nu i produktionslista enl "aibfamily.flights". "Ketchup-effekt" i höst?



Finnes det noe oppdatert leveringsestimat på noen av disse? Det tyder jo på at noen av disse etterhvert er forsinket av en eller annen grunn
 
Back
Top