SAS med ordre på 30 A320neo

Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Mulig det er nevnt før, men Oslo basen skal fase inn A320' fra 2020 estimert ferdig i 2023
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hva sier egentlig de norske pilotene til denne utskiftingen? Det er jo omdiskutert om disse passer for norsk innenriks eller ikke. Kan det hende vi vil se en bølge av piloter som bytter til rødt førerhus som følge av dette?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hva sier egentlig de norske pilotene til denne utskiftingen? Det er jo omdiskutert om disse passer for norsk innenriks eller ikke. Kan det hende vi vil se en bølge av piloter som bytter til rødt førerhus som følge av dette?



Det er vel like mange meninger som det er piloter.......
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hva sier egentlig de norske pilotene til denne utskiftingen? Det er jo omdiskutert om disse passer for norsk innenriks eller ikke. Kan det hende vi vil se en bølge av piloter som bytter til rødt førerhus som følge av dette?

Det er nok svært sjelden at piloter gir opp ansiennitet i et selskap og heller begynner på bunn i et annet selskap, bare fordi man mener at arbeidsgiver har bestilt et fly som ikke er det mest optimale på deler av nettverket.

Tiden vil vise om flyvalget vil få operasjonelle konsekvenser. Når det gjelder arbeidsmiljø har jeg inntrykk av at ingen som har begynt på Airbus ønsker seg tilbake til noe annet. I bunn og grunn er vel flytype ganske langt ned på lista over faktorer som avgjør om man er fornøyd med arbeidet sitt eller ikke.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Noen her som vet hva limitations er på crosswind på A320NEO, kontra B737-6/7/8 med og uten winglets?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Noen her som vet hva limitations er på crosswind på A320NEO, kontra B737-6/7/8 med og uten winglets?
Hvorfor sammenligne nye fly med gamle?

Burde man eller ikke spørre om det er stor praktisk forskjell på begrensninger på crosswind på A320neo og 737 MAX8? Ingen av disse leveres uten winglets...
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvorfor sammenligne nye fly med gamle?

Burde man eller ikke spørre om det er stor praktisk forskjell på begrensninger på crosswind på A320neo og 737 MAX8? Ingen av disse leveres uten winglets...
Tja, det er vel eit poeng i begge spørsmåla, all den tid at det er ein sjans for at ein /begge av dei nye skulle tole mindre enn det som er brukt no. Og i så fall: kan det bli eit signifikant problem, og om så, er det andre fly som skulle vore brukt?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Stort sett ganske likt, kanskje det er et par tre knop i den ene eller andre retningen, men neppe noe som vil ha større praktisk betydning. Mulig det ser anderledes ut om banen er glatt m.m.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Vad gäller för säteskonfig för dessa egentligen? Enl www.seatguru.com och t ex "Planespotters" är det CY174 men enl Scandinavian traveller senaste utgåva samt i viss kommunikation är det CY180? (Har inte lyckats räkna de få ggr jag flugit dessa... :-) )

OK, verkar som de levereras CY174 men senare tillförs ytterligare en sätesrad så både CY174 och CY180 förekommer nu. Intressant då en A320 därmed är helt likvärdig en B738 (i SAS).
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Samme som LH.. 320 NEO betyr mindre komfort for pax'en.

Har hatt noen turer med LH sin 320 NEO i C. De har redusert galley foran og bak.

Bak har de kun ca halvparten av galley tidligere. Toalettene bak var foran galley på hver sin side. Nå på 50% av bulkhead bare venstre side. Et mot midten knøtt lite. Mot sideveggen knøtt, knøtt lite. "Gå sidelengs ut"

Snakket en del med cabincrew som var lite happy. De sa også at pitch redusert bak i bussen. Men ganske OK foran gardina. De har vel gått fra 168 til 180 pax.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Bara jag som tycker sätena i SAS 320neo är hårda? Tunna med knappt någon stoppning. Efter en timme är det inte längre bekvämt för baken...
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

6 maskiner återstår i första ordern. (Dessa ska väl alla levereras under året + någon av de "nya leasade" från förra årets beställning.)
Känt i produktion:
MSN 8869 (Testreg D-AXAZ) SE-R?? LEV: Mars?
MSN 8983 (Testreg ??? ) SE-R?? LEV:?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

SE-ROO 8869 ca Mai
SE-ROF 9032 ca Juli
SE-ROR 8949 ca Aug
SE-ROG 9089 ca Okt
SE-ROS 9074 ca Okt

8983 kjenner jeg ikke til .. muligens første 321LR?
 
Last edited:
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Tipper det skal være 9032/ROF. Kan sånn noenlunde passe. Eller bare en skrivefeil. Det er jo ikke en offisiell liste.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo

Tipper det skal være 9032/ROF. Kan sånn noenlunde passe. Eller bare en skrivefeil. Det er jo ikke en offisiell liste.

Ok, men fortfarande saknas en individ? 24 levererade idag, 5 på listan. Har beställningen ändrats?
 
Back
Top