SAS med nye sommerruter og justeringer 2015

Hvad forhindrer egentlig SAS i at sælge alle de afgange der går som charter nu, som ruteflyvninger? Man kunne jo vælge ikke at sælge alle sæderne på en maskine til turoperatørerne. Det ser vi jo i stor stil i udlandet: Condor, Thomson, Monarch etc.

Det er jo et par momentor som spiller inn, men poenget er jo at charteroperatøren jo typisk har kjøpt (og normalt solgt) hele flyet. Det er jo også veldig lav risiko for SAS da det ikke spiller noen rolle for dem om fe får solgt alle setene eller ikke

GOT-BGO blir SK4893 og ligger inne med 737 når jeg sjekket, så ser ut som ruten skal flys "fra" BGO - BGO-GOT-BGO

GOT-BGO blir SK4893 og ligger inne med 737 når jeg sjekket, så ser ut som ruten skal flys "fra" BGO - BGO-GOT-BGO

Kan det være butikk i dette for SAS? City Airline fløy denne med 37/50 seter uten å finne grunnlag for flere avganger daglig.

Kan det være butikk i dette for SAS? City Airline fløy denne med 37/50 seter uten å finne grunnlag for flere avganger daglig.
City Airline hadde en veldig snodig rutetid om jeg ikke husker feil, tror flyet stod 2-3 timer på BGO av en eller annen grunn. SK sin rute passer bedre for fritidsreisende, mens City dasket til med daglig avgang midt på dagen. Har tenkt å prøve denne ruten, så får vi satse på at det blir bedre opplegg enn til BLL.

SK901/902, den andre daglige CPH-EWR vil i 2015 kun gå fra 15/6 til 25/9 (5x ukentlig), tilsynelatende pga kapasitetsmangel pga kabinoppgradering. I fjor ble den fløyet fra starten av sommerprogrammet

http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-reducerer-kobenhavn-new-york-i-sommeren-2015
Helt konkret er det aftenafgangen kl. 18.35 fra København til New York Newark som den kommende sommer kun vil blive fløjet i perioden fra d. 15. juni til d. 25 september. Den forgangne sommer blev denne afgang fløjet i den samlede sommerperiode, fra slutningen af marts måned til slutningen af oktober måned - See more at: http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-reducerer-kobenhavn-new-york-i-sommeren-2015#sthash.FNSYB833.dpuf

Vil ikke bli noe gjenåpning av enkelte ruter, bl.a TRD-BCN... :angry: :rolleyes:

Fra Facebook :

Hej igen LN-FHU, nu har jag äntligen fått svar från de som planerar våra rutter. Det togs ett sent beslut angående TRD-BCN och det gjordes efter det att pressmeddelandet gick ut. Det blir ingen direktflygning denna sommar detsamma gäller Bergen- Dubrovnik. Vad som föranledde denna ändring vet jag dock inte///Petra

Vil ikke bli noe gjenåpning av enkelte ruter, bl.a TRD-BCN... :angry: :rolleyes:

Fra Facebook :

Snakket med Knut Moten Johansen når SAS fløy Norges første biofuel-flight fra Værnes, han sa at de ikke var ferdig med å pressantere nyheter og at de ikke var ferdige med å legge inn alle rutene i bookingsystemet...Så jeg tror nok hun Petra ikke har all den infoen hun burde hadd... men jeg skal ikke garantere noe...

Snakket med Knut Moten Johansen når SAS fløy Norges første biofuel-flight fra Værnes, han sa at de ikke var ferdig med å pressantere nyheter og at de ikke var ferdige med å legge inn alle rutene i bookingsystemet...Så jeg tror nok hun Petra ikke har all den infoen hun burde hadd... men jeg skal ikke garantere noe...

Det håper (og tror) jeg også. De eneste sommerrutene som er lagt ut fra Oslo er jo omtrent bare Mallorca, Malaga og Alicante... Venter i spenning på når resten kommer.

Forresten: SAS har oppdatert www.sas.no/reise. Nå ligger det nesten ingen av forrige års sommerruter ute. Hva skjer her?

Det håper (og tror) jeg også. De eneste sommerrutene som er lagt ut fra Oslo er jo omtrent bare Mallorca, Malaga og Alicante... Venter i spenning på når resten kommer.

Forresten: SAS har oppdatert www.sas.no/reise. Nå ligger det nesten ingen av forrige års sommerruter ute. Hva skjer her?

Slot handback varer helt frem til slutten av Januar.
Det betyr i korthet at SAS som alle andre selskap, fortsatt ikke har hele S15 klart. Dette er ikke unormalt og skjer 2 ganger pr år i forkant av sommer og vinterprogrammet.

TRD-CPH går over fra dansk til norsk produksjon, således går frekvensen ned fra 3x til 2x daglig, men størrelsen opp fra CRJ-900 til 737
Men det blir feil og litt sutrete og kalle det at TRD blir "sviktet", da handler heller om at selskapene setter inn kapasiteten der den gir høyest mulig inntekter, og når man ser på både SK og DY virker det som utenriks fra TRD faktisk ikke er like enkelt og få god lønnsomhet i

Ser at det er morgenavgangen som kuttes fra TRD, det betyr at det er umulig å lande på CPH før klokken 0905 med SAS, da via OSL. Når jeg har tatt morgenavgangen til CPH klokken 0600, så har denne stort sett vært full.

Når det gjelder å bytte ut CRJ med 737, så blir jo argumentet ditt om det er samme eller økt "kapasitet" litt rart. De som tar morgenavgangen gjør det primært fordi man trenger å være i CPH tidlig. Jeg tror SAS vil kjøre temmelig glisne 737 til CPH fra TRD med denne strategien og jeg tør spå at man av denne grunn igjen vil "mislykkes".

Generelt tror jeg satsningen på endel utenriks på TRD lider av at TRD ligger omtrent rett nord for OSL og det er derfor ingen "omvei" å reise via OSL. Dette reflekteres også i at TRD-OSL er den mest trafikkerte ruten i Norge. De som har lykkes fra TRD er KLM og grunnen til det er at det er et reelt alternativ til OSL ut i verden. SAS vil aldri "lykkes" på TRD med annet enn feriedestinasjoner utenriks, før man kommer opp med reelle alternativ til å reise via OSL, noe jeg skjønner godt at de verken vil eller trenger å gjøre.

Ser at det er morgenavgangen som kuttes fra TRD, det

Ikke noe problem det. KLM fortsetter med flyvninger tidlig på morgenen fra TRD til AMS. De som skal ut i verden å reise, kan bytte fly på AMS. Ankomst i AMS fra TRD er kl 08:20. Den kundegruppen er tydelig ikke viktig nok for SAS. Kanskje KLM bør vurdere å sette inn større fly på TRD.....

Ikke noe problem det. KLM fortsetter med flyvninger tidlig på morgenen fra TRD til AMS. De som skal ut i verden å reise, kan bytte fly på AMS. Ankomst i AMS fra TRD er kl 08:20. Den kundegruppen er tydelig ikke viktig nok for SAS. Kanskje KLM bør vurdere å sette inn større fly på TRD.....

Eller et godt argument for at KL kommer tilbake med 3 daglige fra S15.

Heisann!

Tar selv morgenavgangen til CPH nokså ofte, og helt klart at det vil bli et savn for oss som reiser i jobbsammenheng og ikke kan komme oss tidlig til CPH..

Håper de justerer rutetidene sine så de passer med LongHaul-avganger/ankomster i alle tilfelle!

Men er enig i det Jufix skriver om at dette trolig vil bety at SAS mister en del trafikk her, noe som selvsagt vil slå negativt ut. Beechdriver har rett i at KLM vil ta en del av denne trafikken tidlig morgen!

EDIT: Når jeg søker på et par utvalgte datoer i Mai neste år finner jeg kun 1 -èn- daglig avgang fra TRD... Betyr dette at de kutter enda mer eller? Kun håpløs 10.05 avgang fra TRD, med retur 12.10 fra CPH... Sjekket dagene 14-15-16 Mai.. Typisk reise-uke..

Last edited:
Eller et godt argument for at KL kommer tilbake med 3 daglige fra S15.

KLM skal bare i vinter fly to ganger daglig mandag-torsdag og lørdag, fredag og søndag går med tre daglige som vanlig i vinter. Men fra sommerprogrammets start i slutten av Mars skal KLM fly tre daglige hele uken som vanlig. Noen herligheter for TRD-ruten til KLM hvet jeg om da ;) men nå ble det litt OT her, tilbake til teamet! - "SAS med nye sommerruter og justeringer 2015"

Heisann!

Tar selv morgenavgangen til CPH nokså ofte, og helt klart at det vil bli et savn for oss som reiser i jobbsammenheng og ikke kan komme oss tidlig til CPH..

Håper de justerer rutetidene sine så de passer med LongHaul-avganger/ankomster i alle tilfelle!

Men er enig i det Jufix skriver om at dette trolig vil bety at SAS mister en del trafikk her, noe som selvsagt vil slå negativt ut. Beechdriver har rett i at KLM vil ta en del av denne trafikken tidlig morgen!

EDIT: Når jeg søker på et par utvalgte datoer i Mai neste år finner jeg kun 1 -èn- daglig avgang fra TRD... Betyr dette at de kutter enda mer eller? Kun håpløs 10.05 avgang fra TRD, med retur 12.10 fra CPH... Sjekket dagene 14-15-16 Mai.. Typisk reise-uke..

I helga var eg til CPH frå TRD (tur torsdags kveld, retur sundags ettermiddag). Det var jo svært mange andre som hadde same gjennomgåande reise. Greitt nok; dette er langweekend før jul, men likevel. Ein 737 om dagen høyrest svært magert ut, om det skulle finne på å stemme. Kan WF komme inn som supplement skal tru? Har dei kapasitet? Ein knapp time nedover og ein "stor" time heimover i transit-tid på OSL er forøvrig alt anna enn avslappande...

WF trafikerte jo denne ruten før med 3-4 runderturer med Q800. Synes det er synd at SAS nå raserer TRD- CPH så til de grader. Meningsløst, de burde heller latt WF beholde den.

Back