SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
SAS har besluttet å lease 3 A321LR maskiner. Maskinene kommer fra ALC, og er i tillegg til eksisterende A320neo bestillinger, så er snakk om ytterligere fly, og ikke en konversjon. Første maskin leveres våren 2020

https://www.sasgroup.net/en/sas-expands-its-fleet-leases-three-a321-long-range/


SAS has signed a leasing agreement with ALC (Air Lease Corporation) which means SAS will expand its aircraft fleet with three Airbus A321LR. This gives SAS an opportunity to offer travelers more intercontinental routes, fewer stopovers and shorter travel times to and from Scandinavia. The first aircraft will enter into service in the first half of 2020.

86e3a62f26558913_800x800ar.png
 
Last edited:
Re: SAS leaser 3 A321LR

Skal man spekulere i konfigurasjon, så tror jeg ikke det er helt på jordet å ta utgangspunkt i AerLingus sine kommende A321LR maskiner, men legge til premium economy. AerLingus sine kommer med 16 lie flat seter i business i en slags 1-2/2-1 konfigurasjon og 168 i economy (standard 3+3), og dermed totalt 184 seter. Gitt at SAS setter inn en håndfull seter i plus, så gir det noen færre seter
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Spännande. Enligt pressreleasen så kommer annonsering av första linjen redan starten av 2019.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Spennende å se hvilke ruter disse settes inn på, blir det helt nye ruter eller settes de inn på feks østkysten der det ikke trengs så stort materiell som A330/340.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Skal man spekulere i konfigurasjon, så tror jeg ikke det er helt på jordet å ta utgangspunkt i AerLingus sine kommende A321LR maskiner, men legge til premium economy. AerLingus sine kommer med 16 lie flat seter i business i en slags 1-2/2-1 konfigurasjon og 168 i economy (standard 3+3), og dermed totalt 184 seter. Gitt at SAS setter inn en håndfull seter i plus, så gir det noen færre seter

Med en slik layout kan de jo droppe både dør 2 og 3 og ha vanlige overwing exits. Det frigjør jo noe plass.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Artig det nordøstlige USA, kanskje Canada og Midt-Østen er vel noen muligheter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Spennende og bra. Jeg hadde kanskje forventet et større antall fly enn 3, men det er kanskje en god og riktig begynnelse. Og i god SAS-ånd.

Espen
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Med en slik layout kan de jo droppe både dør 2 og 3 og ha vanlige overwing exits. Det frigjør jo noe plass.



En LR kommer ikke med dør 2, så den er alt fjernet [emoji6]
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Endelig et litt spenstig grep fra SAS. Det nytter ikke bare å spare penger. Smart move.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Hva er realistisk rekkevidde for disse i SAS config?
Det spørs vel også på hvilken config SAS velger.

Norgegian har snakket om 220 seter. Ser man på TAP Portugal vil de ha 16 (lie-flat) seter i Business og 151 seter i Economy (mulig noen av disse er "extra legroom").
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Er det mulig at man dropper biz på disse og kun går for plus og go? Men plus med samme seter som på IC.
 
Re: SAS leaser 3 A321LR

Er det mulig at man dropper biz på disse og kun går for plus og go? Men plus med samme seter som på IC.



Tviler på det, og det bør være gode muligheter til å oppnå god inntjening med en biz på størrelse med AerLingus sin her. Dessuten, skal flyet nå langt nok så kan det ikke være for mange seter ombord
 
Re: SAS leaser 3 A321LR - Status

Moderator
Videre diskusjon i denne tråden skal handle om status og nyheter om SAS sine Airbus A321neoLR.

Vi gjør oppmerksom om at videre diskusjoner og gjetting om nye ruter med SAS sine Airbus A321neoLR, skal tas i denne tråden fra nå av: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147879

Moderator
 
2 maskiner blir levert FY2020 så innen utgangen av oktober 2020, men tredje maskin kom i FY2021, så en gang etter det, men før november 2021
 
Ifølge noen på BC.se som var på generalforsamlingen i dag vil flyene få 157 seter fordelt på 3 klasser.
 
Ifølge noen på BC.se som var på generalforsamlingen i dag vil flyene få 157 seter fordelt på 3 klasser.
Høres ut som det blir ganske lik config som TAP da. De har 152 seter. 16 seter i Business og resten fordelt på Economy med og uten ekstra beinplass.

SAS bruker Thompson Aero til å levere Business-seter i A330/A340 (Vantage XL), blir ikke overrasket hvis de kommer til å bruke vanlige Vantage-seter for single aisle i A321LR:
https://www.thompsonaero.com/seating-range/vantage/
 
Høres ut som det blir ganske lik config som TAP da. De har 152 seter. 16 seter i Business og resten fordelt på Economy med og uten ekstra beinplass.



SAS bruker Thompson Aero til å levere Business-seter i A330/A340 (Vantage XL), blir ikke overrasket hvis de kommer til å bruke vanlige Vantage-seter for single aisle i A321LR:

https://www.thompsonaero.com/seating-range/vantage/



Bortsett fra at SAS skal ha inn premium economy i tillegg. Spørsmålet er om de blir 2-3 eller 2-2 konfig, da det som i dag skal være en egen klasse med egne seter og ikke bare noen cm mer benplass
 
Back
Top