SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Å si "klasse" gjør jo at enkelte ser rødt med en gang. Hvorfor ikke bare si at "det er kun de med fleksible billetter som sitter på de fremste radene i flyet"?
Litt skuffende at SAS ikke innfører gratis mat i Plus innenriks, det er jo det reklamen legger opp til. Kanskje de er redde for back/best-fella?
For min del kommer dette imidlertid langt ned på lista over hva jeg synes er viktig og vil betale ekstra for når jeg flyr på fullpris:
-Fleksibilitet
-Ledig midtsete
-Fast-track
-Lounge
-Mat og drikke

Det var gratis servering i Plus fra EVE i dag.
Man kunne velge fritt av det som stod i menyen, som GO-pax da måtte betale for.
Så flere som bestilte både varm Wrap og muffins til "dessert".

Wrap får du kun på reiser på minst 1:30 evt. mellom nord og sør-Norge. Muffin, chips og annet knask får man på alle Plus-reiser. Sandwicher finnes også i to varianter. En for over 0:50 og en for over 1:30.

Wrap får du kun på reiser på minst 1:30 evt. mellom nord og sør-Norge. Muffin, chips og annet knask får man på alle Plus-reiser. Sandwicher finnes også i to varianter. En for over 0:50 og en for over 1:30.

Skjønner meg ikke helt på det der jeg. Tar noen sandwicher så lang tid å servere at man ikke klarer å få dem ut av tralla på turer mellom 0:50 og 1:30?

Nå er ikke dette noe nytt altså, men det har alltid forundret meg.

- "Åh.... neeeeeeei, Fnate. Det må du skjønne... Denne flyturen er på 1:23, og da kan vi bare selge den denne brødskiva. Vi kan selvfølgelig ikke selge deg en salat. Ha ha ha, jah, nei det skulle tatt seg ut. For ikke å snakke om hvis vi hadde solgt deg en større brødskive. Nææææih" (ser for meg Atle Antonsen i Etaten)

varme retter er jo noe annet. BA sine wraps er forøvrig ikke varme.

Joda, må lese litt nøyere. :)

De har en type for reiser på 0:50 til 1:30, og en større variant for 1:30 og lengre.

Flotte greier sikkert. Men er de noe gode da?

Er smått perpleks over at vi, voksne og kunnskapsrike flykunder, forledes til å debattere kvaliteten på wraps (!). Som koster typ 26 spenn hos De Luca på hjørnet.

Jeg har fått med meg forklaringen/rasjonalet på denne omfattende produktomleggingen i SAS (har tatt masse godvilje i bruk).
Likevel, dette halvhjertede kiosk-opplegget som smøres ut over hele Europa-nettet blir, for meg i det minste, mest en demonstrasjon av SAS' slappe kapitulasjon overfor de to LCC utfordrerne.

Når SAS ikke engang gidder løfte en finger for å utmerke seg ved et om bord-konsept som fenger moderat interesse, er det kanskje på tide å la rester av lojalitet fisle ut, og fokusere på pris. Og kun pris. Hva annet er der?

Last edited:
Når SAS ikke engang gidder løfte en finger for å utmerke seg ved et om bord-konsept som fenger moderat interesse, er det kanskje på tide å la rester av lojalitet fisle ut, og fokusere på pris. Og kun pris. Hva annet er der?

Nååååh, det er en hel del. Har tenkt mye i samme baner etter varslingen av omlegging. "Nei nå er det nok. Nå gidder jeg ikke mer. Jeg bytter rødsnutene der det ikke går LH eller BA"

Men straks jeg kommer forbi nesetippen min så kommer jeg jo på (i fht DY. De andre kan du jo ikke fly på mange ruter)

- Fast Track
- EB poeng, selv om jeg sliter med å se hva jeg skal bruke dem til lenger
- Lounge
- Online check in
- Service når noe går galt
- Service når du selv gjør noe skikkelig galt (som å sove over flighten i AMS)
- Fast track check in
- Credits

Så jeg kommer til å henge med bolaget fremover jeg. Om enn i en muggen utgave som vil velge LH/BA fremfor SK over alt der det er praktisk.

Med mindre de plutselig overrasker positivt en dag da. Han godeste Richard Gustavsrudsbråten har vel sagt at de ikke utelukkende kan spare seg til suksess. Så vi får se.

Jeg vil heller at de skal overleve med seige brødskiver og Q-melk enn å gå konk med laks og champagne

Flotte greier sikkert. Men er de noe gode da?

Er smått perpleks over at vi, voksne og kunnskapsrike flykunder, forledes til å debattere kvaliteten på wraps (!). Som koster typ 26 spenn hos De Luca på hjørnet.

Godt poeng, men det skyldes vel hvordan SAS har gått ut i markedsføring av sine "nye" produkter. Samt hvordan i årevis har fokusert på alt som er inkl. hos de, men som må kjøpes hos konkurrerende selskap.

Ikke minst denne gratis kaffekoppen. Jeg trenger all godvilje i verden for å verdsette den til 5 kr. Likevel gjøres det et stort nummer av at nettopp pga den bør jeg velge dyre SAS-billetter. Forstå det den som kan.

Priority-tag på rene innenriks flighter er borte.

Også for EBG? Maks teit isåfall. Da risikerer man DY-tendenser på SK-flighter, dvs. alt for mye håndbagasje. Denne gang ikke for å spare latterlig lite cash, men for å slippe å vente i 10 timer på baggen (priority har faktisk funket for meg de siste gangene...).

Nååååh, det er en hel del. Har tenkt mye i samme baner etter varslingen av omlegging. "Nei nå er det nok. Nå gidder jeg ikke mer. Jeg bytter rødsnutene der det ikke går LH eller BA"

Men straks jeg kommer forbi nesetippen min så kommer jeg jo på (i fht DY. De andre kan du jo ikke fly på mange ruter)

- Fast Track
- EB poeng, selv om jeg sliter med å se hva jeg skal bruke dem til lenger
- Lounge
- Online check in
- Service når noe går galt
- Service når du selv gjør noe skikkelig galt (som å sove over flighten i AMS)
- Fast track check in
- Credits

Så jeg kommer til å henge med bolaget fremover jeg. Om enn i en muggen utgave som vil velge LH/BA fremfor SK over alt der det er praktisk.

Med mindre de plutselig overrasker positivt en dag da. Han godeste Richard Gustavsrudsbråten har vel sagt at de ikke utelukkende kan spare seg til suksess. Så vi får se.

Jeg vil heller at de skal overleve med seige brødskiver og Q-melk enn å gå konk med laks og champagne

Nesetippen din er heldigvis ikke så lang som Fnates. (Håper jeg? :) )

Likevel:
- Fast Track er av verdi kun hvis lang kø i hovedslusene.
- EB-points er krevende å bli kvitt, ja.
- "Fast-track" check-in er sveisent, men selvsagt kun hvis man har noe der å gjøre etter å ha sjekket inn online.
- Lounge på OSL er fint, i den grad man har tid til å springe innom.
- Service (som før het ansvar og vennlig assistanse) er et relevant og godt poeng. Hvis noe klusser.

Mitt poeng var/er at SAS ikke later til å engang kvesse klørne ørlite, eller utmerke seg, men ramler bedagelig inn i formatet konkurrentene har definert. Det mener jeg er feil, svakt og slapt.

Vi kommer alle til å fortsette fly med SAS i ny og ne, selvsagt. Vi bor jo oppi her. Laks og Q-melk er greit for meg. Har i hvert fall et slags særpreg.

Også for EBG? Maks teit isåfall. Da risikerer man DY-tendenser på SK-flighter, dvs. alt for mye håndbagasje. Denne gang ikke for å spare latterlig lite cash, men for å slippe å vente i 10 timer på baggen (priority har faktisk funket for meg de siste gangene...).

Pritag har da aldri noen sinne fungert innenlands?

-A

DY-tendenser forårsakes vel først og fremst av at det koster å sjekke inn bagasje?
På veldig mange innenriksruter er det veldig få som sjekker inn bagasje. Jeg tror jeg irriterte meg mer over at den aldri virket enn at den nå er borte.

Kanskje SAS fjernet hele greia fordi lovnad om "priority" på bagasjen var noe som ikke kunne holdes. Hvorfor det ikke virker er ikke interessant for kunden.

Last edited:
Pritag har da aldri noen sinne fungert innenlands?

-A
På BGO, SVG og TRD har 'Priority'-merket bagasje kommet først på båndet så ofte det siste året at det ikke lenger kan avskrives som en tilfeldighet. Det er synd hvis SAS nå skal gjøre livet surere for oss som faktisk må sjekke inn bagasje. Det er et herlig paradoks at SAS skryter av "bedre tid", som om de 10 minuttene du taper på at kofferten din kommer sist ikke er av betydning...

På BGO, SVG og TRD har 'Priority'-merket bagasje kommet først på båndet så ofte det siste året at det ikke lenger kan avskrives som en tilfeldighet. Det er synd hvis SAS nå skal gjøre livet surere for oss som faktisk må sjekke inn bagasje. Det er et herlig paradoks at SAS skryter av "bedre tid", som om de 10 minuttene du taper på at kofferten din kommer sist ikke er av betydning...

Hm, hver gang jeg fått pri-tag på SVG-BGO-SVG så kommer alltid bagasjen som sist.... :( sist var i går.

Det har også kommet en annen nyhet i løpet av helga.
Tidligere kunne man kjøpe flex i z-klasse samme dag, dagen før og to dager før avreise, denne kostet mer eller mindre det samme som en ufleksibel billett i e-klasse (ca 1850kr OSL-SVG/BGO/TRD)
Nå går det ikke an å kjøpe noe annet enn C, J og D samme dag, dagen før og to dager før avreise. Dvs det har blitt 300kr dyrere å kjøpe en enveis kort tid i forveien.
Dette fører til at hvis man endrer billetten samme dag, dagen før eller to dager før avreise, så må man også betale seg opp til gjeldende bookingklasse, som gir en ekstrautgift på over 300kr. Jeg regner med det er fordi det gamle systemet gjorde full flex overflødig, man kunne bare vente til tett opptil avgang og kjøpe en billigst mulig fleksibel billett. Nå vil de som bruker fleksibiliteten eller kjøper i siste liten måtte betale mer enn de som har mulighet til å planlegge.

Forskjellen til DY på fleksibel billett 2 dager før avgang har gått fra ca 200kr til ca 500kr hver vei.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back