SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
"Endelig fredag" hos Braathens inkluderte et glass vin eller en øl ja, gratis. Sammen med en hamburger med 40% rent kjøtt....

Enig med Someone; de fleste som har reist på firmaavtaler innenriks har vel alltid hatt fleksible billetter, og da fikk man en kopp kaffe, når man nå får noe å spise i tillegg så er jo det en forbedring.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Da SAS i 1997 søkte om å utvide bevillingen for ølsalg om bord på innenriks til også å omfatte vin, sa sos.dep. først nei (hilsen SP og Meltveit Kleppa) av alkoholpolitiske grunner.

Bevillingen kom likevel, etter en del frem og tilbake, og de små vinflaskene kom vel på norske SAS-vinger i 1998 (eller deromkring?), kun tillatt for salg.

Jeg skjønner det er fristende å gjøre partipolitikk av dette, men dersom framstillinga du kommer med stemmer (at man først fikk avslag og etterpå tillatelse) er det sannsynligvis departementet som har gitt tillatelse. Statlig skjenkebevilling innvilges (eller avslås) av direktoratet og departementet er i så fall klageinnstans.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Utviklingen videre husker jeg ikke, men mener at BU delte ut en vinskvett i Braathens BEST på noe "hurra for fredag" eller hva det nå het.

Jupp, det var vin og burger på "endelig fredag" ut frå Bardufoss på veg til perm nokre gangar. Ikkje alltid eg torte å be om vin når eg reiste i uniform, meinar eg å hugse...
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Men det er jo det man trenger

SAS har alltid solgt mange flexbilletter på innenriks, og tidligere fikk man ingenting gratis ombord (etter ni)
Så hvordan du klarer å klage over en (liten) produktforbedringer skjønner jeg ikke?

Klager og klager, fru Blom. Bare påpeker at det er ikke det inntrykket de gir i markedsføringen sin... OK, og så er det vel litt frustrasjon over verdens endeløse "forbedringer etter ønske fra våre kunder" - presentasjoner (som SAS jo ikke er alene om).

Fleksibilitet i seg selv er ok. Kjøper det selv iblant. Men PLUS andelen av pakka er jo høyst gjennomsnittlig.
 
Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg ser heller ikke poenget med full flex. Vi brukte det en del tidligere, på TPC som gir en eller annen rabatt. Nå bruker vi bare billigste tilgjengelige fleksible billett, og kjøper denne opp ved behov.



Akkurat. Jeg skjønner ikke hylekoret. Dette er snakk om en liten produktforbedring innenriks. I tillegg har billigste refunderbare billett blitt vesentlig billigere (typisk 400kr). Vi kjøper selvsagt Plus for fleksibiliteten sin del, så nå SAS velger å inkludere et par andre ting blir det bare et plus. At man ikke får gratis alkohol er mindre viktig.

Utenriks for de dyreste billettene er en annen historie, som jeg kjenner mindre til.

For min del så går hylinga her ut på at de da med fullt overlegg har lansert Plus innlands med mat og drikke inkludert - for så bli fortalt når man sitter i setet sitt at norsk lov gjør at man likevel ikke kan gjøre det de tungt har reklamert og markedsført. Hadde de lagt inn dette forbeholdet fra starten når de lanserte Go/Plus hadde det vært noe helt annet. Pr nå får man ikke det man bestiller, og det gjør meg grinete.

Er forøvrig enig i betraktningene rundt Plus på innenriks, og at dette faktisk er en produktforbedring. Spesielt når loungene og FastTrack kommer. Disse tingene er virkelig bra saker - og da synes jeg det er synd at de klusser det til med å lure forbrukeren på fri børst.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Da er jo det en lov som gjør at de ikke kan servere gratis alko til Pandion på innlands heller da.
Og den må jo være spesiallaga for fly, at det er et antall enheter gratis pr pers i prisen skjer jo overalt på utesteder, festivaler, restauranter osv.

Jeg tror det er reklameforbudet for alkohol som slår inn her. Det er i utgangspunktet veldig strengt og tolkes enda strengere av Helsedirektoratet. Teksten i loven er (fra alkoholloven §9-2)

Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.

I Håndbok i alkoholloven forklares det slik (s 149):
Også utdeling av gratis alkohol ved kjøp av en vare eller tjeneste er forbudt, for eksempel utdeling av gratis champagne ved bestilling av hotellrom. Merk for øvrig at alkoholloven § 8-6a oppstiller et spesifikt forbud mot å dele ut alkoholholdig drikk til forbruker i markedsføringsøyemed.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

For min del så går hylinga her ut på at de da med fullt overlegg har lansert Plus innlands med mat og drikke inkludert - for så bli fortalt når man sitter i setet sitt at norsk lov gjør at man likevel ikke kan gjøre det de tungt har reklamert og markedsført. Hadde de lagt inn dette forbeholdet fra starten når de lanserte Go/Plus hadde det vært noe helt annet. Pr nå får man ikke det man bestiller, og det gjør meg grinete.

Er forøvrig enig i betraktningene rundt Plus på innenriks, og at dette faktisk er en produktforbedring. Spesielt når loungene og FastTrack kommer. Disse tingene er virkelig bra saker - og da synes jeg det er synd at de klusser det til med å lure forbrukeren på fri børst.

Her må jeg si meg helt enig, man kan vel si at det er grovt underkommunisert at alkohol koster innenlands i Norge i Plus da det ikke står skriftlig en j*vla plass så langt ;)

(I want my free beer :drink ) :colgate:
 
Fullstendig utenfor den egentlig diskusjonen, men det er da sannelig en bra alkohollovgivning vi har! Når man har passert glassdøre inn til utenriksterminalen da kan man dele ut øl i flyet, selge sprit døgnet rundt og ha fri bar i loungen. Noe poiltisk ligger det gjerne bak dette da gustavf?
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg skjønner det er fristende å gjøre partipolitikk av dette, men dersom framstillinga du kommer med stemmer (at man først fikk avslag og etterpå tillatelse) er det sannsynligvis departementet som har gitt tillatelse. Statlig skjenkebevilling innvilges (eller avslås) av direktoratet og departementet er i så fall klageinnstans.

"Fristende"? Det var i høyeste grad et politisk spørsmål, og ble løftet langt over forvaltnigsnivå.

SAS (og BU etter hvert) ønsket å tilby vinservering om bord også innenlands. AP (Brustad) ville åpne for dette. SAS søkte i 1997. Meltveit Kleppa var den som redegjorde for og frontet avslaget, begrunnet med alkoholpolitiske argumenter. SP ville ha særregler som sperret for vin på fly i Norge. En håpløs sak, som selvsagt ikke lot seg opprettholde.


Den interne saksgangen i direktorat og departement ble helt uten betydning her.
 
Her er det som skulle være med i Plus. Står ingenting om forskjell utenriks og innenriks:

Refundable
+ Changeable (+ price diff.)
+ Ticketed before departure
+ Assisted Premium check-in
+ Reserved seat at booking with seat in front rows
+ Priority on waitlist
Free check in and seat selection (web, mobile or self service kiosks)
+ Change flight option at check in
Mobile services (check in, mobile boardingpass and SMS at irregularities)
+ 2 bags á 23 kgs (in total)
+ Priority baggage (International)
+ Premium bag drop
+ Fast Track, when available
+ Lounge access - incl. free WiFi
Breakfast
Coffee/Tea
Newspapers
+ Meals and drinks included
+ Free WiFi
+ 200% EB accrual
+ 4% Credits
+ 6% discount with Travel Pass Corporate
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene
 
Her er det som skulle være med i Plus. Står ingenting om forskjell utenriks og innenriks:

Refundable
+ Changeable (+ price diff.)
+ Ticketed before departure
+ Assisted Premium check-in
+ Reserved seat at booking with seat in front rows
+ Priority on waitlist
Free check in and seat selection (web, mobile or self service kiosks)
+ Change flight option at check in
Mobile services (check in, mobile boardingpass and SMS at irregularities)
+ 2 bags á 23 kgs (in total)
+ Priority baggage (International)
+ Premium bag drop
+ Fast Track, when available
+ Lounge access - incl. free WiFi
Breakfast
Coffee/Tea
Newspapers
+ Meals and drinks included
+ Free WiFi
+ 200% EB accrual
+ 4% Credits
+ 6% discount with Travel Pass Corporate

Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting ;)


Kan forøvrigt oplyse at Plus-pax ikke har begrænsning på hvor meget de må vælge fra menuen (ref tidl. poster), så længe det er til konsumering ombord. Og mon ikke de fleste vælger i moderate mængder (medmindre de er fra Flyprat og vil opføre sig som russere på all-inclusive resort)

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ;) ) og wrap når man gang på gang ser at pax vælger selskaber der tager betaling for alt de kan finde på og intet har inkluderet.

Selv synes jeg det er ærgerligt at man ikke kan flyve biz i Europa, men på den anden side så er 1-2 pax i snit pr. afgang ikke nok til at dette produkt giver mening og det lave antal bekræfter at kunderne jo netop vælger Y+ og ikke C i Europa.

Tidligere Economy Extra pax der idag flyver Plus får til gengæld et godt opgraderet produkt med flere bonuspoint, lounge (hvor man vel kan få stillet sit alkoholbehov inden takeoff) og fasttrack - noget der i mine øjne er langt mere værd en et glas vin eller en øl på en indenrigsflyvning.

Herregud, der må være vigtigere ting i flybranchen at bruge tid på.
 
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting ;

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ;) )

Sooo true… (og i Sverige, selvsagt… :)

Likevel; tror noe av grunnen til dette snurrige fokuset på et glass vin eller ei skyldes at SAS Plus på domestic foreløpig virker, om ikke forvirrende så i hvert fall, litt uavklart?

Til dette kommer forventningene om denne innenriks-loungen. Hva blir det egentlig å finne der, som vi skal lokkes med?
 
Til dette kommer forventningene om denne innenriks-loungen. Hva blir det egentlig å finne der, som vi skal lokkes med?

Litt relatert til dette. Har dere som har vært i loungen de to siste dagene funnet varm mat nå? Det har vel blitt lovt varm mat i loungen når GO og PLUS ble lansert....
 
Vedrørende alkohol, så delte de dette ut gratis SK4094 søndag for de som reiste på Plus, så det er vel forskjellig fortolkninger ute å går her?

Forøvrig nevnte min mor, som var ombord, at damen på andre siden av midtgangen benyttet seg av tilbudet, og fylte vesken med småflasker vin ;)
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Som jeg kan se så har go billettene blitt billigere enn de tidligere economy klassene

Tror det kan skyldes kampanjen som har vært i en periode. For EVE-OSL så er prisen den samme som den alltid har vært - 769 en vei.

Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.

Forøvrig virker det som de har fullstendig lagt om på hele billettsystemet som noen her har nevnt tidligere. Ordinær PLUS er delt opp i forskjellige priser til forskjell fra gamle Flex som var en fast pris. Som nevnt vil det si at man innenfor klassen vil måtte betale mellomlegg om man endrer siste dagene. Dette gir noen snåle resultatet enkelte steder. Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).
 
Der står vel forsåvidt heller ikke eksplicit at alkohol er inkluderet - "drinks" kan vær mange ting ;)

Iøvrigt interessant at følge en diskussion om mangel på sprit indenrigs (only in Norway ;) ) og wrap når man gang på gang ser at pax vælger selskaber der tager betaling for alt de kan finde på og intet har inkluderet.

Det har jo ingenting med alkohol å gjøre, men at man reklamerer for en ting og gjør noe annet. Jeg tror du hadde blitt litt skuffet om du leide et hus med strøm inkludert, om du fant ut at dette kun inkluderte strøm til lys og varme, mens strøm til vaskemaskin og komfyr måtte betales for separat?
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Ut over det virker dyreste GO billett å ligge langt over det jeg har sett tidligere for en Economy. Det har vel sammenheng med at også PLUS blir dyrere jo nermere avgang en Flex var før, og gir dermed rom for å ta ut mer på GO billetter.
I Sør-Norge har det ikke endret seg. E-klasse (dyreste Go, som er eneste tilgjengelig kort tid før avreise) koster et sted på 1800-tallet OSL-SVG/BGO/TRD. Det gjorde det før omleggingen også. Det store prishoppet på ufleksible billetter tett opp til avgang kom tidlig på nyåret.

Om man kjøper GO i stedet for PLUS på litt lengre strekk, feks EVE, så vil det vel i noen tilfeller lønne seg å heller betale endringsgebyret på 500 på GO billett enn å betale mellomlegg på en allerede mye dyrere PLUS billett (forutsatt at det er GO billetter tilgjengelig da).

Problemet er når man endrer flere ganger eller tett opp til avgang. Da er det fleksible billetter som lønner seg.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Direkte inne fra SK4432: Meget snurt purser da jeg spurte om de tok betalt for vin, så vidt hun ville gi meg en Cola Zero etterpå. Henviste forresten til norsk lovgivning på hvorfor de ikke kunne dele ut gratis. Hvordan stiller nå dette seg da egentlig om man tror på fortellingene om gratis vin på Braathens på "Endelig fredag". Dette må jo være mat for forumets jurister?
(Jada, dette er 1st world problems... ;-) )
 
Hvis noen i denne verden kommer til å kjøpe full flex plus, kan de da endre tett opptil avgang uten å betale gebyr? ISF kan det hende at SAS ønsker å pushe pax som har uforutsigbare reisevaner over på fullflex?

Selv har jeg erfart at det har vært billigere å kansellere min flex billett, og kjøpe en ny restricted rett før avgang istedenfor å endre flex og betale mellomlegget.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top