SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Fløy Go til HAU i dag (Blue1 717), så godt som fullt bak hos oss, men fikk likevel en 2-seter alene, kan tyde på at det blokkes for EBG i Go når det er ikke er helt fullt (?)
5 første radene var Pluss, alle med tomt midtsete.

Jeg får prøvd nyvinningen til mellom OSL og TOS i morgen. Siden min billett nok kvalifiserer til GO blir det plass bak i kjerren.

Nei, var ikke borte i går i hvert fall. Ikke på fredag heller.

Selv om det går kjappere enn å bygge opp, så klarer man neppe å fjerne god service over natta. Mye nytt om dagen, gi de litt tid så kommer nok det nye Plus-konseptet på plass som tenkt. Uten prio-tags innenlands.

Første flight i går, LHR-ARN (16D takket være ett hyggelig forummeedlem ;)) stappfullt foran, men rundt 6-8 ledige seter bak.

Halvannen time før de var ferdig å servere hele flyet og Plus så ut som et diskotek med lys av folk som ville ha mer. Tror det er utrolig viktig at de passer mer på Plus, men siden det var busy, fikk de liksom ikke tid til det.

Pesto/kylling sandwich, wrap eller ostesandwich med masse sennep. Gikk for en kylling. Blah tørr sandwich.

Og allerede første flight fant man en svakhet: når det er fullbooket foran er det skikkelig trangt med de nye 737-800. Mye misfornøyde folk foran. Så utrolig ukomfortabelt ut. Jeg på Go nødutgang hadde det mer komfortabelt enn noen andre. Ja, du kan si at det ikke er ofte at man selger mye foran, men med kun noen hundrelapper ekstra for å komme seg opp og pakkfulle fly, blir det aldri mer garantert komfortabelt. Og flex prisene er det samme man betalte for biz, så en STOR nedgradering.

Go er en nedgradert Extra med BOB only. Eller akkurat samme komfort som resten av flyet med gratis bob. Ingen kan nekte for denne realiteten.

Er glad jeg ikke hadde betalt den 9K NOK det koster å fly flex t/R ARN.. Ny flight ARN- BRU i dag, i Q klasse/dyrere, men også i Go, siden jeg bestilte rett før de nye prisene kom ut.

Neste fredag i Plus LHR-OSL-EVE og EVE-OSL-AMS. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til betalt biz der en av oss har stor sjanse for å sitte i midten

Konklusjonen må være, tatt prisene i betraktning at SAS priser seg ut med dette konseptet. Man må jo opp over 1000 kroner hver vei(altså 2000 kroner t/r LHR som jeg sjekket) fra Go til Plus og om det eneste ekstra man får er en wrap gratis så er det ikke noe verdt det. Det er jo ikke godt å vite hva som er forskjellen mellom SAS Plus og SAS plus full flex, det virker som begge er nesten like fleksible. Man får jo nesten like billige businessbilletter med blokkert midtsete til prisen av Plus.

Last edited:
Man må jo opp over 1000 kroner hver vei(altså 2000 kroner t/r LHR som jeg sjekket) fra Go til Plus og om det eneste ekstra man får er en wrap gratis så er det ikke noe verdt det.

De aller fleste avganger 0-3 uker frem i tid er forskjellen 500kr hver vei. Dvs du betaler 500kr for lounge, fast-track, refunderbar billett og en billett som kan kjøpes opp til høyere bookingklasse uten ekstra kostnad. Helt greit i mine øyne.
F.eks. 3700kr tur/retur OSL-LHR for en billett som kan avbestilles, endres og kjøpes opp til et høyere nivå er ikke ille.
Serveringen ombord har jeg ikke prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.

De aller fleste avganger 0-3 uker frem i tid er forskjellen 500kr hver vei. Dvs du betaler 500kr for lounge, fast-track, refunderbar billett og en billett som kan kjøpes opp til høyere bookingklasse uten ekstra kostnad. Helt greit i mine øyne.
F.eks. 3700kr tur/retur OSL-LHR for en billett som kan avbestilles, endres og kjøpes opp til et høyere nivå er ikke ille.
Serveringen ombord har jeg ikke prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.

Full flex koster fortsatt over 10K t/r OSL, det er vel ganske saa sikkert aa si at SAS har kanibalisiert disse prisene med denne nye strategien. Du maa jo vaere helt blaast for aa velge en slik billett. INGEN, inkludert oljebransjen, burde kjoepe full flex.

Men reiseopplevelsen ombord er jaggu ikke verdt en krone mer

Er det gratis servering av alkohol i plus når man reiser både innenriks og utenriks? Serverer (eller selger SAS) sprit når de flyr innenlands elelr gjelder det bare ut av Norge, spesielt i plus?

Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hvis man ikke trenger flex er man jo helt borte hvis man velger SK i Plus fremfor BA med 767 i biz ARN-LHR.

Ikke at premium-turister uten flex-behov er den viktigste målgruppa, men det virker som den gruppa blir den vanskligste å holde på for SAS nå. Burde være det hvis folk er litt bevisste iallefall.

Er det gratis servering av alkohol i plus når man reiser både innenriks og utenriks? Serverer (eller selger SAS) sprit når de flyr innenlands elelr gjelder det bare ut av Norge, spesielt i plus?

Det eneste forbeholdet jeg kunne se at de tok om alkoholservering var at det ikke var noen før klokken 1100 på svensk innenriks.

Jeg sitter på tog 504 og kjeder meg. Heldigvis er det internet ombord og da har jeg brukt tiden til å se litt på prisene for SAS Plus til noen europiske byer. La oss se på LHR som eksempel. Hvis en bestiller SAS Plus i god tid før avreise kan en som oftest få billetten fra LHR til OSL for 1830 kroner. Fordelen med plus i tillegg til mat, fast track og lounge, er som det er sagt mange ganger at det er en fleksibel billett. Men hvor fleksibel er egentlig en slik billett? Den kan refunderes så det er jo selvsagt en fordel. Den kan endres ved å kjøpe seg opp til høyere prisnivå. Nå her jeg sett litt på prisnivået for billetter samme dag eller dagen etter. Fra LHR til OSL må en da gjerne ut med 4165 kroner for en SAS Plus billett. Det vil si at hvis en f. eks når et fly hjem tidligere på dagen enn det en hadde tenkt så vil det koste typisk 2335 kroner å endre billetten. Tilsvarende tall for BRU-OSL er 2014 kroner, AMS-OSL 1614 kroner og CPH-OSL 840 kroner.

Det eneste forbeholdet jeg kunne se at de tok om alkoholservering var at det ikke var noen før klokken 1100 på svensk innenriks.

Det kostet penger for øl og vin i pluss søndags formiddag OSL-BGO. Missnøyen var stor

Re: Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det kostet penger for øl og vin i pluss søndags formiddag OSL-BGO. Missnøyen var stor

Altså, det der fatter jeg ikke, og er nødt til å være en innkjøringsfeil. Men nå har jo flere rapportert om det.
Da har SAS bevisst ført en villedende og direkte feil markedsføring som er langt over det som er OK. All mat og drikke er gratis, bortsett fra den drikken som faktisk koster litt?? Hadde jeg vært Plus-pax nå hadde jeg printa ut artikler, sitat og nettsida dems og krevd gratis alkohol. Helt utrolig.

Er det ikke slik at myndighetene ikke tillater gratis utdeling av alkohol i Norge da? Mener det er slik i Sverige også?

Altså, det der fatter jeg ikke, og er nødt til å være en innkjøringsfeil. Men nå har jo flere rapportert om det.
Da har SAS bevisst ført en villedende og direkte feil markedsføring som er langt over det som er OK. All mat og drikke er gratis, bortsett fra den drikken som faktisk koster litt?? Hadde jeg vært Plus-pax nå hadde jeg printa ut artikler, sitat og nettsida dems og krevd gratis alkohol. Helt utrolig.

På den svenske "Flypratvarianten for dem foran gardina", skyldtes det Svensk og Norsk lov at de ikke fikk ha fri bar på innenriks. Men jeg vet ikke om dette stemmer.

Det kan jo også hende at de synes det blir for dyrt i avgifter, og derfor bråombestemte seg og glemte å fortelle markedsavdelingen.

Man er, i beste fall, sinnsyk i gjerningsøyeblikket om man kjøper PLUS på innenriks. Med mindre du absolutt må ha fleksibiliteten.

Er det ikke slik at myndighetene ikke tillater gratis utdeling av alkohol i Norge da? Mener det er slik i Sverige også?

Kan det være så anderledes enn å kjøpe en vinpakke med maten på restaurant? En pris = vin i glasset.

På den svenske "Flypratvarianten for dem foran gardina", skyldtes det Svensk og Norsk lov at de ikke fikk ha fri bar på innenriks. Men jeg vet ikke om dette stemmer.

Det kan jo også hende at de synes det blir for dyrt i avgifter, og derfor bråombestemte seg og glemte å fortelle markedsavdelingen.

Man er, i beste fall, sinnsyk i gjerningsøyeblikket om man kjøper PLUS på innenriks. Med mindre du absolutt må ha fleksibiliteten.

Kan det være så anderledes enn å kjøpe en vinpakke med maten på restaurant? En pris = vin i glasset.

Da er jo det en lov som gjør at de ikke kan servere gratis alko til Pandion på innlands heller da.
Og den må jo være spesiallaga for fly, at det er et antall enheter gratis pr pers i prisen skjer jo overalt på utesteder, festivaler, restauranter osv.
Og uansett burde de da hatt et forbehold i markedsføringen her.

Men det er jo det man trenger

SAS har alltid solgt mange flexbilletter på innenriks, og tidligere fikk man ingenting gratis ombord (etter ni)
Så hvordan du klarer å klage over en (liten) produktforbedringer skjønner jeg ikke?

Når vi hos oss har hatt Economy Extra som travel policy innen Europa/Norge så er det pga fleksibiliteten og ikke fordi de ansatte skulle få en kålrull og laksebit.....

Last edited:

Det spørsmålet bør vel rettes til Stortinget...

Da SAS i 1997 søkte om å utvide bevillingen for ølsalg om bord på innenriks til også å omfatte vin, sa sos.dep. først nei (hilsen SP og Meltveit Kleppa) av alkoholpolitiske grunner.

Bevillingen kom likevel, etter en del frem og tilbake, og de små vinflaskene kom vel på norske SAS-vinger i 1998 (eller deromkring?), kun tillatt for salg.

Utviklingen videre husker jeg ikke, men mener at BU delte ut en vinskvett i Braathens BEST på noe "hurra for fredag" eller hva det nå het.

Full flex koster fortsatt over 10K t/r OSL, det er vel ganske saa sikkert aa si at SAS har kanibalisiert disse prisene med denne nye strategien. Du maa jo vaere helt blaast for aa velge en slik billett. INGEN, inkludert oljebransjen, burde kjoepe full flex.

Jeg ser heller ikke poenget med full flex. Vi brukte det en del tidligere, på TPC som gir en eller annen rabatt. Nå bruker vi bare billigste tilgjengelige fleksible billett, og kjøper denne opp ved behov.

Men det er jo det man trenger

SAS har alltid solgt mange flexbilletter på innenriks, og tidligere fikk man ingenting gratis ombord (etter ni)
Så hvordan du klarer å klage over en (liten) produktforbedringer skjønner jeg ikke?

Når vi hos oss har hatt Economy Extra som travel policy innen Europa så er det pga fleksibiliteten og ikke fordi de ansatte skulle få en kålrull og laksebit.....

Akkurat. Jeg skjønner ikke hylekoret. Dette er snakk om en liten produktforbedring innenriks. I tillegg har billigste refunderbare billett blitt vesentlig billigere (typisk 400kr). Vi kjøper selvsagt Plus for fleksibiliteten sin del, så nå SAS velger å inkludere et par andre ting blir det bare et plus. At man ikke får gratis alkohol er mindre viktig.

Dessuten kan man jo se på hva konkurrenten tilbyr. Ingen softblock av midtsete og ingen servering inkludert. Billigste Plus hos SK er billigere enn flex hos DY, mens dyreste Plus er dyrere.

Utenriks for de dyreste billettene er en annen historie, som jeg kjenner mindre til.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back