SAS: Klar til ny ekspansion

Litt halvveis OT: Hvordan er markedet fra Skandinavia til GIG? Hadde vært fett med SK dit igjen, det begynner jo å bli noen år siden...

Hvorfor starter ikke SAS ruter til søramerika eks Rio ???

Jeg ville hurtigt blive storkunde på sådan en rute! GIG har kæmpevækst for tiden, særligt på ruter fra Europa. LH starter fx i oktober på FRA-GIG, og en række andre selskaber øger eller starter ligeledes. Den danske erhvervsminister har på et officielt besøg for nylig forsøgt at overtale TAM til at åbne GIG/GRU-CPH.

Tidligere har problemet været, at den meste trafik har været den uattraktive leisure-trafik, men med den voldsomme vækst i olieindustrien i Rio, forstærket for nylig med fundet af Presal-feltet, bør der være et større og større grundlag for business-trafik.

Mærsk har i øvrigt i dag offentliggjort købet af en brasiliansk virksomhed til DKK2,3 mia.

Alligevel tror jeg desværre at GIG (og GRU) er langt nede på listen.

Forhåpentlig ikke DEL. Der har SAS forsøkt seg før med dundrende underskudd, og det indiske markedet er ikke blitt så veldig mye bedre siden sist

SK forsøkte seg vel på OSL-EWR for en stund siden - med etter sigende dundrende underskudd. Nå er visstnok situasjonen en annen rent lønnsomhetsmessig uten at fundamentale forhold har endret seg (og det med direkte konkurranse).;) Det er visst noe med kostnadsbasen i SK som har endret seg som gir mulighet til lønnsom drift for ruter som tidligere ikke var lønnsomme...

Last edited:
SK forsøkte seg vel på OSL-EWR for en stund siden - med etter sigende dundrende underskudd. Nå er visstnok situasjonen en annen rent lønnsomhetsmessig uten at fundamentale forhold har endret seg (og det med direkte konkurranse).;) Det er visst noe med kostnadsbasen i SK som har endret seg som gir mulighet til lønnsom drift for ruter som tidligere ikke var lønnsomme...

Joda, men selv på det værste hadde aldri OSL-EWR et en-siffret antall passasjerer....noe DEL hadde.

Poenget er uansett at det er bedre destinasjoner der ute med høyere etterspørsel og yield fra Skandinavia enn India

Noen bier summer om at SEA skal tilbake på rutekartet, men er det noe vi er glade i flybransjen så er det å kakle om utopier. Nå skal det sies at jeg var ganske kjapp med å trekke på smilebåndet og avfeie det hele da ryktene begynte å gå om OSL-EWR, men der tok jeg jo skammelig feil selv. Who knows? :old

Skal SAS ekspandere tror jeg de må se østover. Asia og spesielt Kina vil etterhvert vil posisjonere seg som motoren i verdensøkonomien. Her tror jeg det finnes muligheter for SAS, dersom de lanserer flere ruter mot typiske forretningsdestinasjoner.

Men for all del, all vekst er spennendes enten den går østover eller vestover:-)

Skal SAS ekspandere tror jeg de må se østover. Asia og spesielt Kina vil etterhvert vil posisjonere seg som motoren i verdensøkonomien. Her tror jeg det finnes muligheter for SAS, dersom de lanserer flere ruter mot typiske forretningsdestinasjoner.

Men for all del, all vekst er spennendes enten den går østover eller vestover:-)

PVG er Lufthansa's travleste destinasjon utenfor Europa og Nord-Amerika;
744 og 346 fra FRA
346 fra MUC
343 fra ZRH med LX

Det er veldig mange seter hver dag, og en kake SAS burde klare å ta litt av.

FRA-PVG borde vara en självklar Airbus A380 destination för LH.
SAS flög tidigare CPH-PVG med A343. Varför lades linjen ner?
Var det för att SAS istället startade ARN-BKK/PEK?

Om PVG er den mest interresante Østover og det der går 2 fra FRA og 1 fra MUC så er det jo allikevel spennende å sammenligne Øst med Vest da. Dette er jo litt "Ringeriksmesterskap i synsing", men allikevel:

BA har 3 stk 747 daglig fra LHR-LAX + 1 stk 777 code-share med AA
BA har 2 stk 747 daglig fra LHR-SFO
Legg til at det også er daglig til LAS, DEN, og San Diego som ikke ligger langt fra disse, så er den gropa der ganske interressant.

Og om du sitter og koser deg i T7 på JFK på ettermiddagen så går det nesten en 747 i timen, pluss et par 318 daglig, fra JFK-LHR. OG så er det jo et par 777(?) fra EWR.

Så selv om Øst er spennende så er det nok ikke så lurt å glemme Vest helt heller.

(Det er deilig å kunne sitte å leke SAS-sjef uten hverken kompetanse eller ansvar)

Last edited:
Dag Viking: Tror nok vår gode venn Fnate mente LAX og ikke LAS. Er nok en liten trykkleif :)

Og det blir en saftig nedskjæring fra og med september vestover. Jeg tror også beslutningstagerne bør vurdere hva som skjer på førstkommende tirsdag før de foretar seg noe i det hele tatt. Med det enorme underskuddet i USA vil i hvert fall klimaet for å få amerikanske passasjerer ombord være uhyre vanskelig.

Back