SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Et lite spørsmål om fordelen med å fly pluss innenlands når man har diamantkort? Man kan sitte litt lenger fremme, men det ikke bredere seter. Drikke får man jo og mat er vel kun frokost? Vi har plus i dag kun pga at det var det eneste som var igjen som bonusbillett då jeg har ellers null erfaring på dette.
 
Et lite spørsmål om fordelen med å fly pluss innenlands når man har diamantkort? Man kan sitte litt lenger fremme, men det ikke bredere seter. Drikke får man jo og mat er vel kun frokost? Vi har plus i dag kun pga at det var det eneste som var igjen som bonusbillett då jeg har ellers null erfaring på dette.


Det handler først og fremst om fleksible billetter
 
Hva er poenget med SAS Plus?

Har flyttet hjem til Norge, fått meg en jobb med utgangspunkt langt i nord som gjør at jeg vil fly masse. Men blandet mellom kortbane og sas, desverre ikke nok til å bli EBG. Så om noen vil gi bort, så får de lov til det:)

Så kom dagen i dag hvor jeg skulle på min første arbeidsreise, hurra! Med utgangspunkt fra Vadsø skulle jeg til Oslo, jeg endte derfor opp på Finnmarksbussen/Widerøe til Tromsø, med innlagt stopp i Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn og Hammerfest. Om du lurte, så kan jeg svare bekreftende på at det tok lang tid! Men var faktisk det raskeste alternativet i dag.

Reiste på full flex billett med WF, det gir som vi vet ingenting ombord. Skulle så reise med SAS i Plus til OSL fra TOS. Hadde noen få minutter tilgjengelig så gikk en kjapp tur i loungen og tok en kopp kaffe. Så det var bare boller der, men tenkte at sist jeg fløy SAS så så jeg at de hadde sandwich og salat tilgjengelig for de i Plus. Da kan jeg spise godt på flyet.

Priority boarding, er nok bare veiledende.

Kommer meg på flyet, vi sitter tre på rekke tettere enn jeg liker, mens en heldiggris på GO har kapret nødutgangsetet jeg vanligvis klarer å kapre.

Ombord er det valg mellom usunt, usunt eller usunt. Generelt for alle valgene er at det ikke er mat men snacks. På en flytur som tar nesten to timer.
TK klarer å diske opp full bevertning på IST- AYT som tar såvidt en time for hele flyet.

Skuffet? Ja ganske. I utgangspunktet blir jeg å fly sørover mest via ALF eller KKN, og der finner man heller ikke lounge. Så det jeg betaler ekstra for er fleksibilitet, poeng og muffin. Komfort eller muligheten til å få seg skikkelig måltid på flyet (selv mot betaling) finnes ikke.

Lenge siden jeg har flydd Norwegian også, men der har man i det minste nye fly og gratis internet. De lover heller ikke bort noen premium pakke, så man forventer ikke det.

Fleksibiliteten er grei nok den, men hvor ofte endrer man billetten? Kan man ikke like gjerne bare kjøpe en ny billett de få gangene planene skjærer seg?

Ulempen for min del er selvsagt at DY ikke har interline med WF som jeg alltid må starte med. Det legger unødig tid til reisen.

Men jeg sitter igjen på hotellet og tenker, hva er poenget med SAS Plus? Er det noe vits i det?
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

SAS Plus er jo fleksibel økonomiklasse (med enkelte tilleggsgoder som f.eks. fast track og lounge der det finnes). Service ombord er jo ikke så mye av uansett hvor du flyr innenlands, men knekkebrød har de vel... ;) Hvis fleksibilitet ikke er viktig så ser ikke jeg noe poeng å kjøpe Plus (men så har jeg status i Eurobonus som gir meg lounge og fast track uansett).
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

SAS har ikke forandret på menyen siden i sommer, nei.

Fløy samme rute som deg da, og ble litt skuffet da jeg fikk se menyen.
Var ingenting som kunne minne om mat der, kun den usunn snacks og knusktørre Wasa-sandwicher.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Å kjøpe Pluss for serveringen er jo bare tull. Du får samme tilbudet bak i kjerra, til en mye triveligere pris enn mellomlegget. Trenger du fleksibiliteten derimot...
 
Hva er poenget med SAS Plus?

Kjøpte nylig en plussbillett da den kun kostet 300 mer enn go. Mest p.g.a. poeng. Med Aegean får man "gamle" poeng 1200 for pluss innen Norden. Jeg har fløyet i Plus noen få ganger i Norden og i Europa, og erfaringen er at Plus definitivt ikke er noe kulinarisk høydepunkt, men man kan jo spise bedre i loungen før avgang. Uansett får man svært mye bedre mat på spisesteder for en lavere pris. Om prisen ikke er for ille velger jeg pluss for poengenes del. Fasttrack og lounge er også hyggelig.
 
Last edited:
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Å kjøpe Pluss for serveringen er jo bare tull. Du får samme tilbudet bak i kjerra, til en mye triveligere pris enn mellomlegget. Trenger du fleksibiliteten derimot...

Har selv erfaring med noen Plus flighter i høst og kom til samme konklusjon.
Mine ble booket da det kun var Plus billetter igjen å oppdrive.
Hamsterpakka med frokost der SAS faktisk klarer å dele et ferdig skivet flak av Jalsberg ost på 4pax dandert med 25g rundstykke, kan ikke sies å være salgsdrivende for dette produktet. Samme mat for 70 riksdaler 70cm lengre bak.
Her kan knapt annet enn fleksibiliteten være det som avgjør innsalget til produktet.

Fløy SunAir til BLL i November. Kontrasten var stor til SAS sitt pluss produkt motsatt vei.
 
Hva er poenget med SAS Plus?

Jeg er helt enig i at SAS Plus ikke er særlig bra i luften, med unntak av de gangene man får ledig midtsete og et bra crew. Men SAS Plus er ganske bra på bakken sammenliknet med hva man fikk tidligere, både på innenriks og med Economy Extra. Prisen for SAS Plus er ofte også ganske lav - man kan lett få ganske mye for pengene. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hele tiden skal sammenlikne SAS Plus med business class hos andre selskaper.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Har selv erfaring med noen Plus flighter i høst og kom til samme konklusjon.
Mine ble booket da det kun var Plus billetter igjen å oppdrive.
Hamsterpakka med frokost der SAS faktisk klarer å dele et ferdig skivet flak av Jalsberg ost på 4pax dandert med 25g rundstykke, kan ikke sies å være salgsdrivende for dette produktet. Samme mat for 70 riksdaler 70cm lengre bak.
Her kan knapt annet enn fleksibiliteten være det som avgjør innsalget til produktet.

Fløy SunAir til BLL i November. Kontrasten var stor til SAS sitt pluss produkt motsatt vei.


Enig Sun-air er riktig bra, men du kan jo ofte fly til andre kontinenter for de samme prisene de forlanger til DK.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Jeg er helt enig i at SAS Plus ikke er særlig bra i luften, med unntak av de gangene man får ledig midtsete og et bra crew. Men SAS Plus er ganske bra på bakken sammenliknet med hva man fikk tidligere, både på innenriks og med Economy Extra. Prisen for SAS Plus er ofte også ganske lav - man kan lett få ganske mye for pengene. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hele tiden skal sammenlikne SAS Plus med business class hos andre selskaper.

Ledig midtsete og bra crew kan man vel få i go også.
Enig i at det er på bakken Plus er best. Jeg reiser så mye at statusen min opprettholdes av kvantiteten; Business innsjekk, fasttrack security og lounge er i boks. Ville muligens valgt Plus hvis jeg reiste sjednere for å få de fordelene, men som sagt ikke for serveringen ombord.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Jeg er helt enig i at SAS Plus ikke er særlig bra i luften, med unntak av de gangene man får ledig midtsete og et bra crew. Men SAS Plus er ganske bra på bakken sammenliknet med hva man fikk tidligere, både på innenriks og med Economy Extra. Prisen for SAS Plus er ofte også ganske lav - man kan lett få ganske mye for pengene. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hele tiden skal sammenlikne SAS Plus med business class hos andre selskaper.

Helt klart at Plus er bedre enn economy extra når det kommer til service på bakken.

Hvorfor sammenlikne med business class hos andre selskaper? Tja. Det er vel på en måte relevant å sammenlikne dette når man skal vurdere hva man får for pengene når man flyr SAS kontra andre når man flyr i bookingklasse C eller D (o.l.) hos andre selskaper i Europa. Plus er det beste SAS tilbyr i Europa, og det er ikke nødvendigvis spesielt stor prisforskjell til andre selskapers business class.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Ikke spesielt stor prisforskjell? Enveis TRD-FRA er ca 2000 i SAS Plus for meg, og tregangen hvis det er LH mellom OSL og FRA, foran gardina.
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Er ikke internett gratis i Pluss da? Riktignok bare i de flyene hvor det er tilgjengelig, men...
 
Re: Hva er poenget med SAS Plus?

Ikke spesielt stor prisforskjell? Enveis TRD-FRA er ca 2000 i SAS Plus for meg, og tregangen hvis det er LH mellom OSL og FRA, foran gardina.

Nå så jeg vel "ikke nødvendigvis"...;) Full flex Plus er f.eks. ganske kostbart.
 
På bakken skal jeg innrømme at jeg syns produktet er bra. Men dette betinger at man flyr fra en flyplass hvor det er noe å tilby. Flyr man fra ALF, KKN mfl. er det ikke mye å finne på bakken.

Plus er ikke business, det er premium økonomi. Da er det plutselig ikke mye å sammenligne med. Tre retter og full oppdekning er kanskje overkill. Men er det virkelig for mye å be om at man kan få servert en baguette eller salat på en to timers flytur. Så slipper jeg bruke tid på det før eller etter turen.

Men dette er jo improvement etter improvement, så hva blir den neste forbedringen? :)
 
Noen som har reist i SAS Plus til/fra London i det siste? Blir det servert noe å bli mett av, eller er det fortsatt bare quinoasalat?
 
Back
Top