SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

Originally posted by Trety

Så dersom noen lurer har jeg fått opplyst at det er 420 takplater i avgangshallen på innland på Torp. :lol:


Crap.. og jeg som trudde det var 421 takplater der ;) Men bra at WF leier inn fly ja :)
 
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by CNO1015

Vil dette ha noe å si for SAS Norge? Vil SAS Danmark låne inn fly fra SAS Norge for å fly enkelte av rutene til Q400? Skal nemlig med SK4117 Bodø-Oslo på Fredag, og det er litt surt hvis den flighten bilr instilt eller noe.

Det du spør om kan vel ingen svare på med, det kan godt hende at SAS Norge ASAP prøver å hjelpe til på OSL-CPH .

SASDanmark har stokket litt om på flyene sine for å betjene Q400-rutene, og SASNorge flyr derfor en del av OSL-CPH-rutene som SASDanmark normalt flyr.
 
Originally posted by LCH78
Crap.. og jeg som trudde det var 421 takplater der ;) Men bra at WF leier inn fly ja :)

Der kan du se hva du visste...:p Jeg fikk også opplyst at fyren som tapetserte der i dag godt kunne gjort en bedre jobb i hjørnene. :lol: ^_^

Uansett så er det bedre med en EMB-145 enn ingenting i denne situasjonen, og det er kanskje en sjanse for at det dukker opp en eller annen F50 fra Skyways og/eller Denim dersom dette trekker ut?
 
Levanger-mann opplevde det hele - ja, hver lokale redaksjon, sin vinkling på verdensbegivenhetene...

http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070912/NYHETER/709120035
 
Og Austrian/Tyrolean har også satt sine Q400 på bakken


AUSTRIAN AIRLINES TEMPORARILY REMOVES DASH 8-400 AIRCRAFT FROM SERVICE

Affected flights will partly be carried out with different airplane types �
Passengers from cancelled short-haul flights rebooked onto new flights

In line with a worldwide recommendation issued today by aircraft manufacturer Bombardier, the Austrian Airlines Group has temporarily removed its turboprop aircraft of the type Dash 8-400 from operation. Eight out of a total of ten aircraft of this type the Austrian Airlines Group uses in its fleet have been affected by the manufacturer�s statements. All aircraft are operated by Austrian Arrows.

The Bombardier decision is based upon two incidents in recent days involving the landing gear of Dash 8-400 aircraft operated by a Scandinavian airline. Immediately, Austrian Airlines carried out a thorough check of its fleet after the first incident. These checks unveiled no problems whatsoever. Since the safety of its passengers is always the highest priority for the Austrian Airlines Group, however, the company has made the decision to remove the DASH 8-400 aircraft from service in light of a second after a second incident at the Scandinavian airline. With it, the Austrian Airlines Group follows the recommendation received from the manufacturer Bombardier today.

Austrian Airlines remains in constant contact with the aircraft manufacturer. Austrian Airlines will strictly comply with the results of the examinations being carried out by Bombardier on the aircraft�s landing gear and with any actions the aircraft manufacturer recommends as a result of those investigations.

Austrian Airlines is currently working on operating as much as possible affected flights with different aircraft types. All passengers of short-haul flights which cannot be operated by alternative airplanes will be rebooked onto new flights wherever possible. Passengers can keep up-to-date with the situation regarding their own short-haul flights by calling the telephone hotline +43 (0) 5 1789.
 
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Someone

Noe mer må vel komme inn? En EMB-145 tar 45 seter, mens WF har 4 76 setere på bakken?

Var vel også snakk om å sende ned 300'ene fra nord...

og i følge er flyet i rute så har dem dratt fra Tromsø (TOS/ENTC) allerede og rutene i nord blir betjent med -100 fram til Q400'ne blir friske.
 
Skal reise med et slikt Q400-fly til Sandefjord og videre til London på mandag. Håper ikke at det byr på problemer...
 
WF uttalte på NRK Troms nå at de ikke kommer til å kansellere noen flighter fremover, etter å ha forflyttet materiell sørover og leid inn ei jetkjerre.
 
Originally posted by LN-BRK

WF uttalte på NRK Troms nå at de ikke kommer til å kansellere noen flighter fremover, etter å ha forflyttet materiell sørover og leid inn ei jetkjerre.

Har WF hatt ledig kapasitet i Troms som kunne flyttes uten å påvirke rutene i Nord-Norge?
 
Originally posted by FlightDeck

Skal reise med et slikt Q400-fly til Sandefjord og videre til London på mandag. Håper ikke at det byr på problemer...

Byr vel sikkert ikke på problemer, men skal man tro det som er sagt om hvor lang tid dette kan ta, så tror jeg ikke du skal regne med å fly Q400...
 
Originally posted by CK

har det skjedd noe nytt med understellet?? Q400 har jo flakset rundt i mange år, og så plutselig svikter udnertsellet på TO maskiner fra samme selskap på én uke?

SAS var vel en tidlig kunde, Launch Customer ? dermed har jo disse maskinene vaert i trafikk lengre enn andre operatorerer og dermed har de vel naadd 10.00 cycles (og hoeyere) foer andre. det som er interessant er hvor mange Cycles disse foreulykkede maskinene har oppnaadd
 
Originally posted by gustavf

Har WF hatt ledig kapasitet i Troms som kunne flyttes uten å påvirke rutene i Nord-Norge?

Ikke ledig kapasitet, men reservemateriell som settes inn ved uregelmessigheter.
 
Originally posted by LN-BRK

WF uttalte på NRK Troms nå at de ikke kommer til å kansellere noen flighter fremover, etter å ha forflyttet materiell sørover og leid inn ei jetkjerre.

Hvilken jetkjerre er det som er leid inn?
 
Originally posted by sukram

Originally posted by LN-BRK

WF uttalte på NRK Troms nå at de ikke kommer til å kansellere noen flighter fremover, etter å ha forflyttet materiell sørover og leid inn ei jetkjerre.

Hvilken jetkjerre er det som er leid inn?

http://forum.scanair.no/read.php?TID=21740
 
Igår fløj NB Dublin og Paris for SK, idag bliver det Athen !

Både NB og QI har ikke mere flykapasitet, så spændende hvad der sker
med de Q400
 
Og Bombardier har nå midlertidig stoppet produksjonen av Q400

http://www.transportnet.se/iuware.aspx?pageid=4912&ssoid=66739

Samtidig har de utvidet groundingen til alle fly eldre enn 4 år eller mer enn 800 cycles
 
Back
Top