SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

For Horizon's del, skal det kun dreie seg om to maskiner, saa ingen store konsekvenser der borte ..
 
Bilder på Dagbladet.no

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/12/511773.html
 
Hvor lenge kan flyene bli satt på bakken?
Etter det jeg forstår, kjenner man ikke årsaken til at dette skjedde. Og det kan vel ta lang tid å finne? Man kan vel ikke sette Q400 igang før feilen er funnet, og andre fly er sjekket om de har samme feil?
 
jeg påpeker at jeg ikke har greie på dette som vist i andre tråder så jeg skal være varsom, men nå kan jeg få lov til å sette sp.tegn på flytypen eller?
 
Originally posted by vs 200

jeg påpeker at jeg ikke har greie på dette som vist i andre tråder så jeg skal være varsom, men nå kan jeg få lov til å sette sp.tegn på flytypen eller?

Hvis landingundersetllet på ennå en Dash 8 Q400 går i nær fremtid, skal jeg høre på deg for en god stund fremover ;) Men er vel lagd rundt 140 Q400 frem til nå siden 2000. Fortsatt mange uten problemer. Men så lenge de finner ut hva som gikk galt, og hvordan de kan fikse det, har jeg ingen problemer med å sette meg i en Q400 igjen...
 
nei nå regner jeg med de går over flyet å sjekker det grundig så jeg regner ikke med vi ser slike episoder på ei stund. jeg synes DHC Q400 er det flotteste propellfly som er laget så jeg synes jo dette her er veldig synn.
men jeg er litt redd for at det kommer til å skje noe mer med dette flyet i fremtiden men får håpe jeg tar feil
 
De har jo hatt andre type uhell også da. Brann i motoren for eksempel (widerøe).
Og jeg synes faktisk 2 av 140 høres mye ut jeg da.
Men men... i kveld setter jeg meg ombord i Ryanair sin 737-800 jeg ihvertfall. Hvis den går da :colgate:
Og da blir det vel et samstemt latterbrøl på forumet hvis FR039 avgangen skulle bli innstilt. ;)
 
Originally posted by imm

Og da blir det vel et samstemt latterbrøl på forumet hvis FR039 avgangen skulle bli innstilt. ;)


crowd.gif

crowd.gif

crowd.gif
 
Originally posted by vs 200

lurer på om jeg drister meg til å si: hva var det jeg sa :old

Vær obs på at MÅTEN man sier det på er meget viktig... :drunk:
 
Det er vel ikke snakk om at understellet har sviktet pga. underdimensjonering eller harde landinger (som i Hammerfest hvor landingen var så hard at en bolt i understellet ga etter, slik den skal, for å spare ødeleggelser på vingen). Saken er vel at mekanismen som skal låse understellet i utfelt stilling ikke har fungert? Det er vel dette som gir indikasjoner i cockpit?
 
Noen som har noen idé om hvor lang tid det kan ta før man har en fix klar og flyene i lufta igjen?
 
Bombardier Makes Recommendations Following Recent Q400 Aircraft Right Main Landing Gear Incidents

Toronto, September 12, 2007

*
Inspection of Q400 aircraft main landing gear having accumulated more than 10,000 cycles highly recommended

A second incident has occurred involving the collapse of a right main landing gear shortly after touchdown on a Q400 aircraft operated by SAS. The first incident occurred at Aalborg, Denmark on September 9, 2007. The second incident occurred on September 12, 2007 at Vilnius, Lithuania. There were no reported injuries amongst the crew of four and 48 passengers on board the second aircraft.

As a precautionary measure, Bombardier and Goodrich, the landing gear manufacturer, recommend in an All Operator Message (AOM) that operators of Q400 aircraft having accumulated more than 10,000 landing gear cycles (a cycle is one take-off and landing), be grounded until an inspection of the landing gear is carried out.

Bombardier has delivered more than 160 Q400 aircraft to airlines around the world, of these there are currently about 60 Q400 aircraft with more than 10,000 landing gear cycles.

Transport Canada (TC) has been briefed on these recent events and Bombardier is working with TC to establish the requirement for further corrective actions, if required.

A Bombardier Air Safety representative has been dispatched to the second incident site to provide assistance to the investigating authorities. Until such time as investigations are concluded by the relevant aviation authorities, Bombardier cannot speculate or comment as to the cause of these incidents.

About Bombardier
A world-leading manufacturer of innovative transportation solutions, from regional aircraft and business jets to rail transportation equipment, Bombardier Inc. is a global corporation headquartered in Canada. Its revenues for the fiscal year ended Jan. 31, 2007, were $14.8 billion US and its shares are traded on the Toronto Stock Exchange (BBD). News and information are available at www.bombardier.com.

Bombardier and Q400 are trademark(s) of Bombardier Inc. or its subsidiaries.

For information:

Asia-Pacific
Bert Cruickshank
+ 1 416 375 3030
bert.cruickshank@aero.bombardier.com

Europe
Alec McRitchie
+ 44 77 53 85 18 13
alec.mcritchie@aero.bombardier.com

North America
Marc Duchesne
+ 1 514 855 7989
marc.duchesne@aero.bombardier.com

www.bombardier.com
 
Nå har WF leiet inn SE-DZB, en EMB-145 fra City Airline, for å holde hjulene igang. Maskinen landet på Torp for en halvtime siden...
 
Noen som vet hva SAS skal leie inn for å fly alle rutene dems? Skal ha med kamera på jobb nå i disse dager i hvert fall, siden det kan komme noe spennende i steden for Q400 på SVG-CPH ruten.
 
Originally posted by KennethGS
Nå har WF leiet inn SE-DZB, en EMB-145 fra City Airline, for å holde hjulene igang. Maskinen landet på Torp for en halvtime siden...

Bra av WF. Har en kollega som skulle vært med et Bergensfly klokken 11.50 (eller noe sånt), men endte på 14.20-avgangen i stedet. Så dersom noen lurer har jeg fått opplyst at det er 420 takplater i avgangshallen på innland på Torp. :lol:
 
Originally posted by KennethGS

Nå har WF leiet inn SE-DZB, en EMB-145 fra City Airline, for å holde hjulene igang. Maskinen landet på Torp for en halvtime siden...

Noe mer må vel komme inn? En EMB-145 tar 45 seter, mens WF har 4 76 setere på bakken?
 
Originally posted by Someone
Noe mer må vel komme inn? En EMB-145 tar 45 seter, mens WF har 4 76 setere på bakken?

Det er vel mulig at det samme fløyet brukes med øyere frekvenser og litt endrede rutetider slik at pax kommre frem, om enn noe forsinket eller til litt andre tider men forhåndsvarslet?

-A
 
Originally posted by CNO1015

Vil dette ha noe å si for SAS Norge? Vil SAS Danmark låne inn fly fra SAS Norge for å fly enkelte av rutene til Q400? Skal nemlig med SK4117 Bodø-Oslo på Fredag, og det er litt surt hvis den flighten bilr instilt eller noe.

Det du spør om kan vel ingen svare på med, det kan godt hende at SAS Norge ASAP prøver å hjelpe til på OSL-CPH .
 
Back
Top