SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Pluss endrer navn til Premium utover det endres ikke noe der. Premium vil være SAS sin Economy+.
Så på Premium vil det bli Gratis BOB servering (samme meny som man kan kjøpe på Economy), Gratis WiFi, ledig midtsete (men uten garanti for det), Fasttrack i sikkerhetskontrollen og Lounge adgang (noe som SAS har sagt de jobber med å øke antall lounger tilgjengelig).

Klassene ombord vil bli slik (med forbehold om feil):
Innenriks: Premium og Economy.
Europa (inkl mellom Scandinaviske land): Business og Økonomi.
Langdistanse: Business, Premium og Økonomi.

Hva SAS gjør på sine charter flighter (de med SK7xxx) er usikkert, men det kan godt tenkes at de der kjører Premium og Økonomi.

Da blir det spennende å se hva som skjer med premium kundene til SAS mellom skandinaviske hovedsteder, det er mange Plus reisende som ikke får booke Business på jobbtur.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Blir det bedre plass til bena, eller beholder de økonomiklassesetene og ditto seteavstand?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Blir vel samme plass…da gardinen vel kan flyttes mange rader avhengig av antall solgte C-klasse billetter.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Da blir det spennende å se hva som skjer med premium kundene til SAS mellom skandinaviske hovedsteder, det er mange Plus reisende som ikke får booke Business på jobbtur.


Ja, hos oss er det «no go» med business i Europa. Vi har i dag ganske gunstige avtalepriser i Plus som gjør at prisforskjellen mellom Go og Plus ofte er beskjeden. Så heretter blir det nok økonomi, så en kjip «oppgradering» for oss. Tipper det samme gjelder flere norske selskaper.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Da blir det spennende å se hva som skjer med premium kundene til SAS mellom skandinaviske hovedsteder, det er mange Plus reisende som ikke får booke Business på jobbtur.

Vi skal "helst ligge unna Business" så det blir nok et lite nedrykk fra Pluss. Spennende å se hvor lett/kostbart det blir å oppgradere.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Deilig å reise 100% privat og ha som policy at man skal fly business da;-)
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Spørs om ikke både private og offentlige virksomheter vil endre litt på policyen fremover. Ellers er vi kanskje kommet videre fra best/back-tiden, sånn jantelovmessig?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Blir vel samme plass…da gardinen vel kan flyttes mange rader avhengig av antall solgte C-klasse billetter.
Kan nok tenkes at SAS følger KLM hvis AFKLM øker sin eierandel.
KLM har slik jeg forstår det de første 6-7 radene med større legroom. De første 3 radene er alltid Business, så justeres de neste 3-4 radene Business/ Economy Comfort iht behovet.

Dette kunne SAS imo også ha gjort og kjørt f.eks upgrade (mot betaling eller status) for bedre legroom og service.
Hadde vært flott (men skjer nok ikke) om dem kunne hatt de første par radene (ihvertfall de faste Business radene) med bedre stoler. Tenker IKKE USA style, men kanskje litt mer slik Economy setene var før, med bedre legroom og bredde samt bedre sitteunderlag/ polstring i setene.
Dette kunne ha vært en ny inntektskilde for SAS ved å ta betalt for oppgradering og bedre seter.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

KLM har en billett som heter Economy flex som både kan endres og refunderes. Denne ligger godt under business i pris. SAS har ikke dette bortsett fra longhaul. Kan bli interessant å se om det kommer noe tilsvarende i Europa. Det er en del som har behov for å kunne avbestille billetter (f. eks undertegnede) og i dag er det kun Plus pro hvor dette er mulig. Heldigvis er Plus ofte fornuftig priset. Business blir nok vesentlig dyrere høres det ut som.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

For min del kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er nødvendig. Bortsett fra lounge er jo Plus ikke noe annet enn Go. Fordelen er jo at man slipper den aldeles uspiselige maten de sereverer i Plus, og jeg er ikke kresen. Gi meg gjerne et tørt rundstykke med ost og/eller skinke, men la meg slippe de pappboksene som serveres i dag.

Og ja, jeg er litt "irritert" fortsatt over hjemturen fra LHR i februar hvor de presset Plus stupfullt på hvert sete, mens Go var halvfullt bakover.;))
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Kan nok tenkes at SAS følger KLM hvis AFKLM øker sin eierandel.
KLM har slik jeg forstår det de første 6-7 radene med større legroom. De første 3 radene er alltid Business, så justeres de neste 3-4 radene Business/ Economy Comfort iht behovet.

Flere utfordringer med dette. For det første skaper det problemer med at man da kan få Business både med og uten ekstra beinplass, eventuelt at det er en satt business-grense på forhånd (det kan man tape mye penger på). Med mindre man reduserer beinplassen i eco må man ta ut en rad, og det skjer ikke. No way. Hva er isåfall et bra antall rader med ekstra beinplass? Jeg har opplevd at både rad 3 og 9 har vært første Go-rad i 2025
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

KLM har en billett som heter Economy flex som både kan endres og refunderes. Denne ligger godt under business i pris. SAS har ikke dette bortsett fra longhaul. Kan bli interessant å se om det kommer noe tilsvarende i Europa. Det er en del som har behov for å kunne avbestille billetter (f. eks undertegnede) og i dag er det kun Plus pro hvor dette er mulig. Heldigvis er Plus ofte fornuftig priset. Business blir nok vesentlig dyrere høres det ut som.


Det er varslet at det kommer, en flex economy billett
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Kanskje kirkebenkene forran kan få et ekstra innlegg fra Dr Scholl?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Flere utfordringer med dette. For det første skaper det problemer med at man da kan få Business både med og uten ekstra beinplass, eventuelt at det er en satt business-grense på forhånd (det kan man tape mye penger på). Med mindre man reduserer beinplassen i eco må man ta ut en rad, og det skjer ikke. No way. Hva er isåfall et bra antall rader med ekstra beinplass? Jeg har opplevd at både rad 3 og 9 har vært første Go-rad i 2025
Alle de første 6-7 radene har bedre legroom, så det vil ikke være noen problem ift om man har Business eller Premium (Economy Comfort hos KLM). Den eneste forskjellen her er hvilke klasse radene er satt av til og soft produktet som tilbys.
Hvis SAS skal ha bedre sete slik jeg foreslår så vil det være for alle seter/ rader som er tiltenkt Business og Premium. Og setene jeg tenker her er noe ala det man fant på økonomi på 90/00- tallet.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Blir det bedre plass til bena, eller beholder de økonomiklassesetene og ditto seteavstand?
Blir vel som alle andre selskap i Europa med unntak av Turkish og tja Aeroflot. Kun economy setet med blokkert midtsete

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Blir vel som alle andre selskap i Europa med unntak av Turkish og tja Aeroflot. Kun economy setet med blokkert midtsete

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

…ikke glem Icelandair. De har en herlig business klasse i Europa.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

…ikke glem Icelandair. De har en herlig business klasse i Europa.
Savner Aeroflot jeg. Folk må slutte å krige altså.

Sent fra min SM-F741B via Tapatalk
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Savner Aeroflot jeg. Folk må slutte å krige altså.

Sent fra min SM-F741B via Tapatalk

De rakk vel såvidt å gjenopprette ruta postcovid før de måtte suspendere den igjen pga en viss invasjon. Uansett om du vil fly Aeroflot kan du jo bare fly til IST og hoppe på Aeroflot til Moskva derfra. Men det er nok ikke tilrådelig for vestlige å gjøre det.
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Fløy nylig AMS - MAD med KLM i business, ikke særlig mye business følelse over den klassen, pappeske med laks, plus noen makroner, bestikk av tre-materiale, og glass av plast, dog av bedre plastmateriale enn de engangs-glassene de har på SAS. Billig vin i små plastflasker som i SAS Plus. Men midt-setet var tomt. Så jeg håper SAS ikke legger seg på dette nivået i Business short-haul.
 
Back
Top