Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)
Dette med prising, tilbud og etterspørsel på de dyrere billettene er en rar greie. Jeg vet om flere i staten som flyr domestic til gull på poeng, noe som nesten ikke skal være mulig gitt de typiske reglene om å bestille billige billetter i god tid, i laveste klasse, og hvor konkurrentene har et så bra tilbud at det nesten blir umulig å holde seg til ett selskap. Allikevel klarer de det.
I næringslivet har de aller fleste virksomheter tilsvarende regler, men kanskje en åpning for å benytte BIZ på interkontinentalt. Det som ofte skjer, er at det spinnes en historie som konvergerer reisen mot et nødvendig (foretrukket) tidspunkt og med behov for flex pga. bla. bla. bla. Det er nesten utrolig å se hvordan de får det til, men loungen i OSL er full av øltørste mennesker som «måtte» ha Plus.
Flyselskapene burde satt seg mer inn i disse reglene og psyken til de reisende. Kreativiteten kjenner ingen grenser.
Lenge siden jeg har fløyet Thai, men de hadde en suveren Economy Extra fra CPH og ARN til BKK. Samme lie-flat seter som i business, og med en service som var helt innafor mtp hvor variert businessklasse faktisk er mellom forskjellige selskaper. Hun fra kabinpersonalet jeg snakket med sa at kabinen ALLTID var smekkfull, og jeg tolket det som at den var booket full, og ikke gjennom oppgraderinger. Prismessig var det billigere enn biz, men ikke så veldig mye.
Tingen her er at kostnadene, inntil et visst nivå, blir såpass uoversiktlige at bedriftene ikke klarer eller orker å «ta» noen som har gjennomført en (litt) dyr tur under «economy» eller tilsvarende. Spesielt når de har «historien» i orden. Skulle man være så ukristelig å bestille business eller first-class (domestic), samme hvor billig den var, så havner man i søkelyset. Det er derfor opp til flyselskapene å være litt smarte i hvordan de navngir produktene sine, for man kan vedde en arm og ei nyre på at folk kommer til å finne måter å booke de «bedre» konseptene på.
«må ha flex fordi det er et heldagsmøte og da er det usikkert om jeg rekker 16:50 avgangen og må da kunne booke om til 18:15»