SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser ut som grensen for varmmat er 2.5 (+flighter til London)
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser ut som grensen for varmmat er 2.5 (+flighter til London)
Den 2.5 timers grensen må vel nesten bli litt omtrentlig? Feks. OSL-CDG er noen ganger satt opp rett under 2.5 timer og noen ganger akkurat på. Kaaanskje OSL-ZRH får også, til tross for at den er 2t20min på sommeren og 2t25min på vinteren?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Den 2.5 timers grensen må vel nesten bli litt omtrentlig? Feks. OSL-CDG er noen ganger satt opp rett under 2.5 timer og noen ganger akkurat på. Kaaanskje OSL-ZRH får også, til tross for at den er 2t20min på sommeren og 2t25min på vinteren?
De 2.5 timene er nok basert på rutetid og ikke blokktid fordi da vil det bli veldig avansert og komplisert for catering om det skal være varmmat den ene dagen, men ikke neste dag på samme flygning.
Så er nok heller ikke de 2.5 time hard grense heller vil jeg tippe fordi det kan jo være 10 min forskjell på flytid sommer vs vinter på samme rute. Det ville vært merkelig om det kun var varmmat på vinteren, men ikke på sommeren.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

De 2.5 timene er nok basert på rutetid og ikke blokktid fordi da vil det bli veldig avansert og komplisert for catering om det skal være varmmat den ene dagen, men ikke neste dag på samme flygning.
Så er nok heller ikke de 2.5 time hard grense heller vil jeg tippe fordi det kan jo være 10 min forskjell på flytid sommer vs vinter på samme rute. Det ville vært merkelig om det kun var varmmat på vinteren, men ikke på sommeren.
Klart må det være enten eller, så det blir jo et klassifiseringsspørsmål. Average flight time kunne vært et logisk tall å bruke, men da skal vi langt ned fra OSL (og enda lenger fra CPH) før det blir varmmat, selv ikke OSL-MXP er lang nok da. Tidene jeg skriver er altså oppsatt blokktid (STD-STA, ikke ATD-ATA eller flight time).

Er ikke med på hvordan du bruker ordene rutetid, flytid og blokktid her (rutetid og blokktid er vel det samme), men angående det med 10 min forskjell på flytid sommer og vinter: høres for meg ut som at du snakker om blokktid, da flight time ikke endrer seg markant i forhold til årstider i snitt. Men, helt klart med på at man må ha fast rutine hele året på servering:)
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Er ikke rutetid tiden som oppgis passasjerer. dvs tidene man får opp i rutesøk, mens blokktid tiden da bremsene slippes ved pushback og settes på igjen ved ankomst gate/ parkering?
I såfall vill tidene kunne være forskjellig å få innvirkning på om det vil bli servert varm mat eller ikke fordi blokktiden kan være forskjellig dag for dag alt etter ATC forsinkelser eller om man har med - eller motvind på turen.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Er ikke rutetid tiden som oppgis passasjerer. dvs tidene man får opp i rutesøk, mens blokktid tiden da bremsene slippes ved pushback og settes på igjen ved ankomst gate/ parkering?
I såfall vill tidene kunne være forskjellig å få innvirkning på om det vil bli servert varm mat eller ikke fordi blokktiden kan være forskjellig dag for dag alt etter ATC forsinkelser eller om man har med - eller motvind på turen.
Ja, rutetid oppgis til passasjer. Blir off topic å gå noe nærmere inn på de tekniske forskjellene mellom begrepene her. Vi er enig om at de må finne en måte å gjøre det på som sørger for at det blir likt tilbud på rutene hele året, og at grensen trolig blir omtrentlig 2.5 time i oppsatt rutetid
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser at Norwegian er på ballen med en morsom annonse som spiller på miljøvern…og at det da er best å fylle alle setene og ikke blokkere noen. Business as usunn heter det hos Norwegian.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Klassisk norsk jantelov… kanskje sas burde kjøre en annonse på at deres NEO’er er langt mer effektive enn DY’s 738?

Leste kommentarfeltet til E24 som lignet DY’s annonse. Hva er det som er så vanskelig å forstå at folk ønsker forskjellig ting, og er villige til å betale for det? I samme sleng kan vel begynne å moralisere over folk som drar på helgetur?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Rutetid = Blokktid. Så glem det fjaset flere og flere har med «vi landet x minutter før ruten».
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ser at Norwegian er på ballen med en morsom annonse som spiller på miljøvern…og at det da er best å fylle alle setene og ikke blokkere noen. Business as usunn heter det hos Norwegian.

Har fått kommentarer fra barna om miljøet til tider når vi flyr foran, og da forklarer jeg dem at det er jo bra at jo færre seter det er så er vi færre som forurenser. :cool:
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Har fått kommentarer fra barna om miljøet til tider når vi flyr foran, og da forklarer jeg dem at det er jo bra at jo færre seter det er så er vi færre som forurenser. :cool:

...og dessuten reiser man jo fortsatt kollektivt;)
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

...og dessuten reiser man jo fortsatt kollektivt;)

Ehehehe, det argumentet fungerer "kun" om du hadde stått mellom valget å ta en BIZ-jet eller tatt BIZ-klasse ombord på et fly med xxx andre pax.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ehehehe, det argumentet fungerer "kun" om du hadde stått mellom valget å ta en BIZ-jet eller tatt BIZ-klasse ombord på et fly med xxx andre pax.

Kan så være, men jeg støtter meg til Store norske leksikon sin definisjon:
"Kollektivtransport er transporttilbud der flere personer kan reise samtidig med samme transportmiddel. ...Transportmidler som benyttes inkluderer buss, tog, sporvei og forstadsbaner, fly og båt (ferger og hurtigbåter)."

Det skal derfor mer til enn et ledig midt-sete eller et romslig C-class sete på en long haul flight for å gi meg dårlig samvittighet.
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

SAS snakket vel når de annonserte dette (om ny Business klasse) om at de ville ha en "soft launch" en periode, på et par ruter før full utrulling på hele nettverket, nettopp for teste ut hva som fungerer og ikke fungerer.

Flysmart24 meldte for et par dager siden at SAS planlegge utrullering av oppgradert profil, servicen (ombord og på bakken?) samt en ny hjemmeside denne våren.
Ny hjemmeside er live på beta.sas.no

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Mulig det står her, men forsvinner plus innenlands også så det bare blir eco?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Mulig det står her, men forsvinner plus innenlands også så det bare blir eco?
Pluss endrer navn til Premium utover det endres ikke noe der. Premium vil være SAS sin Economy+.
Så på Premium vil det bli Gratis BOB servering (samme meny som man kan kjøpe på Economy), Gratis WiFi, ledig midtsete (men uten garanti for det), Fasttrack i sikkerhetskontrollen og Lounge adgang (noe som SAS har sagt de jobber med å øke antall lounger tilgjengelig).

Klassene ombord vil bli slik (med forbehold om feil):
Innenriks: Premium og Economy.
Europa (inkl mellom Scandinaviske land): Business og Økonomi.
Langdistanse: Business, Premium og Økonomi.

Hva SAS gjør på sine charter flighter (de med SK7xxx) er usikkert, men det kan godt tenkes at de der kjører Premium og Økonomi.
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Hva SAS gjør på sine charter flighter (de med SK7xxx) er usikkert, men det kan godt tenkes at de der kjører Premium og Økonomi.

Det bestemmes i tilfelle av turoperatør/kunde. Og de betaler i såfall deretter.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det bestemmes i tilfelle av turoperatør/kunde. Og de betaler i såfall deretter.
Jeg er klar over det at dette bestemmes av turoperatørene, men dette kunne vært en noe SAS kunne solgt som en ekstra klasse/ tjeneste enten via turoperatørene eller ved check-in direkte til de reisende.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Jeg er klar over det at dette bestemmes av turoperatørene, men dette kunne vært en noe SAS kunne solgt som en ekstra klasse/ tjeneste enten via turoperatørene eller ved check-in direkte til de reisende.

De reisende er ikke kunde av SAS. De er kunder av vedkommende som chartrer maskinen. Derfor er det turoperatøren som står for salget av seter/klasse ... Men dette har jo vært gjort i mange år, så det er ikke noe nytt.
 
Back
Top