SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Someone

Moderator
Medlem
SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Ingen detaljer, men SAS sier under eventet deres på København at Plus-konseptet skrotes. Og et business konsept med varmmat og blokkert midtsete gjeninnføres fra Mai 2025.

Ikke sett noe offisielt ennå
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Daaaaaamn bruh'... den så jeg ikke komme selv om jeg hadde hørt rykter.

De må vel få stekt opp noe av laksen da.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Godt å høre at SAS igjen innfører skikkelig business class slik vi ser flere europeiske flyselskaper starter å gjøre.
Vil tro at det er smart å tydeliggjøre forskjellen mellom business (øvre klasse) og økonomi som har blitt vannet ut her i Europa med årene.
Med klarere skiller så vil SAS (og andre) kunne forsvargjøre og kanskje få flere til å bestille dyrere billetter og dermed øke fortjenesten deres.

En god beslutning av SAS imo.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Hadde bare SAS satset skikkelig og satt in ordentlige business .. eller USA-style First-class-seter i sine A320neo/E195, hadde de virkelig laget konkurranse om kundene i Europa.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Hadde bare SAS satset skikkelig og satt in ordentlige business .. eller USA-style First-class-seter i sine A320neo/E195, hadde de virkelig laget konkurranse om kundene i Europa.

Veldig upraktisk når du har et rutenett hvor 'business'-andelen varierer fra 2 til 90% av loaden ...
Få tilbake gardinen og kjør med ledig midtsete. Det er bra nok og i tråd med hva kundene forventer.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Veldig upraktisk når du har et rutenett hvor 'business'-andelen varierer fra 2 til 90% av loaden ...
Få tilbake gardinen og kjør med ledig midtsete. Det er bra nok og i tråd med hva kundene forventer.

Joda, helt enig og vet godt at det er slik i Europa.

Men drømmen hadde jo vært at et selskap i Europa hadde tatt tak og tilbydd "USA First-class" (fast antall seter) og heller hadd et flytende antall Premium Eco/Biz eller noe slikt med blokkert midtsete bak.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Veldig spennende, men litt merkelig at det måtte et alliansebytte til for å få til denne oppgraderingen?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.

Vi vet ennå ikke hvordan dette blir priset. De eldre av oss som ennå ikke helt har mistet hukommelsen husker da EuroClass ble innført. Det var Business Class til full økonomipris. Noe som var en stor del av nøkkelen til suksessen. Det er ikke helt umulig at Business prises tilsvarende Plus i dag.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi får satse på det. Jeg har ikke helt mistet hukommelsen ennå, i allefall ikke når det gjelder gammel flyhistorikk og sport, så jeg husker godt de innførte Euroclass slik MOW nevner. I 1996 innførte de Eurodass også med innføringen av MD90. MD90 hadde større dass enn vanlig på euroclass og dassen ble gjerne kalt for eurodass.

Vi får tro at de kommer til å tilby billetter på biz til en fornuftig pris om en er ute litt tidlig.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det var Business Class til full økonomipris

Dette ga sterke assosiasjoner til første oppgave da konsument- og produsentoverskudd ble introdusert på vgs, og man fikk noen åpenbare eksempler til å begynne med. Business til øko-pris, var det god butikk altså?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Business til øko-pris, var det god butikk altså?

Akseptabelt for de som styrte reisebudsjettene. SAS gikk med store overskudd den gangen. Ikke bare pga dette, men det var en viktig faktor.

Litt andre forhold i dag, ikke minst på markedssiden, men et slikt grep vil nok kunne gi mersalg. I tillegg vil du jo ha kampanjer og restriktive prisklasser, akkurat som i dag.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

PLUS blir premium på innenriks. Konseptet som i dag.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det var jo enorme prisforskjeller - hvis du skulle reise tur/retur uten å være borte natt til søndag var det dyrt
Jeg reiste en del i jobbsammenheng OSL-ZRH på 90-tallet, og det kosta nesten 10 000 for en billett tur/retur
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det var jo enorme prisforskjeller - hvis du skulle reise tur/retur uten å være borte natt til søndag var det dyrt
Jeg reiste en del i jobbsammenheng OSL-ZRH på 90-tallet, og det kosta nesten 10 000 for en billett tur/retur (i datidens pengeverdi)
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

12000 t/r Geneve, men jeg kunne bytte til et annet flyselskap om jeg heller ville ha en annen rute, f eks via Paris, det var angitt hvor stor strekningen kunne være med mellomlandinger
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Det er med andre ord fortsatt håp. Bra med forskjeller i det skandinaviske markedet…
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Vi har nå i en årrekke konsekvent kjøpt Plus (i ulike fare-buckets), heller enn å fly i Go. Vi betaler alle billetter selv (ikke jobb) og slik arganiserer et høyt antall av våre venner også sine private reiser. Det vil med en full businessklasse være helt uaktuelt for oss å kjøpe annet enn billigste Go intra-Europeisk. Øvrige fordeler har vi uansett med LTG. Det betyr at vi kommer til å bruke vesentlig lavere summer hos SAS fremover, og jeg vil anta at det gjelder ikke rent få.

Selv om det har fått deg og flere til å bruke mer penger hos SAS, så gitt de er eneste selskap som har forsøkt denne modellen og deres resultater de siste årene, så er det lite som tyder komseptet har funket helt.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Andre av oss kan jo nå vurderer SAS igjen…selv om vi ikke har slått opp med Lufthansa Gruppen. Fritt midtsete er det verdt å betale for:-)
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (Mai 2025)

Selv om det har fått deg og flere til å bruke mer penger hos SAS, så gitt de er eneste selskap som har forsøkt denne modellen og deres resultater de siste årene, så er det lite som tyder komseptet har funket helt.
Men det ene trenger vel ikke å utelukke det andre? Gitt at forskjellene i beinplass er så små kan jo salget av Business/Plus/Eco være dynamisk, kan det ikke? Slik SAS-maskinene ser ut innvendig er det jo ingenting i veien for å ha feks 6 rader Business, 4 rader plus og 20 rader Eco på et par turns til BGO og TRD på morgenen, for deretter å ha typ 28 rader i Eco på tur til Alicante på ettermiddagen? Det ville jo selvsagt blitt litt mer å holde styr på, men tror det er kritisk for SAS å treffe på å tilby kundene det de ønsker de neste årene. Feks så er blokkert midtsete viktig for EB, Plus fint for travellers4fun og lav pris i eco viktig for meg... sounds like a no-brainer...
 
Back
Top