SAS - generelt om booking, priser m.v.

Ser SAS flyr 321 på OSL-NYC nå. Når jeg dummy booker for juni står det A330.

Noen som vet om det er planlagt endring?
 
SAS gir nytt navn og forbedrer deres program for bedriftsmarkedet.

Nytt navn fro SAS for Work, het flr SAS for Business

https://www.flysas.com/en/corporate-program/

Nye fordeler:
New! Select seat free in the SAS App when you travel in SAS Plus and SAS Business
New! Change names on tickets for free

Travel Pass Corporate skal også få en liten forbedring

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2024/sas-for-work-new-improved-business-trips/

SAS will also improve the Travel Pass Corporate product with additional discounts in SAS Plus.
 
New! Select seat free in the SAS App when you travel in SAS Plus and SAS Business


Ja, men bare dersom bedriften er på "select"-nivået, dvs. over 1M NOK/år i billettkjøp. Og gjelder heller ikke Plus Smart og Business Smart iflg. websidene, det er "By invitation only" (EDIT: matrisen på websiden er justert)
 
Last edited:
Ja, men bare dersom bedriften er på "select"-nivået, dvs. over 1M NOK/år i billettkjøp. Og gjelder heller ikke Plus Smart og Business Smart iflg. websidene, det er "By invitation only"

Begrensingen på "Smart" gjelder da bare 1/2/6% rabatten?
 
Bestilte nettopp AES-OSL-CPH-LAX og MSY-JFK-CPH-OSL-AES, biz i November.

Noen observasjoner.

Vi vurderte flere alternativer og når disse ble sjekket gjennom agent så dukket det opp priser under 30k. Nesten så jeg mistenkte at noe var galt hos SAS.

Endte opp med biz-pro, til under 31k.

Den andre observasjonen var at vi konsekvent havnet fremme hos Delta på alternativene vi sjekket. Hos United har jeg tilgode å se at "gjennomgående" biz fungerer skikkelig. Havner stort sett bakerst i halen med mindre jeg oppgraderer manuelt i United-appen.

Hvis dette holder seg oppe så kan det bli hyggelig å fly til USA fremover, spesielt når de får løsnet på EWR/JFK floken (OSL/ARN), eventuelt ATL fra OSL/ARN.

Loungeopplegget til Delta er litt "teit", men for oss gjelder det kun på rene domestic flights.
 
Har også booket SAS business (J) og domestic US med Delta og Alaska. DL kommer i Z-klasse og AS er i D-klasse som begge er "domestic first".
 
SAS gjør SAS Plus Pro hakket mer fleksibel. I praksis ganske likt fordelene Diamond har, uten at jeg har lest verken det med liten eller usynlig skrift.

Fra SAS Salesinfo

Same day change for SAS Plus Pro on shorthaul is a new feature that enables change flight on the day of departure free of charge in the SAS app from check-in until 1 hour before departure.

•Change to an earlier or later outbound and/or return flight (applies to all travelers in booking).

•Change from when check-in opens until 1 hour before departure for desired flight.

•Desired flight must be between same cities.

•Change must be made before original flight has departed; otherwise normal ticket rules apply.

•Travel extras such as seat selection and pre-order meals will not be provided or refunded if you change flight.

•You cannot change flight if you have already checked in baggage.

•Travelers requiring special assistance are kindly asked to contact ground staff for help with changing flights.

QUESTIONS & ANSWERS

Q: Can I change departure times for both my outbound and return trips?

Yes, if both trips are booked in SAS Plus Pro. You can change your flights free of charge from when check-in opens until 1 hour before departure, based on seat availability.

Q: Can I change flight if I have checked in a bag?

No.

Q: Do I need to rebook everyone in my booking if I change my flight?

Yes.

Q: Is this feature available for other ticket types?

No, it is only available for SAS Plus Pro tickets. It is also a benefit enjoyed by EuroBonus Diamond members for all ticket types.

Q: If I rebook my flight, what will happen to the travel extras I bought for my original trip?

Unfortunately, travel extras cannot be transferred if you change your flight, and you will not receive a refund.

Q: If I change my mind, can I change back to my original flight?

Yes, you can make as many changes as you wish as long as you stay within the required “time window” and there are seats available on the flight you want to change to.
 
Dette er bra synes jeg. Lufthansa har noe liknende for sine Business flex billetter også.
 
Jeg ser på billetter med SAS CPH-HND i August. Avgangene kommer opp, men nettsiden sier at avgangene er utilgjengelige? Dette gjelder alle dager såvidt jeg kan se? Noen som vet noe?
 
Det er det samme med CPH-BKK også, ingen avganger i september.

Forskjellen er at Bangkok er sesongrute med oppstart 27. oktober, Tokyo er helårsrute og skal gå også i august.

Søk ser greit ut for min del, CPH-HND 3.-18. august tar meg videre til bestilling.
 
Jeg ser på billetter med SAS CPH-HND i August. Avgangene kommer opp, men nettsiden sier at avgangene er utilgjengelige? Dette gjelder alle dager såvidt jeg kan se? Noen som vet noe?

Alt kommer opp som normalt her hos meg ...
 
SAS vil slå hardere ned på såkalt «skiplagging», det vil si ikke gjennomføre hele reisen. Dog foreløpig ser det ut som de vil nøye seg med å sende ut en «fy deg» melding.

Fra Sassalesinfo

Skiplagging is booking an itinerary where a transfer is the actual and intended destination for the traveler.

Example:

The passenger is travelling ATH - STO. To get a lower fare the passenger books ATH - STO - VNO and ends the journey in STO. This is not allowed and causes loss of revenue due no show and may cause delay on the flight not to be flown by the passenger.

To prevent future skiplaggings a message will be sent to passengers who have done a skiplagging:

Dear passenger,

We are happy that you choose to fly with SAS. But we are sorry to see that you choose not to fly all the segments of your journey. We want to remind you that SAS has a strict policy in our fare rules that prohibits this behavior. Buying a ticket that has another destination than your intended destination through a connecting airport, and then aborting your journey at the connecting airport – is strictly prohibited.

This behavior is fraudulent and has an economic impact on SAS, as we are not able to sell the seat on the flights where you were no show, as well as causing delays, as you are still checked in to the final destination. In any future travel plans, should you wish to change your destination on a ticket - please contact the agent where you bought the ticket.
 
SAS vil slå hardere ned på såkalt «skiplagging», det vil si ikke gjennomføre hele reisen. Dog foreløpig ser det ut som de vil nøye seg med å sende ut en «fy deg» melding.

Fra Sassalesinfo

Jeg aå den også, og er litt overrasket. Jeg forstår godt det kommersielle i det, spesielt hvis SAS nå bygger opp huben i CPH (skiplagging gir oftest effekt til hub), men tror vi virkelig at en sak hvor SAS straffer en skiplagger vil stå seg i en nordisk rett? Det skal vel bare en tydelig presidens i feil retning og denne praksisen vil spre seg fort.
 
Back
Top