SAS - generelt om booking, priser m.v.

Det var en ganske profilert sak for et par år siden der Lufthansa gikk til rettssak mot en passasjer som hadde kjøpt en (jækla billig) billett Kiev-Frankfurt-USA t/r på høy klasse. Reisen måtte starte fra Kiev, så passasjeren kom seg dit før utreisen, men forlot skuta i Frankfurt på veien hjem.

Fritzen ble forbanna og trakk vedkommende for retten med krav om full betaling.
Det var nummeret før de faktisk havnet i en rettssak, men Lufthansa tok, sikkert etter et par alvorsord fra div forbrukermyndigheter, til vettet og henla saken.

Det kreves at du starter fra der billetten begynner, men det kan ikke kreves at du fullfører hele reisen. Selskapene liker naturligvis like lite som deg å bli snytt, men det holder heldigvis ikke juridisk.
 
Man kan jo ikke bli straffet for mer enn no-show for å ikke rekke flyet. Det ville vært dumt om de truet deg til å møte opp med tanke på at du sikkert har både omgangssyke og hjerteflimmer den aktuelle dagen ;)
 
Ser ut som SAS har blitt ganske aktive med å kjøre "reverse auction" (på godt norsk) på flighter de ser ligger an til å bli overbooket, og det en stund frem i tid. Sender ut mail hvor man for X-antall kroner i en voucher kan endre til en annen flight

At startbudet er tidligvis latterlig lavt, med 400kr for å blir en dag forsinket, får heller gå under kategorien: "Det er lov å prøve seg", men virker som den øker ganske raskt til noen biter på
 
Fikk dette ekslusive tilbudet 5 dager før avreise med SK260 sist Søndag. Likevel ble det ledig midtsete over fjellet.
 
Jeg har vært i en situasjon der jeg har vurdert å kjøpe billett cirka 20-30 minutter før avgang, pga en videreforbindelse jeg ikke nådde. Jeg husker ikke tidsbegrensingen for innsjekk hos SAS, men kan man risikere å kjøpe en billett i SAS-appen og like etterpå bli nektet innsjekk?
 
Jeg har vært i en situasjon der jeg har vurdert å kjøpe billett cirka 20-30 minutter før avgang, pga en videreforbindelse jeg ikke nådde. Jeg husker ikke tidsbegrensingen for innsjekk hos SAS, men kan man risikere å kjøpe en billett i SAS-appen og like etterpå bli nektet innsjekk?

I appen må du iallfall kjøpe billett senest 60 min før avgang. Mener resiebyråer iallfall tidlgere kunne billetter 30 min før avgang?

Mener cut-off for innsjekk er 30 min før, også i app? Får iallfall ikke endret sete siste 30 min før avgang i app.
 
I appen må du iallfall kjøpe billett senest 60 min før avgang. Mener resiebyråer iallfall tidlgere kunne billetter 30 min før avgang?

Mener cut-off for innsjekk er 30 min før, også i app? Får iallfall ikke endret sete siste 30 min før avgang i app.

Takk for svar. Da vil det jo ikke være et issue, så lenge man når å kjøpe billett 60 min før avgang.
 
Jeg synes det er litt merkelig at en på tur vi har booket til LAX i oktober så har returen over 5 timer på CPH på returen.

Det er riktignok søndag, men merkelig at det ikke er lagt opp litt hyppigere/nærmere hvis man skal føle at det er realistisk å bruke SAS til LAX og at CPH er en hub.
 
Morn igjen.. Stiller et spørsmål jeg sikkert har stilt før..

Er det er en myte, eller øker prisene på en reise hvis du søker på den flere ganger? Jeg "monitorerer" på sas.no og Google Flight SAS til MIA, FLL, LAX og BKK i julen og når jeg finner noe som Dragen godkjenner så er det plutselig mye dyrere noen timer senere??
 
Morn igjen.. Stiller et spørsmål jeg sikkert har stilt før..

Er det er en myte, eller øker prisene på en reise hvis du søker på den flere ganger? Jeg "monitorerer" på sas.no og Google Flight SAS til MIA, FLL, LAX og BKK i julen og når jeg finner noe som Dragen godkjenner så er det plutselig mye dyrere noen timer senere??

Det er vanskelig å bevise konkret, men kan f.eks forsøke å søke på samme ruter i et privat nettleservindu og se om det gir samme resultater. Kan også prøve andre enheter for å søke opp.
 
Morn igjen.. Stiller et spørsmål jeg sikkert har stilt før..

Er det er en myte, eller øker prisene på en reise hvis du søker på den flere ganger? Jeg "monitorerer" på sas.no og Google Flight SAS til MIA, FLL, LAX og BKK i julen og når jeg finner noe som Dragen godkjenner så er det plutselig mye dyrere noen timer senere??

Vet ikke med SAS, men det skjer i hvert fall med andre selskaper. Air France gir deg mulighet til å betale et gebyr for å unngå at prisen stiger i så og så mange timer. Betaler man ikke gebyret, stiger prisen ganske kjapt etterpå, mens man holder på å bestille. Jeg løste det ved å bestille samme flyving til gammel pris på KLM sine sider.
 
Det KAN skje, spesielt ved søk på flere personer. Hvis setene ‘holdes’ i bookingsystemet og du ikke fullfører kjøpet, vil de sperre for andre kjøp/søk inntil systemet slipper dem igjen. Akkurat som hvis du går i butikken, tar den siste varen fra hylla og ombestemmer deg og setter den på plass igjen før du går til kassa. Samme hvis det er færre seter ledig i en prisklasse enn det du søker etter. Da vil systemet velge neste nivå det er ledige seter i.
 
SAS kopier Lufthansa, British Airways med flere, slik at passasjerer i business og Plus, uten status, fremover må betale for setereservasjoner
 
SAS kopier Lufthansa, British Airways med flere, slik at passasjerer i business og Plus, uten status, fremover må betale for setereservasjoner
Snakk om lavmål. Jeg kan ikke forstå at de tror de vilt tjene på det. Jeg kommer aldri til å fly sas pluss igjen.
 
SAS kopier Lufthansa, British Airways med flere, slik at passasjerer i business og Plus, uten status, fremover må betale for setereservasjoner
Dette gjelder heldigvis ikke innenlands, enn så lenge.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Dette gjelder heldigvis ikke innenlands, enn så lenge.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

Men det er en del forskjell på hvilke seter som kan velges med og uten status allerede i dag.

Håper SAS kommer med flere tiltak for å tilgodese statuspassasjerer, dette er vel det tredje etter priority boarding og internett ombord.
 
SAS kopier Lufthansa, British Airways med flere, slik at passasjerer i business og Plus, uten status, fremover må betale for setereservasjoner

Hvordan går regnestykket opp? Jeg kjøpte PLUS fordi GO + koffert og setereservasjon kostet mer eller mindre det samme. Da kjøper jeg heller GO + reserverer, enn å kjøpe PLUS. De taper seg så sykt mye på alt for oss som ikke reiser så mye, men oss tjener de vel ingen ting på.
 
Har drøyd kanselleringen til siste stund på LAX turen med SAS om en uke og skal hjøre det nå.

MEN - er det noe Buskerud-triks på å slippe 2x600 EUR i gebyr? Det er jo tross alt 14.000 kroner.

Jeg tenker da triks som er 100% innen governence og ingen svindel med sykemelding osv.

Billetten er Business Smart.
 
Har drøyd kanselleringen til siste stund på LAX turen med SAS om en uke og skal hjøre det nå.



MEN - er det noe Buskerud-triks på å slippe 2x600 EUR i gebyr? Det er jo tross alt 14.000 kroner.



Jeg tenker da triks som er 100% innen governence og ingen svindel med sykemelding osv.



Billetten er Business Smart.
Med mindre den må avbestilles en viss tid før avreise, så er det jo bare å vente. Du kan jo håpe på en schedule change eller kansellering. Da kan du bare kreve hele billetten tilbakebetalt [emoji4]
 
Det høres ut som jeg antagelig skal overføres til Riksen i morgen. Da betaler nok sykehuset billetten. Jeg har full flex pro billetter, er det kurant å avbestille returen og få alle pengene tilbake for returreise?
 
Back
Top