• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

SE-RUR som diverted til LHR er nå på vei tilbake fra AGP til Oslo, med ca 2,5 t forsinkelse.
Så ikke så gærnt spør du meg siden de var innom LHR som er på 98% kapasitet og dermed medfører lang turnaroundtid mens dem venter på ledig slots.

Ha ha, feriehodet mitt blander mellom avgang og ankomsttider ;)
 
SK4141 TRD-BGO kansellert i dag. Passasjerene ble ombooket på avganger via OSL/SVG 2–3 timer senere.

Spørsmål til de som må vite: har SAS helt sluttet med matvouchere? Beskjed fra GA om at €10-vouchere skulle komme på SMS eller e-post, og at det kunne ta litt tid. Ingenting kom. Selvfølgelig kan man claime dette i etterkant, men det virker som en mektig usympatisk måte å spare penger på.
 
SK4141 TRD-BGO kansellert i dag. Passasjerene ble ombooket på avganger via OSL/SVG 2–3 timer senere.

Spørsmål til de som må vite: har SAS helt sluttet med matvouchere? Beskjed fra GA om at €10-vouchere skulle komme på SMS eller e-post, og at det kunne ta litt tid. Ingenting kom. Selvfølgelig kan man claime dette i etterkant, men det virker som en mektig usympatisk måte å spare penger på.

Heisann!

Jeg var forsinket med SK her for noen uker siden på TRD, og da skrev de ut manuelle matbonger i gaten til passasjerer.

Så tydelig litt forskjellig praksis.

Kim
 
SK4141 TRD-BGO kansellert i dag. Passasjerene ble ombooket på avganger via OSL/SVG 2–3 timer senere.

Spørsmål til de som må vite: har SAS helt sluttet med matvouchere? Beskjed fra GA om at €10-vouchere skulle komme på SMS eller e-post, og at det kunne ta litt tid. Ingenting kom. Selvfølgelig kan man claime dette i etterkant, men det virker som en mektig usympatisk måte å spare penger på.

De aller fleste selskap har begynt å bruke digitale matkuponger f.eks iCoupon.
Er du sikker på at flyselskapet hadde ditt mobilnummer? Ikke booket via reisebyrå?
 
Helt tydelig at SAS er på limit i helgene. Mye stygge delays og noe kanselleringer i dag, ting som vi ikke ser på hverdagene. Kan vel ha noe med at kabinbesetningen fikk gjennom mer helgefri i forrige forhandlingsrunde?
 
Helt tydelig at SAS er på limit i helgene. Mye stygge delays og noe kanselleringer i dag, ting som vi ikke ser på hverdagene. Kan vel ha noe med at kabinbesetningen fikk gjennom mer helgefri i forrige forhandlingsrunde?

Tror ikke helgefri har så mye med dette å gjøre. Flow control og teknisk var nok de største synderne. Forskjellen mellom ukedag og helg er at i helgene går det veldig, veldig mange flyvninger sør i Europa hvor luftromskapasiteten (og flyplasskapasiteten) er nær bristepunktet.
 
Tror ikke helgefri har så mye med dette å gjøre. Flow control og teknisk var nok de største synderne. Forskjellen mellom ukedag og helg er at i helgene går det veldig, veldig mange flyvninger sør i Europa hvor luftromskapasiteten (og flyplasskapasiteten) er nær bristepunktet.
Enig i at helgefri var upresist/mangelfullt. Det ene er at CRJ- og E95-produksjonen, som i mindre grad er i syd, står for brorparten av problemene. Men det har selvsagt ikke noe med nye avtaler for arbeidstid i Scandinavia å gjøre. 32N-forsinkelsene er som regel utover SK sin kontroll, men det jeg mente med limit er at de i mindre grad har mulighet til å dekke opp for IRROPS crewmessig i helgene. De produserer jo mer da, så er forsåvidt fair det
 
Noen som vet hva som har foregått med SE-RZB i dag? Ser ut til å være veldig mye «greier»?
 

Attachments

  • IMG_4761.webp
    IMG_4761.webp
    31.5 KB · Views: 27
Wild guess, tech eller medical på tur ned. Crew utgår på tid, og bytte av crew i PRG på hjemveien.

Hvis man ser på screenshot'en så ser man at flyet (og sikkert samme crew) diverted til CPH også på turen ut til RHO.
Returen fra RHO tok av 2t 45 min etter skjema.
Med avgang Bergen kl 06:00 som vel betyr at dem startet duty kl 05, så ble vel dette for lang duty tid kan jeg vel tro.

Nå kjenner jeg ikke til hva grensene for duty er, men en normal rundtur BGO-RHO-BGO vil bety en duty på nesten 12 timer.

Edit: Ser at flyet landet i PRG ca 16:55 og ble stående der helt kl 21:43 fordi dem sannsynlig måtte vente på nytt crew som kom med CPH flyet kl 20:45. Muligens PRG var det eneste alternativet med tanke på å få flydd inn nytt crew uten å strande alle på RHO til hviletiden går ut, som vel betyr forsinkelse til i morgen.
 
Last edited:
SE-RZB starter iallfall mandagen med å fly ut fra CPH. Så det hele resulterte kanskje i en maskin utveksling mellom OSL og CPH? Det var jo litt merkelig at maskinen skulle gå tom til CPH i natt, selv om crewet var dansk. Men det var vel den beste løsningen.
 
Last edited:
Ser ut som noen av dagens SAS flighter i Sverige, hvor Braathens A319 var satt opp er kansellert i dag.
 
God aften fra SVG. Her er det fullstendig kaos med småflyene til SAS. Så dette blir nok sent.

Kort fortalt ser det ut til at flere av Link maskinene har hatt problemer med å starte dagen. Det er kanselleringer og store forsinkelser i alle retninger. Og påfølgende over bookinger.

SE-RSI ser bla ut til å først nå starte dagen, etter å ha stått på OSL hele dagen. Men selv første flight blir iallfall en time forsinket.

Så hva er det som skjer? Er det mannskapsmangel eller er det ettervirkninger etter uværet?
 
Back
Top