Dette var uten tvil en nødlanding. Ingen førevarslanding.
Nå kjenner jeg ikke denne flytypen selv,men jeg har fløyet F-27. Også her er det helt sikkert at propellen ville slå i bakken ved en hjulkollaps. Det var ingen klar tekst i Aircraft Operating Manual om å stanse motoren og kantstille propellen i et slikt tilfelle som her ettersom Slow Fokkeren hadde dårlige klatreegnskaper selv med to motorer. Q400,derimot,er over powered,og hadde jeg som kaptein ikke hatt mulighet for å flytte på pax i området innenfor propellen,så ville jeg helt sikkert valgt å stanse motoren før landing. På A340/330 som jeg flyr nå,så er prosedyren å stanse motoren(e) på den siden hvor det er gearproblemer,i det øyeblikk flyet tar bakken. Man skal også sette ned flyet på det "friske" hjulet og holde motsatt vinge i luften så lenge som mulig. Man skal definitivt IKKE armere spoilere som på en normal landing nettopp for å kunne beholde løft på vingen så lenge som mulig. På videoen ser man tydelig at man setter begge hovedhjul i bakken nesten samtidig,og i det spoilerne felles ut,kollapser hjulleggen. Hadde ikke spoilerne vært armert,så ville hastigheten vært mye mindre når vingespissen traff bakken og eventuelle skader ville vært vesentlig mindre.