SAS Fly I Brann

Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Det så ut som om brannen slukket av motorslukketsystemet. Det var ikke brannbil på plass før etter ca 30 sekunder i følge filmen...

Godt det gikk bra. Lurer på hvorfor de ikke hadde strupet motoren hvis de visste det var noe galt på stybordsida. Eller hadde de det?

K

Wow! Godt at det gikk så bra som det gjorde...

Den her lyder meget uhyggeligt. ( Vi har meldinger om, at en propel er gået ind igennem flyet. Heldigvis sad der ingen passagerer derinde." )

http://jp.dk/indland/article1080966.ece

Indsatsleder: »Det var meget tæt på at gå galt«
Offentliggjort 09.09.07 kl. 18:29

Indsatsleder Peter Reinau så, da et fly søndag eftermiddag nødlandede i Aalborg Lufthavn og brød i brand, uden at nogen kom alvorligt til skade.

Indsatsleder Peter Reinau så det fly, som søndag eftermiddag nødlandede i Aalborg Lufthavn og brød i brand, uden at nogen kom alvorligt til skade. Det var meget tæt på at gå galt, fortæller han.

"Da flyet drejede ned og brød i brand, blev der omgående lagt skum ud. Jeg kunne se, at i samme øjeblik, at flyet holdt stille, påbegyndtes evakueringen. Jeg kunne se, at folk kom meget meget hurtigt ud fra flyet. Det var evakueret på under fem minutter, tror jeg. Vi har meldinger om, at en propel er gået ind igennem flyet. Heldigvis sad der ingen passagerer derinde."

"Det, der er sket, er enestående i Aalborg Lufthavn. Det er ikke noget, jeg har prøvet før. Heldigvis var vi alle sammen kommet på stedet og havde fået meldinger om, at flyet var i vanskeligheder. Beredskabet var oppe på næsten det allerøverste niveau," fortæller indsatslederen.

Originally posted by atck

Det så ut som om brannen slukket av motorslukketsystemet. Det var ikke brannbil på plass før etter ca 30 sekunder i følge filmen...

Godt det gikk bra. Lurer på hvorfor de ikke hadde strupet motoren hvis de visste det var noe galt på stybordsida. Eller hadde de det?

K

Godt observert!
Overskriftene i media er jo helt hinsides, men de hadde vel ikke solgt aviser om det ikke hadde stått noe om brann i overskriftene....

"SAS-fly tok fyr under landing"....., hvor er realitetene i noe slikt da..?:old

Det høres rart ut om deler av propellen kom inn i flyet, uten at det satt noen der. Flyet var jo fullt.

Etter å ha sett dette klippet, har jeg et spørsmål til piloter her på forumet: ville det ikke vært bedre å lande uten å armere spoilerene og samtidig stenge av høyre motor og fly bare med venstre under landing?
Hvis jeg har forstått rett, var flygerne klar over at understellet var ute men ikke låst og da vet de vel hva som mest sannsynlig kommer til å skje?

Originally posted by Bll spotter

"Jeg kunne se, at folk kom meget meget hurtigt ud fra flyet. Det var evakueret på under fem minutter, tror jeg."

Det kan vel ikke stemme. 5 minutter er ingen hurtig evakuering, det skal jo gå på 90 sekunder....

Lurer på hvorfor de ikke hadde strupet motoren hvis de visste det var noe galt på stybordsida. Eller hadde de det?

Man stenger ikke av en motor som fungerer som den skal. Da lager man seg bare en ekstra nødsituasjon. I 99% av tilfellene hvor det er problemer med understellet, så er det dessuten snakk om indikasjonsfeil.

Som mange nevner har det vært mye problemer med andre Q400 maskiner. Er dette bare raskt oppspinn rundt en hendelse slik i dag, eller finnes det faktiske hendelser med andre fly som ligner på dette (selv om det er på et tidlig tidspunkt)

Hentet fra nettet:

Stavanger Aftenblad;
"SAS-fly i dramatisk landing i Aalborg"

VG;
"SAS-fly tok fyr etter nødlanding"

Er vel ingen tvil om hvilken som "selger" best....

Originally posted by CFM

Originally posted by sk931
Her bruger de den rigtige betegnelse for dette, nemlig en sikkerhedslanding

Jeg synes det blir vel drøyt å kalle dette en sikkerhetslanding. For min del ville jeg sagt det var en nødlanding. Hvor langt skal man strekke "sikkerhetslanding" begrepet?
Hvis det ene understellet ikke er sikret, særlig på et fly som Q400 med høy vinge og langt understell kan man aldri vite helt sikkert hva som skjer ved landing.

Enig der, og her passer det også nesten bedre å bruke det litt tabloide uttrykket krasjlanding:rolleyes:

Originally posted by LN-BRK

Lurer på hvorfor de ikke hadde strupet motoren hvis de visste det var noe galt på stybordsida. Eller hadde de det?

Man stenger ikke av en motor som fungerer som den skal. Da lager man seg bare en ekstra nødsituasjon. I 99% av tilfellene hvor det er problemer med understellet, så er det dessuten snakk om indikasjonsfeil.

Jeg er ikke av den oppfatning at det er slik det vanligvis behandles: "Det er nok mest sannsynlig en indikasjonsfeil, vi satser på det... "

Siden det er snakk om en turboprop kunne det vært interessant å vite om det finnes rutiner på å bruke propell-akselbrems på den siden hjulet evt kan komme til å kollapse.
- Er det mulig å bruke bremsen mens man er i fart? Evt feathre propellen så den ikke roterer?
- Hvor rask spool-up-tid vil man evt ha skulle man initiere en go-around?

Med tanke på skaden en knust propell kan gjøre kunne det også vært interessant å vite om det hender at man flytter passasjerer som sitter utsatt til.

K

Som liten gutt på 60 talet hussker jeg att Braathens SAFE hadde ett par problemmer med nesehjul gearet som ikke ville skikkelig ut,på Fokker Friendshipen.
Det ble temmelig fort modet av Braathens Teknisk Sola i samarbeid med Fokker.
Det var bare snakk om småskader under nesen og understellet framme.
Sat "nesen" ned når farten var på det minimalet,flyet ble liggene beint på rullebannen.
Kjempefint att det gikk godt i Danmark.

Jeg er ikke av den oppfatning at det er slik det vanligvis behandles: "Det er nok mest sannsynlig en indikasjonsfeil, vi satser på det... "

Det står ingenting i bokverket om at motoren skal stenges ned ved en slik hendelse, og da gjør man det heller ikke. Follow the book! Finner man på egne løsninger stiller man med svært dårlige kort og fungerer mest som testpilot :)

Siden det er snakk om en turboprop kunne det vært interessant å vite om det finnes rutiner på å bruke propell-akselbrems på den siden hjulet evt kan komme til å kollapse.

Det finnes jo forskjellige type turbopropmotorer. Dash8 har friturbin og har ingen akselbrems.

- Hvor rask spool-up-tid vil man evt ha skulle man initiere en go-around?

Kommer veldig an på hvilken hastighet man har på turbinen når go-around initieres (og kommer også an på type motor). Har man "idle" og gir på guffe, så er det noe forsinkelse. Har man litt fart på turbinene går det relativt raskt. Men er propellen feathret og man deretter skal ta den ut av feather, for så gi på full power for en go-around, da snakker vi fort mer enn 10 sekunder.
Har aldri flydd noe annet enn friturbiner, men med f.eks. Garrett-motorer som ikke er friturbin så får man vel så og si "umiddelbar" respons når man gir på power.

Med tanke på skaden en knust propell kan gjøre kunne det også vært interessant å vite om det hender at man flytter passasjerer som sitter utsatt til.

Ja, det finnes prosedyrer for det.

Back