Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Ellers er jo planen, sist jeg så, at de 6 siste A320neo skal leveres gjennom 2025. Jeg har ikke sett noe oppdatert, men kan kanskje anta CEOene samtidige forsvinner ut slik at SAS da er ferdige med å få en ren A320neo flåte i 180 seters segmentet.
Ceo'ene skal ut en for en ca. med nye 320
I følge venner innen bolaget, så jobbes det med å skaffe en brukt A330-300(altså ikke A330-200 slik checkin.dk skriver!) samt flere Embraer195 maskiner til Link segmentet, også de til neste sommerprogram. Dette kommer i tillegg til de 2 stk A350-900 som forventes levert 2025/2026.
Det er SAS sitt Fleet Management som har meldt dette. Nå etter SAS sin overgang til SkyTeam og Air France/KLM tungt inne på eiersiden, har SAS innledet et samarbeidet med disse to selskapene sine fleet teams og ser for seg å dra nytte av en synergieffekt i fremtidige bestillinger og det er da særlig de store ordrene av A320neo og A350 som trekkes frem.
Det skal bli interessant og følge SAS sin flåte oppbygging fremover.
We will receive two additional Airbus A350s in early 2026, but those will allow for network growth, and we don’t have plans to retire the Airbus A330
Så vidt jeg forstår blir det likevel ikke tatt inn en brukt A330-300 som jo var et ønske. Trolig fordi det er vanskelig å finne et passende individ rett og slett.
Det er, eller var, 6 NEOer som kommer i 2025. Så er spørsmålet hvor mange CEOer som går ut, og eventuelt hvilke leasinger på NEOer som også går ut.
Jettime fløy jo en maskin for SAS i år også, så det er jo ingen endring.
Det som ble nevnt i en annen tråd var at de leasede CEOene skulle ut, mens de man eier skal gå frem til 2026, samme er vel blitt sagt om A319. I så tilfelle er det da 6 maskiner som blir beholdt inn i 2026, 4 x A319 + 2 x A320Ceo.
Men det er altså en fare for at det er Neoer som kan forsvinne ut også?
Den norsk registrerte serien nærmer seg jo faktisk snart 10 år.
Embraer 195ene nærmer seg også 18år noen av de.De burde vel tenke på en erstatning til den etterhvert. Kan E2 eller A220 være en god erstatning?
De nuværende E195 har hele tiden været en midlertidig løsning. Det handlede om at få 737-700 ud af flåden hurtigst muligt, og det var muligt at få en rimelig mængde af dem relativt hurtigt.
Problemet er så nu, at der er problemer, særligt med motorerne på E2 og A220 som gør at der er en usikkerhed omkring dem. Men der har tidligere i år været rygter om en snarlig ordre på E195-E2
Hva ligger leveringstid på E2 og A220 nå? De E1-ene de har nå nærmer seg vel fort 25 år før nye kommer?I et innlegg på facebook der SAS har vært på en flyskole, så kan det se ut som de presenterer muligheter for både E195 og A220 i SAS Link.
https://www.facebook.com/share/p/pcivHHQkZhie6Pjb/?mibextid=WC7FNe
Maskinen ble i går ferget til Palma på FL100. Her lukter det muligens lengre tids lagring?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.