SAS flåte

Re: SAS flåte

La ved en tilfeldighet merke til at engelsk Wikipedia oppfører 43 i drift for SAS + 12 i ordre og ytterligere 30 + 2 hos Connect. Totalt altså 87 maskiner, 88 med ex. SE-ROH.

I følge venner innen bolaget, så jobbes det med å skaffe en brukt A330-300(altså ikke A330-200 slik checkin.dk skriver!) samt flere Embraer195 maskiner til Link segmentet, også de til neste sommerprogram. Dette kommer i tillegg til de 2 stk A350-900 som forventes levert 2025/2026.

Det er SAS sitt Fleet Management som har meldt dette. Nå etter SAS sin overgang til SkyTeam og Air France/KLM tungt inne på eiersiden, har SAS innledet et samarbeidet med disse to selskapene sine fleet teams og ser for seg å dra nytte av en synergieffekt i fremtidige bestillinger og det er da særlig de store ordrene av A320neo og A350 som trekkes frem.

Det skal bli interessant og følge SAS sin flåte oppbygging fremover.

Last edited:

Ellers er jo planen, sist jeg så, at de 6 siste A320neo skal leveres gjennom 2025. Jeg har ikke sett noe oppdatert, men kan kanskje anta CEOene samtidige forsvinner ut slik at SAS da er ferdige med å få en ren A320neo flåte i 180 seters segmentet.

Ellers er jo planen, sist jeg så, at de 6 siste A320neo skal leveres gjennom 2025. Jeg har ikke sett noe oppdatert, men kan kanskje anta CEOene samtidige forsvinner ut slik at SAS da er ferdige med å få en ren A320neo flåte i 180 seters segmentet.

Ceo'ene skal ut en for en ca. med nye 320

I følge venner innen bolaget, så jobbes det med å skaffe en brukt A330-300(altså ikke A330-200 slik checkin.dk skriver!) samt flere Embraer195 maskiner til Link segmentet, også de til neste sommerprogram. Dette kommer i tillegg til de 2 stk A350-900 som forventes levert 2025/2026.

Det er SAS sitt Fleet Management som har meldt dette. Nå etter SAS sin overgang til SkyTeam og Air France/KLM tungt inne på eiersiden, har SAS innledet et samarbeidet med disse to selskapene sine fleet teams og ser for seg å dra nytte av en synergieffekt i fremtidige bestillinger og det er da særlig de store ordrene av A320neo og A350 som trekkes frem.

Det skal bli interessant og følge SAS sin flåte oppbygging fremover.

Så vidt jeg forstår blir det likevel ikke tatt inn en brukt A330-300 som jo var et ønske. Trolig fordi det er vanskelig å finne et passende individ rett og slett.

Når får vi se første A330 i ny livery mon tro? Når "må" neste i lakkboksen, i hht. vedlikeholdsrutiner e.l.? Noen som vet?

Så vidt jeg forstår blir det likevel ikke tatt inn en brukt A330-300 som jo var et ønske. Trolig fordi det er vanskelig å finne et passende individ rett og slett.

Den avtalen røk fordi utleier trakk seg.

Re: SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Det er, eller var, 6 NEOer som kommer i 2025. Så er spørsmålet hvor mange CEOer som går ut, og eventuelt hvilke leasinger på NEOer som også går ut.

Jettime fløy jo en maskin for SAS i år også, så det er jo ingen endring.

Det som ble nevnt i en annen tråd var at de leasede CEOene skulle ut, mens de man eier skal gå frem til 2026, samme er vel blitt sagt om A319. I så tilfelle er det da 6 maskiner som blir beholdt inn i 2026, 4 x A319 + 2 x A320Ceo.

Men det er altså en fare for at det er Neoer som kan forsvinne ut også?

Re: SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Det som ble nevnt i en annen tråd var at de leasede CEOene skulle ut, mens de man eier skal gå frem til 2026, samme er vel blitt sagt om A319. I så tilfelle er det da 6 maskiner som blir beholdt inn i 2026, 4 x A319 + 2 x A320Ceo.

Men det er altså en fare for at det er Neoer som kan forsvinne ut også?

Jeg mener det er noen leasinger som snart går ut, og eventuelt må fornyes.

Den norsk registrerte serien nærmer seg jo faktisk snart 10 år.

Eldste passerte nettopp 8 år. Som heller ikke er en helt uvanlig leasingperiode. Uten at jeg aner hvilken maskin som går ut neste år.

Og er jo endel Ch.11 reforhandlede leasingavatler, som leasingselskapene gjerne vil kreve endel høyere rater på, for å fornye.

Embraer 195ene nærmer seg også 18år noen av de.De burde vel tenke på en erstatning til den etterhvert. Kan E2 eller A220 være en god erstatning?

Embraer 195ene nærmer seg også 18år noen av de.De burde vel tenke på en erstatning til den etterhvert. Kan E2 eller A220 være en god erstatning?

De nuværende E195 har hele tiden været en midlertidig løsning. Det handlede om at få 737-700 ud af flåden hurtigst muligt, og det var muligt at få en rimelig mængde af dem relativt hurtigt.
Problemet er så nu, at der er problemer, særligt med motorerne på E2 og A220 som gør at der er en usikkerhed omkring dem. Men der har tidligere i år været rygter om en snarlig ordre på E195-E2

De nuværende E195 har hele tiden været en midlertidig løsning. Det handlede om at få 737-700 ud af flåden hurtigst muligt, og det var muligt at få en rimelig mængde af dem relativt hurtigt.
Problemet er så nu, at der er problemer, særligt med motorerne på E2 og A220 som gør at der er en usikkerhed omkring dem. Men der har tidligere i år været rygter om en snarlig ordre på E195-E2

Begge flyene er veldig bra, men tror Embraer passer størrelsemessig best. Og, E2 programmet er vel i et sweat spot nå, det foreligger nok data til at det er et trygt valg, men der er fortsatt der at de vil strekke seg for å få inn en ny større operatør.

Re: SK957 ARN-MIA i kraftig turbulens, retur til CPH (15NOV)

Maskinen ble i går ferget til Palma på FL100. Her lukter det muligens lengre tids lagring?

Re: SK957 ARN-MIA i kraftig turbulens, retur til CPH (15NOV)

Maskinen ble i går ferget til Palma på FL100. Her lukter det muligens lengre tids lagring?

Nei, det var LN-RKM, den maskinen som tok en liten tailstrike 21/11. ;)

Back