SAS flåte

Re: SAS flåte

Her er en del av de som var planlagt SE-xxx, som isteden ble EI-xxx i SZS.
Kilde: https://www.planespotters.net/airline/SAS
Jeg får ikke opp den lista der ved å trykke på linken, men interessant likevel. Om Connect oppløses er det vel da naturlig at de får sine tiltenkte SE registreringer, som du blant annet viser her.

Sidenote: trodde de kom til å skippe -RUS, mtp hvordan holdningen til det er i bransjen. Er litt som om at om de hadde begynt med -RIx hadde det gitt mening å skippe RIP

Jeg får ikke opp den lista der ved å trykke på linken, men interessant likevel. Om Connect oppløses er det vel da naturlig at de får sine tiltenkte SE registreringer, som du blant annet viser her.

Sidenote: trodde de kom til å skippe -RUS, mtp hvordan holdningen til det er i bransjen. Er litt som om at om de hadde begynt med -RIx hadde det gitt mening å skippe RIP

Sorry, trykk på tallet bak 32N og Total (nå 47stk),
så får du opp aktive og utfasede fly (inkludert ntu).

Tja, hvis det skulle skje vil nok det kanskje være logisk.
De gjorde jo det med EI-SIA/-SIB/-SIC da de het SE-DYC/-DYD/-DYM en periode før de gikk tilbake til EI-SIA/-SIB/-SIC.

...snakk om å lease inn en ytterliggere langdistansemaskin fra sommeren 2025

Drylease A330-200? Interessant! Det matcher egentlig bra med det jeg hører av venner innen bolaget: de fikk info i forrige uke om at det til neste år vil være behov for ca 350 flere cabin-crew fordelt på basene CPH, ARN og OSL. Og det ble understreket at det da er særlig flere Air Steward(med ansvar for galleyene på widebody-maskinene) det vil bli behov for. Dette er en klar indikasjon på at SAS ser for seg å vokse på LH i 2025.

Egentlig litt underlig at SAS velger å drylease en A330-200 når selskapet har en flåte LH-maskiner bestående A330-300, A350-900 og A321LR. Denne maskinen vil stikke seg ut som en "odd-bird" blant eksisterende flåte. Men denne maskinen har en betydelig lenger rekkevidde enn A330-300, så det kan være SAS ser for seg å starte opp en destinasjon litt langt unna og sannsynligvis uten behovet for det helt store pax volum og til slikt er nok denne maskinen helt perfekt!

Skal bli interessant å følge med på!

Last edited:

Drylease A330-200? Interessant! Det matcher egentlig bra med det jeg hører av venner innen bolaget: de fikk info i forrige uke om at det til neste år vil være behov for ca 350 flere cabin-crew fordelt på basene CPH, ARN og OSL. Og det ble understreket at det da er særlig flere Air Steward(med ansvar for galleyene på widebody-maskinene) det vil bli behov for. Dette er en klar indikasjon på at SAS ser for seg å vokse på LH i 2025.

Egentlig litt underlig at SAS velger å drylease en A330-200 når selskapet har en flåte LH-maskiner bestående A330-300, A350-900 og A321LR. Denne maskinen vil stikke seg ut som en "odd-bird" blant eksisterende flåte. Men denne maskinen har en betydelig lenger rekkevidde enn A330-300, så det kan være SAS ser for seg å starte opp en destinasjon litt langt unna og sannsynligvis uten behovet for det helt store pax volum og til slikt er nok denne maskinen helt perfekt!

Skal bli interessant å følge med på!
Så længe det er en A330-243, vil den rent teknisk være identisk med deres A330-343, så det hvor det betyder noget (crew og maintenance) er der ingen forskel. Uanset hvad ville en leaset maskine være en odd-bird hvad angår konfigurationen, da SAS' langdistanceflåde er relativt "premium heavy".
Personligt tror jeg mest den skal bruges til Asien, så en A350 kan frigøres til en USA-rute

...en A330-243, vil rent teknisk være identisk med deres A330-343, så det hvor det betyder noget (crew og maintenance) er der ingen forskel. Uanset hvad ville en leaset maskine være en odd-bird hvad angår konfigurationen, da SAS' langdistanceflåde er relativt "premium heavy".
Personligt tror jeg mest den skal bruges til Asien, så en A350 kan frigøres til en USA-rute

Interessant! Høres ut som en plausibel forklaring! SAS har den siste tiden vært tydelig på at det er USA det er aktuelt å vokse på og da særlig nå som de søker joint-venture samarbeid med DELTA og da vil jo en A330-200 kunne frigjøre en A350-900 som til nå opererer på Asia.

Kunne man forestille sig, at alle A350 fra SAS skal til Air France mod at SAS får en god del A330-200 fra Air France og KLM?

Kunne man forestille sig, at alle A350 fra SAS skal til Air France mod at SAS får en god del A330-200 fra Air France og KLM?

Neppe

De har mange i bestilling selv og med 19.9% eierandel kan de ikke bare bytte om på fly.

Forresten så nærmer 332 flåten hos begge seg etterhvert pensjonistlivet

Forresten så nærmer 332 flåten hos begge seg etterhvert pensjonistlivet

Men pensjonistlivet er jo helt topp! Da kan man sose rundt å fly akkurat dit man selv vil. Foreslår at SAS’ A330-200 gjenoppliver de gamle klassikerne København-Zürich-Barbados-Trinidad og Bangkok-Bali. Rekkevidde og setekapasitet burde holde i massevis:cool::drink

Hvis SAS (og de nye eierne) ønsker å raskt styrke CPH huben (som jeg tipper er ønskelig), så er jo også LH en viktig del av det, da kan det å få inn billige brukte A332/333 være en smart ide, spesielt nå som mange selskaper er iferd med å fase dem ut til fordel for nye modeller.
Det å få nye A330neo/A350 har vel SAS ikke økonomi til, samt at det er betydelig ventetid hos Airbus.

Men det bør være mer en den ene A332 hvis man vil ha flexibilitet og ikke en Odd-ball fly. Imo ville 3-6 vært ideelt.
A332 kunne blitt innredet med en mindre premium kabin og brukes på lavere yield ruter samt utprøving av nye ruter der A321LR ikke har rekkevidde.

Last edited:

Både KLM og AF har helt annen motortypen på sine Airbus A330-200/300, enn det SAS har.
Ikke at det er umulig å bytte, men det taler nok også litt i mot.

Men pensjonistlivet er jo helt topp! Da kan man sose rundt å fly akkurat dit man selv vil. Foreslår at SAS’ A330-200 gjenoppliver de gamle klassikerne København-Zürich-Barbados-Trinidad og Bangkok-Bali. Rekkevidde og setekapasitet burde holde i massevis:cool::drink

Nja, da havner man fort hos huggeren, dit hvor det ser ut som Air France denne uken sendte denne 2002 modellen A330-200, med 13 684 cycles og 86 183 timer.

https://x.com/benjamin_video/status/1829286482856829199

Après 86 183 heures de vol et 13 684 cycles, F-GZCH est le premier A330 à quitter la flotte d'Air France. Intégré en octobre 2002, il a rejoint Tarbes auprès de Tarmac Aerosave le 26 août

Jeg synes jeg ser relativt mange SAS A320neo med hvit nese for tiden (lettest å se på de med ny livery). Hva er grunnen til dette? Hyppig treff av fugl, eller kan det være andre årsaker? Det er vel ikke heller høyt på pri-listen å lakkere med en gang heller naturligvis. :)

Jeg synes jeg ser relativt mange SAS A320neo med hvit nese for tiden (lettest å se på de med ny livery). Hva er grunnen til dette? Hyppig treff av fugl, eller kan det være andre årsaker? Det er vel ikke heller høyt på pri-listen å lakkere med en gang heller naturligvis. :)

Veldig mange birdstrikes og haglskurer i det siste.

Veldig mange birdstrikes og haglskurer i det siste.
En gang i sommer fikk KBO tre birdstrikes på én innflyvning. Samlet tror jeg SAS’ flåte er på svartelista hos fuglebestanden i Norge og omegn etter denne sommeren

En gang i sommer fikk KBO tre birdstrikes på én innflyvning. Samlet tror jeg SAS’ flåte er på svartelista hos fuglebestanden i Norge og omegn etter denne sommeren

Fra ubekreftet hold meldes det om bevingede kamikaze-agenter vervet av Star Alliance for å markere misnøye med overgangen til Skyteam.

Fra ubekreftet hold meldes det om bevingede kamikaze-agenter vervet av Star Alliance for å markere misnøye med overgangen til Skyteam.
Høres logisk ut, mtp hvordan flyene har sett ut har det vært mer Flying Red enn Flying Blue ja. Hørte rykter om at en av gutta på SAS Teknisk hadde meldt om at sydenferien i år ble kansellert, han skulle heller ut på fuglejakt. Sesong eller ei, det dreit han i, for han savnet arbeidsdager med mer kaffedrikking.

Back