SAS flåte

Re: SAS flåte

Ved et tilfeldig søk kommende vinter dukket A319 opp på ARN-OSL. SK885. Comeback på OSL i vinterprogrammet?
 
Re: SAS flåte

Retro maskina OY-KBO er observert helhvit i dag ved CPH sies det :(

Tror måske nogen har taget fejl af en af de tre andre A319, som tidligere var i Star Alliance farver. OY-KBO har haft travlt med at flyve i ugevis, så de har ikke haft tid til at male den umiddelbart. Seneste billede er fra to dage siden, der var den normal, siden har den haft natstop i AMS og AAR, så de har ikke engang kunne gøre det i CPH natten over.
https://www.flickr.com/photos/20152...15WU4-2qW5yWe-2qWYxgE-2qY3Qnh-2qLPZcU-2qKCG2p
 
Last edited:
Re: SAS flåte

Tror måske nogen har taget fejl af en af de tre andre A319, som tidligere var i Star Alliance farver. OY-KBO har haft travlt med at flyve i ugevis, så de har ikke haft tid til at male den umiddelbart. Seneste billede er fra to dage siden, der var den normal, siden har den haft natstop i AMS og AAR, så de har ikke engang kunne gøre det i CPH natten over.
https://www.flickr.com/photos/20152...15WU4-2qW5yWe-2qWYxgE-2qY3Qnh-2qLPZcU-2qKCG2p

Godt og høre, da har garantert vedkommende sett feil og KBO enda har sin flotte retro skjema:spin
 
Re: SAS flåte

Otroligt coolt.

Men hur många gånger har jag läst att de skall anskaffa sig fler A321LR och vad är tidsplanen att utvidga flottan?
 
Re: SAS flåte

Flott at de gode nyhetene nå strømmer inn fra SAS etter mange magre år med kutt.

Håper SAS også ser på å få inn flere feeder fly som kan komplettere et større LH nettverk og CPH hub. På feeder flyene bør man se på brukte EMJ og A320-familien for å få raskt inn kapasitet og dermed tilrettelegge for flere ruter (inkl LH). Det finnes sikkert flere brukte dem kan få til en OK pris og innen grei tidsrom.

På longhaul bør dem gå for A330neo og A321(X)LR samt beholde eksisterende og allerede bestilte A350 (av kapasitets hensyn).
 
Re: SAS flåte

Flott at de gode nyhetene nå strømmer inn fra SAS etter mange magre år med kutt.

Håper SAS også ser på å få inn flere feeder fly som kan komplettere et større LH nettverk og CPH hub. På feeder flyene bør man se på brukte EMJ og A320-familien for å få raskt inn kapasitet og dermed tilrettelegge for flere ruter (inkl LH). Det finnes sikkert flere brukte dem kan få til en OK pris og innen grei tidsrom.

På longhaul bør dem gå for A330neo og A321(X)LR samt beholde eksisterende og allerede bestilte A350 (av kapasitets hensyn).

Det er jo det de delvis har gjort de siste årene. CRJ-900 flåten er riktignok marginalt ned, men (snart) 16 E195 og alle ATRene gjennom Braathens er en ikke ubetydeligvis kapasitetsøkning.
 
Re: SAS flåte

Det er jo det de delvis har gjort de siste årene. CRJ-900 flåten er riktignok marginalt ned, men (snart) 16 E195 og alle ATRene gjennom Braathens er en ikke ubetydeligvis kapasitetsøkning.
Det jeg mente er at man bør se på mer av dette og få inn enda flere som kan brukes på å åpne opp nye sekundær ruter eller øke frekvensen på eksisterende ruter.
SkyTeam har et gedigent tomrom i Europa øst og nord for Tyskland som SAS bør fylle opp og utnytte via CPH huben.
Her bør dem gå for de mindre ATR/CRJ/EMJ flyene istedenfor A320 flåten slik at man når en god frekvens (flere daglige) på rutene.

Og får man også inn og utvider LH nettverket så blir jo SAS og CPH enda mer attraktivt og kan stjele kunder fra Lufthansa gruppen.
 
Last edited:
Re: SAS flåte

På longhaul bør dem gå for A330neo og A321(X)LR samt beholde eksisterende og allerede bestilte A350 (av kapasitets hensyn).

ENIG! Og dersom SAS skal ha noe LH flåte av særlig betydning, bør de komme opp på omtrent samme størrelse som med SWISS som har ca. 25-30 LH maskiner.

Personlig mener jeg de minst bør ha ca 10 stk A350-900 for å betjene ruter med lange avstander og kunne ta tilstrekkelig med cargo. Deretter tror jeg SAS kan bygge LH-flåten i hovedsak med A330neo og noen flere A321LR.
 
Re: SAS flåte

ENIG! Og dersom SAS skal ha noe LH flåte av særlig betydning, bør de komme opp på omtrent samme størrelse som med SWISS som har ca. 25-30 LH maskiner.

Personlig mener jeg de minst bør ha ca 10 stk A350-900 for å betjene ruter med lange avstander og kunne ta tilstrekkelig med cargo. Deretter tror jeg SAS kan bygge LH-flåten i hovedsak med A330neo og noen flere A321LR.
Og til det trenger dem bedre feed som krever (bør) skje med regionalfly med god rutefrekvens.
Og som sagt så har SkyTeam et stort tomrom som SAS kan utnytte i Nord og Øst Europa.

Men er enig i deg at SAS longhaul flåte bør opp i 25-30 fly.
 
Re: SAS flåte

321XLR er ikke aktuelt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SAS tilbyr veldig ofte billige interkontinentale billetter, og cargo er mer lønnsomt for selskapet på mange ruter enn majoriteten av passasjerene. Følgelig er det nok 321XLR kun aktuelt dersom man vil prøve seg på noe ala Aer Lingus med å prøve seg på ruter til mindre byer. Uansett er det vel umulig å få en XLR dette tiåret om man bestiller nå, har inntrykk av at 339 kan gå noe fortere. I tillegg er det et viktig poeng at mye av grunnen at både 339 ikke har blitt bestilt enda og at SAS Link flyr rundt med mange gamle Embraere er hvor fattige SAS har vært de siste årene, pengene til nye fly utenom 32N (som ble bestilt før problemene virkelig startet) har rett og slett ikke vært der. Jeg tror man prioriterer penger til E2/A220 og A339 før eventuelt XLR
 
Last edited:
Re: SAS flåte

Det var ruter inspirert av Aer Lingus jeg hadde i tankene.

Så skal det bli spennende å se hva de Nord-Amerikanske selskapene som har disse maskinene i bestilling vil foreta seg. Bestevenn Delta er jo ikke blant disse.

Men for SAS sin del kunne jo XLR potensielt åpne muligheter andre veier enn bare vestover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS flåte

Og til det trenger dem bedre feed som krever (bør) skje med regionalfly med god rutefrekvens.
Og som sagt så har SkyTeam et stort tomrom som SAS kan utnytte i Nord og Øst Europa.

Men er enig i deg at SAS longhaul flåte bør opp i 25-30 fly.

SAS er allerede begyndt at øge den vej. Allerede Prag, som går til 3 daglige afgange i November er et eksempel. Wien, som bliver genoprettet, og som tilpasse morgenbølgen?
 
Re: SAS flåte

Og til det trenger dem bedre feed som krever (bør) skje med regionalfly med god rutefrekvens.
Og som sagt så har SkyTeam et stort tomrom som SAS kan utnytte i Nord og Øst Europa.

ENIG også her! SAS(og SkyTeam) har et stort potensiale i å bygge opp en feed til Nord og Øst Europa og da SÆRLIG de landene som ikke selv har en LH-flåte som f. eks alle de baltiske landene, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Romania og Albania. CPH ser ut til å være svært gunstig plassert til å fange opp trafikken fra disse områdene.

Embraer maskinen ser dessuten ut å være en perfekt maskin for SAS og ha passe størrelse til å sluse regional trafikk til/fra CPH på de tynnere rutene og med mulighet til å sette inn A320 når trafikken blir stor nok. Både Air France og KLM har begge gode erfaringer med Embraer til å fange opp feeder-trafikk til CDG og AMS og for dem er dette helt vanlig markeds-strategi og en suksess-oppskrift.
 
Last edited:
Re: SAS flåte

SAS sine fremtidige utvidelser av flåte (både short- og long-haul) må vel sees i sammenheng med Air France-KLM gruppen. De jobber jo med å få en majoritet i SAS.

Gruppen har store bestillinger på A320/321neo og A350.
De har også ordre på E2 og A220.

Hva som ligger av opsjoner, etc. i de ordrene vet jeg ikke, men vil tro at en såppas stor kunde stiller mye sterkere i forhandlinger om pris/levering av fly.
 
Re: SAS flåte

ENIG også her! SAS(og SkyTeam) har et stort potensiale i å bygge opp en feed til Nord og Øst Europa og da SÆRLIG de landene som ikke selv har en LH-flåte som f. eks alle de baltiske landene, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Romania og Albania. CPH ser ut til å være svært gunstig plassert til å fange opp trafikken fra disse områdene.

Embraer maskinen ser dessuten ut å være en perfekt maskin for SAS og ha passe størrelse til å sluse regional trafikk til/fra CPH på de tynnere rutene og med mulighet til å sette inn A320 når trafikken blir stor nok. Både Air France og KLM har begge gode erfaringer med Embraer til å fange opp feeder-trafikk til CDG og AMS og for dem er dette helt vanlig markeds-strategi og en suksess-oppskrift.

Ja, og det er jo det de holder på å bygge opp nå, når man ser på hva som er startet eller annonsert av endringer i ruteprogram hittil i år
 
Back
Top