SAS flåte

Re: SAS flåte

Men skal også sies, at det jo alltid er litt «subject to change» og det er heller ikke slik at heller Airbus utmerker seg med å levere fly til avtalt tid.
De har levert bra for SAS denne våren da. Alt ble jo levert innenfor riktig måned hvertfall med unntak av -RUP som kom 2.mai istedenfor i april.

Er forøveig ikke maskiner som er problemet for SAS nå, alle kanselleringene i disse dager er crew. Ryktes at Fly-Grønn og Crew-Rød er en gjenganger i internsystemene der for tiden

SAS flåte

De har levert bra for SAS denne våren da. Alt ble jo levert innenfor riktig måned hvertfall med unntak av -RUP som kom 2.mai istedenfor i april.

Nja, flere av disse maskinene ble vel endel forsinket fra tidligere planer. Men hvis man stadig flytter på frister og endrer på planene, så klarer man selvsagt alltid levere på tiden ;)

Dersom det riktige antallet er ytterligere 6 maskiner som skal leveres, så blir da totalen 79 maskiner + SE-ROH som nå er OE-LFJ?

Sier du det ja. Det jeg har gått ut fra var en oversikt fra i fjor høst. Er alle forsinket i forhold til din liste?

Å ja da. De kommer jo stort sett i rekkefølge .. RZE, som ble levert i forgårs, står planlagt 9/22 på en gammel liste jeg har .. men det har jo vært litt bytting av reg underveis, så lista er muligens ikke helt korrekt. Men forsinket er de.

Der må jeg igen korriger, SE-ROH flyver nu for Sky Angor Airlines som XU-730
/T

Dersom det riktige antallet er ytterligere 6 maskiner som skal leveres, så blir da totalen 79 maskiner + SE-ROH som nå er OE-LFJ?

Der må jeg igen korriger, SE-ROH flyver nu for Sky Angor Airlines som XU-730
/T

Gammelt nytt .. Levert 28 Jul 2023 ;)

Eieren til SE-ROH har funnet en nytt operatör for flyet, som skal i fremtida fly hos Sky Angkor som XU-730.

Var det jeg antok, men en enslig maskin? For all del, den har jo sin verdi.
SAS har jo meldt at blant annet nye priser på leasing av flyene vil spare dem for over 1 milliard svenske kroner i året. Da er det nærliggende å anta at eieren til ROH nekta å møte SAS på det de anså som en akseptabel pris, og at man gjorde brutal og kort prossess som følge av det. Som dere sikkert skjønner av profilnavnet mitt svir det noe fryktelig med det hullet i rekka da…

Når vi først er inne på temaet registreringer; Hvorfor har SAS "hoppa" litt på registreringene? Det vil si, hvorfor stoppa de med SE-DOx-serien, og hvorfor begynne å registrere på SE-RZx når man kunne fylt opp SE-RUx-serien før det?
For øvrig synd at det aldri ble mer enn fire NEOer på norsk register...

Når vi først er inne på temaet registreringer; Hvorfor har SAS "hoppa" litt på registreringene? Det vil si, hvorfor stoppa de med SE-DOx-serien, og hvorfor begynne å registrere på SE-RZx når man kunne fylt opp SE-RUx-serien før det?
For øvrig synd at det aldri ble mer enn fire NEOer på norsk register...
De syv første, dvs LN-RGx og SE-DOX, DOY og DOZ var fortsettelser på registreringsserier som var brukt tidligere. SE-DOx serien ble avsluttet fordi man hadde kommet til Z, altså sist i alfabetet. Det andre spørsmålet har vært diskutert her før, og vi måtte nok hatt den ansvarlige for registreringer i SAS her for å få svar på det gitt.. Overgangen fra RZZ til RZD kan man jo også sette kaffen i halsen av:) Hadde man gått kronologisk, dvs at RZX ble RUG hadde vi kommet til RUN nå, men den gang ei

Ikkenoe i -RUx serien i databasen til svenskene utenom det SAS har, men mulig private flyoperatører kan be om at det ikke synes i offentlige søk?

Njææ ... vet ikke det. Men det kan også være at de er øremerket andre SAS-maskiner lenger ut med forskjellige eiere.

Back