Re: SAS flåte
Du har:
Embraer 175/195 (E-190 er kun midlertidig pga dem raskt og billig kan få tak i disse fra AFKL) og dekker 70-130 seters kapasiteten og de tynne regional/ hub rutene.
Airbus 320/321 til hovedrutene i Europa og dekker 150-220 seter. (E-2 greier vel ikke å dekke A321 kapasiteten (+200 seter) vel? En kapasitet SAS vil kunne trenge på de tyngre rutene og der man møter slot begrensinger som LHR og AMS).
Airbus 330/350 til langrutene som deler pilotgruppe og utfyller hverandre Ift rutenett og setekapasitet. Så kan jeg være enig om at man bør velge enten A330-300 eller A330-900 neo.
I tillegg kommer A321LR/XLR på de tynne LH rutene, men disse deler pilotgruppe med A320 familien på mediumhaul.
Du har dermed 3 pilotgrupper og 2 fly (men innenfor samme familie/ pilotgruppe) for hvert segment (regional, mediumhaul og longhaul) som dekker både de tynne og tyngre rutene
Er nå det egentlig så komplisert når man ser på familiene og pilotgruppene.Personlig tror jeg dette blir unødig kompleks, jeg tror på at hovedtrekkene bør være noe sånt
ATR72-600 Sannsynlig wetlease, fungerer bra for korte ruter med lite trafikk
E195-E2 Kostnadseffektiv og fleksibel, i mellomtiden det de får tak i av E1 modeller
A320neo Riktig størrelse for Skandianavia, heller bygge frekvens med E2 enn en subflåte av A321
A321(x)LR Perfekt for Nord-Øst USA og eventuelt ME/India
A330-900neo eller A350-900 Ikke satt meg inn i hvilken som vil være best, men er fordeler med enhetsflåte selv om piloter kan fly begge
Du har:
Embraer 175/195 (E-190 er kun midlertidig pga dem raskt og billig kan få tak i disse fra AFKL) og dekker 70-130 seters kapasiteten og de tynne regional/ hub rutene.
Airbus 320/321 til hovedrutene i Europa og dekker 150-220 seter. (E-2 greier vel ikke å dekke A321 kapasiteten (+200 seter) vel? En kapasitet SAS vil kunne trenge på de tyngre rutene og der man møter slot begrensinger som LHR og AMS).
Airbus 330/350 til langrutene som deler pilotgruppe og utfyller hverandre Ift rutenett og setekapasitet. Så kan jeg være enig om at man bør velge enten A330-300 eller A330-900 neo.
I tillegg kommer A321LR/XLR på de tynne LH rutene, men disse deler pilotgruppe med A320 familien på mediumhaul.
Du har dermed 3 pilotgrupper og 2 fly (men innenfor samme familie/ pilotgruppe) for hvert segment (regional, mediumhaul og longhaul) som dekker både de tynne og tyngre rutene