SAS flåte

Re: SAS flåte

Oppdatert liste over nye A320neo til SAS:
SE-RUO, MSN 12028
SE-RUP, MSN 12066
SE-RUR, MSN 12087
SE-RZD, MSN 12110
SE-RZE, MSN 12166

Jeg vet ikke leveringstidspunkt for disse, men om alle er i hus før sommeren er det altså +13 A320neo i forhold til i fjor sommer. Det bør bety 0 wet lease i år. Om jeg har telt riktig er det 14 A320neo leveringer som gjenstår etter at SE-RZY ble levert. Når RZZ og EI-SCD er levert i tillegg til disse er det da 7 igjen (er mulig det er noen flere enn dette, tallene varierer litt). Er vel å anta at de resterende blir enten SE-RUx eller SE-RZx registrert. Alle A319/320ceo skal være ute i løpet av 2025, så er ikke mye igjen av flåtefornyelsen nå.

Oppdatert liste over nye A320neo til SAS:
SE-RUO, MSN 12028
SE-RUP, MSN 12066
SE-RUR, MSN 12087
SE-RZD, MSN 12110
SE-RZE, MSN 12166

Jeg vet ikke leveringstidspunkt for disse, men om alle er i hus før sommeren er det altså +13 A320neo i forhold til i fjor sommer.

Planen er 1 per måned mars-juli, men har sett slikt endre seg tidligere.

Bortsett fra EI-SCD, som er rett rundt hjørnet, virker da alle kommende NEO gå til SAS

Planen er 1 per måned mars-juli, men har sett slikt endre seg tidligere.

Bortsett fra EI-SCD, som er rett rundt hjørnet, virker da alle kommende NEO gå til SAS
Someone, kjenner du til logikken bak registreringene ? Jeg vet at rekkefølgen var litt rar på ROx/RUx serien, så er mulig RUG-RUN kommer, men hva med RZD og RZE? Langt unna alt annet

Someone, kjenner du til logikken bak registreringene ? Jeg vet at rekkefølgen var litt rar på ROx/RUx serien, så er mulig RUG-RUN kommer, men hva med RZD og RZE? Langt unna alt annet

Nei, det har jeg gitt opp :spin

Men jeg tror opptil flere endringer og ombestemmelser over hvilke maskinen som skulle til SAS og hvilke til SAS Connect har rotet det til. Og når det har blitt endringer, og "hull".

Tror de fortsetter på SE-RZx serien i 2025. Dog ikke helt kronologisk.

Hører 2 A320neo skal snart overføres fra Connect til SAS produksjon.

Spennende! Er det da snakk om omregistrering og hele pakka tror du?

Forstår jeg det rett er det såpass kortvarig, det blir samme opplegg som når SZS lånte A320ceo fra SAS. Så ingen omregistrering.

Forstår jeg det rett er det såpass kortvarig, det blir samme opplegg som når SZS lånte A320ceo fra SAS. Så ingen omregistrering.

Ser at EI-SIG flyr "norsk produksjon" i dag.
Dette er kanskje en av maskinene som lånes fra Connect?

Ser at EI-SIG flyr "norsk produksjon" i dag.
Dette er kanskje en av maskinene som lånes fra Connect?

Er nok det,
flyvningene står oppført som operert av SAS Scandinavia - og ikke SAS connect.

Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Er det bekreftet hvor mange neo maskiner SK skal ha inn?

Er det bekreftet hvor mange neo maskiner SK skal ha inn?
Sånn det ser ut nå er det 80 totalt. Per i dag har Connect 30 og Scandinavia 39 (4 til blir levert i løpet av kort tid). Ytterligere 6 er planlagt en eller annen gang i løpet av 2025. Det blir da 79 (den ene som "mangler" er SE-ROH).

I følge planespotters er det pr nå 11(3+8) aktive CEO + de 69 NEOene som du nevner, så da legges det ikke opp til noen vekst i antall maskiner foreløpig?

I følge planespotters er det pr nå 11(3+8) aktive CEO + de 69 NEOene som du nevner, så da legges det ikke opp til noen vekst i antall maskiner foreløpig?

De tre 321neo LR skal heller ikke glemmes :D

Absolutt, men de tilhører jo loung houl.

Ikke overaskende har SAS et ønske om å fokusere på en flytype på long-haul:

Speaking at the Routes Europe conference in Aarhus, Denmark, he said SAS was working through its fleet plan ahead of its expected exit from Chapter 11 bankruptcy protection in the first week of July. He told delegates that "in the long run, we'll phase out the two widebody [types], but until the end of this decade at least we'll have A330s and A350s. Then you need to make a decision whether it's going to be the one or the other."
"It's quite logical to think of new tech, the A350 being the newest edition, but the A330ceo does work for us on a lot of our network. We don't know the A330neo very well. We still have a number of widebodies coming in from the A350 orderbook, so for the near foreseeable future, probably at least five years, you'll still be talking about an A330/A350 split fleet."
https://www.ch-aviation.com/news/139680-sas-mulls-simplifying-airbus-widebody-fleet

Blir spennende å se hva de ender opp med. Air France-KLM som er ny eier har store ordre hos Airbus på A350. I tillegg til Air France sin ordre, hvor 28 er levert, og 13 skal leveres så har gruppen en bestilling på 50 maskiner og opsjoner på 40 til.

Last edited:

Det er riktig, faktisk -2 (6 neoer inn og 8 ceoer ut). 4 A319 ut også, så om ingenting endrer seg skal flåten bli litt mindre. Uten at jeg sitter på nøyaktige data virker det som utnyttelsen av maskinene er bedre nå enn før, så jeg vil tro de får til omtrent like mye produksjon som før. Meeen, det er SAS det er snakk om, så plutselig kommer det nyheter om enda en innkommende blokk med neoer. Time will tell

Ikke overaskende har SAS et ønske om å fokusere på en flytype på long-haul:

https://www.ch-aviation.com/news/139680-sas-mulls-simplifying-airbus-widebody-fleet

Blir spennende å se hva de ender opp med. Air France-KLM som er ny eier har store ordre hos Airbus på A350. I tillegg til Air France sin ordre, hvor 28 er levert, og 13 skal leveres så har gruppen en bestilling på 50 maskiner og opsjoner på 40 til.

På sitatene dine virker det som om de snakker om å kutte widebodys helt. Har lest første quotet 3 ganger nå, og mulig jeg blingser så klart.

Men vil det ikke skade inntekter på frakt ganske kraftig om man går over til en ren 321 long haul flåte? Trodde frakt bar mange ruter. Og Asia er jo relativt vrient med 321 uansett.

På sitatene dine virker det som om de snakker om å kutte widebodys helt. Har lest første quotet 3 ganger nå, og mulig jeg blingser så klart.

Men vil det ikke skade inntekter på frakt ganske kraftig om man går over til en ren 321 long haul flåte? Trodde frakt bar mange ruter. Og Asia er jo relativt vrient med 321 uansett.

Litt usikker på hvordan du tolket det slik?

SAS Scandinavian Airlines (SK, Copenhagen Kastrup) plans to make a decision between either the A330 and A350 for future widebody fleet operations, considering technology and network suitability, but the winning type remains to be seen, according to CEO Anko van der Werff.

Hvordan skulle dette blive til en ren 321 long haul flåde?

Det er upresist å skrive at SAS har et ønske om å fokusere på en flytype på long haul, for det er ikke det som står i artikkelen han refererer til, så sånn sett forståelig at du stusser. Det artikkelen snakker om er å ta et valg om å bruke A330 eller A350 (mao, de vil ha en widebody-type på longhaul, ikke en flytype på longhaul). A321LR er i tillegg. Helt riktig at det ville skadet fraktinntekter betydelig, og den kan heller ikke fly langt nok til å kunne operere de fleste av SAS sine long haul ruter.

Back