SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".

Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)

Takker - SC.

Foreløpig er det bare prognoser som tv og media gjør sitt beste for å hause opp til worst case scenario. Hvis det blir 'alvor' vil flysekskapene gi waivers. Et godt tips er å følge med på hva de amerikanske selskapene gjør - det gir en god pekepinn. Når AA begynner med waivers for reise til/fra /via Miami har du et argument overfor SAS også.

Så bra, Lufthansa F er aldri feil. Men det blir ikke vel varmt der nede nå?
Tenkte litt på barnet, men ser hun har bodd der før.

Godt poeng men hun er jo oppvokst med varmen. 40 om dagen og 30 om natten passer oss begge utmerket. Det blir som vanlig Madinat Jumeirah som har mengder med bademuligheter.

Myndighetene i Florida begynner med evakuering fra Keys onsdag morgen og Mayor i Miami Dade County sier at de også vil gjøre det samme der. (Ref Washington Post)

Så tror ikke du vil ha problemer med refund etterhvert her.

Kim

Hvordan går man frem da? Må man ringe inn og ønske seg noe eller får man tilgang til gratis endringer på nettsiden til selskapet?

Hvordan går man frem da? Må man ringe inn og ønske seg noe eller får man tilgang til gratis endringer på nettsiden til selskapet?

Nettsiden til SAS er vel ikke noe tema da....hehe.
Reisende får vel mail og sms om kansellering eller endringsmulighet.
Regner med det må tas på tlf der i gården...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Relativt fersk artikkel om temaet fra NRK:
https://www.nrk.no/urix/tilbyr-miami-reisende-a-booke-om-billettene-1.13675033

"– Trafikken til Miami går foreløpig som planlagt, men vi følger med på en eventuell utvikling, sier pressekontakt i SAS Tonje Sund til NRK.

– I forbindelse med orkanen Irma kan reisende som ønsker det kostnadsfritt booke om innenfor gjeldende retningslinjer, sier Sund."

Hva som er gjeldende retningslinjer skrives det ikke noe om.

Relativt fersk artikkel om temaet fra NRK:
https://www.nrk.no/urix/tilbyr-miami-reisende-a-booke-om-billettene-1.13675033

"– Trafikken til Miami går foreløpig som planlagt, men vi følger med på en eventuell utvikling, sier pressekontakt i SAS Tonje Sund til NRK.

– I forbindelse med orkanen Irma kan reisende som ønsker det kostnadsfritt booke om innenfor gjeldende retningslinjer, sier Sund."

Hva som er gjeldende retningslinjer skrives det ikke noe om.

Retningslinjene er i alle fall at man kan ikke avbestille lørdagens CPH-MIA kostnadsfritt. Jeg tok en kjapp telefon til forsikringsselskapet og de dekker kostnadene ved dagens situasjon.

Jeg har en CT-billett booket med bonuspoeng så ikke noe problem å kansellere den.
Men hvis flyvningen blir kansellert får jeg da booket om til en annen dato?
Som da ikke går på bonustilgjengelighet. Da vil jeg ikke få booket før til neste år vil jeg tro.

Foreløpig er det bare prognoser som tv og media gjør sitt beste for å hause opp til worst case scenario. Hvis det blir 'alvor' vil flysekskapene gi waivers. Et godt tips er å følge med på hva de amerikanske selskapene gjør - det gir en god pekepinn. Når AA begynner med waivers for reise til/fra /via Miami har du et argument overfor SAS også.

Jeg er veldig uenig med deg, Irma er en alvorlig Storm slik Harvey var (og ettervirkningene vil fortsatt vaere) faktisk ble Harvey betydlig vaerre enn tv og media's worst case scenario (med Harvey er nok noe av det vaerste ennaa I vente - utslippene av kjemikaler som antydes av disse "farligere" forskerene nok vil foere til betydelig flere doedsfall enn det vi har saa langt).

Kritikken mot forskere, media, tv I forkant av Harvey var minst like sterk som det LN-MOW legger frem, det var "utenkelig" med flom I omraader som ikke hadde sett flom foer......vel det utenkelig ble fort en virkelighet - og det finnes faa Harvey Skeptikere utenfor Georgia!

Mens jeg skriver dette kom det en alert fra Lufthansa om at de har startet med aa innstille flyvninger og at de tilbyr "goodwill" ombestilling uten kostnader for de som ikke vil reise til omraadet, selv om flightene ikke er innstillt ennaa.....

At det finnes deler av Media som er userioese og 100% drevet av ratings, betyr ikke at all media er slik (selvom National Enquirer eksisterer betyr ikke at Washington Post er paa linje med NE !)

Både enig og uenig dc8 - problemet er bare at om man roper ulv, ulv så vil man også få riktig innimellom :) Kritikken mot media er helt legitim, samtidig som at de fikk rett med ødeleggelsene fra Harvey.
Et annet aspekt er hvorvidt man skal klandre naturen når mennesker velger å bosette seg på "floodplains"... Det er naturlig med oversvømmelser, og bor du på elvenes floodplains så vet du strengt tatt hva som kommer selv om det er 45 grader og null nedbør de andre 364 dagene i året.

PS: burde kanskje skilles ut i egen tråd dette med orkan?

Jeg synes det mest av media har vært flinke til å ikke blåse opp denne situasjonen - tvert i mot tror jeg de fleste har vært ganske klar over at denne blir temmelig tøff. Det er i disse tilfellene ganske lurt å være "bedre føre var" da det er en ganske stor jobb å evakuere store deler av Florida.

Akkurat nå ser det ut som denne kan bli på nivå med Labour Day orkanen i 1935.

Nå følger prognosene faktisk reiseruten vi skulle ha - Miami lørdag til mandag deretter opp til Port Canaveral.

Jeg synes ekstremvarslene om været i Norge er mer hauset opp av vår lokale media.

http://www.msn.com/en-us/news/us/th...florida/ar-AArpO7Q?li=BBmkt5R&ocid=spartandhp

God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".

Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)

Takker - SC.

Ser ut som flyet ditt er kansellert

SK653/09SEP17 CPH-MIA and SK954/09SEP17 MIA-CPH cancelled due weather.

Passengers will be rebooked by SAS.

Be om refund eller ny destinasjon.

Mer om Irma fra SAS:

Hurricane Irma – bookings to and from MIA

Rebooking
For passengers holding SK/117 documents on SK operated flights to/from or via Miami, rebooking permitted once free of charge, to other SK operated flights.
This also applies for travel via other SK US gateway with travel to/from affected areas in Florida. Rebooking of US Domestic flight shall be on the same carrier as originally booked.
Rebooking to be made in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class, as originally booked.

Voluntary change of origin/destination
Permitted to other SK gateways within USA once free of charge, subject to availability, in the same service class as originally booked.

SAS will not reimburse costs such as, but not limited to, accommodation, food and surface/air transportation for the passengers new arrival/departure destination.

Original travel dates 06SEP17-11SEP17
New date of travel must be on/before 30SEP17
Tickets must be reissued with FE line:
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE IRMA

Refund
Refund permitted for cancelled flights.

Ser ut som flyet ditt er kansellert

SK653/09SEP17 CPH-MIA and SK954/09SEP17 MIA-CPH cancelled due weather.

Passengers will be rebooked by SAS.

Be om refund eller ny destinasjon.

Mer om Irma fra SAS:

Hurricane Irma – bookings to and from MIA

Rebooking
For passengers holding SK/117 documents on SK operated flights to/from or via Miami, rebooking permitted once free of charge, to other SK operated flights.
This also applies for travel via other SK US gateway with travel to/from affected areas in Florida. Rebooking of US Domestic flight shall be on the same carrier as originally booked.
Rebooking to be made in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class, as originally booked.

Voluntary change of origin/destination
Permitted to other SK gateways within USA once free of charge, subject to availability, in the same service class as originally booked.

SAS will not reimburse costs such as, but not limited to, accommodation, food and surface/air transportation for the passengers new arrival/departure destination.

Original travel dates 06SEP17-11SEP17
New date of travel must be on/before 30SEP17
Tickets must be reissued with FE line:
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE IRMA

Refund
Refund permitted for cancelled flights.

Det er siste gang jeg flyr SAS.

Det er siste gang jeg flyr SAS.

Syntes det var ganske rimelig av SAS.. du kan enten kansellere å få igjen pengene eller dra til annen destinasjon (LAX, SFO f.eks) gratis.

Regner med dette er ironi?

Sent from my iPhone using Tapatalk

He He.. beklager jeg kunne ikke dy meg. Jeg er utmerket klar over at dette er naturen og har litt dårlig humor. Jeg har bare alltid forundret meg over "jeg skal aldri fly xxxxx mer" ;)

Back