SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Når ble det slutt på at bonusbilletter kan avbestilles på nett? Prøvd sas classic, og den nye siden med Edge og Chrome. Skjønner bare ikke at det er mulig å si at en må bygge opp hele siden fra scratch, også ender man opp med noe som er så komplett ubrukelig.

Når ble det slutt på at bonusbilletter kan avbestilles på nett? Prøvd sas classic, og den nye siden med Edge og Chrome. Skjønner bare ikke at det er mulig å si at en må bygge opp hele siden fra scratch, også ender man opp med noe som er så komplett ubrukelig.

Prøvd appen?

Brukte den selv til det for noen uker siden

Dette skjer i sinnsykt mange tilfeller og er et velkjent problem. Må ringe inn for å avbestille.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette skjer i sinnsykt mange tilfeller og er et velkjent problem. Må ringe inn for å avbestille.

For et par uker siden måtte jeg ringe inn for å avbestille en bonusreise. Selv om jeg bokstaverte bestillingsreferansen to ganger foreslo luringen i andre enden å kansellere en helt annen reise (på restricted economy). Så det gjelder å følge med at det er rett reise som kanselleres...

Har en billett osl-cph-hkg pvg-cph-osl. Utreise er i J og retur D. Når jeg forsøker å endre returen til en annen dag med bookingklasse D ledig kommer det opp på nett at dette koster 10000kr. Er det slik at regler for endring styres av den billigste billettklassen, altså J og ikke D?

Har en billett osl-cph-hkg pvg-cph-osl. Utreise er i J og retur D. Når jeg forsøker å endre returen til en annen dag med bookingklasse D ledig kommer det opp på nett at dette koster 10000kr. Er det slik at regler for endring styres av den billigste billettklassen, altså J og ikke D?

Det kommer an på reglene, men ofte er det hver "fare component" for seg. Jeg tipper det er nettløsningen som ikke gjør det helt riktig.

Jeg booket en innenriks SAS-billett til neste helg for et par dager siden, etter redusert ruteprogram (kun én avgang daglig). Nå ser det ut til at salget av billetter til avgangen min er stoppet, seatmap viser nesten tomt fly. Min booking er fremdeles gyldig, men jeg forventer vel egentlig at avgangen blir kansellert og at jeg blir flyttet til flyet neste dag.

Siden det er mindre enn 14 dager til avgang og endringen blir et helt døgn, vil jeg fremdeles ha rett på standardkompensasjon og dekking av overnatting (jeg er på vei hjem)? Eller er alt slikt blitt slått til jorden av Covid-force majeure?

(Det ser ut til at DY fremdeles planlegger å fly på strekningen den dagen, så om de er smarte booker de meg over dit...)

Last edited:
Siden det er mindre enn 14 dager til avgang og endringen blir et helt døgn, vil jeg fremdeles ha rett på standardkompensasjon og dekking av overnatting (jeg er på vei hjem)? Eller er alt slikt blitt slått til jorden av Covid-force majeure?

Når det gjelder kansellering og standard kompensasjon, så har EU kommisjonen slått fast at Covid-19 relaterte tilfeller ikke dekkes, dette inkluderer kansellering pga lav etterspørsel.

Det ble også slått fast at "duty of care" gjelder fortsatt, som inkluderer overnatting.

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf

Det etiske forholdet rundt å i det hele tatt vurdere å sende inn et EU261 krav i disse dager blir en helt annen vurdering som får stå for din regning..

Det etiske forholdet rundt å i det hele tatt vurdere å sende inn et EU261 krav i disse dager blir en helt annen vurdering som får stå for din regning..

Takk for nyttig informasjon. SAS kan som nevnt løse dette ved å booke meg over til DY samme dag (med minimal forsinkelse), men om de av prinsipielle grunner ikke gjør det ser jeg ikke helt hvorfor jeg burde ha sympati med dem?

Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

SAS har også en flight til Lima denne uken med en A350. Det blir SAS’ lengste nonstop noensinne.

Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

SAS har også en flight til Lima denne uken med en A350. Det blir SAS’ lengste nonstop noensinne.

Handling var interessant.

Det skal du få meg til å tro. Har hatt mange slike turer. :D
Så SAS kunne ha hjulpet med å få til en helgetur til Påskeøya... om de faktisk ønsket det.

Så SAS kunne ha hjulpet med å få til en helgetur til Påskeøya... om de faktisk ønsket det.

Om du hadde betalt nok, hadde de sikkert flydd deg dit i en egen A350.

Hva er egentlig greia med avbestillingsregler?

Har booking med SAS tur/retur Geneve i Påsken. Det var for points i PLUS ned og points+miles i GO Smart hjem. Det har lenge vært helt umulig å gjøre noe med bookingen online. Ei heller å finne ut hva ombooking/kanselleringsbetingelsene er. Det står ikke online og ikke i billetter. Det går heller ikke an å søke om voucher.

Nå er flightene ned via CPH omsider kansellert.

Da må det vel bety at jeg kan få refundert hele bookingen? BA har tilbudt full refund ettersom flighter i bookinger har blitt kansellert.

Jeg kan så klart ringe dem men det er kjedelig med telefonkøer og sikkert mange som er vesentlig mer desperate enn meg om dagen

Nå er flightene ned via CPH omsider kansellert.

Da må det vel bety at jeg kan få refundert hele bookingen? BA har tilbudt full refund ettersom flighter i bookinger har blitt kansellert.

Jeg kan så klart ringe dem men det er kjedelig med telefonkøer og sikkert mange som er vesentlig mer desperate enn meg om dagen
Det samme skjedde for 2 turer for meg denne måneden. Da jeg klarte komme i kontakt med SAS ba de meg om å gå til:

https://www.sas.no/kundeservice/kanselleringer-refusjoner/

Og søke om refusjon for flightene der. De sa at jeg måtte klikke på at også returen skulle kansellere, og ville da også få den refundert da den ikke lengere kunne brukes. Det var i alle fall det de sa, har enda ikke fått noen penger tilbake.

Det samme skjedde for 2 turer for meg denne måneden. Da jeg klarte komme i kontakt med SAS ba de meg om å gå til:

https://www.sas.no/kundeservice/kanselleringer-refusjoner/

Og søke om refusjon for flightene der. De sa at jeg måtte klikke på at også returen skulle kansellere, og ville da også få den refundert da den ikke lengere kunne brukes. Det var i alle fall det de sa, har enda ikke fått noen penger tilbake.
Takk skal du ha. Da prøver jeg det.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Back