SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Ja, ikke sant ... :rolleyes:

Siste gang du flyr LH, OS, AF, LH, AA, UA, NK, WN, LX, AV, IB (osv) ogsa da, eh ... :p

Sorry MOW, dette var en ren spøk og jeg glemte smilehode. :)

Jeg er litt lei av alles som klager og syter om de slemme flyselskapene hele tiden, gjerne med et flott bilde av seg på VG nett.

Edit: Snakket med SAS nå og kanselleringen er i boks og alle pengene rett på konto, ingen refund-skjemaer osv.
 
Last edited:
Håper noen kan hjelpe meg:

Jeg kjøpte en Youth Go-ticket t/r til San Francisco (BGO-CPH-SFO) til kona som jeg nå har avbestilt. Betalte 3060,- for den hvor fare = 545,- , Taxes, fees, other charges = 1015,- og Domestic/International Fees = 1500. Han hos SAS sa at jeg får tilbake ca. 500. Det hørtes litt lite ut.. Hva har jeg egentlig krav på å få tilbake?
 
Som noen sikkert har fått med seg skal SAS bytte fra ARN til CPH for flyginger til HKG. Dette byttet gjør at vi ikke rekker flyet den dagen vi skal hjem pga den Nye returtiden. Dette kunne sikkert sas endret greit dersom det gikk flight dagen etter. Problemet er at SAS ikke flyr til noe destinasjon de neste tre dagene pga nyttår. Noen som vet om hva som er sas sine preferte selskaper å booke om til (dette med å booke om til Star alliance har jeg inntrykk av at ikke alltid følges). Beste alternativet for oss hadde egentlig vært å fly hjem via bkk eller SIN (codeshare sk sin-xx-osl er tilgjengelig). Qatar hadde jo også vært gøy å prøve.

Noen forslag eller erfaringer?

Vi har bookingklase Z.
 
Som noen sikkert har fått med seg skal SAS bytte fra ARN til CPH for flyginger til HKG. Dette byttet gjør at vi ikke rekker flyet den dagen vi skal hjem pga den Nye returtiden. Dette kunne sikkert sas endret greit dersom det gikk flight dagen etter. Problemet er at SAS ikke flyr til noe destinasjon de neste tre dagene pga nyttår. Noen som vet om hva som er sas sine preferte selskaper å booke om til (dette med å booke om til Star alliance har jeg inntrykk av at ikke alltid følges). Beste alternativet for oss hadde egentlig vært å fly hjem via bkk eller SIN (codeshare sk sin-xx-osl er tilgjengelig). Qatar hadde jo også vært gøy å prøve.



Noen forslag eller erfaringer?



Vi har bookingklase Z.



Siden det er så lenge til tror jeg ikke du har så mange rettigheter egentlig. De booker nok om en del for å være greie, men garantert ikke med andre allianser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig med Tore D, dette er så langt frem I tid at du har valget mellom å rebookes til annen SAS flight rundt den opprinnelige dato eller få refundert pengene..
 
Du bør ringe SAS og forhøre deg, tror det er lurt å ha et par alternative routinger klare. De bør ikke være så rigide at det er helt uaktuelt å booke om til andre *A selskaper.
 
Sas har igjen endret HKG-ruten og fremskyndet avreisen 30 min. Det skaper problemer for en separat bestilling vi har gjort. Snakket med SAS nå, og de kunne avbestille turen, men kunne ikke garantere at jeg ville få refundert hele prisen vi betalte siden endringen bare var 30 minutter. Har han jeg snakket med rett, eller skal jeg få alt refundert? Finnes det noen regler jeg kan referere til?
 
Hos noen flyselskaper er det angitt hvor mye schedule change må være for å få refund og hos andre går det på skjønn.
Lufthansa bruker "if we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you".

SAS:
https://www.flysas.com/content/dam/catalogs/conditions-of-carriage-en-2017.pdf

9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will
notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will
be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the
scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide
us with contact information, we will endeavour to notify you of any
such changes.

If, after you make your reservation, we make a change to
the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are
unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to
you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.
 
Takk for de reglene. Løste seg uansett med ring to ganger trikset. Ut fra reglene over ser det ut til at med sas er 30 min nok til å avbestille. Med LH bør det i min bok være endring på mer enn en time.
 
Jeg synes denne kundeservice-rulletten på 05400 begynner å bli litt slitsom.

Vi fikk andre ombokningen på en OSL-EWR-MIA tur. Forrige ombookningen så var de ganske behjelpelige men når det kom en ny ombookning med ni timer i dag så ringer jeg og da svarer en av disse slappe svenske unge guttene som du hører hater jobben sin - han begynte å lyve umiddelbart og mente at all re-routing var umulig og at eneste mulighet var ni timer på EWR og lande i MIA 00.29 (og man skal på cruise dagen etter). Jeg ble litt hissig og fortalte han at hvis jeg legger på of ringer på nytt igjen så vil alt gå lettere.. Han nektet plent..

Dragen min overhører samtalen og ber meg ta navnet hans og legge på. Jeg legger på, ringer opp igjen og får en ny ung svenske som umiddelbart finner mange løsninger med blant annet tidligere avgang til MIA og til og med kunne booke om SAS via ARN OG vi kunne avbestille kostnadsfritt..

Hvordan kan dette gå an? Dette skjer ca hver tredje gang jeg ringer 05400.
Det er Plus billetter og jeg er EBD, men dette skal go ikke skje uansett..
 
Finnes det noen måte å ikke bruke tur-billetten uten å få kansellert returbilletten på Go Light?
 
Finnes det noen måte å ikke bruke tur-billetten uten å få kansellert returbilletten på Go Light?

Infosjef i Norge Knut Morten Johansen har vel uttalt flere ganger til mediene at de ikke praktiserer cnl av returbilletten innen Europa.
 
Nå er de fleste billetter SAS selger enveisbilletter. Kun noen få markeder hvor det selges t/r, så hvis du har to enveisbilletter er du uansett trygg.
 
Flyklagenemda har vel uttalt at det ikke er lov å kansellere returbilletten, men at flyselskapet kan kreve mellomlegget mellom betalt pris og en enveisbillett på bestillingstidspunktet. På ruter hvor de har tur/retur-prising vil jo det normalt ikke lønne seg.
 
Endre SAS bestilling online, feilkode 15079-421 og 1800kr dyrere når ringer

Når jeg endelig var klar til å bekrefte ny returndato får jeg feilmeldingen etter jeg har satt inn kortinfo og trykket bekreft:
Vi kan ikke bekrefte dine valgte flyavganger. Vennligst send forespørselen på nytt. (15079 - 421).
Har prøvd flere ganger, og ringte nå til slutt, og prisen er da endel høyere.

Har SAS noe IT support som kan hjelpe med dette, eller er onlineprisen feil og eneste løsning er å ringe å betale den høye prisen?
 
Re: Endre SAS bestilling online, feilkode 15079-421 og 1800kr dyrere når ringer

Når jeg endelig var klar til å bekrefte ny returndato får jeg feilmeldingen etter jeg har satt inn kortinfo og trykket bekreft:

Vi kan ikke bekrefte dine valgte flyavganger. Vennligst send forespørselen på nytt. (15079 - 421).

Har prøvd flere ganger, og ringte nå til slutt, og prisen er da endel høyere.



Har SAS noe IT support som kan hjelpe med dette, eller er onlineprisen feil og eneste løsning er å ringe å betale den høye prisen?



Prisene er dynamiske og endrer seg etterhvert som folk booker. Du kan ha vært max uheldig der med at prisene akkurat oppdaterte seg når du sendte på nytt. Prisen du får pr tlf er gjeldene pris



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Endre SAS bestilling online, feilkode 15079-421 og 1800kr dyrere når ringer

Jeg har altså prøvd flere ganger, så det er klart at det er et webside problem og ikke at prisen varierte.
 
Last edited:
Endring av eurobonusbillett (Widerøe) bestilt gjennom SAS

En gang i høst bestilte jeg en eurobonus-billett med Widerøe, TRF-BGO 14. mai 2019 en vei. Jeg prøver nå å få endret dato på denne fra samme SAS-eurobonus innlogging hvor den ble bestilt. Feilmeldingen lyder: ingen billetter tilgjengelig, enten jeg prøver i mai eller i august. Jeg får bare feilmeldingen, men ingen mulighet til å komme videre.

Er det noen som har en forklaring på hvorfor? Har EB-samarbeidet mellom SAS og Widerøe opphørt, kanskje?
 
Back
Top