SAS dropper Braathens

Originally posted by fokkeren

Forstår KUA att SAS er 38% dyere å oppere en Lufthansa:question: Baktunge SAS hadde ikke nok fly til overta Braathens rutenett.Det du kommer med der bare noe svada.
Pilotene flyr fremdeles ca63 timer i måneden,Lufthansa over 80.
SAS er en dødene Dinosourus.BAKTUNG:rett før den buklander for godt.
STS har store problemmer på Gardermoen,LN-BRR er over tre uker forsinket allerede.:clap :clap :clap :clap

Du har helt rett med hensyn til LH, men hva er det BU har tilført når vi snakker om "billigere" og "mer effektiv"?
Svada sier du, se på tallene.
Hvor mye pilotene flyr er vel ikke noe BU oppkjøpet har klart å forbedre? Sammenligningen med LH er sikkert riktig, men hva har det med det positive i BU oppkjøpet å gjøre? Hva har BU oppkjøpet tilført av positive tiltak. Den interne uro er stor.
Sammenlign med SASse. Driften av SE er operativt mye bedre enn NO. No har enhetsflåte på jet siden men er ofte forsinket, grunnet blant annet teknik. NO får fremdeles hjelp av trafikkvakten i SE for å styre dagligdagen. Hvorfor det?

Vi har tydligvis forskjellig virklighetsoppfattelse om dette. Hvordan tror du virklighetsoppfattelsen i SKBU er mellom de forskjellige exditt og exdatt. Er det bra for den daglige driften?

Jeg tror han mener innenriksmarked, og det er jo relativt begrenset i DK. Men det finnes lysende eksampler paa selskaper som klarer seg bra uten. KLM og Singapore for eksempel ..

Originally posted by LN-MOW

Jeg tror han mener innenriksmarked, og det er jo relativt begrenset i DK. Men det finnes lysende eksampler paa selskaper som klarer seg bra uten. KLM og Singapore for eksempel ..

Jeg er enig med Someone her: Hjemmemarkedet må her defineres til det som flys av SAS DK - altså innenriks, som er relativt begrenset i DK, samt utenriks fra DK og ut i Europa. Både innenriks og Europa-rutene fra DK flys vel av SAS DK.

Det blir ved noen anledninger hevdet at Braathens hadde gått konkurs dersom SAS ikke hadde gått og kjøpt selskapet. Det er vel egentlig ikke helt riktig.
Ser man på cashbeholdningen og eiendeler som BU hadde på overtagelsestidspunktet var det ingen grunn til å si at de hadde gått ad dundass dersom SK ikke overtok selskapet.
Dog måtte BU ha produsert en spareplan og muligens droppet noen ruter , men konkurs var skremselspropaganda.
Eierne av selskapet var jo interessert i å få mest mulig ved selskapet salg noe de fikk. BU hadde langt mer i operasjonkapital på salgstidspunktet enn DY hadde da de startet opp med tungt materiell for få år siden.
BU hadde vært i DY sin posisjon idag , muligens noe større , opp mot ca 30maskiner vil jeg anta dersom eierne ikke hadde gått lei og solgt selskapet.

Originally posted by OJB

Det blir ved noen anledninger hevdet at Braathens hadde gått konkurs dersom SAS ikke hadde gått og kjøpt selskapet. Det er vel egentlig ikke helt riktig.
Ser man på cashbeholdningen og eiendeler som BU hadde på overtagelsestidspunktet var det ingen grunn til å si at de hadde gått ad dundass dersom SK ikke overtok selskapet.
Dog måtte BU ha produsert en spareplan og muligens droppet noen ruter , men konkurs var skremselspropaganda.
Eierne av selskapet var jo interessert i å få mest mulig ved selskapet salg noe de fikk. BU hadde langt mer i operasjonkapital på salgstidspunktet enn DY hadde da de startet opp med tungt materiell for få år siden.
BU hadde vært i DY sin posisjon idag , muligens noe større , opp mot ca 30maskiner vil jeg anta dersom eierne ikke hadde gått lei og solgt selskapet.

Var ikke litt av begrunnelsen for at Konkuransetilsynet tillot oppkjøpet at det ikke var andre alternativer.....enten SAS eller konkurs???

Jeg er nøytral i saken, men vil bare tilføye dette http://www.airliners.net/open.file/1007005/M/ DET var tider det :D

Originally posted by putzmeister

Jeg er nøytral i saken, men vil bare tilføye dette http://www.airliners.net/open.file/1007005/M/ DET var tider det :D

Ja, DC-9-21 er og var en flott maskin :-)

He he, der ble jeg sittende og lure... det der er da for f... en fokker. Men sååå vandret blikket litt ja. :lol:

Tusen takk til Fellowship for et av de beste bilden epå lenge...:clap

Originally posted by CK

min erfaring med "BU-måten å gjøre det på" vs "SK-måten å gjøre det på" er at det er gode og dårlige sider ved alt, men det har vært for mye "eierskap" til en del ting internt til å faktisk heve blikket og se på best-practise. Generelt sett har jeg inntrykk av (nå kan jeg sid et fritt ettersom jeg er ute av SKBU) er at man i BU har vært vant til å operere i et lite selskap, med kanskje mindre fokus på å gå tjenestevei, bruk av uformelle nettverk, learing-by-doing og å "ta en quick and dirty", mens man i SAS - som er en større organisasjon nok er noe mer byråkratisk, prosedyreorientert og har et større behov for å dokumentere det man gjør. Min erfaring er at ved å gjøre det på "BU-måten" går det fortere, men med "SK-metoden" blir det riktigere og mer stabilt. Bl.a. husker jeg at BU (til SKs forferdelse) var først ute med å tilby elektronisk billett på Flytoget til sine kunder, men det var fordi BU hadde tatt en "quick and dirty" som gjorde at det virket som det fungerte, men det gjorde det egentlig ikke - folk ble ikke belastet og det var mye jobb i back-office etterpå. SAS kom noe senere med sin løsning for TP-kundene, men når den kom virket den. Om man kunne klare å være rakt ute, med løsninger som fungerer har man klart å samle det beste av to verdener.... men dette var en digresjon.

Legger merke til at merkevareeksperter er ute og advarer Statoil/Hydro mot å lage et hybrig merke a'la SAS Braathens når olje/gass-divisjonen til Hydro nå fusjonerer med Statoil. Setter en kald juleøl på at det "nye" selskapet heter Statoil....

hallo,
nå er du helt ute å kjører.....
virker tpc/tp? hehe...... det er vel ikke helt sant. vi sliter med gamle løsninger, og dårlige datasystemer.

dere er naive som tror at sas = mye bedre enn alt annet....

det må være lov å tenke nytt

Min mening er at SAS Eurobonus på innland var med å knekke BU. Konkurransetilsynet var for sent ute med å forby poeng på innlandssegmentet. Kjos i DY hart jo også sagt at hvis SK fortsatt har hatt mulighet til å gi bonuspoeng på innland så hadde ikke DY's ekspansjon og inntreden på markedet vært mulig.

På den annen side, hvorfor skal ikke SK få tilby bonuspoeng på sitt innenlandsmarked slik som f eks BA og AF gjør? Selvsagt fordi markedet i Norge er altfor lite og poeng vil gjøre at konkurrenter ikke har noen muligheter.

Det har kommet meg for øre at BU ville overlevd hvis ledelsen ikke hadde hatt panikk med å selge butikken, men det vil jo være å spekulere i etterpåklokskapen. Uansett, DY kom på banen og det ser ut som om de har bitt seg fast og tatt over BU's rolle i markedet. Og det er veldig mange ex BU'ere i DY.

Og for publikum er SAS Braathens rutetilbud det samme som tidligere SAS+ BU. Rutenettverket innland er det samme men med enda bedre tilbud:D

Originally posted by MD11

Det har kommet meg for øre at BU ville overlevd hvis ledelsen ikke hadde hatt panikk med å selge butikken, men det vil jo være å spekulere i etterpåklokskapen.

Nå var det vel eierene og ikke ledelsen som solgte ;)

Dessuten hadde jo BU selv sitt eget bonuspogram, og det norske innenriksmarkedet er faktisk ikke så lite, ihvertfall i forhold til det franske

Originally posted by Someone

Det har kommet meg for øre at BU ville overlevd hvis ledelsen ikke hadde hatt panikk med å selge butikken, men det vil jo være å spekulere i etterpåklokskapen.

Dessuten hadde jo BU selv sitt eget bonuspogram, og det norske innenriksmarkedet er faktisk ikke så lite, ihvertfall i forhold til det franske

Med tanke på 11.9 som intraff etter at SAS la inn bud, men før det overtok så er det vel ingen som har noen forutsettning for å si om BU kunne ha overlevd reduksjonen etter 11.9 ?

De [bu] hadde som Jensen sa ingen Plan-B .

Originally posted by Someone

BU's bonusprogram var altfor dårlig i forhold til SAS Eurobonus på den tiden. KL fløy heller ikke til andre destinasjoner i Norge annet enn OSL. SAS klarte heller ikke å fylle sine TRD-CPH maskiner fordi folk ville reise via OSL for å få dobbelt opp med bonuspoeng. Så konkurransevridende var poengene på den tiden. Jeg jobba i reisebyrå på den tiden og det var vanskelig å få solgt billetter på BU fordi de reisende ville ha Eurobonuspoeng.

BU's bonusprogram var altfor dårlig i forhold til SAS Eurobonus på den tiden. KL fløy heller ikke til andre destinasjoner i Norge annet enn OSL. SAS klarte heller ikke å fylle sine TRD-CPH maskiner fordi folk ville reise via OSL for å få dobbelt opp med bonuspoeng. Så konkurransevridende var poengene på den tiden. Jeg jobba i reisebyrå på den tiden og det var vanskelig å få solgt billetter på BU fordi de reisende ville ha Eurobonuspoeng.

KLM fløy ihvertfall fra BGO også!:old

Originally posted by LCH

KLM fløy ihvertfall fra BGO også!:old

Det var iallefall nytt for meg. BU fløy BGO/SVG - AMS men mulig KL hadde en daglig avgang.

Originally posted by BU662

BU kuttet kraftig etter 9-11 og kom ut med pluss i siste kvartal de flöy selvstendig. Men da hadde de redusert kapasiteten med omlag 10 fly. SVG-OSL ble nede til bare 8 turer daglig.
.

Trodde nesten at vi måtte se på 12mnd regnskap siden det er så store sessongsvinginger i den bransjen at man kan pisse i buksa og ha det varmt noen måneder for å gjøre en biledelig sammenligning.

Originally posted by BU662
Om man stiller spörsmalet sa direkte: Ja det ville har vaert mulig a forsette BU med ca 20 fly, mens dette vil har trengt en kapital-innspröyting av ca 1 Milliard eller enda mere. Og dette var eierne ikke villige. Sa enkelt og trist er dette.

Det er få investorer som liker å kaste nye gode penger etter dårlige! Så det hadde nok ikke bare vært så enkelt som du får det til å høres ut.

Braathens var et fint og glimrende flyselskap som desverre gikk konk pga en kombinasjon av eksterne faktorer og feilvurderinger (og til en viss grad dårlig ledelse) og deler skjebne med andre kjente flyselskap som PanAm, TWA etc etc.

Og som i alle bransjer er konkurser, oppkjøp og fusjoner er naturlig del av livsløpet og som skaper en nødvendig dynamik.

Reduksjoner etter 1Q 2001 teller vel ikke i denne sammenheng , og det som foregikk etter 21.5.201 er vel nesten å se på som styrt fra Frøvik ?

Dette
gir vel ikke stor forhåpning om noen annen løsning ?

Nei la oss konkludere med at det var trist at Braathens styrtet, så er vi ferdig med det , fjerner Braathens labelen og ser fremmover , det vil virke sammlende, og focuserende spesielt for de ex:bu som nå kan bli fullstendig SK integrerte (leses som bort med det håløse AOC'et)

Back