SAS Convair 440

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Nej, ingen Convair 440 kom "litt lavt" vid Bromma. Men vid Arlanda! Jag var supervisor vid Stockholm ACC på Arlanda då det hände. Efter airwork norr Arlanda gjordes approach till bana 19. Plötsligt rapporterade flyet "hit ground, pulling up". Efter over-shoot gjordes left hand visual circuit till bara 26. Efter landning skummade flygplatsbrandkåren kärran. Enligt brandförmannen sa föraren, då han kommit ned för trappan och sett hur kärran såg ut "Går den att laga?". Dagen efter var jag till SAS-hangaren och tittade. Båda vingarnas framkanter visade kraftiga spår av kontakt med träd, och i höger vinge, ganska långt inne, satt en ganska grov bit av en trädstam, dock ej någon stubbe. Snacka om änglavakt!
Då flygplanet kontrollerades omedelbart efter landningen konstaterades att höjdmätaren stod inställd på 1013,2 - det var långt ifrån rådande QNH som ni förstår. Pilot error.

Takk for utfyllende info! Min far - i sin tid kontrollør, med CV vingeforkanter som et slags spesiale i en periode - har allerede korrigert meg på det med ARN. Og tilgi en litt lettvinn omgang med termen "stubbe" - tenkte engelsk i øyeblikket, og den fine biten med de to avkappede grenene er slett ikke fra basen på et tre. :)

Finnes det bilder av Comvair'en (hvilket individ var det?) etter sammenstøtet med de svenska skogarna?

Det er vel bilder av dette på museet. Det var et norskregistrert fly derfor historien med at trebiten skulle til Oslo. Tror det var LN-KLE "Snorre Viking" men er ikke sikker.

Last edited:
Det er da bilder på museet...? Det hang nå i alle fall noen sammen med biten av stammen da den stod oppe på kontoret his fatter&co, og jeg vet at museet i alle fall har pleid å stille ut bilde av at biten sitter i vingeforkanten.

Heo Knut Erik.
Takk. Fantastisk! Om du gidder ønsker jeg meg selvsagt resten

Har forresten fått noen fine bilder av Convair'n på Bromma. Stakkars liten

Bare for å 'høyne stemningen litt', her kommer noen gamle sort/hvit bilder av CV400. God før-påske !!!!

Attachments

• LN-KLB-43.jpg
    LN-KLB-43.jpg
    83.3 KB · Views: 343
  • SE-BSO-43-1.jpg
    SE-BSO-43-1.jpg
    47.8 KB · Views: 334
  • SE-BSO-43-2.jpg
    SE-BSO-43-2.jpg
    243.3 KB · Views: 331
  • SE-BSO-43-3.jpg
    SE-BSO-43-3.jpg
    58.8 KB · Views: 328
  • SE-BSR-43.jpg
    SE-BSR-43.jpg
    77 KB · Views: 325
Odd - har du dem i enda høyere oppløsning?
Det hadde vært stas å ha!
Du vet hvor du kan sende bildene..... ;-)

Last edited:
Velsigne dere for å gi oss så mye flott stoff og bilder!!!

Min andre flytur var med CV-440'n til SAS i 1967.

Myke bevegelser & rumling fra "orntlige motorer". Skulle gjerne prøvd det igjen!

Min første flytur var faktisk med en Convair, noe som passet bra siden store deler av familien hadde vært involvert i typen på en eller annen måte. Det var i mars 1971, da jeg var to måneder gammel og skulle til Narvik. Dette var pre Framneslia og Evenes, og turen gikk til Bardufoss via Værnes og Bodø. Jeg husker faktisk fremdeles de "kombibussene" som gikk over til Narvik i tiden før de andre plassene kom.

Når jeg tenker etter var den siste turen min med typen i 1986. Det var naturligvis med flyet til OJB & co.

.....

Når jeg tenker etter var den siste turen min med typen i 1986. Det var naturligvis med flyet til OJB & co.

Som var LN-KLK ex SE-BSR (Bjarne Viking) som du ser av mine sort/hvit-bilder over på Bromma

Er det forresten noen som kjenner dansken Mogens Sund-Nielsen, eller hans familie? Han var en av SAS' Convair-piloter som fløy Dag Hammarskjöld på Afrika-reisen med Hans Viking i 1959/1960.

Takk for tipset, Odd. jeg har googlet, men har ikke klart å finne den. Tusen takk!
Da er den bestilt!

Har forresten fått noen fine bilder av Convair'n på Bromma. Stakkars liten

Jeg hørte for en del år siden det var snakk om å fikse Convair'n på Bromma som gikk under kallenavnet Biff II en periode på åtti-nittitallet.
Representanter for gjengen som skulle restaurere Biff II var i sin tid på Fornebu for å skru av nesepartiet som var i bedre stand på gamle LN-MAP tidligere OY-KPB.
Luftfartsverket ble kontaktet og gav tillatelse til dette og litt mer.

Noe som vet hva planene for Biff II er idag?

"Biff II" som jag fotograferade på Bromma 19 mars 1978

Attachments

• Biff II.jpg
    Biff II.jpg
    139.9 KB · Views: 74
Jeg har lest et sted at Svensk Flyghistorisk Förening hadde planer om å restaurere "Biff II" og sette den på flymuseet på ARN, men dette ble det ikke noe av. I dag står den i ganske faded LIN-farger (jeg har fått noen bilder som er av nyere årgang enn Rolfs, der det meste av det røde er vekk). Er det noen som vet årsaken til "BIFF II"-malingen?

Jeg har lest et sted at Svensk Flyghistorisk Förening hadde planer om å restaurere "Biff II" og sette den på flymuseet på ARN, men dette ble det ikke noe av. I dag står den i ganske faded LIN-farger (jeg har fått noen bilder som er av nyere årgang enn Rolfs, der det meste av det røde er vekk). Er det noen som vet årsaken til "BIFF II"-malingen?

Årsaken til fargen var at flyet skulle brukes som brann og havari øvingsobjekt.
En spøkefull fyr i havaritjenesetn "døpte" flyet fikk jeg høre i 1982 på Bromma av en Linjeflyg kaftein. Stripen ble lakkert i Linjeflyg sin hangar etter at de hadde plukket kjerra ren for deler.

Back