• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Braathens skal fly Stortinget

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
SAS Braathens flyr Stortinget
N
Stortingsrepresentantene skal i vesentlig grad benytte SAS Braathens ruter til utlandet og til Nord-Norge fra 1. november i år.

Statens Forvaltningstjeneste har valgt SAS Braathens som transportør for reiser til sju utenlandske byer og tre nordnorske byer for de neste to årene, opplyser pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS Braathens til NTB.

Det dreier seg om ruter fra Oslo til Brussel, Paris, København, Stockholm, Helsingfors, New York og Washington DC, og til Bodø, Harstad/Narvik og Alta.

Mer her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article608199.ece

Merker meg at ruten Oslo-Tromsø ikke er med.....

Originally posted by tripple-seven
Statens Forvaltningstjeneste "helgarderer" tydeligvis for å sikre seg rabatterte billetter. Er vel bare 2 dager siden det ble offentliggjort avtale med SN Brussels Airlines om flybilletter Oslo - Brussel..

Staten har gjort det samme tidligere - dvs. innhentet anbud fra ulike aktører på bestemte destinasjoner. SN Brussels flyr vel ikke på de samme destinasjonene som SAS Braathens. Det ser også ut til at SAS Braathens (eller SAS) har fått større gjennomslag for sitt tilbud denne gangen - jeg synes å huske at forrige runde så var SAS den prioriterte aktøren på kun 2-3 destinasjoner. Det er jo fint for SAS.

Ville det ikke vært adskillig mer effektivt å bruke Continental til New York som hovedforbindelse?

Originally posted by TOS
Statens Forvaltningstjeneste "helgarderer" tydeligvis for å sikre seg rabatterte billetter. Er vel bare 2 dager siden det ble offentliggjort avtale med SN Brussels Airlines om flybilletter Oslo - Brussel..

Staten har gjort det samme tidligere - dvs. innhentet anbud fra ulike aktører på bestemte destinasjoner. SN Brussels flyr vel ikke på de samme destinasjonene som SAS Braathens. Det ser også ut til at SAS Braathens (eller SAS) har fått større gjennomslag for sitt tilbud denne gangen - jeg synes å huske at forrige runde så var SAS den prioriterte aktøren på kun 2-3 destinasjoner. Det er jo fint for SAS.

Begge flyr da til Brussel og det er vel akkurat det det handler om. Det virker rart å innhente anbud på et produkt (OSL-BRU) og akseptere bud fra begge parter.

Laurenz

Originally posted by laurenz
Originally posted by TOS

Begge flyr da til Brussel og det er vel akkurat det det handler om. Det virker rart å innhente anbud på et produkt (OSL-BRU) og akseptere bud fra begge parter.

Laurenz
Med andre ord er hele greia litt søkt...men det får jo prisen ned da.....
Virker ikke som flyselskapene KREVER at dem skal benyttes på ruta

Originally posted by laurenz

Jeg så ikke det i farten - de fleste destinasjonene var iallefall ikke overlappende... Jeg vet ikke om det kan ha noe med frekvens/kapasitet/avgangstider å gjøre. Jeg tror ikke at flyselskapene har anledning til å kreve, eller vil få aksept fra staten for, at statsansatte skal reise med avtalepartneren. I staten fungerer disse avtalene som en slags prioriteringsliste - gitt at man skal reise full flex, at det passer tilstrekkelig godt med avganger og at det er plass, så skal man benytte avtalepartneren (da dette presumptivt skal være billigere). Standardregelen i staten er uansett at man skal reise på den måten som blir billigst for staten (med noen restriksjoner på hvor lang ventetid man kan forvente at den reisende skal akseptere).

Men det betyr vel at det ofte at en kan bestemme selv hva en vil reise med da...

Originally posted by DY
Men det betyr vel at det ofte at en kan bestemme selv hva en vil reise med da...

Ja, iallefall dersom man reiser på rabatterte billetter. Reiser på full flex (som jeg antar disse avtalene dreier seg om) vil man nok være noe mer låst i forhold til valg av leverandør.

Originally posted by TOS
Originally posted by DY

Ja, iallefall dersom man reiser på rabatterte billetter. Reiser på full flex (som jeg antar disse avtalene dreier seg om) vil man nok være noe mer låst i forhold til valg av leverandør.

Victor Nordmann var jo ikke akkurat så låst av de avtalene han selv underskrev i sin tid. I stedet for å bruke Norwegian, som staten hadde avtale med, valgte han i svært stor grad å fly full pris med SAS. Så for meg virker hele anbudsopplegget til staten litt underlig.

Originally posted by Trety
Ville det ikke vært adskillig mer effektivt å bruke Continental til New York som hovedforbindelse?

De fra Stortinget som foretar reiser til USA skal vel i stor grad til Washington vil jeg tro?
Et fett om man flyr OSL-EWR-IAD eller OSL-CPH-IAD, èn mellomlanding på veien blir det uansett.

Originally posted by Nick Figaretto

Victor Nordmann var jo ikke akkurat så låst av de avtalene han selv underskrev i sin tid. I stedet for å bruke Norwegian, som staten hadde avtale med, valgte han i svært stor grad å fly full pris med SAS. Så for meg virker hele anbudsopplegget til staten litt underlig.

Kanskje litt flisespikkeri, men jeg skrev vel at man var mer låst i forhold til full flex billetter enn andre - ikke at man var forpliktet til å reise med avtalepartnerene uansett. Det kan være mange forhold som legitimerer bruk av andre selskap, så det er nok en smule snevert, som TG923 gjør, å kalle Norman merkelig på grunn av hans valg av flyselskap.

Var vel ikke bare valg av flyselskap som gjorde at Victor Norman fikk mye omtale...

Merkelig hele greia....Virker jo som alle firmaer og ettaer gjør avtale med alle....

Dette er vel et resultat av at Normann, som minster i AAD, fjernet alle statsavtalene og ga den enkelte statsetat ansvar for å inngå egne avtaler. Han mente at staten var for stor til kun å ha en avtale. Resultatet var at prisen pr billett økte når de ulike etatene måtte inngå egne avtaler istedenfor å bruke en fellesavtale for hele staten.

Roar

Back