Konktilsynet frikjenner SAS Braathens

KT kunne jobbet raskere... KT bør vite hva media kommer til å skrive om i starten og i den sammenheng skjønne hva som media IKKE skriver om ved en henleggelse lenge etterpå. KT bør også ta innover seg at de ikke vinner "alle" sakene...snarere tvert i mot!

Det er"synd på" alle som får en urettmessig beskyldninger hengende over seg,enten det er fra KT, eller andre instanser.

Det må være lov å påpeke et problem, uten å ha et fullgodt alternativ på hånden.

Det er slik at vi som jobber i sterkt konkuranseutsatte bransjer er avhengig av i tillegg til et godt produkt også ha et godt navn/renome' . Produketer kan skiftes ut hyppig og kan tilpasses, men navn/renome tar det lang tid å bygge opp, men kun en FET overskrift å delvis rive ned.

Kan mistenke at de som er mest "for" KT her jobber i det jeg kaller vernede bedrifter (leses som stat/kommune/studenter) og ikke
føler dette på kroppen i det daglige ?

Originally posted by TOS
Det er foreløpig ingen som har kommet med noen gode forslag til hva KT skulle gjort. Holdt dette hemmelig...?

De skulle rett og slett gjort hjemmeleksa si bedre. Det kan man faktisk forlange.

KT er jo veldig sikre i sin sak når de "anmelder" selskapene... Ikke like sikre når de blir henlagt...her kunne de kanskje være litt mer samstemt...

Kanskje på tide at KT skaffer seg litt mer profesjonelle folk istedet for de nedsnødde byråkratene som sitter der nå?

De har gått i baret noen ganger , de tapte jo rettsaken om Haugesund-ruten også.

Tydeligvis en sak som har engasjert "Forumister" mer enn noe annet enn på lenge. Vel så interessant som å se på hvordan KT har håndtert saken, etter at det faktisk ble en sak, er en diskusjon om grunnlaget for hele søksmålet.

Etter mitt syn manglet KT fullstendig gangsyn da de gikk til sak mot SKBU på grunnlag av åpent tilgjengelige data. At det ble feilsendt en mail er i denne sammenheng etter min mening helt uvesentlig. Det sentrale er at de data SKBU er mistenkt å ha misbrukt var åpent tilgengelig, bl,a, gjennom Amadeus og Norweagians egne hjemmesider etter at selskapet tok i bruk YMS - Yield Management System. Enhver som har lest boka til Rigas Doganis vet hvordan dette henger sammen.

Originally posted by TOS Såvidt jeg vet har ikke SAS Braathens en eneste økonom som jobber med slike spørsmål.

Der tar du feil - sakene som SKBU har hatt gående med KT har kostet selskapet enormt med ressurser i form av at ansatte (meg inkludert) har brukt tid på å etterkomme KTs krav om informasjon, forklare KT hva tings om ASK betyr og i ettertid finne frem til informasjon for å motbevise KTs (gale) konklusjoner. dessuten har SKBU hentet inn faglig bistand fra et sett eksperter på predatory pricing fra et universitet i UK (husker ikke navnet på herrene i øyeblikket, men de skal være blant de fremste i sitt fag).

Det er fint at KT passer på at bedrifter ikke misbruker sin dominereende stilling - det er også det de skal gjøre - men jeg er kritisk til fremgangsmøten KT har brukt, både overfor SKBU og overfor andre bedrifter (f.eks. Tine der jeg har kjennskap til deres metoder), og hvordan de til stadighet går ut kraftig i starten og forhåndsdømmer bedrifter, som selvsagt skaper overskrifter hos sensasjonshungige bladskrivere og gir bedriftene som blir utsatt for KTs pr-kåthet (for det er ikke til å stikke under en stol at KT gjerne slår på stortromma når de går til rassia etc, men går litt stillere i døren når de snur, eller taper i retten eller blir overprøvd av departementet. Det som kanskje er det mest klanderverdige er at tilsynet har brukt over ETT ÅR på å behandle SKBUs tilsvar (som selskapet kun fikk et par måneder på å gi), og SKBU har hatt "kjeltringstempelet" på seg i nesten halvannet år!! Det er ganske alvorlig for et hvert selskap som får en slik anklage, det går utover selskapets omdømme, det skader arbeidsmoralen i selskapet og er en belastning for de ansatte. KT i BGO ønskes med andre ord iKKE en god jul

Back