Replying to Topic 'SAS Braathens AOC?'
Litt om overføring av fly fra et AOC til et ennet: Man snakker jo her egentlig om å overføre et fly fra et flyselskap til et annet. I og med at det i dette tilfellet omfatter overføring av crew også, må disse få den relevante opplæring (omtalt tidligere i tråden).
I tillegg overføres flyet med alle data (identitet og historie på både fly og komponenter, samt dets komplette vedlikeholdshistorie) fra en organisasjon til en annen. Det vil si en mengde data som skal overføres både i hard-kopi og fra ett datasystem til et annet.
I tillegg utføres en del modifikasjoner som er spesifikke for den "nye" operatøren.
Til slutt vil flyet også ble overført fra ett vedlikeholdsprogram til et annet, etter nærmere angitte rutiner.
Man har tidligere prøvd å gjøre rutinene i SK og SAS BU "likere" slik at overgangen blir enklest mulig. Men vedlikeholdsprogrammet er ganske forskjellig, i og med at SAS BU holder på BU's gamle system, rett og slett pga at man mener det er bedre og mer kostnadseffektivt for SAS BU's operasjon. Det har også vært diskutert om SK skal kopiere BU's vedlikeholdssystem for resten av 737-flåten, men dette er ikke avgjort, såvidt jeg vet.
Stein