SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

basejumper:

Tror desverre du kan ha rett i det, i og med at SAS IKKE vil fly IC fra OSL i hvertfall :headbang
At SAS ikke flyr IC fra OSL er ikke grunnen til at de ikke tjener penger, de har i det store og hele meget godt belegg fra CPH, både foran og bak i flyet. Problemet er at de har for høye kostnader i forhold til utenlandske konkurrenter: feks lønn. Thai feks, tar omtrent samme pris på CPH-BKK, men har selvsagt langt lavere lønnskostnader enn SAS, ettersom Thailand er et lavkostland. At noen flere fra BGO og SVG ville valgt SAS hvis de fløy iC fra OSL er mulig, men grunnen til at AMS er å foretrekke for mange reisende fra de byene er at det er lettere å sjekke inn helt hjem på returen, fordi norske tollregler gjør re-insjekk på OSL tungvint for mange + selvfølgelig at KLM har et vanvittig mye større rutenett ut i verden enn lille SAS.
Tror ikke KLM hadde pissa i buksa av redsel fordi SAS hadde startet opp noen få IC ruter fra Oslo gitt.

Nei vi skal ikke ha 3 hub´er! Vi skal ha 2: OSL og ARN.
CPH skal ikke brukes som hub mere. Kan gjerne være lowcost hub for Ryan, Easy og dess like men for SAS ville det være bedre å bruke fordelen det er med et nordvestlig og nordøstlig knutepunkt for skandinaver og nordeuropeere.
ARN vil kunne konkurere reelt med HEL og OSL er mye mere fornuftig som knutepunkt mot nordamerika! Til og med SEA ville vært lønnsomt fra OSL. Om du er tysker eller dansker for den saks skyld blir det ikke "feil vei" å fly nordover til OSL før du går på et IC fly. Derimot å være norsk, svensk eller finsk blir det galt å fly ned til CPH først! Det er og blir en omvei!! Funket i gamle dager men ikke nå når det finnes alternativer!
Tror nok ikke KLM hadde vært veldig avslappet om SAS IC til nordamerika gikk frå OSL. Er overbevist om at ikke like mange fra BGO og SVG ville valget AMS da! :up:

Ved ikke om dette er et forsøgt på en provokation, men hold i virkeligheden har det med sikkerhed ikke - punktum.

For god ordens skyld vil jeg da også lige bemærke for dig at easyJet og Ryanair ikke opererer med hubs - jo baser men det er jo en helt anden sag...

Vel PP .. dream on dude! SAS kommer til å gå konkurs hvis man ikke "vender bøtte" og dermed er CPH ferdig som hub uansett :cry:

Vel PP .. dream on dude! SAS kommer til å gå konkurs hvis man ikke "vender bøtte" og dermed er CPH ferdig som hub uansett :cry:

...jeg putter dig hermed ned i kassen med personer som øjensynligt tror at alle problemer for SAS skyldes CPH og danskerne. Hvis du sætter dig bedre ind i sagen er jeg dog sikker på at du vil nå frem til den konklusion at hub CPH ikke er problemet - problemet ligger i omkostningsniveauet som gør at uanset hvordan du tilretterlægger trafiksystemet pt. så vil det aldrig blive rentabelt. SK har en høj belægning på sine IC flyvninger ud af CPH, så passagergrundlaget er til stede hvilket gør at vi nu "kun" mangler et omkostningsniveau som vil gøre det muligt at få penge i kassen...

Ved ikke om dette er et forsøgt på en provokation, men hold i virkeligheden har det med sikkerhed ikke - punktum.

..

Tror ikke det er så mange her som er uenige med deg i dette ... tross uenighet i alt annet :lol:

PP:
...jeg putter dig hermed ned i kassen med personer som øjensynligt tror at alle problemer for SAS skyldes CPH og danskerne.

Kan forsåvidt godt være i den kassen med et forbehold og det er at ikke "alle problemene" er pga CPH men en god del av problemene .... ;)

And dude this is NOT personal! :)

Tror ikke det er så mange her som er uenige med deg i dette ... tross uenighet i alt annet :lol:

Om ikke andet kan man vel være enig i at være uenige - og det er jo også ganske fint at være uenige men jeg ønsker blot til tider lidt mere saglige og valide argumenter fra dem som fremfører disse påstande om hub CPH m.v.

Argumentationen her fra nogle kører udelukkende på geografisk placering og dette kun i forhold til IC flyvninger. Virkeligheden er mere kompliceret og mange forskellige faktorer bør tages i betragtning når det store økonomiske puslespil skal lægges. Ang. valg af hub i Skandinavien er der forhold som taler for og imod henholdsvis OSL, ARN og CPH - jeg er dog ikke i tvivl om at når alt lægges sammen kommer CPH ud som det bedste økonomiske valg, men det betyder naturligvis at der vil være ting som ikke er hensigtsmæssige ved CPH som hub.

...og ja jeg er formentlig farvet af at være dansker i københavn - og jo CPH er af vigtig betydning for den danske infrastruktur og samfundsudvikling - og jo CPH har grundet sin hub status flere ruter og destinationer end lokalmarkedet berettiger til. Men jeg er ganske sikker på at de fleste uafhængige med ekspertise inden for dette område også vil nå frem til den konklusion, at CPH er det bedste hub valg for SAS, såfremt man ønsker at operere ud fra hub tankegangen.

PP:

Kan forsåvidt godt være i den kassen med et forbehold og det er at ikke "alle problemene" er pga CPH men en god del av problemene .... ;)

And dude this is NOT personal! :)

Problemene til SAS er IKKE CPH, men kostnadsnivået som må ned hvis SAS IC skal overleve. Det er ikke noe billigere å fly IC fra OSL enn fra CPH, så det å si at CPH er en del av problemene er tull. Når det er sagt så skulle jeg selvsagt ønske at SAS hadde noen IC ruter fra OSL, men hvis de ikke klarer å få det lønnsomt så kan de ikke ha det. Men OSL begynner å få et greit IC nett til de landene nordmenn besøker mest: USA og Thailand + at DY flyr til Dubai og PIA til Pakistan. En rute til, til feks en stor star alliance hub i USA er ønskelig + Beijing som har en stor andel reisende fra Norge. Så vi her oppe i Norge blir mindre og mindre trofaste mot SAS, fordi vi som alle andre foretrekker å fly mest mulig direkte.

Problemene til SAS er IKKE CPH, men kostnadsnivået som må ned hvis SAS IC skal overleve. Det er ikke noe billigere å fly IC fra OSL enn fra CPH, så det å si at CPH er en del av problemene er tull. Når det er sagt så skulle jeg selvsagt ønske at SAS hadde noen IC ruter fra OSL, men hvis de ikke klarer å få det lønnsomt så kan de ikke ha det. Men OSL begynner å få et greit IC nett til de landene nordmenn besøker mest: USA og Thailand + at DY flyr til Dubai og PIA til Pakistan. En rute til, til feks en stor star alliance hub i USA er ønskelig + Beijing som har en stor andel reisende fra Norge. Så vi her oppe i Norge blir mindre og mindre trofaste mot SAS, fordi vi som alle andre foretrekker å fly mest mulig direkte.

I følge TØI så er Kastrups betydning som knutepunkt for norsk trafikk, uansett i ferd med å bli kraftig redusert. Det gir muligheter for de som vil fly IC fra Oslo, om det er Norwegian eller utenlandske operatører. Skal bli spennende å se hvordan SAS og CPH vil klare seg mht IC, når de mister enda flere norske kunder.

Uansett er det nok ingen enkle løsninger for SAS, de sliter (som allerede påpekt) med en alt for stor kostnadsbase i forhold til sine konkurrenter og inntjening. Håper de vil lykkes i å snu "skuta".

W

I følge TØI så er Kastrups betydning som knutepunkt for norsk trafikk, uansett i ferd med å bli kraftig redusert. Det gir muligheter for de som vil fly IC fra Oslo, om det er Norwegian eller utenlandske operatører. Skal bli spennende å se hvordan SAS og CPH vil klare seg mht IC, når de mister enda flere norske kunder.

Nu udgør norske transfer pax på CPH "kun" ca. 1 million om året (fra OSL ca. 450.000) og hovedparten er til Europæiske flyvninger, mens der selvfølgelig også er også en mængde som transfer igennem til IC flyvninger. Så man skal passe på ikke at give dette alt for stor betydning og det er trods alt ikke norske transfer pax der ene og alene holder CPH gående - eller flytning af disse pax som vil betyde den helt store IC revolution for OSL...

Facklig bråk i SAS riskerar stjälpa hela räddningspaket

En intern facklig spricka är under uppsegling i flygbolaget SAS. Meningarna är delade om hur man ska förhålla sig till det besparingskrav på 500 miljoner som ålagts facken.
Sju fackliga organisationer i Sverige, Norge och Danmark står nu enade mot den åttonde, danska CAU, som organiserar den danska kabinpersonalen.

CAU igjen? Quelle surprise! :rolleyes:

Det är väl taktiskt spel som vanligt. Svårt att tro att CAU är beredd att stjälpa en emission som är helt avgörande för deras fortsatta existens.

Det är väl taktiskt spel som vanligt. Svårt att tro att CAU är beredd att stjälpa en emission som är helt avgörande för deras fortsatta existens.

Med CAU så er det intet som overrasker lenger, og jeg kjøper glatt at røde-Werner og resten av gjengen der fremdeles ikke skjønner hva slags posisjon selskapet befinner seg i. Kanskje det hadde vært greit at SAS hadde gått tilbake til å bli sine opprinnelige lands selskaper, så kunne CAU og DK-gjengen seilt sin egen sjø? :rolleyes:

(og før jeg blir lynsjet så vil jeg si at det ikke var bokstavelig ment ;))

Hvis man roper "Ulv" mange nok ganger så står man vel seriøst i fare for å miste all kredibilitet, og om det er et spill så bør man vel sørge for at trusselpunktet er noenlunde troverdig. Om alle skjønner at utspillene bare er for spillet, så mister det litt av sin hensikt. Med holdningene som CAU synes å stå for så har de vis a vis kredibilitet passert denne grensen for nokså lenge siden. Som outsider så synes det være slik at CAU har mistet all bakkekontakt og tror man opererer i et marked hvor man ikke trenger å forholde seg til rammebetingelser som styres av helt andre enn en selv og eget selskap. Jørgen Lindegaard uttalte en gang noe a la at mange i SAS virket å leve i en monopolverden (selv mange år etter liberaliseringen av luftfarten i Europa), og det er vel ikke utenkelig at han møtte CAU en og annen gang.....

Hvis man roper "Ulv" mange nok ganger så står man vel seriøst i fare for å miste all kredibilitet,

Det är tyvärr för sent för CAU om du frågar många anställda i SAS gruppen. Även bland deras egna medlemmar verkar inte stödet vara i närheten av vad det var tidigare.

Desverre er det nok slik at CAU er den største brann fakkelen for Norge og Sveriges syn på SAS sammarbeidet, som nok legger et ufortjent inntrykk av de danske operasjonene!

Last edited:

Nu er det jo ikke nødvendigvis hele sandheden som kommer frem i medierne. Af gode grunde vil hverken SAS eller CAU udtale sig, da det er interne forhandlinger, som ikke kommer offentligheden ved.

Skulle vi ikke lade SAS og CAU forhandle og forhåbenligt komme frem til et resultat inden alle fordommene bliver luftet her. I langt hovedparten af tilfældene grunder de i uvidenhed om de faktiske omstændigheder og det er absolut ikke medvirkende til at få en saglig dækning af sagen.

CAU og CC i DK har idag en helt anden indstilling til tingene end for 10 år siden, men det lader desværre ikke altid til at være trængt ind hos omverdenen. Så lad os tage udgangspunkt i de arbejdsvilkår som CC tilbydes nu og ikke hvordan tingene har været. For de vilkår CC arbejder under idag er ikke så fantastiske som mange gerne vil gøre dem til. Jeg kan personligt godt forstå at de engang imellem er nødt til at sige stop - når jeg ser nogle af de eksempler på hvad SAS udsætter sine ansatte for og hvilke krav de stiller. Der er to om at lave en konflikt - og helt ærligt hvad skulle CAU have ud af blot at lave konflikt for konflikten skyld.

CAU har ekstraordinær generalforsamling på fredag og der bliver medarbejderne sikkert hørt omkring overenskomst og sparekrav. Så får vi jo se om de har støtte fra egne medlemmer. I en demokratisk forening er det svært i længden blot at være diktator og arbejde imod medlemmerne. SÅ mon ikke CAU's holdninger dækker meget godt over hvad CC mener. Hvis ikke så er man da med i den forkerte forening.

Nu er det jo ikke nødvendigvis hele sandheden som kommer frem i medierne. Af gode grunde vil hverken SAS eller CAU udtale sig, da det er interne forhandlinger, som ikke kommer offentligheden ved.

Skulle vi ikke lade SAS og CAU forhandle og forhåbenligt komme frem til et resultat inden alle fordommene bliver luftet her. I langt hovedparten af tilfældene grunder de i uvidenhed om de faktiske omstændigheder og det er absolut ikke medvirkende til at få en saglig dækning af sagen.

HVor mange ganger hører man ikke om diverse mer eller mindre hoderystende utspill som tilskrives CAU i media? Det er klart at ikke alt kommer frem i media, men jeg sitter med en aldri så liten følelse av at "det ikke er røyk uten ild".

HVor mange ganger hører man ikke om diverse mer eller mindre hoderystende utspill som tilskrives CAU i media? Det er klart at ikke alt kommer frem i media, men jeg sitter med en aldri så liten følelse av at "det ikke er røyk uten ild".

Problemer er langt hen ad vejen at hele overenskomsten er lappeløsninger fordi både SAS og CAU hver især får nogle hovedløse ting ind i den for at dække over noget andet hovedløst som modparten har fået med.

Men der skal to til tango - og CAU synes jeg faktisk ikke stiller urimelige krav i denne omgang. CC's forhold er ikke så rosenrøde som nogle gerne vil gøre dem til.

SAS virkelige problem er at de har fyret alle de unge og kun har de gamle tilbage - både i kabine og cockpit. Derfor er lønudgifterne for store. Overenskomsterne er faktisk ret rimelige.

At SAS skærer ned og fyrer alle de billige ansatte kan CAU i sagens natur ikke gøre ret meget ved.

Men jeg vil igen gerne modsætte mig at CAU er så slemme som nogle vil gøre dem til. De er meget dårlige til at kommunikere, men det er en helt anden sag. Så flere facts og færre fordomme.

Men der skal to til tango - og CAU synes jeg faktisk ikke stiller urimelige krav i denne omgang. CC's forhold er ikke så rosenrøde som nogle gerne vil gøre dem til.
...
Men jeg vil igen gerne modsætte mig at CAU er så slemme som nogle vil gøre dem til. De er meget dårlige til at kommunikere, men det er en helt anden sag. Så flere facts og færre fordomme.

Jeg skjønner at ting ikke er så enkelt som man kan få inntrykk av gjennom media, men det som vel slår meg (og kanskje en del andre) er at alle de andre foreningene synes å være med på endringene som foreslås. Måten man da tolker CAU sitt ståsted & tilsynelatende motvilje er selvsagt at det er de som er vanskelige å ha med å gjøre. Er det noe i overenskomstene med CAU som er vesensforskjellig fra de andre lands overenskomster som skulle rettferdiggjøre at de har et annet syn på saken?

Back