SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Om CAU og andre fagforeninger hadde sagt "nei, nå er vi lei av å sloss innad og skal så sammen og jobbe med ledelsen for å få til en fremtid", og så stått samlet med krav til ledelsen så hadde kansje denne påstanden hatt noe for seg, men når alt skal snues til "ja men dette gavner ikke oss alene, så da må vi trenere", da faller det på sin egen urimelighet at man høster den velviljen man har sådd.

-A

Naturligvis er SAS et fælles selskab og det har alle en interesse i skal overleve. Men CAU's hovedopgave er at varetage de danske CC's interesser - det er ligesom hele formålet med foreningen. Akkurat som de andre fagforeninger skal varetage deres interesser. Nu skal du passe på med ikke at fordreje situationen.

Jeg har på intet tidspunkt hørt nogle CC der ikke er interesseret i at bevare SAS. Jeg har på intet tidspunkt hørt nogle have et problem med produktion i Norge og Sverige. Men hvis man har en trussel hængende over hovedet om evt. nedlæggelse af sine egne arbejdspladser, så kan jeg virkeligt ikke se noget problem i at man kæmper for sin egen sag samtidig med at man tilbyder store besparelser til sin arbejdsgiver. CAU har på intet tidspunkt meldt ud at de ikke er villige til at finde løsninger der kan hjælpe på SAS' økonomi - tværtimod har de selv kommet med flere spareforslag, som SAS har takket nej til fordi de ikke vil give CAU garanti for at man ikke efterfølgende alligevel vil flytte produktionen.

Hvorfor i alverden skulle CAU gå med til en model, der kan gøre deres egne medlemmer arbejdsløse - det ville da være hovedløst og direkte dumt. CAU er udemærket klar over situationens alvor, men hvis de alligevel mener deres medlemmer mister deres jobs, så kan de da lige så godt kæmpe for ordentlige forhold i den sidste tid (for at stille tingene lidt på spidsen)

At du så tolker dette som fanden tolker bibelen er din egen sag.

Jeg har ikke mødt en eneste SAS-ansat som ikke er glad for sit job og som ikke gerne vil se SAS overleve. Men direkte at ofre sig selv - ovenikøbet efter at man er gået med til en masse forringelser af sine arbejdsvilkår i den sidste tid hænger ikke sammen. Hverken i SAS eller i andre brancher forøvrigt. At det så er CC i DK har intet med sagen at gøre - jeg ville have samme holdning hvis det havde været i Norge eller Sverige, men nu har CC i DK faktisk en direkte trussel hængende over hovedet fra Mats J der har truet med at flytte produktion væk fra DK. De øvrige lande står faktisk til at kunne få flere arbejdspladser, hvis dette scenario bliver virkelighed. Derfor er deres udmelding mod CAU i virkeligheden lige så ukollegial. Specielt når man går offentligt ud på et tidspunkt, hvor der stadig forhandles og hvor både SAS og CAU er underlagt tavshedspligt af forligsmanden. Det er faktisk ret dårlig stil og ikke særligt kollegialt.

Men lad os nu se hvad udfaldet bliver - for forhandlingerne er ikke afsluttet endnu og der er ekstraordinær generalforsamling i CAU på fredag, hvor der sikkert kommer nogle facts frem.

Se det... jobbene deres er tryggere fordi de gjør noe i fellesskap på tvers av landene? Jeg synes dette høres revolusjonerende ut, hva sier du?

-A

Jeg har intet imod at man gjorde det samme i kabinen, men virkeligheden er en anden og det er den man skal forholde sig til nu.

De fælles lister for flightdeck er absolut ikke nogen fordel for SAS - det har kostet dem mio af kroner i nye typecheck, transport af crew osv osv - så hvis man vil SAS' økonomi det bedste er det ikke nødvendigvis vejen frem.

Se bare på de mange som netop er blevet checket ud på CRJ - blot for at blive fyret få måneder efter de var checket ud - nogle er faktisk blevet checked ud i deres opsigelsesperiode. Kun takket være de fælles lister.

Det havde da været langt mere logisk og økonomisk sundt for SAS at fyre de folk der blev i overskud på de typer de udfasede. Nu har de ikke blot betalt for et CRJ-check til dem som de fyrer, men skal desuden betale CRJ-check til dem der skal overtage. Denne ekstra udgift kan man så takke pilotforeningerne for. Men det er jo sikkert også CAU's skyld?

Her setter du fingeren midt i puddingen! :up: CAU oppfører seg som trasne tenåringer som overhodet ikke ser konsekvensene av sine handlinger, og det er rett og slett pinlig å være vitne til. Antar at de fleste danske SAS-ansatte som er et minimum av oppegående er ille berørt over CAU's oppførsel.

Sikke da et dejligt sagligt indlæg :cry:

Der er tydeligvis nogle facts du ikke har fået med dig undervejs

Jeg tror dette hva skjer na er rett og slett tragisk.

Her begynner ledelsen a spille ut Dansker mot Svensker/Nordmenn.

SAS (DK) ledelse har sa lenge ikke tilbyd noe for de kostnadsbesparelser de vil ha. Med andre ord, de söker godtkjenning av CAU til lönnsdumping. En fair forhandlingsresultat ivaretar begge sider. Dette virker a ha SAS ledelse ikke a ha noen interesse for dette.

Hvorfor skal CAU akseptere a ga ned i lönn na dersom den reale faren bestar at deres jobber forsvinner? Da kan man ta de lönninger man har sa lenge som man har jobben. Og ma ikke la seg dumpe ned i lönnen bare for a far sagt i fremtida "Sorry, you are out of the dragon-boat, in future, Swedes will do your job because they are cheaper".

Heads off for CAU og hvor harde de kjemper. De er en fagforening, bare forplikted sine medlemmer. Ikke de norske eller svenske ansatte. Samme konflikt pagar i LH og her viser ledelsen langt mer interesse for a komme til enighet. Man taler na internt og ikke via media.

Denne inntrykk SAS-ledelsen viser likevel skaper ikke mye tiltro. Det virker arrogant, rett som man ikke lengre planer med disse danske ansatte. Ellers ville man har tenkt seg gjennom sitt strategi. Til slutt skal disse ansatte levere produkt til kunden.... Eller blir dette ikke disse ansatte som skal betjene kundene i fremtida??? Kan virke sann...

Ledelsen har glemt at hver forhandling er en give&take. Tragisk for SAS, tragisk for alle ansatte. Oh - för man glemmer dette - ogsa ledelsen er bare ansatte... Trolig de har alrede glemt dette. Synker SAS, sa synker ogsa ledelsen.

Time to wake up and pull the plugs. Her ma en Mats Jansson pa banen. Leadership qualities. Hvor er mannen??? Ellers ligger i dette stor potensiale for en strike. Og dette vil trolig vaere SAS siste...

Men nu har de jo også nogle helt andre aftaler med bl.a. fælles senioritetslister, så deres jobs er ikke på samme måde i fare.

Hvor sannsynlig er dette scenariet som CAU tilsynelatende frykter? Personlig kan jeg ikke se for meg at SAS ville finne på å "ta en Ryanair" og hyre inn øst-europeisk arbeidskraft på korte kontrakter. Ei heller kan jeg se for meg en dobling av OSL- og ARN-basen for å slinge norske og svenske ansatte via CPH. Det mest effektive er å la crew på en base fly rutene utifra basen, men samtidig ha en fleksibiltet for å kunne håndtere eventuelle lavkonjunkturer.
For eksempel lot SAS, med kabinforeningenes velsignelse, en gruppe svenske kabinansatte fly på OSL sommeren for et par år siden. SAS Norge satset tungt på Leisure mens SAS Sverige slet med en overtallighet. En vinn-vinnsituasjon for begge baser. Men tydeligvis ikke ifølge CAU?

Hvor sannsynlig er dette scenariet som CAU tilsynelatende frykter? Personlig kan jeg ikke se for meg at SAS ville finne på å "ta en Ryanair" og hyre inn øst-europeisk arbeidskraft på korte kontrakter. Ei heller kan jeg se for meg en dobling av OSL- og ARN-basen for å slinge norske og svenske ansatte via CPH. Det mest effektive er å la crew på en base fly rutene utifra basen, men samtidig ha en fleksibiltet for å kunne håndtere eventuelle lavkonjunkturer.
For eksempel lot SAS, med kabinforeningenes velsignelse, en gruppe svenske kabinansatte fly på OSL sommeren for et par år siden. SAS Norge satset tungt på Leisure mens SAS Sverige slet med en overtallighet. En vinn-vinnsituasjon for begge baser. Men tydeligvis ikke ifølge CAU?

Vel, om CAU ikke vil jobbe med å få til noe utover å tenke på danske ansatte, så har de jo etter hvert skapt et selvoppfyllende profeti, og fra andre situasjoner vet man jo at ikke noe er så bra som felles frykt for å skape samhold...

-A

Jeg tror dette hva skjer na er rett og slett tragisk.

Her begynner ledelsen a spille ut Dansker mot Svensker/Nordmenn.

SAS (DK) ledelse har sa lenge ikke tilbyd noe for de kostnadsbesparelser de vil ha. Med andre ord, de söker godtkjenning av CAU til lönnsdumping. En fair forhandlingsresultat ivaretar begge sider. Dette virker a ha SAS ledelse ikke a ha noen interesse for dette.

Hvorfor skal CAU akseptere a ga ned i lönn na dersom den reale faren bestar at deres jobber forsvinner? Da kan man ta de lönninger man har sa lenge som man har jobben. Og ma ikke la seg dumpe ned i lönnen bare for a far sagt i fremtida "Sorry, you are out of the dragon-boat, in future, Swedes will do your job because they are cheaper".

Heads off for CAU og hvor harde de kjemper. De er en fagforening, bare forplikted sine medlemmer. Ikke de norske eller svenske ansatte. Samme konflikt pagar i LH og her viser ledelsen langt mer interesse for a komme til enighet. Man taler na internt og ikke via media.

Denne inntrykk SAS-ledelsen viser likevel skaper ikke mye tiltro. Det virker arrogant, rett som man ikke lengre planer med disse danske ansatte. Ellers ville man har tenkt seg gjennom sitt strategi. Til slutt skal disse ansatte levere produkt til kunden.... Eller blir dette ikke disse ansatte som skal betjene kundene i fremtida??? Kan virke sann...

Ledelsen har glemt at hver forhandling er en give&take. Tragisk for SAS, tragisk for alle ansatte. Oh - för man glemmer dette - ogsa ledelsen er bare ansatte... Trolig de har alrede glemt dette. Synker SAS, sa synker ogsa ledelsen.

Time to wake up and pull the plugs. Her ma en Mats Jansson pa banen. Leadership qualities. Hvor er mannen??? Ellers ligger i dette stor potensiale for en strike. Og dette vil trolig vaere SAS siste...

TAK!!! :)

Dejligt at se en der har forstået lidt af hvordan virkeligheden er og ikke blot lader sig påvirke af halve sandheder i medier og snak i korridorer fra grupper som har modsatrettede interesser...

Og enig - det er tragisk at det er kommet så langt - men det er ikke alene CAU's skyld - selvom nogle gerne vil have det til at se sådan ud.

Det er jo ikke det som er tale om. Hvor har du hørt CAU skulle have et problem med det?

En konkret trussel kunne sagtens være at slinge flyene så det meste der går ud fra CPH er produceret fra SE fordi arbejdskraften er billigere der.

Og hvis det ikke er et sandsynligt scenarie, hvorfor er det så SAS har så store problemer med at sige ja til det? Så ville det jo ikke betyde noget... Mats J har direkte udtalt at det kunne være en mulighed at flytte produktionen ud af Danmark, så det er et ganske sandsynligt scenarie. Medmindre man skal konkludere at SAS-chefen er fuld af løgn..

Der er tydeligvis nogle facts du ikke har fået med dig undervejs

Fin påstand du kommer tilbake medl, som heller ikke er backet av facts. Jeg diskuterer på bakgrunn av det som kommer frem i det minste, du påstår gang på gang at det som kommer frem "ikke er sannheten" og "vi vet ikke hva som planlegges". Uten at du kommer med noen nye fakta. Saklig sa du? :rolleyes:

Faktum er at alle de andre kabinforeningene går offentlig ut mot CAU og det bør være en tankevekker av de helt sjeldne også for deg. Det CAU gjør her er å prøve å få overført mer trafikk til danske ansatte på bekostning av de andre landene, og det er faktisk ikke å dra i samme retning. Igjen så ber jeg deg om å stille deg selv spørsmålet -hvorfor er CAU de eneste som ble "truet" av Jansson?

Det CAU gjør her er å prøve å få overført mer trafikk til danske ansatte på bekostning av de andre landene, og det er faktisk ikke å dra i samme retning. Igjen så ber jeg deg om å stille deg selv spørsmålet -hvorfor er CAU de eneste som ble "truet" av Jansson?

Det er jo ikke sandt.

Facts er:

Mats J har udtalt på Tv4 at et muligt scenarie er at flytte trafik fra DK til SE, hvis man ikke kan blive enige med CC i DK - fordi SE er billige arbejdskraft.

Denne trussel har de andre lande ikke hængende over hovedet - derfor kæmper CAU naturligvis for at beholde arbejdspladserne hos deres medlemmer. CAU forsøger ikke at få mere trafik til DK på bekostning af andre lande. Det har der aldrig været tale om. Hvor har du det fra?

I virkeligheden er udmeldingerne fra de øvrige fagforeninger præcis det som du beskylder CAU for. Hvis man kan få flyttet produktion væk fra DK, så er det netop SE og NO der kan vinde arbejdspladser på bekostning af DK.

At CAU er blevet truet af Mats J hænger da udelukkende sammen med at de stillede nogle modkrav i forhandlingerne. Det synes jeg er helt naturligt at d gør. Det er en fagforenings job at gøre det. At Mats J så er gået i medierne med en klapjagt på CAU synes jeg er både usympatisk og uprofessionelt og er kun med til at forstærke konflikten mellem de to parter. At tonen mellem SAS og CAU er skarp skyldes manges års dårlig kommunikation og situationer, hvor begge parter har opført sig dårligt overfor den anden. Det har begge parter en stor skyld i. At Mats J går ud og laver sådan et angreb viser mig kun at han ikke aner hvor spændt situationen er og mangler situationsfornemmelse.

En ting kan vi være enige om, ledelsen i SAS har også bevist over mange år at de ikke er direkte dyktige i sin omgang med de ansatte.

Men det er en detalj her, dette oppropet fra de andre kabinforeningene er også underskrevet av DPF, og de er da minst like interessert i å beholde arbeidsplassene som CAU?
Og, her er kanskje også det største problemet, at CAU har holdningen om at man heller setter konsernet på spilli forhold til at man løper en hypotetisk risiko at noen arbeidsplasser forsvinner. Og da kommer vi tilbake til at CAU ikke forstår alvorligheten av selskapets situasjon, eventuelt at de har holdningen om at "if I'm going down, I'm taking everybody with me". Om ikke CAU nå endrer sine holdninger radikalt, så er sjansen overhengende for at selskapet går konkurs, og da står alle (også de svenske og norske ansatte) uten jobb. Vil det ikke være bedre å kunne beholde de plassene man kan enn å sende tusenvis av andre ut i uføret?

En ting kan vi være enige om, ledelsen i SAS har også bevist over mange år at de ikke er direkte dyktige i sin omgang med de ansatte.

Men det er en detalj her, dette oppropet fra de andre kabinforeningene er også underskrevet av DPF, og de er da minst like interessert i å beholde arbeidsplassene som CAU?
Og, her er kanskje også det største problemet, at CAU har holdningen om at man heller setter konsernet på spilli forhold til at man løper en hypotetisk risiko at noen arbeidsplasser forsvinner. Og da kommer vi tilbake til at CAU ikke forstår alvorligheten av selskapets situasjon, eventuelt at de har holdningen om at "if I'm going down, I'm taking everybody with me". Om ikke CAU nå endrer sine holdninger radikalt, så er sjansen overhengende for at selskapet går konkurs, og da står alle (også de svenske og norske ansatte) uten jobb. Vil det ikke være bedre å kunne beholde de plassene man kan enn å sende tusenvis av andre ut i uføret?

Og den kunne man så skyde videre til SAS ledelsen og spørge om det ikke var bedre at give CAU en underskrift på at man ikke vil erstatte dem med billigere svenskere end at sætte selskabet overlevelse på spil?

CAU er helt klar over situationens alvor og det er måske netop derfor de kommer med modkrav for at sikre sig selv.

Seneste meldinger jeg har fået er at SAS kræver at CAU bidrager med 200 mio SEK af de 500 mio. som kræves i besparelser, hvilket slet ikke står mål med den andel de repræsenterer. CAU er faktisk alligevel fået med til alle økonomiske besparelser, men vil altså have garanti for at deres jobs så ikke bagefter bliver nedlagt. Det synes jeg faktisk ikke er et urimeligt krav.

Der skulle efter sigende have været basemøder for CC med Mats J i CPH idag og flere imorgen for at få flere oplysninger frem. De er dog indkaldt med så kort varsel at mange ikke har mulighed for at deltage og derfor ikke får belyst situationen ordentligt.

CC mangler f.eks. stadig en forklaring fra SAS om hvorfor de ikke vil gå med til at give dem garanti for at de ikke efterfølgende bliver erstattet af svenskere. En sådan forklaring kunne måske hjælpe meget på forhandlingsvilligheden. Om CAU har fået den ved jeg ikke men CC har ihvertfald ikke. Det eneste de har fået er trusler om at rette ind. Som nævnt andetsteds, så er forhandlinger give-and-take - men det ser ikke ud til at det er gået op for SAS-ledelsen. CC i DK står faktisk til en reel lønnedgang på 30%, hvilket jeg synes er et stort bidrag til fællesskabet og SAS overlevelse.

Det CAU bør merke seg er at det er eierne/aksjonærene som setter som krav for emisjonen at det ikke skal være noen særkrav fra de ansatte/fagforeningene.
Ingen avtale med særkrav , ingen emisjon, game over.

Det er ikke et hvilket som helst krav de har fremsatt overfor ledelsen i SAS, og i korthet går kravet ut på at Kastrup skal være en "autonom republikk" i SAS-systemet og arbeidsplassene reserveres for danske kabinansatte i et felles SAS. I tillegg innebærer kravet at norsk og svenske kabinansatte skal håndteres på lik linje med andre minoritetsgrupper flygende som japanere og kinesere. Trykk på les mer for å se CAU-kravet i sin helhet.

Last edited by a moderator:

Løsningen i denne konflikt er jo ganske enkel - den ligger lige til højre fod.

Mats holder ord - og flytter produktionen fra Danmark.
Slinger produktionen for de svanske og norske CC via CPH - og vips er CAU overflødig - problem solved.

Dermed er CAU ude som forhandlingspartner, omkostningerne reduceret og grundlaget for kapitalinsprøjtningen (statsstøtten) er stadig til stede. Win Win for (næsten alle)

Men det kræver at Mats viser nosser og står ved sit ord.

Og den kunne man så skyde videre til SAS ledelsen og spørge om det ikke var bedre at give CAU en underskrift på at man ikke vil erstatte dem med billigere svenskere end at sætte selskabet overlevelse på spil?

.

Det ville da være det største selvmord SAS ledelse kunne foretage. Så har de solgt magten i SAS til CAU.

Det CAU bør merke seg er at det er eierne/aksjonærene som setter som krav for emisjonen at det ikke skal være noen særkrav fra de ansatte/fagforeningene.
Ingen avtale med særkrav , ingen emisjon, game over.

For en loggikk!!! De ansatte har arbeidskontrakter og tarif-avtaler, som man vil gripe in...

Som du skriver dette, sa er det bedre a ikke spryte inn kapital denne gang. Eller er du en fan av lönnsdumping, diktert av de eierne/ledelse?

Det ville da være det største selvmord SAS ledelse kunne foretage. Så har de solgt magten i SAS til CAU.

Eller måske i virkeligheden det ville være selvmord af CAU at gå med til store besparelser blot for at blive overflødiggjort efterfølgende. It works both ways - men åbenbart ikke for SAS...

For en loggikk!!! De ansatte har arbeidskontrakter og tarif-avtaler, som man vil gripe in...

Som du skriver dette, sa er det bedre a ikke spryte inn kapital denne gang. Eller er du en fan av lönnsdumping, diktert av de eierne/ledelse?

Jeg tror man skal velge sine kamper, og når de skal kjempes.

Aftenposten har et oppslag i dag:

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3559510.ece
"Full splittelse blant SAS-ansatte

Danske kabinansatte krever enerett på å jobbe på Kastrup. Det får nordmenn og svensker til å rase. "

For meg som ikke har detaljene, er det Aftenposten skriver her en god beskrivelse av det som foregår?

Back