SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Vel - du eroderer ditt eget trafikkgrunnlag .. du bruker mer penger på å få samme inntekt. SAS kan fly alle ruter fra CPH med samme loadfaktor og kanskje til og med bedre yield. Hva er da vitsen, forretningsmessig sett?

Vel - du eroderer ditt eget trafikkgrunnlag .. du bruker mer penger på å få samme inntekt. SAS kan fly alle ruter fra CPH med samme loadfaktor og kanskje til og med bedre yield. Hva er da vitsen, forretningsmessig sett?

Det var hele poenget mitt, at dette ikke var et reint spørsmål for blårussen, men at det som har vært med IC fra CPH og politikken og undergraving rundt det å få til noe som kan gå bra fra ARN og OSL, at CPH brukes for det det er verdt som brekkstang av danskene, etc. faktisk har kostet langt mer enn knapper og glansblinder i tapte muligheter, og at siden så mye av økonomien i butikken ikke handler om hvor man greier å satse og å få til ting, men om hvor mye som er ødelagt fra innsiden (både ledelse og ansatte), så ville det å ha IC fra flere lokasjoner gitt mere handlingsrom for ledelsen, og dermed og økte sjanser for inntjening.

-A

Det var hele poenget mitt, at dette ikke var et reint spørsmål for blårussen, men at det som har vært med IC fra CPH og politikken og undergraving rundt det å få til noe som kan gå bra fra ARN og OSL, at CPH brukes for det det er verdt som brekkstang av danskene, etc. faktisk har kostet langt mer enn knapper og glansblinder i tapte muligheter, og at siden så mye av økonomien i butikken ikke handler om hvor man greier å satse og å få til ting, men om hvor mye som er ødelagt fra innsiden (både ledelse og ansatte), så ville det å ha IC fra flere lokasjoner gitt mere handlingsrom for ledelsen, og dermed og økte sjanser for inntjening.

-A

Lad os lege med tanke at SAS for f.eks. 10 år siden havde valgt et tre hub-system forankret omkring OSL, ARN og CPH - i såfald ser jeg to scenarier i dag:

1) Et meget mindre SAS end det vi kender i dag udelukkende baseret på O&D trafik fra de tre hovedstæder og minimal IC trafik fra disse, hvis overhovedet nogen.

2) SAS var allerede gået konkurs grundet et ineffektivt trafiksystem, endnu højere omkostninger end det høje niveau vi har i dag og manglende fokus/strategi.

På mig virker det som nogen blot ønsker at flytte trafik fra CPH for at straffe danskerne. Ja CAU er en dinosaur som jeg personligt gerne snart ser uddø, men selv med CAU på vognen kan jeg ikke se det rentable i at nedbryde det nuværende trafik system med CPH som hub - og naturligvis med fokus på O&D trafik fra OSL/ARN i det omfang det er rentabelt...

ph-ndr, gang på gang insinuerer du sabotage og andet ondt fra danskernes side. Du fremstiller konstant danskerne og CPH som skurken i hele SAS´s nedtur. I mine øjne er det grænsende til injurier, og måske burde du overveje at give dig selv et strafpoint, når nu de alligevel hænger så løst.....
Jeg vil gerne høre noget dokumentation for denne såkaldte sabotage på ARN. Hvad går den konkret på, og hvordan har den indvirket på pax tal fra ARN?

I mine øjne symboliserer Du problemerne i SAS på glimrende vis. Der har alle dage eksisteret en jalousi over CPH´s rolle som hub, ligesom der alle dage har eksisteret en jalouis over hovedkontorets placering i Frösundavik. Problemet er at der er 3 små(forsmåede?) lande i Skandinavien, som hver især holder på sit, og ikke formår at trække i en retning (og her taler vi bestemt ikke kun om CAU, langtfra...). Når alle mener at de bør have longhaul, og være verdens navle, jamen så er det at man løber ind i de problemer som SAS er løbet ind i. Det kan jo på ingen måde forsvares at sende en A340 fra Stockholm til Chicago med under 100 mennesker ombord, det burde ethvert levende væsen kunne sige sig selv.
Nu er der så rygter om at embedsmænd i Norge og Sverige arbejder på en konkurs med efterfølgende nystart, hvilket fagfolk jeg har talt med tvivler voldsomt på vil lade sig gøre.
Det interessante ved en sådan konkurs, med efterfølgende nystart vil blive hvordan hele set-uppet vil forme sig efterfølgende. Hvor vil man placere en fremtidig hub? Hvem kommer til at stå som ejere? Vil man fortsat have en IC operation? Etc. etc.

ph-ndr, gang på gang insinuerer du sabotage og andet ondt fra danskernes side. Du fremstiller konstant danskerne og CPH som skurken i hele SAS´s nedtur.

På ingen vis, om du har fulgt med i denne og andre tråder om tema, så vil du ha lest at det er nok pekefingre rundtom til å dekke mange sider av selskapet.

-A

Det som alle har sagt er at når man har forsökt på direkt flighter fra osl og sto så blir det solgt billetter via chp i förstehand.
SAS er der de er i dag pga sitt system. Kostnader, kostnader og fagforeninger som stritter i mot. Vanskligere er det ikke... ?
Og SAS er nesten konkurs...

Det som alle har sagt er at når man har forsökt på direkt flighter fra osl og sto så blir det solgt billetter via chp i förstehand.
SAS er der de er i dag pga sitt system. Kostnader, kostnader og fagforeninger som stritter i mot. Vanskligere er det ikke... ?
Og SAS er nesten konkurs...

Jeg kender godt disse historier, men vil dog våge den påstand at de er sat igang af personer/grupper som her andre interesser at pleje.

Du skal ikke bilde mig ind, at SAS bruger mio af kroner på at opstarte nye ruter fra ARN og OSL og at der så bevidst sidder folk hos SAS og modarbejder dette. Hvad i alverden skulle idéen være i det. Godt nok har SAS gjort mange dumme ting gennem årene, men der er dog grænser for hvad I kan bilde mig ind ;)

Nu er det jo trods alt hverken CAU eller andre flyvende faggrupper der prissætter SAS-billetter eller planlægger nye ruter.

Når så det er sagt så ville det være tåbeligt at lave flere hubs en én. Det vil blive alt for dyrt og det synes jeg vi har set mange eksempler på hidtil. At CPH er valgt som hub er jo ikke noget SAS har besluttet for at genere Norge eller Sverige - det er en beslutning man har taget fordi man mener det er den bedste forretningsmodel og her man kan skabe mest trafik.

Men man skulle dog asap sørge for at ruter kun trafikeres med crew fra samme base, så der ikke skal bruges både sæder og penge på at transportere norsk eller svensk crew til CPH. Det gælder både flightdeck og crew, hvor der stadig er en ret stor del der hentes ned til langruter (vel p.t. primært norske). Det kan godt være der er aftaler om fælles senioritetslister osv - men det er tåbeligt og alt for dyrt.

Da trekker jeg meg for en stund stille ut av denne diskusjonen; FlyHi og janusk har så langt jeg ser greidd å illustrere mine meninger bedre enn jeg selv har fått til. Så skal vi nok se at denne tråden får bein å gå på i tiden fremover. :)

-A

Og slik har det vært lenge! CPH er Danmarks største arbeidsgiver og må derfor av politiske grunner holdes kunstig i live!
I "gamle dager" da SAS skulle bygges opp var det helt naturlig å bruke København som knutepunkt! Med de flytypene som var i bruk dengang samt nærheten til Europa og mangel på andre hub´er i nordeuropa var dette helt logisk! Oslo og Stockholm var strengt tatt bare provinser.
Det er ikke lenger logisk at en svenske skal reise 1 time i feil retning for å vente i 1 time for så å fly nesten over ARN igjen på vei til østen! Han drar heller med Finnair og sparer masse tid ;-)
Likeledes er det mer naturlig å fly vestover fra OSL.
La de 3 statene selge seg ut og la rent kommersielle interesser for driften gjelde! Eneste måten for SAS å overleve!:up:

Og slik har det vært lenge! CPH er Danmarks største arbeidsgiver og må derfor av politiske grunner holdes kunstig i live!

Det er vel ikke politikere der prissætter SAS-billetter? Og da det ikke alene er Danmark der ejer SAS, så vil det da være en hån mod svenske og norske politkere at give dem skyld for kunstigt at opretholde jobs i Danmark. Det tror jeg simpelthen ikke på. Også OSL og ARN er vigtige arbejdspladser for hhv. Norge og Sverige og også i disse lande kunne man bruge flere arbejdspladser.

Jeg tror faktisk virkeligheden er langt mere simpel end alle disse konspirationsteorier. SAS har besluttet at CPH som hub p.t. er den bedste forretningsmodel for dem - længere er den ikke.

Det er ikke noget der er besluttet for kunstigt at opretholde jobs i CPH eller at genere Norge og Sverige.

Last edited:

Jeg tror faktisk virkeligheden er langt mere simpel end alle disse konspirationsteorier. SAS har besluttet at CPH som hub p.t. er den bedste forretningsmodel for dem - længere er den ikke.

Det er ikke noget der er besluttet for kunstigt at opretholde jobs i CPH eller at genere Norge og Sverige.

Det er riktig, men vi kan undres på om CPH som hub nå er den beste modellen. Svensker og nordmenn ønsker å fly direkte, og kan nå nyttiggjøre seg av konkurrende flyselskap. Eventuelt, at de velger hub'er som Amsterdam, Frankfurt, London eller Paris hvor tilbudet er mye større. Her bør nok ledelsen i SAS se flere ganger på om de kan forsvare sin dyre IC-produksjon i lengden.

W

Det er riktig, men vi kan undres på om CPH som hub nå er den beste modellen. Svensker og nordmenn ønsker å fly direkte, og kan nå nyttiggjøre seg av konkurrende flyselskap. Eventuelt, at de velger hub'er som Amsterdam, Frankfurt, London eller Paris hvor tilbudet er mye større. Her bør nok ledelsen i SAS se flere ganger på om de kan forsvare sin dyre IC-produksjon i lengden.

W

Alle vil vel i udgangspunktet helst flyve direkte, men det er jo desværre ikke muligt.

Naturligvis åbner man op for konkurrence på de destinationer, hvor man ikke selv opererer direkte, men må jo igen komme an på en økonomisk betragtning, som jeg er sikker på SAS har nogle tal på når de beslutter som de gør.

Om IC i det hele taget er rentabelt for SAS er en helt anden snak, men nedlægger man det, så åbner man blot endnu mere for konkurrence - ligesom man mister en stor del af grundlaget på feedruterne, som så igen skal skæres ned.

Både nordmænd og svenskere flyver jo idag via CPH, så helt dårligt kan produktet jo ikke være - selvom det naturligvis skal gøres rentabelt. Hvis pris og afgangstider ellers er rigtige, så tror jeg stadig at store dele af pax i Skandinavien ville vælge SAS fremfor andre selskaber. Problemet er jo så at priserne ofte er høje med SAS og dermed vælger de andre selskaber.

W

Se nu er vi inde på noget helt andet, nemlig om man skal producere IC eller ej. Men det vil altid være sådan når man arbejder med en hub produktion, at nogen vil vælge at flyve via andre hubs, ligesom SAS faktisk har haft succes med at tiltrække en del tyskere til deres IC ruter ud af CPH. Jeg har på fornemmelsen at der er nogen herinde der tror at fordi SAS ville flytte noget longhaul produktion til OSL så ville alle nordmænd flyve med SAS, og longhaulforretningen hos SAS ville blomstre.
Argumentet hos flere af jer er jo at der er mange nordmænd der fravælger SAS fordi de ikke vil flyve via CPH.
Sorry guys, men sådan er virkeligheden ikke, for det første vil der fortsat være nordmænd som vælger KLM/AF, BA, LH eller nogle helt andre. Dernæst vil der jo så istedet være mange danskere og sydsvenskere der vælger at flyve via andre hubs, hvilket blot vil gøre mere ondt end idag, da der jo nu engang er et væsentligt større opland/pax grundlag til CPH end der er til OSL.
Mit næste postulat er (og dette skal nok blive betændt) at hvis man flytter longhaul fra CPH så vil en anden operatør begynde longhaul produktion ud af CPH, hvilket nok vil sende det sidste søm i SAS´s kiste.
Se det er jo noget af et postulat, men det er naturligvis ikke fremsat helt uden lidt viden.

Både nordmænd og svenskere flyver jo idag via CPH, så helt dårligt kan produktet jo ikke være - selvom det naturligvis skal gøres rentabelt. Hvis pris og afgangstider ellers er rigtige, så tror jeg stadig at store dele af pax i Skandinavien ville vælge SAS fremfor andre selskaber. Problemet er jo så at priserne ofte er høje med SAS og dermed vælger de andre selskaber.

For norge sin del så velger ikke folk flest SK, de velger KL. Det virker som KL ser på Norge mer som sitt hjemmemarked enn hva SK gjør, pr i dag så er det vel mer seter pr uke til AMS enn CPH fra Norge.

-A

Om IC i det hele taget er rentabelt for SAS er en helt anden snak, men nedlægger man det, så åbner man blot endnu mere for konkurrence - ligesom man mister en stor del af grundlaget på feedruterne, som så igen skal skæres ned.

Noe som vil bety noe nesten bare for rutenettet fra København. I Norge, for eksempel, vil det bety noe reduksjon til CPH og kanskje nedleggelse av noen av de tynneste rutene (TRD-CPH).

I "gamle dager" da SAS skulle bygges opp var det helt naturlig å bruke København som knutepunkt! Med de flytypene som var i bruk dengang samt nærheten til Europa og mangel på andre hub´er i nordeuropa var dette helt logisk! Oslo og Stockholm var strengt tatt bare provinser.
Det er ikke lenger logisk at en svenske skal reise 1 time i feil retning for å vente i 1 time for så å fly nesten over ARN igjen på vei til østen! Han drar heller med Finnair og sparer masse tid ;-)
Likeledes er det mer naturlig å fly vestover fra OSL.
La de 3 statene selge seg ut og la rent kommersielle interesser for driften gjelde! Eneste måten for SAS å overleve!:up:

Hvad er alternativet - at have tre IC hubber, hvor flyene flyver halvtomme i stedet for at samle trafikken et sted? Man sagtens tage det valg at stase på O&D trafik fra de tre byer, men så bliver det altså et noget andet SAS end det vi kender i dag og mere trafik ind/ud af end det allerede er i dag vil blive ledt gennem AMS, FRA, LHR m.v.

Hvis man ønsker at operere med en hub model er det eneste rigtige at der hovedsageligt satses på en hub og baseret på en række faktorer er CPH med al sandsynlighed det bedste valg! Det er det største lokal marked i Skandinavien og det ligger geografisk på vejen til Europa uanset hvor du kommer fra i Skandinavien og Norden - og den europæiske trafik har trods alt den suveræn største volume sammenlignet med IC trafikken (derfor kan det også kun undre at mange i denne diskussion udelukkende magter at se på IC trafik).

Der er naturligvis altid ulemper og det gælder også for CPH som hub. Som det påpeges så medfører det i forhold til mange IC destinationer backtracking såfremt udgangspunktet er Norge eller Sverige, men så handler det om at tilbyde et produkt som gør at kunden vælger ud fra andre parametre end udelukkende tid. Når det er sagt så vælger mange jo i forvejen at backtracke til AMS, LHR, FRA, CDG m.v. når rejsen går fra Skandinavien til Asien - og det skyldes jo at det er til at overleve at flyve i forkert retning 1-1½ time, når den samlede rejsetid alligevel er 13-14 timer. Desuden er den gennemsnitlige belægning på alle SK IC ruter ud af CPH over 80%, så der må trods alt være nogle som er villig til at flyve via CPH ud i den store verden...

Last edited:

Det er mitt inntrykk at SAS er viktigere for Danmark (og spesielt CPH) enn det er for nordmennene i dag.
Der er et faktum at Københavnsområdet virkelig vil merke en SAS-avvikling i langt større grad enn man vil her i Norge. Det er lagt ned svært mye infrastruktur rundt CPH som vil påvirkes hvis SAS forsvinner.

Skjønner godt at man på dansk side er mest presset her. Sverige er i en mellomstilling.
Dansk SAS-domestic er jo nesten borte, så mye der dreier seg om flygninger ut av Skandinavia.

Nå går F-50 produksjonen til SAS over i Widerøe. Jeg tror vi vil se en fortsatt "nasjonaliseringsprosess" i SAS, og det er jo i seg selv nok et problem for selskapet - som ble tuftet på nettopp skandinavisk samarbeid.

Tally-Ho

Hvad er alternativet - at have tre IC hubber, hvor flyene flyver halvtomme i stedet for at samle trafikken et sted? Man sagtens tage det valg at stase på O&D trafik fra de tre byer, men så bliver det altså et noget andet SAS end det vi kender i dag og mere trafik ind/ud af end det allerede er i dag vil blive ledt gennem AMS, FRA, LHR m.v.

Nei vi skal ikke ha 3 hub´er! Vi skal ha 2: OSL og ARN.
CPH skal ikke brukes som hub mere. Kan gjerne være lowcost hub for Ryan, Easy og dess like men for SAS ville det være bedre å bruke fordelen det er med et nordvestlig og nordøstlig knutepunkt for skandinaver og nordeuropeere.
ARN vil kunne konkurere reelt med HEL og OSL er mye mere fornuftig som knutepunkt mot nordamerika! Til og med SEA ville vært lønnsomt fra OSL. Om du er tysker eller dansker for den saks skyld blir det ikke "feil vei" å fly nordover til OSL før du går på et IC fly. Derimot å være norsk, svensk eller finsk blir det galt å fly ned til CPH først! Det er og blir en omvei!! Funket i gamle dager men ikke nå når det finnes alternativer!
Tror nok ikke KLM hadde vært veldig avslappet om SAS IC til nordamerika gikk frå OSL. Er overbevist om at ikke like mange fra BGO og SVG ville valget AMS da! :up:

Bare for å spå litt om fremtiden, så tror jeg SAS ender opp som et privat Dansk eller Dansk / Svensk flyselskap med base i CPH.

SAS vil jo alltid være et bra varemerke og kommer nok aldri til å dø ut.

Alle regjeringene vil ut, og SAS sin situasjon er udiskutabel =et selskap på vei mot graven.
Og siden Norge har Norwegian, som også vil fly IC, og siden Boeing 787 er på vei inn, og siden nye miljøkrav krever mer Point to Point flyvninger, så tror jeg det blir utfallet.

Men ellers tror jeg Norwegian kan fly IC fra både ARL, CPH og OSL så SAS vil få tøff konkurranse, så det kan gått hende SAS blir lillebror om ikke alt for lenge.

basejumper:
Men ellers tror jeg Norwegian kan fly IC fra både ARL, CPH og OSL så SAS vil få tøff konkurranse,

Tror desverre du kan ha rett i det, i og med at SAS IKKE vil fly IC fra OSL i hvertfall :headbang

Back