SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Det hva jeg undrer meg mest er faktum at de eierne la dette Mis-Management av Jansson og Co forsette. Hvorfor setter de ingen strengere krav? En eier har slike rettigheter. Det er eierne som bestemmer hva skjer i selskap, ikke en fargelös Mats Jansson som ikke tar sine kunder nok pa alvor.

..

Hvis eierene gaar med paa en ny emisjon paa grunnlag av det som blir presentert fra SAS sin ledelse, saa er vel eierene fornoeyd med det som er fremlagt av underlags materialet og planer....inklusivt planer for hvem skal styre skuta....det som synes aa vaere glemt i diskusjonen om statlig/ikke statlig eierskap er avskrivingene - som tildels er en investering i fremtiden....

Det egentlige problem med den nye emisjon er den automatisme som opppstar med dette. Det har funked ifjor, det skal funke na. Men hva skjer i fremtida? Hvor ofte skal staten da hoppe inn og betale regningen for en PISS POOR Management. Og ikke annenleders kan man nevne dette.

Et meget godt poeng BU662. Jeg er selv småaksjonær i SAS og deltok i emisjonen i fjor ettersom aksjene hadde blitt nærmest verdiløse hvis ikke. Jeg tenkte derfor at det ikke kunne skade, hvis Core SAS funket kunne jo oppsiden bli bra. Men nå skal de altså ha enda mere penger. Jeg har ikke fått med meg om det vil være snakk om en rettet emisjon eller en som omfatter alle aksjonærene, men hvis sistnevnte er tilfellet vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder. Beløpene det er snakk om er peanuts, men i mine øyne er det ikke god økonomi å betale én krone for å KANSKJE unngå å tape en annen. (Spesielt når jeg allerede har gjort det en gang før...) Jeg har rett og slett mistet troen på at SAS kan drive konkurransedyktig.

Et meget godt poeng BU662. Jeg er selv småaksjonær i SAS og deltok i emisjonen i fjor ettersom aksjene hadde blitt nærmest verdiløse hvis ikke. Jeg tenkte derfor at det ikke kunne skade, hvis Core SAS funket kunne jo oppsiden bli bra. Men nå skal de altså ha enda mere penger. Jeg har ikke fått med meg om det vil være snakk om en rettet emisjon eller en som omfatter alle aksjonærene, men hvis sistnevnte er tilfellet vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder. Beløpene det er snakk om er peanuts, men i mine øyne er det ikke god økonomi å betale én krone for å KANSKJE unngå å tape en annen. (Spesielt når jeg allerede har gjort det en gang før...) Jeg har rett og slett mistet troen på at SAS kan drive konkurransedyktig.

Litt OT, men likevel: Du bør kun investere dersom du tror avkastningen på investert beløp blir høyere enn en annen investering. Aldri invester i noe du ikke har tro på, selv om du har aksjer/investeringer i selskapet fra før!

W

Nettopp, og den troen var tilstede i fjor, men ikke i år. ;) Som sagt er det snakk om peanuts, aksjene har jeg først og fremt kjøpt av patriotiske grunner, noe som også er en av grunnene til at jeg ikke gidder å bruke mer på dem. Det er MANGE aksjer det lønner seg bedre å investere i enn flyselskapsaksjer.

EDIT: Nå var ikke poenget å legge ut om min privatøkonomi, snarere å illustrere at BU662 har et godt poeng i at det er begrenset hvor mye penger aksjonærer er villige til å bruke. Staten har kanskje en interesse av å opprettholde sysselsetting og helårstrafikk til grisgrendte strøk (KKN???), men det spørs hvor lenge øvrige aksjonærer ønsker å henge med.

Last edited:

En ting som slår meg er manglende tillit til Giskes departement. Jeg ville tro at man her har fått innsyn i alle sakens dokumenter, og på den måten har gjort en vurdering av hvorvidt det er lurt å være med på emisjonen eller ikke. Og hadde det vært jevngodt med å hive pengene ut av vinduet, så ville vel antakelig ikke engang den rødgrønne regjeringen bla opp.
Vet jo at sånne ting faller Norwegianfansen tungt for brystet, men verden er dessverre ikke så sort/hvit som man gjerne vil ha det til. ;)

Det er vel akkurat på dette punktet mange sliter med å ha tillitt til dagens regjering. Den herlige sammensausing av Ap-veldet og sine innblandinger av LO har vist med flere anledninger at det ikke er nødvendig at god økonomi og fornuftig er det som teller mest til en hver tid.

-A

Det er flere årsaker til at Giske, og hans kollegaer bør spytte inn penger. Om nå SAS går dukken, og eventuelle nye aktører(om de finnes. Bra mange fly som skal til) kun flyr på de mest attraktive rutene. Hva skjer da med Luftfartsverket, NAVAIR og Avinor? Vil de få inn nok penger? Vil vi se nedleggelser av flyplasser?

Det er vel akkurat på dette punktet mange sliter med å ha tillitt til dagens regjering. Den herlige sammensausing av Ap-veldet og sine innblandinger av LO har vist med flere anledninger at det ikke er nødvendig at god økonomi og fornuftig er det som teller mest til en hver tid.

Godt poeng, men likevel så synes jeg det ser ut som om LO blir hørt på kun inntil et visst punkt (biodieselsaken i høst er jo et eksempel), men ikke lengre enn det. Jeg skal som legmann ikke påstå at det nødvendigvis er riktige vurderinger som gjøres, men jeg stusser litt på at svært mange debattanter nesten pr. definisjon ikke tror de kan ha gjort noen som helst vurderinger.

Det kan virke som om regjeringen ikke har noen planer om å la SAS gå konkurs med det første:

Vi trodde emisjonen ifjor skulle holde, men det gjorde den ikke. Vi tror - og håper - definitivt at denne emisjonen er tilstrekkelig, og jeg tror absolutt det er mulig å få SAS til å gå med overskudd. Men det er tøft å få ned kostnadene og luftfartsbransjen sliter tungt om dagen, så vi kan ikke gi noen garantier om at det ikke blir behov for nye emisjoner fremover, sa Giske.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1834956.ece

Både for de ansattes og for skattebetalernes skyld får vi håpe Giske får rett når han sier at SAS kan gå med overskudd i 2011.

Hva er holdningen i Sverige og Danmark? De borgelige regjeringene der er jo også med på dette.

1. Shutdown. Nytt selskap, som MartinL vil ha det. Dette vil kreve stor kapital og følger man den sveitsiske modellen går 'stat og kommune' inn med 50% av det nye slskapet som blir drevet på Widerøe's AOC.
Nå har vel MartinL aldri sagt at Widerøe skal ta over SAS, det er hinsides all fornuft. Derimot mener den samme mannen at kapitalen som reises for emisjonen, heller burde vært hentet inn for å drive frem en ny restrukturert prosess der selskapet reises på nytt.

At Swissair tryna før det gjennoppstod, her lite med saken å gjøre. Det jeg med Swiss vil frem til, er at kapitalen som ble sprøytet inn etter at selskapet var konkurs, gjorde større nytte enn samtlige redningsforsøk i forkant av konkursen! Hvorfor utsette smerten og brenne kapital for ingen nytte?

Leser dere dagens Aftenposten, så støttes denne løsningen av svært mange fra finansielle institusjoner som mener at dette er det eneste riktige.

Dette er en mening jeg står inne for, men respekterer fult ut at andre ikke nødvendig vis deler med meg :)

2. Drive videre som før. Fortsatt bite seg i halen og fortsette spiralen nedover ..

Denne har jeg tygget litt på og jeg synes egentlig det er et alternativ som fortjener litt diskusjon.

Dette blir en ren Sofa CAU spekulasjon, men jeg ville selv tro at listen lå betydelig lavere for å restrukturere dagens drift og operasjoner dersom ikke alternativene for vanvittige emisjoner lå sikret gjennom eierskapet!

Mange har jo skrevet på Scanair at nettopp det statlige eierskapet er det største hinderet for rasjonell styring mot en bærekraftig driftsmodell!

3. Sprøyte inn fersk kapital fra eiere og andre - oppgradere produktet, høyne effektiviteten, øke kapasiteten og dekke produksjonsøkning ved automatisering og bedre utnyttelse.

Jeg skulle så inderlig ønske at det du her viser til var rett. Eller for å si det på en annen måte, hadde det da endelig bare vært slik!

Problemet er jo at hver gang det spyttes inn penger eller iverksettes spare tiltak, så er det jo det motsatte som skjer. Kunden får ingen nytte av et bedre spisset produkt gjennom emisjonene som til nå har blitt gjennomført.
Disse pengene benyttes jo kun for å sikre driften gjennom et gigantisk underskudd i håp om at tiltakene skal gi effekt.

Emisjonene har ikke til nå ført til øket frekvens, men færre.
Emisjonen har ikke ført til et bedre og differensiert produkt for kundene.
Det sier jo også ledelsen selv. betalingsviljen hos de forretningsreisende er betydelig redusert.

SAS er nå som KGL skriver, i kuvøse med tvangsforing! Selskapets muligheter til å reise produktet med ny kapital er ikke tema. Emisjonen som nå iverksettes er en hjertestarter for å sikre at hjertet slår litt til.....

Dette refereres også av presentasjonen til ledelsen i går. Emisjonen er kun for å sikre driften videre. Ikke et eneste ord om å spisse produktet for å svare på konkurransen!

Mats Jansson lovet overskudd i 2011 på pressekonferansen i går.
I følge Dagens Industri er ikke Sture Stölen like enig.

Flygbolaget SAS har ingen officiell vinstprognos.
Det understryker chefen för investerarrelationer Sture Stölen efter att SAS styrelseordförande Fritz Schur tidigare bedömt för nyhetsbyrån Direkt att SAS ska kunna gör ett nollresultat nästa år såvida inte marknaden utvecklas negativt.
"Vi gör betydliga kostnadsåtgärder och med en förbättrad konjunktur skall man förvänta sig en förbättring av resultatet men vi har ingen officiell vinstprognos för 2011", säger Sture Stölen.

http://boarding.no/art.asp?id=40407

At Mats J går ut og lover overskudd i 2011 er veldig bra. Det er første gang på lang tid det har blitt kommunisert et klart mål utad. Det eneste som er kommunisert til nå er hvor mye som skal spares gjennom nye sparetiltak, uten at det har vært sagt et ord om hva dette gjør med resultatet til slutt. Det hjelper som kjent lite å spare milliarder når inntektene faller like mye (eller mer). Derfor er det langt mer offensivt å gå ut med resultatmål, som en kan bli tatt for i etterkant. Positivt!

Hva er holdningen i Sverige og Danmark? De borgelige regjeringene der er jo også med på dette.

SAS er indirekte - gjennom - Kastrup veldig viktig for danskene, og svenskene har hatt så store problemer med Volvo og Saab at de ikke er like proaktive med tanke på flere salg av svenske selskaper.

Prisdumping???

Nå er Kjos på glattisen - det er altså prisdumping når SAS tilbyr en reise for 299, - men ikke når Norwegian tilbyr samme reise for 199,-???

Dette blir, med all respekt, komplett tullete.

SAS får selge IC flyene sine til DY som skal starte med IC ruter i starten av 2011.. :P hehe to fluer i en smekk.. :colgate:

Det er opplagt feil av et selskap å senke prisene så lavt at de taper i snitt 166 kr per passasjer. Dette er uansvarlig, og et resultat av at men "alltid" får hjelp fra eieren om kassa skulle bli tom.

Det er også i strid med SAS sin egen forrettingsmodell. Levere et kvalitetsprodukt og ikke et lavpris produkt. SAS er tydeligvis på ville veier hva gjelder identitet. Det kan virke som SAS ikke har funnet seg selv ennå, de vimser rundt, uten å vite hvor de skal.
For at SAS skal finne seg selv, må man ikke kaste mer penger etter de, dette er i prinsippet en garanti for at de aldri kommer til å klare seg.

Men markedet straffer SAS mye mer en de 500 millionene staten gir dem, så det kan jo hende at Staten faktisk ønsker SAS det verste, hvem vet.

Det store taperen er uansett Skandinavisk luftfart. Den er nok ikke den samme om 10 år.

Last edited:

Prisdumping???

Nå er Kjos på glattisen - det er altså prisdumping når SAS tilbyr en reise for 299, - men ikke når Norwegian tilbyr samme reise for 199,-???

Dette blir, med all respekt, komplett tullete.

Hva behager? Norwegian får ikke statsstøtte for å lansere lavpriskampanjer. SAS har overhodet ikke kostnadsstruktur til og dumpe prisene så lavt som de har gjort i det siste. For å fly billig må man operere billig, dette har ikke SAS skjønt tydeligvis. De har rett og slett ikke råd til å ta så lave priser. Det gjøres kun for å presse Norwegian. Dette vises også veldig godt på selskapets resultat. Man kan ikke tilby kaffe, frokost og gebyrfrie reiser uten og ta betalt, rett og slett.

Har veldig lite tro på det her.
1. Vanskelig å handle inn nye fly.(Ingen penger i kassa)
2. Venter bötes belöp på mellom 1 og 2 milliarder
3 fortsetter IC med alle konfliketen mellom de skandinaviske landene
4 tenker vel selge SGS med stor streike fare..
5 sitter med fly som få er interresert av og blir de av med de er det til underpris(b737-600, airbus 340)
6 få passasjere vil fly via hub om de har mulighet til å fly direkte
7 Kostnads messsig kommer SAS alldrig ned på Norwegianian nivå(alder på ansatte ++)
8 12 Milliarder i pension forpliktelser..

Back