SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

"Prisdumping" er en markedsjuridisk definisjon der en dominerende aktør benytter markedsmakt mot en mindre, finansielt langt svakere aktør. Det finnes det mange eksempler på.

Nå er vel SAS og Norwegian omtrent like store i Norge, så noe SAS sine lave priser har altså lite med prisdumping å gjøre. Heldigvis har Konkurransetilsynet kommet til samme konklusjon.

Hvis du leser hva jeg kommenterer av det du har skrevet så skriver jeg at det er en sannhet med modifikasjoner at en bedrift kan selge sin vare med tap. Jeg skriver ikke at så er tilfellet her. Du kom med en generell kommentar, og jeg presiserte at din kommentar ikke uten videre er riktig. Jeg sier ikke noe om at SAS driver prisdumping - det har jeg ikke tilstrekkelig informasjon til å ta stilling til.

Finansiell styrke for motparten er irrelevant i den sammenhengen som du trekker det frem. Det som er sentralt er at en aktør med dominerende stilling (ofte definert som mer enn 40% markedsandel) benytter seg av strategier som er egnet til å redusere den effektive konkurransen, så følgelig kan en situasjon hvor f.eks. SAS har 50% markedsandel og DY har 50% markedsandel rammes av konkurranselovgivningen. Prisdumping, eller rovprising/predatory pricing, defineres i all hovedsak som å selge sitt produkt slik at man ikke dekker sine variable kostnader. Om konkurrenten er finansielt sterk eller ikke, har ingen annen betydning enn at det er lettere for den dominerende aktøren å presse konkurrenten ut, men altså ikke i forhold til å avgjøre om misbruk av dominans faktisk finner sted. Og ja, det finnes mange andre eksempler på misbruk av dominans.

Så du mener SAS bruker de samme triksene som Norwegian bruker i Danmark? :)

Jeg skjønner tankegangen din og hva du vil frem til men DY's priser i DK til kr 1,- var et markedsstunt som var meget kortvarig. Den store forskjellen er at SAS dumper prisene over lengre tider og det på et nivå som de ikke har råd til, det så vi alle i går når resultatet ble lagt frem. Man burde heller konsentrere seg om egen butikk i SAS og slutte og se hva konkurrentene gjør hele tiden.

Det er ikke riktig at statens emisjonspenger skal gå til finansiering av lavprisbilletter som selskapet overhodet ikke tjener penger på , grunnet et for høyt kostnadsnivå. Litt forenklet sagt.

Last edited:

For Norwegian og Kjos sin del nå tror jeg de må brette opp armene høyere en noen gang i konkurransen SAS, "konkurrenten med gullbuksene"
Den statlige emisjonen har skjerpet Norwegian mer en noen gang, og de kommer til å gå sylskarpt til verks, for å redusere kostnader og senke priser, samt øke komfort og tilbud.

I tillegg får Norwegian en hel masse gratis sympati bland Skandinaver som selvsagt ser det store bildet.
Og her skal altså SAS klare seg med sin store gjeld, og gamle flypark. Lykke til sier jeg, bra det finnes optimister.

Jeg skjønner tankegangen din og hva du vil frem til men DY's priser i DK til kr 1,- var et markedsstunt som var meget kortvarig. Den store forskjellen er at SAS dumper prisene over lengre tider og det på et nivå som de ikke har råd til, det så vi alle i går når resultatet ble lagt frem. Man burde heller konsentrere seg om egen butikk i SAS og slutte og se hva konkurrentene gjør hele tiden.

Det er ikke riktig at statens emisjonspenger skal gå til finansiering av lavprisbilletter som selskapet overhodet ikke tjener penger på , grunnet et for høyt kostnadsnivå. Litt forenklet sagt.

Vanskelig å forstå dette her med hvordan ett aksjeselskap fungerer? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Er det kun meg som synes det er lattis med innlegg som "de bruker skattepengene mine for at SAS skal drive prisdumping??"

Jeg ville printa ut årsrapporten til SAS og lest igjennom denne..

Intill da er debatten helt på villspor

Den store forskjellen er at SAS dumper prisene over lengre tider

Nu må I da holde op og komme tilbage til virkeligheden. I kan da ikke i ramme alvor mene at det er SAS der er gået foran i prisdumpingen og priskrigen. Det er og bliver da LCC's der hele tiden presser prisen nedad til et usundt niveau.

Naturligvis har SAS da været nødt til at følge med ned i pris når konkurrencen øges, men det er da på ingen måde SAS der aktivt presser priserne unødigt ned. SAS ligger konsekvent højere prismæssigt end mange konkurrenterne qua et bedre produkt og kvalitet og uden halvskjulte gebyrer.

I tillegg får Norwegian en hel masse gratis sympati bland Skandinaver som selvsagt ser det store bildet.

Så tror jeg man skal have meget røde briller på hvis dette skal blive til sandhed. Jeg har ihvertfald ikke mødt nogen de senere dage (og har faktisk mødt en del fra både andre flyselskaber og rejsebureauer samt ikke mindst folk helt uden for branchen). Faktisk er alle jeg har talt med om disse emner trætte af at høre på Kjos' tudefjæs og dobbeltmoral. Mig selv inklusive...

For hver gang den Kjos hyler op om et eller andet dobbeltmoralsk, så mister jeg mere og mere respekten for ham. Men indrømmet - han har været dygtig til at forføre masserne...

Her i Danmark har man generelt et noget andet syn på både ham og Norwegian og her ses han ikke som den store frelser...

Er det kun meg som synes det er lattis med innlegg som "de bruker skattepengene mine for at SAS skal drive prisdumping??"

Nu er vi ihvertfald to der synes det ;)

Som en god gammel ven engang udtalte:

"Jeg kan godt forklare det for dig - men jeg kan desværre ikke forstå det for dig" ;)

Hvor har det blitt av emisjonspengene som staten satte inn forrige gang Tommy777? Er ikke uten grunn at regjeringen denne gang har satt harde krav til "bolaget".

Jeg er fullstendig klar over at Staten må/bør henge med på emisjonen som andre aksjonærer kamerat men mitt ståpunkt er hvordan pengene brukes eller hvordan de ikke skal brukes.

For Norwegian og Kjos sin del nå tror jeg de må brette opp armene høyere en noen gang i konkurransen SAS, "konkurrenten med gullbuksene"
Den statlige emisjonen har skjerpet Norwegian mer en noen gang, og de kommer til å gå sylskarpt til verks, for å redusere kostnader og senke priser, samt øke komfort og tilbud.

Og her skal altså SAS klare seg med sin store gjeld, og gamle flypark. Lykke til sier jeg, bra det finnes optimister.

Norwegian og komfort skriver du, det er da vist 2 ting som ikke kan skrives i samme sætning.
Der er langt mere komfort og service over SAS!

Og det kan godt være at Norwegian har opnået en masse sympati hos visse personer i hjemlandet, men deres opførsel i DK har bestemt ikke skaffet dem en masse sympati.

Og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg at de fleste i længden ønsker at beholde et selskab som SAS som tilbyder service og komfort, fremfor Norwegian og deres britiske venner som Ryanair og EasyJet, for hvem det går ud på at lave en flyrejse om til en moderne dyretransport.

Nu er vi ihvertfald to der synes det ;)

Som en god gammel ven engang udtalte:

"Jeg kan godt forklare det for dig - men jeg kan desværre ikke forstå det for dig" ;)

Å drite ut forum medlemmer som ikke har den samme meningen som deg, synes jeg du kan gjøre et annet sted!

Skal man kommentere sakens kjerne, så klarte ikke Kjos overhode ikke å få frem det han i dagens presse har forklart med noe lavere blodtrykk..... Om han har rett i dette skal ikke jeg ta stilling til, men det må være takhøyde her inne for ikke å dele samme mening som deg!

Det gutta her sikter til er at SAS har pumpet ut billige billetter i dette kvartalet hvor selskapet har levert under de aller værste spådommer. I motsetning til SAS, har ikke konkurrentene en statlig og privat eierskaps struktur som vil kunne gripe inn med 5 milliarder i frisk kapital dersom selskapet balanserer mot konkurs. Norwegian og enkelte medlemmer her, mener derfor at SAS kjører en pris kampanje som uten emisjonen fra blandt annet staten, aldri kunne vært gjennomført.

Last edited:

Å drite ut forum medlemmer som ikke har den samme meningen som deg, synes jeg du kan gjøre et annet sted!

Skal man kommentere sakens kjerne, så klarte ikke Kjos overhode ikke å få frem det han i dagens presse har forklart med noe lavere blodtrykk..... Om han har rett i dette skal ikke jeg ta stilling til, men det må være takhøyde her inne for ikke å dele samme mening som deg!

Det gutta her sikter til er at SAS har pumpet ut billige billetter i dette kvartalet hvor selskapet har levert under de aller værste spådommer. I motsetning til SAS, har ikke konkurrentene en statlig og privat eierskaps struktur som vil kunne gripe inn med 5 milliarder i frisk kapital dersom selskapet balanserer mot konkurs. Norwegian og enkelte medlemmer her, mener derfor at SAS kjører en pris kampanje som uten emisjonen fra blandt annet staten, aldri kunne vært gjennomført.

En gang imellem må man investere i fremtiden, og at SAS lancerer billige billetter er vel et forsøg på at få nogle kunder til at "opleve produktet". Nu er det nu engang bedre at sælge nogle sæder billigt, fremfor ikke at sælge dem, og i en tid hvor finanskrisen tordner igennem, er det i mine øjne ikke en dårlig idé at lokke kunderne til med gode priser. Nu skal vi jo ikke glemme at det er et begrænset antal sæder SAS sætter til salg til disse priser!

Det der undrer mig, er at visse af jer her på forummet har så travlt med at skamrose Norwegian for at sælge billige flybilletter, men når SAS gør det så skal de have nogle hug for det.. hhmmmm...

Så tror jeg man skal have meget røde briller på hvis dette skal blive til sandhed. Jeg har ihvertfald ikke mødt nogen de senere dage (og har faktisk mødt en del fra både andre flyselskaber og rejsebureauer samt ikke mindst folk helt uden for branchen). Faktisk er alle jeg har talt med om disse emner trætte af at høre på Kjos' tudefjæs og dobbeltmoral. Mig selv inklusive...

For hver gang den Kjos hyler op om et eller andet dobbeltmoralsk, så mister jeg mere og mere respekten for ham. Men indrømmet - han har været dygtig til at forføre masserne...

Her i Danmark har man generelt et noget andet syn på både ham og Norwegian og her ses han ikke som den store frelser...

Jeg leste i det Svenske nettavisen Aftenbladet at 70 % av den svenske befolkning er i mot statlig innskudd i SAS. Dette betyr i praksis at opp til 70% av Sveriges befolkning kan tenke seg å vende seg vekk fra SAS. I Norge er sannsynligvis enda flere motstandere.
I Danmark er det nok noe mindre motstand , men der er nok motstand der også.

Norwegian og komfort skriver du, det er da vist 2 ting som ikke kan skrives i samme sætning.
Der er langt mere komfort og service over SAS!

Og det kan godt være at Norwegian har opnået en masse sympati hos visse personer i hjemlandet, men deres opførsel i DK har bestemt ikke skaffet dem en masse sympati.

Og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg at de fleste i længden ønsker at beholde et selskab som SAS som tilbyder service og komfort, fremfor Norwegian og deres britiske venner som Ryanair og EasyJet, for hvem det går ud på at lave en flyrejse om til en moderne dyretransport.

Norwegian får den nye 787 innredningen i sine 737 fly, med trådløst Internett. Så ja, Norwegian blir mer og mer komfortable.

Norwegian får den nye 787 innredningen i sine 737 fly, med trådløst Internett. Så ja, Norwegian blir mer og mer komfortable.

Og hvordan står det til med benpladsen??? Kan da kun frygte hvis truslen fra DY om IC-trafik bliver en realitet, så kommer folk da for alvor til at lide.

Det kan godt være at SAS ikke eksistererer om 5 år, men det vil være en katastrofe for skandinavisk luftfart. Forøvrigt mener jeg at der er mindst lige så stor en chance for at Norwegian ikke eksisterer om 5 år..... Ved godt hvem jeg foretrækker at undvære.

Jeg er fullstendig klar over at Staten må/bør henge med på emisjonen som andre aksjonærer kamerat men mitt ståpunkt er hvordan pengene brukes eller hvordan de ikke skal brukes.

Pengene har i alle fall ikke blitt brukt på prisdumping slik både du og Kjos hevder ...

Jeg tror komfort og benplass hos DY har lite med SAS sin årsrapport å gjøre.

Det er helt i orden at en aksjonær tar et tak og skyter inn mer penger i en emisjon om denne aksjonæren synes risikoen er verdt innsatsen.

Men KUN om dette er private investorer eller selskaper som lever av å finansiere slike ting.

Statene som er aksjonærer her, bruker skattebetalerenes penger og har visserlig ikke noen personlig risiko i å tape eller tjene penger, samtidig som de pålegger hele samfunnet å være med på et spleiselag som ikke har noen samfunnsmessig fordel da andre kan ta seg av de oppgavene som eventuelt forsvinner.

Og folket består av både SAS folk, Norwegian, Sterling folk etc og de fleste av oss er ikke for at det skal syes puter under armene på tapsforetak i den klassen vi ser her.

Back