TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: SAS årsrapport 2009
Hvis du leser hva jeg kommenterer av det du har skrevet så skriver jeg at det er en sannhet med modifikasjoner at en bedrift kan selge sin vare med tap. Jeg skriver ikke at så er tilfellet her. Du kom med en generell kommentar, og jeg presiserte at din kommentar ikke uten videre er riktig. Jeg sier ikke noe om at SAS driver prisdumping - det har jeg ikke tilstrekkelig informasjon til å ta stilling til.
Finansiell styrke for motparten er irrelevant i den sammenhengen som du trekker det frem. Det som er sentralt er at en aktør med dominerende stilling (ofte definert som mer enn 40% markedsandel) benytter seg av strategier som er egnet til å redusere den effektive konkurransen, så følgelig kan en situasjon hvor f.eks. SAS har 50% markedsandel og DY har 50% markedsandel rammes av konkurranselovgivningen. Prisdumping, eller rovprising/predatory pricing, defineres i all hovedsak som å selge sitt produkt slik at man ikke dekker sine variable kostnader. Om konkurrenten er finansielt sterk eller ikke, har ingen annen betydning enn at det er lettere for den dominerende aktøren å presse konkurrenten ut, men altså ikke i forhold til å avgjøre om misbruk av dominans faktisk finner sted. Og ja, det finnes mange andre eksempler på misbruk av dominans.
"Prisdumping" er en markedsjuridisk definisjon der en dominerende aktør benytter markedsmakt mot en mindre, finansielt langt svakere aktør. Det finnes det mange eksempler på.
Nå er vel SAS og Norwegian omtrent like store i Norge, så noe SAS sine lave priser har altså lite med prisdumping å gjøre. Heldigvis har Konkurransetilsynet kommet til samme konklusjon.
Hvis du leser hva jeg kommenterer av det du har skrevet så skriver jeg at det er en sannhet med modifikasjoner at en bedrift kan selge sin vare med tap. Jeg skriver ikke at så er tilfellet her. Du kom med en generell kommentar, og jeg presiserte at din kommentar ikke uten videre er riktig. Jeg sier ikke noe om at SAS driver prisdumping - det har jeg ikke tilstrekkelig informasjon til å ta stilling til.
Finansiell styrke for motparten er irrelevant i den sammenhengen som du trekker det frem. Det som er sentralt er at en aktør med dominerende stilling (ofte definert som mer enn 40% markedsandel) benytter seg av strategier som er egnet til å redusere den effektive konkurransen, så følgelig kan en situasjon hvor f.eks. SAS har 50% markedsandel og DY har 50% markedsandel rammes av konkurranselovgivningen. Prisdumping, eller rovprising/predatory pricing, defineres i all hovedsak som å selge sitt produkt slik at man ikke dekker sine variable kostnader. Om konkurrenten er finansielt sterk eller ikke, har ingen annen betydning enn at det er lettere for den dominerende aktøren å presse konkurrenten ut, men altså ikke i forhold til å avgjøre om misbruk av dominans faktisk finner sted. Og ja, det finnes mange andre eksempler på misbruk av dominans.