SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

SAS kommer aldri til å innstille driften over natten. Det jeg sikter til er en styrt konkurs likt Swissair gikk igjennom.

Styrt konkurs?? Swissair innstilte driften over natten fordi en UBS-direktør lå på et hotellrom med ei hore og telefonen avslått. UBS skulle sammen med Credit Suisse utstede en sjekk på $154 mill for å holde driften gående, men fordi nevnte herre ikke kunne nåes strandet dette. Swissair ble nektet fuel og ATC-service i hele Europa og måtte shutte ned momentant...

Specielt i en krisesituation (og midt i flybranchens største krise nogensinde) vil det være både økonomisk dumt, men også uetisk overfor de mange tusinde medarbejdere og for samfundet som helhed at trække sig nu.

Om det er økonomisk dumt eller ikke er det ingen her som vet, så det blir bare spekulasjoner, men hvorfor er det uetisk? Hva om det trengs mer penger om seks måneder, er det fortsatt uetisk å ikke spytte inn mer penger?

En annen galskap i dette er jo at staten og de rød grønne praktisk talt betaler ( 500 + 800 milioner )for å få færre IC ruter, med tilhørende reduksjon i turistinntekter til og fra Norge.
Det er bred enighet om at SAS sin hub strategi er med på å hindre nye IC ruter til og fra Norge og Sverige.
På toppen av dette setter man hele SAS sin norske lønnsomme del i fare for å bli spist mer opp av sultene utenlandske aktører som tenner på alle plugger av den statlige innblandingen.
Snakk om å skyte seg selv i benet.

Denne såkalte lønnsomme norske delen, er nok ikke helt korrekt. SAS' norske virksomhet er definitivt en del av det som gir et blodrødt resultat, og det er kun SAS internt som vet hvordan de enkelte deler går. Det blir derfor helt feil å fortsette å legge dette frem på denne måten, all den tid det er helt umulig å bevise eller motbevise noe slikt.

Sjekk inntektene til de forskjellige landenes SAS så ser du at den norske delen er den eneste som tjener penger, mens både den svenske og danske avdelingen taper penger.
Det var nettopp en del av fordelene når de var tre individuelle som SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark, AT man kunne se hvor inntekter og tap kom. Det resulterte i at de inntektene som kom fra norge gikk til å subsidiere underskuddene fra SE og DK.

http://arkiv.na24.no/Nyhet/165891/Ble+for+mektig+i+SAS.html

"SAS Group AB og konsernet melker SAS Norge som er den eneste lønnsomme nasjonale enheten i gruppen. Men SAS-selskapet Widerøe leverte sitt beste resultat noensinde første kvartal 2007. SAS Sverige og SAS Danmark gikk tilsammen med et underskudd på nær en halv milliard svenske kroner mens SAS Norges overskudd før skatt ble 195 millioner kroner i samme periode."
http://www.nordensnyheter.no/default.aspx?Id=694

Norge har også høyere prisleie i forhold til flydd strekning enn både SE og DK

Ja, men det avser några enstaka år under 2000-talet. Det betyder ju inte att det sett ut så i 60 års tid som vissa här vill få det till.

Styrt konkurs?? Swissair innstilte driften over natten fordi en UBS-direktør lå på et hotellrom med ei hore og telefonen avslått. UBS skulle sammen med Credit Suisse utstede en sjekk på $154 mill for å holde driften gående, men fordi nevnte herre ikke kunne nåes strandet dette. Swissair ble nektet fuel og ATC-service i hele Europa og måtte shutte ned momentant...
Jeg skjønner ikke helt hva hor og rettsaker har med saken å gjøre.

Mitt poeng er at Swissair oppstod dagen etter gjennom Crossair.
Hva som felte Swissair har ingen ting med denne diskusjonen å gjøre.
Tror du virkelig Crossair ikke var forberedt?

Fellesnevneren og argumentet som ligger til grunn, men som du tilsynelatende ikke har noen hennsikt å sette deg inn i, er at jeg tror aldri SAS vil bli lagt ned over natten. Det vil ikke komme som julekvelden på kjærringa for de innvolverte, ei heller konkurrentene. Til det er lekker alle skott for mye.

Derfor mener jeg at SAS burde styres mot det som skjedde med Swiss air, der selskapet gjennoppstod med blanke ark og ny struktur!

Debatt med hele arverekken på Aktuelt nå (NRK2)

Jeg skal være den første til å si at her synes jeg Kjos kløner litt vel mye i sin fremføring her, selv om han etter min mening har en god sak!

Dette drukner med poenget for underprising av billetter og virker litt "smålig" fremført desverre.
Synd for her kunne det virkelig vært fremført gode salgbare argumenter!

Sorry Kjos, jeg digger deg, men her plumpet arumentene dine litt ut i myra!

Last edited:

Fellesnevneren og argumentet som ligger til grunn, men som du tilsynelatende ikke har noen hennsikt å sette deg inn i, er at jeg tror aldri SAS vil bli lagt ned over natten. Det vil ikke komme som julekvelden på kjærringa for de innvolverte, ei heller konkurrentene. Til det er lekker alle skott for mye.

Derfor mener jeg at SAS burde styres mot det som skjedde med Swiss air, der selskapet gjennoppstod med blanke ark og ny struktur!

Vel naa tok det nok en del lengre enn dagen etter foer Swiss ble etablert gjennom Crossair...og i motsetning til SAS saa hadde vel ikke Swissair en eneste rute som ikke ble operert pararellt med andre....Swissair hadde jo bare en innenlands rute (ZRH-GVA) som ble operert med eget metall (Basel ble operert av Crossair)...

Om en lar SAS gaa konkurs - saa er det ingen garantier for at det kan bli styrt - det er for mange aktoerer som kan sette bremser - husk Swissair skulle egentlig ikke ha gaatt konkurs, men det ble tvunget frem av diverse 3 parts interesser...blant annet BAA som la beslag i en A330....en kan ha det beste planene i Skandinavia for aa gjennomfoere en styrt avvikling/restrukturering av SAS, men uten garantier kan flyplasser, olje selskaper etc. sette en uplanlagt stopp for det hele.....(som jeg forstaar LN-MOW's poeng)

Dramatiske tall, og alt det der som sikkert er sagt tidligere i tråden (jeg kom inn nå og orker ikke lese alt). Hvor skal det kuttes nå? 2 milliarder er mye å kutte, når det er kuttet så mye fra før. Blir det enda flere rutekutt? Og går IC dukken

Hva blir igjen av SAS når alle innsparingstiltakene er gjort?
Norwegian ekspanderer heftig, og Ryanair kunngjorde i dag rute nummer 27 fra Rygge.¨
Dette låter ikke bra for SAS. Virkelig ikke.

Nå roter du fælt, Martiin. Det var ikkenoe som var styrt med Swissair's konkurs. De BLE lagt ned over natten, men den sveitsiske stat gikk inn med 300 mill CHF for begrenset drift inntil et nytt selskap sto klart. Swiss oppsto da den sveitsiske stat (40%), sveitsiske kantoner (12.3%) og private investorer gikk inn og overtok Crossair's eiendeler og deler av Swissair's bo. Det nye selskapet ble bygget på tuftene av Crossair (for å ha et AOC), som selv var i store problemer, tok Swissair's ICAO-kode og Crossair's IATA-kode for å distansere seg fra historien. Det nye selskapet ble kalt Swiss International Air Lines og startet operasjon 31.mars 2002, fire måneder etter at Swissair la ned.

Nei, jeg tror heller ikke det samme skjer med SAS, men det hadde heller ikke skjedd med Swissair, hadde det ikke skjedd det som jeg nevnte tidligere ..

Parallellen ville inidlertid være om Widerøe skulle gå inn å overta SAS - men da måtte man igjen trolig gjøre som sveitserne - gå inn med en sterk statlig eierandel .. ;)

Nå roter du fælt, Martiin. Det var ikkenoe som var styrt med Swissair's konkurs. De BLE lagt ned over natten, men den sveitsiske stat gikk inn med 300 mill CHF for begrenset drift inntil et nytt selskap sto klart. Swiss oppsto da den sveitsiske stat (40%), sveitsiske kantoner (12.3%) og private investorer gikk inn og overtok Crossair's eiendeler og deler av Swissair's bo. Det nye selskapet ble bygget på tuftene av Crossair, som selv var i store problemer, tok Swissair's ICAO-kode og Crossair's IATA-kode for å distansere seg fra historien. Det nye selskapet ble kalt Swiss International Air Lines og startet operasjon 31.mars 2002, fire måneder etter at Swissair la ned.

Nei, jeg tror heller ikke det samme skjer med SAS, men det hadde heller ikke skjedd med Swissair, hadde det ikke skjedd det som jeg nevnte tidligere ..

Parallellen ville inidlertid være om Widerøe skulle gå inn å overta SAS - men da måtte man igjen trolig gjøre som sveitserne - gå inn med en sterk statlig eierandel .. ;)

Du blander om ting som ikke har med saken å gjøre, ei heller mine innspill.
SWISS gjennoppstod som et nytt selskap. Hvordan, hvem som gjorde hva driter jeg i. Poenget er at selskapet ble omstrukturert med nye forutsetninger og kom til slutt ut som det vi ser i dag med lufthansa på eiersiden.

Det samme håper jeg skjer med SAS i en styrt prosess.
Fint om dette kunne være siste svaret for dette og at selv moderator kan styre diskusjonen On topic!

Men det kostade en vacker slant att starta upp Swiss. Har svårt att tro att det verkligen är bästa metod att först lägga ned SAS för att sedan starta ett nytt bolag. Att avveckla bolag är inte direkt billigt.

Du blander om ting som ikke har med saken å gjøre, ei heller mine innspill.
SWISS gjennoppstod som et nytt selskap. Hvordan, hvem som gjorde hva driter jeg i. Poenget er at selskapet ble omstrukturert med nye forutsetninger og kom til slutt ut som det vi ser i dag med lufthansa på eiersiden.

Det samme håper jeg skjer med SAS i en styrt prosess.
Fint om dette kunne være siste svaret for dette og at selv moderator kan styre diskusjonen On topic!

Hvis vi driter Hvordan, hvem som gjoer hva....saa kan vel omstruktureringen som SAS gaar igjennom naa foere til nye forutsetninger og komme ut tilslutt som et Swiss.....

Vel - du må tåle å få motsvar .. ;)

Ballen er død ... vi går videre.

Last edited:

Jeg skal være den første til å si at her synes jeg Kjos kløner litt vel mye i sin fremføring her, selv om han etter min mening har en god sak!

Dette drukner med poenget for underprising av billetter og virker litt "smålig" fremført desverre. Synd for her kunne det virkelig vært fremført gode salgbare argumenter!

Sorry Kjos, jeg digger deg, men her plumpet arumentene dine litt ut i myra!

Ja, enig i den betrakningen. Han inntok kanskje litt for mye en "offerrolle"? Men uansett er det nå kommet igang en viktig diskusjon om Statens eierskap i SAS.

Jeg skal ikke diskutere veldig OT, men jeg vil si at dette er en noe enkel fremstilling. Swissair maatte sette alle fly paa bakken hoesten 2001 etter at de ikke kunne betale sine regninger. Etter noen dager gikk den sveitsiske stat inn med et slags mellomfinansieringslaan som skulle holde Swissair paa vingene frem til restrukturering til det nye Swiss med Crossairs flightnummer var ferdig (i april 2002). Det skiftet skjedde over natten, men Swissair gikk dundrende i bakken i 2001. Om det kunne ha vaert reddet om USB-direktoeren hadde tatt telefonen, kan jeg ikke svare paa :lol:

Jeg skal ikke diskutere veldig OT, men jeg vil si at dette er en noe enkel fremstilling. Swissair maatte sette alle fly paa bakken hoesten 2001 etter at de ikke kunne betale sine regninger. Etter noen dager gikk den sveitsiske stat inn med et slags mellomfinansieringslaan som skulle holde Swissair paa vingene frem til restrukturering til det nye Swiss med Crossairs flightnummer var ferdig (i april 2002). Det skiftet skjedde over natten, men Swissair gikk dundrende i bakken i 2001. Om det kunne ha vaert reddet om USB-direktoeren hadde tatt telefonen, kan jeg ikke svare paa :lol:

Poenget for femte gang er at Swissair oppstod som nytt selskap i ny form.
Da overtakelsen til Crossair var et faktum, så var dette godt planlagt.

Jeg skjønner ikke hvilken innteresse årsaken til dette har med saken å gjøre!
Mitt poeng er hele tiden at SAS burde styres mot en konkurs slik at selskapet kan struktureres på nytt. Hvorfor Swiss havnet der er uinteresant for min del.

Jeg har bare et ønske om at SAS, i likhet med SWiss kan gjennvinne sin storhetstid!

Det er noe som heter at man må bruke penger for å tjene penger. SAS har brukt mange penger, men resulatetene uteblir. SAS klarer ikke konkurere mot LCC på pris og tjene penger det. Derfor må de finne andre måter som kan bidra til at kundene velger dem!

Jeg sitter igjen med en følelse av at aksjonærene tar en Vollvik: Man har tapt så mye at man ikke kan gi seg, og må satse mer for å ta igjen det tapte.

Vel - hva er alternativene isåfall? Som jeg ser det, er det tre:

1. Shutdown. Nytt selskap, som MartinL vil ha det. Dette vil kreve stor kapital og følger man den sveitsiske modellen går 'stat og kommune' inn med 50% av det nye slskapet som blir drevet på Widerøe's AOC.

2. Drive videre som før. Fortsatt bite seg i halen og fortsette spiralen nedover ..

3. Sprøyte inn fersk kapital fra eiere og andre - oppgradere produktet, høyne effektiviteten, øke kapasiteten og dekke produksjonsøkning ved automatisering og bedre utnyttelse.

VELDIG forenklet, men jeg må jobbe litt ved siden av ...

Back