SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Til 1300 inkluderer ikke SAS Lounge.

For de samme datoene inkluderer Air Berlin også servering ombord for 571,- altså under halv pris.

Robert - nå må du snart lære deg at det mer eller mindre aldri sammenlignes eple mot eple i disse evinnelige prisdiskusjonene ;)
 
Slapp av, det kommer jo kampanjepriser til Berlin etter hvert. Helgeturer fredag-søndag for 2500 kr. er da uansett en helt normal pris til storbyer.
Normalpris? Jeg har aldri betalt i nærheten av så mye for en helgetur til Europa og jeg har reist ganske mange helgeturer. Til Nordamerika har jeg derimot hatt helgetur til den prisen.
 
Normalpris? Jeg har aldri betalt i nærheten av så mye for en helgetur til Europa og jeg har reist ganske mange helgeturer. Til Nordamerika har jeg derimot hatt helgetur til den prisen.

Fint for deg, men de færreste er nok så prissensitive at de ikke er villige til å betale 2500 kr. for en helgetur om man reiser fredag og tilbake søndag.
 
Fint for deg, men de færreste er nok så prissensitive at de ikke er villige til å betale 2500 kr. for en helgetur om man reiser fredag og tilbake søndag.

Som regel er det ikke bare kr 2500 som er prisen på helgeturen, i tillegg kommer hotellrom og annet gøy. Hvis alternativet er å betale kr 1500 for t/r ville jeg tatt den og lagt tusenlappen i et bedre hotell/hotellrom. Tross alt oppholder en seg i hotellseng to netter a 6-8 timer sammenlignet med 2 x 1:35 i luften. Siden vi sammenligner Air Berlin med SAS er det heller ikke tvil om at jeg hadde valgt Air Berlin selv hvis prisen hadde vært lik. Men slik er det for oss som tilhører NAFF.
 
Men er det mulighet for å få et gratis glass med vann ombord?! Tross alt det som er super viktig her, så mye som det nevnes til tider ;)
 
Som regel er det ikke bare kr 2500 som er prisen på helgeturen, i tillegg kommer hotellrom og annet gøy. Hvis alternativet er å betale kr 1500 for t/r ville jeg tatt den og lagt tusenlappen i et bedre hotell/hotellrom. Tross alt oppholder en seg i hotellseng to netter a 6-8 timer sammenlignet med 2 x 1:35 i luften. Siden vi sammenligner Air Berlin med SAS er det heller ikke tvil om at jeg hadde valgt Air Berlin selv hvis prisen hadde vært lik. Men slik er det for oss som tilhører NAFF.

De 6-8 timene sover jeg, så å betale 1000 ekstra for det som er rundt senga mens jeg er i drømmeverden er for meg HELT uaktuelt på en storby ferie! Men folk er jo forskjellige.....
 
Men er det mulighet for å få et gratis glass med vann ombord?! Tross alt det som er super viktig her, så mye som det nevnes til tider ;)
Hos SAS kun om vannet er varmt og har kaffe eller te i. Her er en omtale av tlbudet til AirBerlin som tilbyr inkludert mat, drikke og underholdningssystem ombord. De har inkludert innsjekket bagasje, lounge for de med gullkort, og som sagt til halve prisen av SAS.

http://www.aftenposten.no/reise/article3272306.ece
 
Robertaas, jeg fløy med SAS senest i går fra OSL-TOS, og jeg fikk et glass kaldt, rent, normalt vann når jeg ba om det. Helt gratis.
 
Robertaas, jeg fløy med SAS senest i går fra OSL-TOS, og jeg fikk et glass kaldt, rent, normalt vann når jeg ba om det. Helt gratis.
Ja, jeg har sett seg skrive det tidligere og det er mulig man ofte kan være heldig på innenlands flighter, men det tilbudet står det ingenting om på sidene til SAS og når jeg har spurt om det på tur til utlandet har jeg blitt bedt om å betale.

Inkludert alkoholfrie drikker, sandwich og underholdningssystem er uansett bedre enn kanskje ett glass vann om man er heldig... og det til dobbel pris.
 
Som regel er det ikke bare kr 2500 som er prisen på helgeturen, i tillegg kommer hotellrom og annet gøy. Hvis alternativet er å betale kr 1500 for t/r ville jeg tatt den og lagt tusenlappen i et bedre hotell/hotellrom. Tross alt oppholder en seg i hotellseng to netter a 6-8 timer sammenlignet med 2 x 1:35 i luften. Siden vi sammenligner Air Berlin med SAS er det heller ikke tvil om at jeg hadde valgt Air Berlin selv hvis prisen hadde vært lik. Men slik er det for oss som tilhører NAFF.

Poenget mitt er at 2500 kr. sannsynligvis er en relativt vanlig flypris for en helgetur - fredag til søndag - i en europeisk storby. Hva som er beste valg av flyselskap er en annen sak, og den enkelte kan vel bestemme dette avhengig av egne behov. Det finnes vel ikke noe fasitsvar.
 
Last edited:
Ja, jeg har sett seg skrive det tidligere og det er mulig man ofte kan være heldig på innenlands flighter, men det tilbudet står det ingenting om på sidene til SAS og når jeg har spurt om det på tur til utlandet har jeg blitt bedt om å betale.

Du er pinade god å ordlegge deg på en populistisk negativ måte, å innrømme at man tar feil gjør så vondt at man må omforme det til "mulig man er heldig".

Det handler ikke om hell, det handler om et reelt tilbud. Jeg har flydd t/r TOS-OSL røft regnet 12 ganger i år, og ikke én gang har jeg fått nei på et glass vann. I tillegg har jeg flydd AMS-OSL og fått vann (economy), samt en del flere innenlandsflighter som ikke inkluderer TOS.

Uansett hvordan du vrir og vender på det. At du én gang har blitt bedt om å betale kan nok nærmere tilskrives et uheldig tilfelle - enn at mine 15-20 flighter + hvor jeg har fått vann er "heldige hendelser".
 
Det handler ikke om hell, det handler om et reelt tilbud.
Om det faktisk er et reelt tilbud burde det ikke være noe problem å vise en webside hvor det står. SAS er jo ellers veldig flinke til å fortelle om alt de tilbyr. Og jeg har spurt om etter vann mange ganger, ikke bare én.
 
Om det faktisk er et reelt tilbud burde det ikke være noe problem å vise en webside hvor det står. SAS er jo ellers veldig flinke til å fortelle om alt de tilbyr. Og jeg har spurt om etter vann mange ganger, ikke bare én.

Da tror jeg det handler om hvordan man spør...
 
Virker neste som om noen på SAS følger med på trådene her. ;)

Ser at den norske siden http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/#Kaffe
Nå er oppdatert med "Gratis kaffe/te/vann". Den svenske, danske og engelske siden er enda ikke oppdatert med dette.

Min neste tur med SAS er Biz så jeg får da ikke prøvd dette, men regner med at det blir et mye mere tilgjengelig tilbud nå. :up:
 
Med dagens distribusjon er dette ikke lenger så viktig. I gamle dager var det viktig å 'innarbeide' nye ruter, men idag velger man fra det som dukker opp mår man søker online. Cluet er å ha ruta på plass når flest mulig ønsker å bruke den.

Jeg ser poenget, men kjøper den ikke heilt. På et sted med begrensa antall ruter er bevisstheta ganske stor om hvor noen få selskap flyr. Det at noen flyr direkte et sted genererer interesse og passasjerer. Interessen og dermed passasjergrunnlaget faller sjølsagt dersom det ikke er tydelig at vedkommende selskap flyr til et bestemt sted.

Og fra en flyplass med begrensa antall ruter er det et stort pluss for forbrukerne med alternativer uten mellomlanding. Nettopp det alternativet gjør jo at selskaper, med forbrukernes aksept kan ta seg bedre betalt pr sete for ei direkterute TOS-ARN enn TOS-OSL. Altså fordi det er i folks bevissthet at dette normalt innebærer mellomlanding.

Av samme grunn kan KLM ta seg godt betalt direkte fra mindre byer til Amsterdam. Jeg hadde gladelig betalt 3000 t/r TOS-AMS framfor 2000kr t/r TOS-OSL-AMS for å slippe OSL og for å spare tid.
 
Last edited:
Her kommer en mer detaljert oversikt:

Bergen Dubrovnik 01JUL13 - 05AUG13 D1
Bergen Antalya 03JUL13 - 07AUG13 D3
Copenhagen San Francisco 08APR13 -> D134567
Copenhagen Budapest 31MAR13 -> D123457
Copenhagen Prague 31MAR13 -> D123457
Copenhagen Biarritz 28JUN13 - 16AUG13 D15
Copenhagen Cagliari 04JUL13 - 15AUG13 D4
Copenhagen Palermo 21JUN13 - 16AUG13 D5
Copenhagen Alanya GZP 01JUL13 - 16AUG13 D135
Copenhagen Thessaloniki 03JUL13 - 16AUG13 D35
Copenhagen Pula 25JUN13 - 13AUG13 D2
Copenhagen Newcastle 04FEB13 -> D12345
Copenhagen Ivalo 12DEC12 - 31MAR13 D37
Copenhagen Kittilä 20DEC12 - 30MAR13 D46
Gothenburg Nice 02JUL13 - 16AUG13 D25
Gothenburg Pristina 04JUL13 - 15AUG13 D4
Gothenburg Östersund 09FEB13 - 16MAR13 D6
Helsinki Paris 31MAR13 - 25OCT13 D57 - D14567
Helsinki Rome 06APR13 - 26OCT13 D6 - D2467
Helsinki Prague 31MAR13 - 20OCT13 D47 - D12345
Helsinki Athens 06APR13 - 26OCT13 D6 - D367
Helsinki Geneva 01JUL13 - 18AUG13 D157
Helsinki Östersund 03FEB13 - 31MAR13 D47
Helsinki Geneva 12JAN13 - 23MAR13 D6
Oslo Budapest 31MAR13 -> D247
Oslo Berlin 31MAR13 -> D157
Oslo Santorini 12MAY13 - 22SEP13 D7
Oslo Cagliari 03JUL13 - 06AUG13 D3
Oslo Palermo 05JUL13 - 09AUG13 D5
Oslo Pristina 02JUL13 - 27AUG13 D2
Oslo Valencia 24JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Malta 27JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Lisbon 24JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Athens 27JUN13 - 11AUG13 D247
Oslo Tenerifa TFS 03JUL13 - 14AUG13 D3
Oslo Pula 26JUN13 - 07AUG13 D3
Oslo Salzburg 26JAN13 - 02MAR13 D6
Stavanger Antalya 03JUL13 - 07AUG13 D3
Stockholm Pula 22JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Palermo 29JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Cagliari 29JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Thessaloniki 22JUN13 - 17AUG13 D26
Stockholm Tel Aviv 21JUN13 - 16AUG13 D15
Stockholm Pristina 04JUL13 - 29AUG13 D47
Stockholm Alanya GZP 21JUN13 - 16AUG13 D35
Stockholm Innsbruck 24JAN13 - 24MAR13 D47
Tampere Kittilä 23FEB13 - 06APR13 D6
Trondheim Split 26JUN13 - 07AUG13 D3
Turku Kittilä 02FEB13 - 06APR13 D6
 
Back
Top