SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Det blir tre ganger ukentlig - fredag, søndag og mandag :p Litt interessant at SAS nå skal konkurrere mot "de store" på Berlin.

Litt overraskende med ser ut som SAS fra vintersesongen øker OSL-TXL fra 3x til 6x ukentlig. Ikke bare meg som blir overrasket her.....:p
 
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.

Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)
 
Last edited:
Det har vel vært samme problemet de to foregående sommerne også. Spesielt nå på tampen av sesongen og noen faktisk skal på jobb.
 
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.

Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)

Flyr DY nattflighter da? Bortsett fra charter?
 
Litt overraskende med ser ut som SAS fra vintersesongen øker OSL-TXL fra 3x til 6x ukentlig. Ikke bare meg som blir overrasket her.....:p

Det blir sikkert interessant a se hva kommer a skje fremover pa BER-OSL.

Jeg ogsa lurer om denne oppsett som SK planlegger vil ha en impact pa DY sine ruter fra BGO, SVG og TRD til SXF...
 
Flyr DY nattflighter da? Bortsett fra charter?

Ikke en eneste av Norwegians nattflighter er charter. Tror neppe noen turoperatør ville godtatt de avgangstidene, til det er avgangstidene for dårlig tilpasset barnefamilier. Dessutern skaper det store "logistikkproblemer" i forhold til innsjekk-/utsjekk på hotellene etc. Såvidt jeg husker starter alle Norwegians charterflighter med ruternr DY9xxx (og SAS sine med SK7xxx)

Tilbake til temaet her som var SAS ruter. Mangelen på innenriksavganger kan jo også skyldes antallet charteroperasjoner de har sommerstid, Apollo har feks 49 SAS charteravganer fra Norge pr uke i Juli.
 
Hvor har du det i fra? Norwegian har i hvert fall 1 charter fra Sola som går om natten som jeg kommer på.
 
Re: Re: SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

krølle;875951 said:
Flyr DY nattflighter da? Bortsett fra charter?

Og DXB. Den går strengt tatt fra OSL på ettermiddagen, men returflighten er på natt med ankomst OSL 06.00.
 
Nattflighter krever tilvenning i markedet. For 15-20 år siden var det kun et begrenset antall her borte, men nå finner du dem i hopetall - spesielt østover fra vestkysten. Andre veien er det mindre, da ankomster ved 2-3 tiden på natta er upraktisk. Men østover reiser man jo mot klokka. Og ofte finner du de beste prisene på dise flightene.

Jeg vil tippe at vi vil få se mer og mer av dem i Skandinavia og - men hovedsaklig på ruter på over tre timer.
 
Hvor har du det i fra? Norwegian har i hvert fall 1 charter fra Sola som går om natten som jeg kommer på.

Hvilken rute er det da, på avinor sine sider finner jeg ingen DY charter som tar av mellom kl 21:00 og 24:00 inneværende uke? Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen, ikke de avgangene som har avgang mellom 16:00 og 19:00 og returnerer mellom 01:00 og 04:00, det har alle charterselskaper, det er vel heller det man kaller "kveldsavganger" ikke "nattavganger". Jeg jobber med charter og turoperatører og vet at det er mye vanskligere å få solgt avganger med ugunstige avgangs og annkomsttider til en god pris. Avganger før 06:00 og etter 21:00 er ikke så "lettsolgte".
 
Hvilken rute er det da, på avinor sine sider finner jeg ingen DY charter som tar av mellom kl 21:00 og 24:00 inneværende uke? Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen, ikke de avgangene som har avgang mellom 16:00 og 19:00 og returnerer mellom 01:00 og 04:00, det har alle charterselskaper, det er vel heller det man kaller "kveldsavganger" ikke "nattavganger". Jeg jobber med charter og turoperatører og vet at det er mye vanskligere å få solgt avganger med ugunstige avgangs og annkomsttider til en god pris. Avganger før 06:00 og etter 21:00 er ikke så "lettsolgte".

Nå er vi veldig off topic her. Men den går 18.30 fra Sola og returnerer 05.00. Det vil si hele natten for meg i hvert fall så tydligvis et definisjonsspørsmål. Hvis de skal gå fra basen mellom 22.00 og 24.00, når skal de i følge deres definisjoner være tilbake?
 
Det har vel vært samme problemet de to foregående sommerne også. Spesielt nå på tampen av sesongen og noen faktisk skal på jobb.

Undersøkte prisar TRD-BGO-TRD (evt. FDE istadenfor BGO) for denne helga, og det var ille. Nokre gangar skjer ting ein ikkje kan planlegge for, og eg synst det var litt ille at prisane var over 6000 t/tr berre til bergen for to personar. Då hadde eg heile torsdag og heile laurdag eller sundag som reisedagar. Frå BGO og opp var det nesten ingen seter. Jaja, nok sutring. Det vart biltur.
 
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.

Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)

Enig, dette forutså jeg allerede i midten av juni, ref tråden om "mangel" på ungdomsbilletter.

Skal bli godt med vanlige ruter igjen gitt, og spesielt ikke 1915-flight fra SVG, men 2145 eller senere!
 
Hvilken rute er det da, på avinor sine sider finner jeg ingen DY charter som tar av mellom kl 21:00 og 24:00 inneværende uke? Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen, ikke de avgangene som har avgang mellom 16:00 og 19:00 og returnerer mellom 01:00 og 04:00, det har alle charterselskaper, det er vel heller det man kaller "kveldsavganger" ikke "nattavganger". Jeg jobber med charter og turoperatører og vet at det er mye vanskligere å få solgt avganger med ugunstige avgangs og annkomsttider til en god pris. Avganger før 06:00 og etter 21:00 er ikke så "lettsolgte".

Har selv fløyet flere av disse nattflighter, der en lander tilbake i Norge 0400-0600. Det har vert en del slike flygninger i sommer for Star Tour, som jeg kommer på nå i farten så gjelder det SVG, AES, MOL, BOO, TOS + DK/SWE.

:zzz

Angående melkerutene innad i Norge så er det alltid underkapasitet på sommeren synes jeg. (fulle fly for DY/SK)
 
SK hadde for mange år siden en nattflight fra LHR til TOS. Om jeg husker rett så var det snakk om avreise fra London en gang etter kl 2200, med retur fra TOS rundt kl 0300. Benyttet meg av den noen ganger som student.
 
Back
Top