SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Jeg trur dette er et eksempel på dårlige vurderinger hos SAS, som forumisten TOS hadde et godt generelt innlegg om.

Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på? Det blir nesten som det latterlige opplegget AirBaltic hadde på TOS-RIX, der en aldri visste om flyene faktisk gikk. Viss ruta er oppe pga nordlysturister, skulle jeg tru at CHP-TOS var mer aktuelt, pga IC til CHP fra Asia. Og siden etniske ruter stadig blir nevnt: Svenskene har de siste årene oppdaga at de kan jobbe andre steder i Norge enn i Oslo... Men så er det vel slik at SAS uansett lønnsomhet på enkeltruter heller vil sende folk via OSL.

Setter heller min lit til at KLM finner vegen til den største norske flyplassen de ikke har rute til.

CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH :old

Sardinia er vel nokså spesiell i seg selv, med en mangslungen historie. For eksempel finner en folk som snakker katalansk på øya...

Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på?.

Med dagens distribusjon er dette ikke lenger så viktig. I gamle dager var det viktig å 'innarbeide' nye ruter, men idag velger man fra det som dukker opp mår man søker online. Cluet er å ha ruta på plass når flest mulig ønsker å bruke den.

Med dagens distribusjon er dette ikke lenger så viktig. I gamle dager var det viktig å 'innarbeide' nye ruter, men idag velger man fra det som dukker opp mår man søker online. Cluet er å ha ruta på plass når flest mulig ønsker å bruke den.

Jeg tror litt av poenget er at folk kjenner til ruten. Hadde ikke jeg vært aktiv innpå her så tror ikke jeg at jeg hadde kjent til denne ruten eller kjent til når den går. Noen har mulighet for å tilpasse sine planer til en slik rute, heller enn å fly via Oslo, men vil naturligvis ikke kunne gjøre det hvis man ikke kjenner til alternativet. På samme måte som at en som skal på tur til London fra TOS kanskje vurderer å endre dagene i London for å passe med en direkteavgang med DY.

Er det virkelig så enkelt?

FlyBe opererer mellom OSL og BMA idag. Jeg jobber selv i et stort nordisk konsern med utstrakt reisevirksomhet mellom Oslo og Stockholm.
99,9% av mine kolleger kjenner ikke til denne ruten.

Vel - det spørs jo på verktøyet du bruker .. er du ute etter en SAS-flight, søker du på sas.no eller wf.no .. i tilfelle TOS-ARN vil du få opp de SAS-flightene som passer i det tidsrommet du skal reise.

Er du ute etter andre selskaper bruker du andre verktøy, som f.eks. expedia. Du finner ikke flybe på SAS-sitene ...

Vel - det spørs jo på verktøyet du bruker .. er du ute etter en SAS-flight, søker du på sas.no eller wf.no .. i tilfelle TOS-ARN vil du få opp de SAS-flightene som passer i det tidsrommet du skal reise.

Er du ute etter andre selskaper bruker du andre verktøy, som f.eks. expedia. Du finner ikke flybe på SAS-sitene ...

Så det er en fordel å vite om tilbudet for alle som ikke har bestemt seg på forhånd for hvilket selskap man skal velge? Poenget angående FlyBe er vel at hadde man kjent til tilbudet så hadde man kanskje benyttet seg av det, og det samme med ruter som selv SAS har i sitt system (gitt at man har en viss fleksibilitet).

Hva bruker du når du sjekker f.eks. TOS-MAN?

viatravel eller wias, normalt sett. Da ligger stort sett alle alternativer inne, og i tillegg så vet jeg jo stort sett hvem som flyr dit. Hadde derimot SAS eller andre hatt en direkteavgang til MAN på enkelte dager som jeg ikke visste om så har jeg iallefall en god del ganger mulighet til å tilpasse mine reiser til dette. Søker jeg derimot på spesifikke dager så er det ikke sikkert at jeg gjøres oppmerksom på slike direkteruter.

OK, men da hadde du sett om det var en TOS-ARN-MAN connection på de tidene du ønsket ..

Ja, men det var ikke egentlig hovedpoenget. Av og til skaper slike direkteruter mertrafikk, og man kan vel kanskje hevde at DY lykkes i starten blant annet fordi de har tilbudt direkteflygninger fra distriktet. Av og til er det ikke slik at man må til et bestemt sted, men at man skal ta seg en helgetur. Kjenner man ikke til tilbudet så vurderer man det ikke. Hvis man skal fly et annet sted som ikke har direktetilbud så spiller det neppe noen stor rolle om det er via ARN, OSL eller CPH, og da kjøper jeg ditt poeng.

Last edited:
SAS burde komme opp med en løsning som DY i lavpriskalenderen, der dager med direkteruter har en egen farge.

Ja, men det var ikke egentlig hovedpoenget.

Det var poenget mitt og det var haavig som sporet av. Du får enkelt på en nettside presentert valgene, enten de er 'kjente' eller ikke. Tidligere var man avhengig av hvor oppdatert en reisebyråagent var, eller hvor god du selv var til å pugge rutetabeller. Derfor trenger man ikke tid og ressurser på å selge inn en sesongrute så lenge den vises når den skal.

Prisnivået SAS legger seg på er skuffende.

I fjor betalte min familie 6000 kr T/R BGO - SPU med SK

I år ligger de på rundt 10000kr + samme tid BGO - SPU / DBV

Hvor er logikken? DY er minst like dyre.

Prisnivået SAS legger seg på er skuffende.

I fjor betalte min familie 6000 kr T/R BGO - SPU med SK

I år ligger de på rundt 10000kr + samme tid BGO - SPU / DBV

Hvor er logikken? DY er minst like dyre.

Skuffende lavt eller? SAS bør være minst like dyre som DY, ikke omvendt.

OK, men da hadde du sett om det var en TOS-ARN-MAN connection på de tidene du ønsket ..

Ville man det dersom man hadde brukt SAS sin egen hjemmeside tro?
Eller vil det være slik som når man skal ut fra TRD at man stort sett blir presset via OSL og ikke får opp mer attraktive alternativer til ca samme pris via CPH!?

Back