SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Jeg tror personlig at TOS (flyplassen, ikke undertegnede...;)) sitt problem er at det er langt unna, og en flymaskin okkuperes i flere timer enn fra andre steder i Norge. Selv om en rute kanskje isolert sett hadde vært lønnsom, så er kanskje alternativene mer lønnsomme. Det må vi selvsagt ha forståelse for. SAS utvider vel ruten til ARN til helårsrute, og det beste man kanskje kunne håpe på ville vært en rute til CPH for å mate videre ut i nettverket (eller til London som synes å være et populært sted å dra til).

Nei, ruten til ARN er ikke helårs. Den går visst januar - mars og deretter juli og august. Er nok meningen å fange opp de to største turistsesongene: Nordlys-entusiastene på vinteren og sommerturistene i sommerhøysesongen.
 
Noen øvrige endringer i eksisterende ruter når sommerprogrammet starter (sammenliknet med fjorårets sommerprogram):

  • Oslo-Moskva: legges ned
  • Oslo-Manchester økes fra 4 til 6 ukentlige avganger
  • Oslo-Dublin: økes fra 4 til 6 ukentlige avganger
  • Oslo-Praha: økes fra 2 til 4 ukentlige avganger
  • Oslo-Barcelona: økes fra 5 til 6 ukentlige, med 14 ukentlige i sommermånedene
  • Oslo-Alicante: økes til 14 ukentlige avganger i sommermånedene
  • Oslo-Malaga: økes til 13 ukentlige avganger i sommermånedene
  • Oslo-Nice: økes til 14 ukentlige avganger i sommermånedene
  • Oslo-Split: økes til 7 ukentlige avganger i sommermånedene
  • Bergen-Alicante: økes fra 2 til 3 ukentlige avganger i sommermånedene
  • Bergen-Nice: vil i år gå med en ukentlig avgang gjennom hele sommerprogrammet og fortsatt 2 ukentlige avganger i sommermånedene

Med forbehold om endringer.

Legger ut litt flere endringer senere.
 
Last edited:
BCN, NCE, ALC og AGP virker jo nærmest ha en umettelig behov i sommerferien, for selv med all kapasiteten så er det ikke snakk om at selskapene sliter med at de må dumpe prisene her
 
Jeg så i en reklame at SAS skulle starte Oslo-Santorini også. Det er smart siden det er utgangspunkt for øyloffing, pluss at det er ganske mange nordmenn som eier hus i Kykladene. Ellers er det et mønster at SAS unngår ruter som de flyr for Apollo. De kunne sikkert f.eks. hatt mange flygninger i uken til Chania fra OSL, pluss ukentelige fra de største byene, men de gjør det ikke.
 
Jeg så i en reklame at SAS skulle starte Oslo-Santorini også. Det er smart siden det er utgangspunkt for øyloffing, pluss at det er ganske mange nordmenn som eier hus i Kykladene. Ellers er det et mønster at SAS unngår ruter som de flyr for Apollo. De kunne sikkert f.eks. hatt mange flygninger i uken til Chania fra OSL, pluss ukentelige fra de største byene, men de gjør det ikke.

---
SAS har tradisjonelt hatt Middelhavsturene (også CHQ) i helgene, da de har hatt behov for mer produksjon, og har kunnet underby charteroperatørene.
Ellers er det vel sånn at markedet ikke er umettelig her nede, all den tid de største operatørene - Thomas Cook og TUI, allerede har en kraftig produksjon dit i sommerhalvåret.
I tillegg har vi en aggresiv lavprisaktør som heter Norwegian.

Tally-Ho
 
An overview of SAS operations in Alicante (ALC) in S13

SAS increases operations from/to Alicante:

  • Additional frequencies from/to Stavanger and Stockholm from early April (2x/w both).
  • Extend operations from/to Copenhagen (1x/w).
  • Additional frequencies during the peak season from/to Bergen (+1x/w to 3x/w), Copenhagen (+4x/w to 5x/w), Oslo (+3x/w to 14x/w -2 daily flights-) and Stockholm (+1x/w to 6x/w).
  • A total of 15 weekly flights (frequencies), increasing to 33 during the peak season.

Summer Season 2013:
From 31-March-2013
Blue: Additional frequencies regarding 2012.

Alicante (ALC) - Bergen (BGO):
SK4731: 16:45 - 20:20 - 6
Bergen (BGO) - Alicante (ALC):
SK4730: 12:10 - 15:45 - 6

Alicante (ALC) - Copenhagen (CPH):
SK2814: 19:15 - 22:40 - 6
Copenhagen (CPH) - Alicante (ALC):
SK2813: 15:05 - 18:25 - 6

Alicante (ALC) - Kristiansand (KRS):
SK4664: 12:20 - 15:45 - 6
Kristiansand (KRS) - Alicante (ALC):
SK4663: 16:50 - 20:15 - 6

Alicante (ALC) - Oslo (OSL):
SK4676: 13:25 - 17:00 - 2
SK4676: 14:40 - 18:15 - 3
SK4676: 15:40 - 19:15 - 1/4
SK4676: 13:15 - 16:50 - 5
SK4676: 15:45 - 19:20 - 6
SK4676: 11:30 - 15:05 - 7
Oslo (OSL) - Alicante (ALC):
SK4675: 08:50 - 12:35 - 2
SK4675: 10:05 - 13:50 - 3
SK4675: 11:05 - 14:50 - 1/4
SK4675: 08:40 - 12:25 - 5
SK4675: 11:10 - 14:55 - 6
SK4675: 06:55 - 10:40 - 7

Alicante (ALC) - Stavanger (SVG):
SK4658: 23:40 - 03:05 - 3
SK4658: 21:05 - 00:30 (+1) - 6
Stavanger (SVG) - Alicante (ALC):
SK4657: 19:20 - 22:50 - 3
SK4657: 08:00 - 11:30 - 6

Alicante (ALC) - Stockholm (ARN):
SK1854: 15:50 - 19:40 - 2
SK1854: 21:05 - 00:55 - 6
Stockholm (ARN) - Alicante (ALC):
SK1853: 10:55 - 14:50 - 2
SK1853: 16:10 - 20:05 - 6

Alicante (ALC) - Trondheim (TRD):
SK4654: 17:10 - 21:00 - 6
Trondheim (TRD) - Alicante (ALC):
SK4653: 12:10 - 16:20 - 6

Summer Season 2013:
Peak Season: From 30-June until 17-August
Blue: Additional frequencies regarding 2012.

Alicante (ALC) - Bergen (BGO):
SK4731: 20:25 - 23:55 - 2
SK4729: 11:00 - 14:40 - 3
SK4731: 16:45 - 20:20 - 6
Bergen (BGO) - Alicante (ALC):
SK4730: 06:00 - 09:35 - 2
SK4730: 16:00 - 19:35 - 3
SK4730: 12:10 - 15:45 - 6

Alicante (ALC) - Copenhagen (CPH):
SK2814: 11:55 - 15:20 - 1
SK2814: 16:15 - 19:40 - 3
SK2814: 21:40 - 01:05 (+1) - 4
SK2814: 20:15 - 23:40 - 5
SKxxxx: 20:30 - 23:55 - 6
Copenhagen (CPH) - Alicante (ALC):
SK2813: 07:35 - 10:55 - 1
SK2813: 11:55 - 15:15 - 3
SK2813: 17:20 - 20:40 - 4
SK2813: 15:55 - 19:15 - 5
SKxxxx: 16:20 - 19:40 - 6

Alicante (ALC) - Kristiansand (KRS):
SK4664: 12:20 - 15:45 - 6
Kristiansand (KRS) - Alicante (ALC):
SK4663: 16:50 - 20:15 - 6

Alicante (ALC) - Oslo (OSL):
SK4676: 11:20 - 14:55 - 1/2/3/4
SK4676: 10:35 - 14:10 - 5
SK4676: 15:45 - 19:20 - 6
SK4676: 11:30 - 15:05 - 7
SK4674: 20:45 - 00:20 (+1) - 1/2/3/4/5/6/7
Oslo (OSL) - Alicante (ALC):
SK4675: 06:45 - 10:30 - 1/2/3/4
SK4675: 06:00 - 09:45 - 5
SK4675: 11:10 - 14:55 - 6
SK4675: 06:55 - 10:40 - 7
SK4673: 16:10 - 19:55 - 1/2/3/4/5/6/7

Alicante (ALC) - Stavanger (SVG):
SK4658: 20:25 - 23:50 - 3
SK4658: 21:05 - 00:30 (+1) - 6
Stavanger (SVG) - Alicante (ALC):
SK4657: 06:30 - 10:00 - 3
SK4657: 08:00 - 11:30 - 6

Alicante (ALC) - Stockholm (ARN):
SK1854: 19:50 - 23:40 - 1/5
SK1854: 20:15 - 00:05 (+1) - 2/3
SK1854: 19:30 - 23:20 - 4
SK1854: 21:05 - 00:55 - 6
Stockholm (ARN) - Alicante (ALC):
SK1853: 14:55 - 18:50 - 1/5
SK1853: 15:20 - 19:15 - 2/3
SK1853: 14:35 - 18:30 - 4
SK1853: 16:10 - 20:05 - 6

Alicante (ALC) - Trondheim (TRD):
SK4654: 10:25 - 14:15 - 2
SK4654: 17:10 - 21:00 - 6
Trondheim (TRD) - Alicante (ALC):
SK4653: 15:25 - 19:35 - 2
SK4653: 12:10 - 16:20 - 6
 
Noen øvrige endringer i eksisterende ruter når sommerprogrammet starter (sammenliknet med fjorårets sommerprogram):

  • Oslo-Moskva: legges ned

Med forbehold om endringer.

Legger ut litt flere endringer senere.

BALLE!!!!!!
 
Jeg så i en reklame at SAS skulle starte Oslo-Santorini også. Det er smart siden det er utgangspunkt for øyloffing, pluss at det er ganske mange nordmenn som eier hus i Kykladene. Ellers er det et mønster at SAS unngår ruter som de flyr for Apollo. De kunne sikkert f.eks. hatt mange flygninger i uken til Chania fra OSL, pluss ukentelige fra de største byene, men de gjør det ikke.

Nå var denne ruten en charter for Apollo sist sommer. Apollo har valgt å kutte denne avgangen søndag. SAS har valgt å sette den opp som rutefly.
 
En del av de nye rutene har som kjent blitt operert tidligere, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Bergen – Antalya 03JUL13 – 07AUG13 1 weekly
Bergen – Dubrovnik 01JUL13 – 05AUG13 1 weekly
Copenhagen – Alanya 01JUL13 – 16AUG13 3 weekly
Copenhagen – Biarritz 28JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Copenhagen – Budapest* eff 31MAR13 6 weekly (Last operated in October 2006)
Copenhagen – Cagliari 04JUL13 – 15AUG13 1 weekly
Copenhagen – Newcastle* eff 04FEB13 (Last operated in September 2006)
Copenhagen – Palermo 21JUN13 – 16AUG13 1 weekly
Copenhagen – Prague* eff 31MAR13 6 weekly (Last operated in October 2008)
Copenhagen – Pula 25JUN13 – 13AUG13 1 weekly
Copenhagen – San Francisco** eff 08APR13 6 weekly
Copenhagen – Thessaloniki* 03JUL13 – 16AUG13 2 weekly (Last operated in October 1994 via Stuttgart)
Gothenburg – Nice 02JUL13 – 16AUG13 2 weekly
Gothenburg – Ostersund** 09FEB13 – 16MAR13 1 weekly
Gothenburg – Pristina 04JUL13 – 15AUG13 1 weekly
Helsinki – Geneva* / ** 12JAN13 – 23MAR13 1 weekly (Last operated in May 2004)
Helsinki – Ostersund 03FEB13 – 31MAR13 2 weekly
Helsinki – Paris* 31MAR13 – 20OCT13 Frequency unspecified (Last operated in September 2011)
Helsinki – Prague 31MAR13 – 20OCT13 Frequency unspecified
Helsinki – Rome* 06APR13 – 26OCT13 Frequency unspecified (Last operated in October 2010)
Oslo – Athens* 27JUN13 – 11AUG13 3 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Berlin Tegel* eff 31MAR13 3 weekly (Last operated in December 2008)
Oslo – Budapest eff 31MAR13 3 weekly
Oslo – Cagliari* 03JUL13 – 06AUG13 1 weekly (Last operated in October 2009)
Oslo – Lisbon* 24JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Malta* 27JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Palermo* 05JUL13 – 09AUG13 1 weekly (Last operated in October 2009)
Oslo – Pristina 02JUL13 – 27AUG13 1 weekly
Oslo – Pula 26JUN13 – 07AUG13 1 weekly
Oslo – Salzburg* / ** 26JAN13 – 02MAR13 1 weekly (Last operated in March 2009)
Oslo – Thira Launch dates and frequencies unspecified
Oslo – Tenerife South* 03JUL13 – 14AUG13 1 weekly (Last operated in March 2009)
Oslo – Valencia* 24JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Stavanger – Antalya 03JUL13 – 07AUG13 1 weekly
Stockholm – Alanya 21JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Stockholm – Cagliari 29JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Innsbruck** 24JAN13 – 24MAR13 2 weekly
Stockholm – Palermo 29JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Pristina 04JUL13 – 29AUG13 2 weekly
Stockholm – Pula 22JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Thessaloniki* 22JUN13 – 17AUG13 2 weekly (Last operated in October 1994 via Copenhagen & Stuttgart)
Stockholm – Tel Aviv 21JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Tampere – Kittila ** / ^ 22DEC12 – 06APR13 1 weekly, certain periods not operating
Turku – Kittila ** / ^ 02FEB13 – 06APR13 1 weekly
Trondheim – Split 26JUN13 – 07AUG13 1 weekly

* Route Resumption (Helsinki departure previously operated under Blue1)
** Previously announced and opened for reservation
^ Previously to be launched under Blue1 (Will be launched under SAS)

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/169807/sas-to-open-up-to-45-routes-in-2013/
 
En del av de nye rutene har som kjent blitt operert tidligere, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Det var en rute med nightstop i SKG - tilbage i de tuder hvor SAS havde en del gennemgående ruter gennem CPH.

Dengang var der også:
MAN-CPH-ATH-CPH-MAN med night stop i MAN
Og ARN-CPH-WAW (den der faldt ned på en mark ved ARN)
 
Det var en rute med nightstop i SKG - tilbage i de tuder hvor SAS havde en del gennemgående ruter gennem CPH.

Dengang var der også:
MAN-CPH-ATH-CPH-MAN med night stop i MAN
Og ARN-CPH-WAW (den der faldt ned på en mark ved ARN)

Jeg husker at man i 1996 fløj GOT-CPH-PRG-CPH-GOT med F50 (SAS Commuter).
 
, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Jeg husker dette. Jeg mellomlandet hver sommer på SKG, det var på den tiden Braathens SAFE måtte gjøre teknisk mellomlanding i SKG (før 737NG) på vei hjem fra Skiathos (og Chios).
 
De hadde også en 'genial' rute CPH-Brussel-Strasbourg ... Ikke mange gjestene som reiste mellom BRU og SXB ... STR-SKG hadde imidlertid bra belegg, såvidt jeg husker.
 
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513997.ece

Noen som vet hvilke innenriksruter som får økt frekvensen? Jeg hadde håpet på en ekstra runde OSL-KRS-OSL om sommeren. Slik det er nå så er faktisk Norwegian sitt tilbud bedre enn SAS sitt. :headbang


Apropos KRS:
Engang var der en KRS-AAL-CPH rute, den var i mange år den eneste udenrigsrute til/fra AAL.
Jeg har set den fløjet med både Metropolitan og DC-9-GTI (DC-9-21)

Et par andre mælkeruter var:
CPH-AAR-LHR vv
og
OSL-BLL-FRA vv
og
OSL-BLL-CGN vv og GOT-MMX-CGN begge Cargo ruter med Electra fra FO
 
Nei, ruten til ARN er ikke helårs. Den går visst januar - mars og deretter juli og august. Er nok meningen å fange opp de to største turistsesongene: Nordlys-entusiastene på vinteren og sommerturistene i sommerhøysesongen.


Jeg trur dette er et eksempel på dårlige vurderinger hos SAS, som forumisten TOS hadde et godt generelt innlegg om.

Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på? Det blir nesten som det latterlige opplegget AirBaltic hadde på TOS-RIX, der en aldri visste om flyene faktisk gikk. Viss ruta er oppe pga nordlysturister, skulle jeg tru at CHP-TOS var mer aktuelt, pga IC til CHP fra Asia. Og siden etniske ruter stadig blir nevnt: Svenskene har de siste årene oppdaga at de kan jobbe andre steder i Norge enn i Oslo... Men så er det vel slik at SAS uansett lønnsomhet på enkeltruter heller vil sende folk via OSL.

Setter heller min lit til at KLM finner vegen til den største norske flyplassen de ikke har rute til.
 
Back
Top